Huertecilla schreef:
en wat was ook alweer de reden voor de beperkingen?
Totaal verouderde, nu irrelevante, risicoberekeningen resulteren ondertussen in ongegrond afsluiten van horeca en uitgaansleven, in ongegronde geografische kleurplaatjes.
Wíe moet er nu het verstand gebruiken?!
Ik vermoed dat je de persco niet gekeken hebt?
Wat je aanhaalt was inderdaad het allereerste belangrijke doel.
Maar terwijl de pandemie langer duurt, blijken ook andere zaken belangrijk.
Ergens vorige week gaf ik dat al aan, en gisteren kwam dat ook in de persco naar voren.
-zorg loopt enorm achter, er moet ruimte zijn voor inhaalslag.
-langdurige Covid19 lijkt een steeds serieuzer probleem te worden dat zowel op individueel als sociaal maatschappelijke als economisch vlak niet onderschat moet worden
-pas half augustus kan iedere volwassene volledig geënt zijn (vandaar 13 augustus als volgende overlegmoment)
-Het ontstaan van nieuwe varianten (zoals nu Delta die ongeveer 9 x zo besmettelijk is als de allereerste versie) kan maken dat er opnieuw overwogen moet worden
-Nederland loopt qua entingen super (volledig geënt op plek 3 in Europa, na Israël en Engeland) maar wereldwijd ligt dat heel anders.
(Risico mutatie die hier ook weer gevolgen kan gaan hebben)
Kortom, blijven hangen in wat ooit gezegd is, is wat mij betreft véél en véél kortzichtiger (en vooral op eigen wénsen gebaseerd) dan wat de Nederlandse regering nu doet.
Nl aangeven dat wat we nu weten anders is dan wat we een half jaar geleden of een jaar geleden wisten. En dat je moet acteren naar de meest recente stand van je kennis.
Overigens gaf Rutte gisteren ook gewoon toe dat deze stijging tegenviel, en dat er gedurende de pandemie soms keuzes gemaakt worden die achteraf niet handig zijn.
Vond en vind ik sterk.
(De Jonge was wat stugger op dat punt)