Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 20:58

Huertecilla, wat betreft kiezen tussen brood en virus, ik denk dat toerisme op een gegeven ogenblik weer op gang komt zonder dat er veel veranderd. De herkomst van het virus en de reden waarom het op mensen over kon springen is iets waar we ons beter op kunnen richten. Bushmeat, verkleinen of vernielen van leefgebieden. De mens komt steeds dichter bij gebieden van dieren die tot nu toe in hun eigen wereld leefden. Dat is het probleem imo en of iedereen die les geleerd heeft? Ik denk het niet dus is het wachten op het volgende virus, misschien niet vandaag of morgen maar binnen een aantal jaren zie ik de volgende wel weer landen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:08

lenaa_tje schreef:
Onder schoolvakanties noord valt bijv. Ook Amsterdam. Dat noem ik nou niet echt dun bevolkt. Verder valt ook Overijssel en Flevoland daaronder.

Je begrijpt best wat ik bedoel toch?
Bovendien wil ik niks tegenspreken of ergens een ding van maken. Ik zeg gewoon wat als...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:10

Kaja schreef:
lenaa_tje schreef:
Onder schoolvakanties noord valt bijv. Ook Amsterdam. Dat noem ik nou niet echt dun bevolkt. Verder valt ook Overijssel en Flevoland daaronder.

Je begrijpt best wat ik bedoel toch?
Bovendien wil ik niks tegenspreken of ergens een ding van maken. Ik zeg gewoon wat als...

Mijn punt is dat ik het heel vreemd vind om bij dalende cijfers het eventueel sluiten van scholen erbij te pakken. Juist vanwege het effect wat dit op kinderen en jongeren heeft maar ook op ouders voor wie het thuiswerken echt zwaar is.
Juist ook omdat vanwege de cijfers die er nu zijn scholen geen enorme rol spelen

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:19

Uit onderzoek blijkt dat 10 % van pakjesavond vierende mensen zich niet aan de maatregelen gaat houden want ze willen geen mensen buiten sluiten. Dan loop je dus een risico dat twee weken later de cijfers weer oplopen en we lossere regels met kerst wel kunnen schudden .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:19

bigone schreef:
Uit onderzoek blijkt dat 10 % van pakjesavond vierende mensen zich niet aan de maatregelen gaat houden want ze willen geen mensen buiten sluiten. Dan loop je dus een risico dat twee weken later de cijfers weer oplopen en we lossere regels met kerst wel kunnen schudden .

Daarom hoop ik dat de maatregelen half december worden opgeschort, wellicht tot 20 december.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:22

Achterom schreef:
Achterom schreef:
Dan hoop ik dat jullie die mondkapjes ook even opruimen als je ze ziet liggen?

Je hoeft ze niet af te likken.
Gewoon oppakken, eventueel met een handschoen, weggooien en handen desinfecteren of wassen.
Die dingen ruimen zichzelf niet op.

Ik heb niet standaard wegwerp handschoenen in mn jaszak.

Poepzakje van de hond zou kunnen, maar dat kost mij weer zn zakje (En die zijn helaas echt niet gratis)

En er gaat wéér extra plastic weggegooid worden. Heb ik niet zoveel zin in.

Laat de gemeente werkers het maar met zn prikstok/ grijper opruimen.

Let wel! Ik gooi mijn mondkapje altijd netjes weg. Het is de rommel van een ander....
Laatst bijgewerkt door mvdende op 12-11-20 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Corona leek zo ver weg voor mij en nu is het heel dichtbij. Mijn vader is afgelopen maandag in contact geweest met iemand die vandaag positief getest is. Hij heeft nog geen klachten, maar valt zeker in de risicogroep. Ik woon nog thuis maar door mijn angst voor ziekten stress ik nu wel een beetje
Ik zit mij zo druk te maken ik heb gisteren nog gewerkt... Ik kan echt wel janken ook al gebeurd er misschien wel helemaal niks

Shadow0

lenaa_tje schreef:
Mijn punt is dat ik het heel vreemd vind om bij dalende cijfers het eventueel sluiten van scholen erbij te pakken.

Dat is helemaal niet vreemd, de kans is behoorlijk groot dat de herfstvakantie een rol heeft gespeeld bij veranderende cijfers. (En ook dat dat anders uitspeelt voor Noord-Holland/Amsterdam dan voor Groningen, Friesland, Drente.)

Citaat:
Juist vanwege het effect wat dit op kinderen en jongeren heeft maar ook op ouders voor wie het thuiswerken echt zwaar is.

Maar je kunt dat soort dingen niet zomaar uitsluiten alleen maar omdat je het liever niet wilt horen.

Citaat:
Juist ook omdat vanwege de cijfers die er nu zijn scholen geen enorme rol spelen

Dat is dus maar de vraag. Het onderzoek ernaar is op z'n minst verdeeld en slecht onderbouwd: het RIVM/OMT is in elk geval niet bezig met het uit nieuwsgierigheid een goed beeld te vormen hoe het werkelijk speelt.

Bovendien is het best wel moeilijk om te zeggen wat de scholen nou echt doen, want er zijn her en der wel degelijk scholen die weer teruggaan naar deels online les, of soms deels moeten sluiten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:26

Maar ik vind het nogal een verschil of een school even sluit of er voor kiest een periode een deel van de kinderen thuis onderwijs te geven. Dat heeft veel minder impact.
Dat heeft verder niks te maken met wat ik wil .. ik vind het als risico groep best wel veilig eventueel thuis.
Maar wel met wat ik zie op school en met het effect wat het op kinderen heeft. Voor mij us dat effect juist belangrijker.

Maar deze discussie in oneindig. Ik ben blij dat er overal in Europa er eigenlijk voor gekozen wordt scholen niet te sluiten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:30

@zebrastreep, zolang je vader afstand en of heel kort in contact is geweest met die persoon, hoeft het niet te betekenen dat je vader het ook van die persoon krijgt.

Ik ben in april echt wel bij mijn ouders in de buurt geweest.
We hielden voordat bekend was dat er COVID bij ons was sowieso al afstand, maar ik kwam er ieder dag over de vloer.
En we wasten frequent onze handen.
En meestal at ik tussen de middag bij hen aan tafel.
Alleen het eten was de afstand geen 1,5 meter.
Verder stond de schuifpui vaak open en wordt er veel geventileerd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:32

bigone schreef:

Op zich lijkt me dat wel gunstig, want sinterklaas vieren vooral gezinnen met jonge kinderen en kerst is voor alle leeftijden. Dus als we met kerst weer teruggefloten worden het zo klein mogelijk te houden wordt de derde golf wellicht kleiner dan wanneer alles in de decembermaand weer teveel wordt losgelaten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:36

tienus63 schreef:
@zebrastreep, zolang je vader afstand en of heel kort in contact is geweest met die persoon, hoeft het niet te betekenen dat je vader het ook van die persoon krijgt.

Ik ben in april echt wel bij mijn ouders in de buurt geweest.
We hielden voordat bekend was dat er COVID bij ons was sowieso al afstand, maar ik kwam er ieder dag over de vloer.
En we wasten frequent onze handen.
En meestal at ik tussen de middag bij hen aan tafel.
Alleen het eten was de afstand geen 1,5 meter.
Verder stond de schuifpui vaak open en wordt er veel geventileerd.

Dit vindt ik wel fijn om te horen! Wel is het een twijfelgeval omdat mijn vader wel even met diegene in 1 ruimte heeft gezeten maar wel op 1,5 meter afstand. Bedankt voor de tip ik ga nu ook elke keer maar even goed mijn handen wassen. Ik zit zelf wel vaker boven en knuffel eigenlijk ook bijna nooit met mijn ouders. Ik kan alleen zo doemdenken met het idee dat ik misschien wel al, drager ben en cliënten heb besmet....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 21:59

Ik heb mijn vader dikke knuffel gegeven toen ik hem achter moest laten in het ziekenhuis.
Ik weet alleen zeker dat ik een mondkapje en geen beschermende jas aan had.
Handschoenen weet ik niet zeker.
Geloof het niet.
Herinner me dat ik handen ontsmet heb, toen ik mijn vader drinken gaf op seh.
Heb een uur of twee bij hem doorgebracht op volle seh.
Die lag toen vol met COVID verdachte patiënten.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:13

tienus63 schreef:
Ik heb mijn vader dikke knuffel gegeven toen ik hem achter moest laten in het ziekenhuis.
Ik weet alleen zeker dat ik een mondkapje en geen beschermende jas aan had.
Handschoenen weet ik niet zeker.
Geloof het niet.
Herinner me dat ik handen ontsmet heb, toen ik mijn vader drinken gaf op seh.
Heb een uur of twee bij hem doorgebracht op volle seh.
Die lag toen vol met COVID verdachte patiënten.

Wat een verschrikkelijk beeld moet dat zijn geweest voor jou... Mijn vader is ook risico patiënt , net zoals mijn oma. Daar waren ze vandaag nog geweest dus zit mij ook al veel zorgen te maken. Het blijft een bijzonder virus sommigen krijgen niks en anderen worden er zo ziek van... Dat maakt het in mijn ogen ook zo eng

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:21

Vooral de rit naar huis, alleen vond ik vreselijk.
Op moment dat ik de afdeling verliet, heb ik gebruld in bijzijn van vpk.
Maar we waren toen optimistisch, hij reageerde zo goed op het brilletje met zuurstof.

En we beseften dat het zeker in die tijd bijzonder was dat er iemand van de familie bij mocht zijn.
We koesteren het goede van die nare dag en het verschrikkelijke proberen we een plek te geven.

Mijn vader zei altijd wie bang leeft, gaat bang dood. En die overtuiging deel ik met hem.
Hij heeft meerdere momenten in zijn leven gehad dat magere Hein hem de hand reikte.
Tot april kon hij die hand altijd wegslaan of weigeren.
Maar we weten allemaal dat de man met de hamer ons vroeg of laat inhaalt.

In de tussentijd vooral genieten en niet te bang leven. Je hoeft het niet op te zoeken, maar blijf vooral wel leven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:26

April alweer, het lijkt als gisteren Tienus. Het lijkt alsof weken en maanden zo in elkaar schuiven dat je geen besef van tijd meer hebt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:32

3 weken geleden zou mijn vader jarig geweest zijn.
Die dag ging wel, ik vond mijn eigen verjaardag vorige week veel naarder.
Vandaag ben ik in de tuin aan de slag, komt er een roodborstje op 3 meter afstand zitten.
En die bleef lang bij me in de buurt.
Dan denk ik dat mijn vader het is.

Geloof dat we als achterblijvers langzamerhand een balans vinden zonder hem.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:43

tienus63 schreef:
3 weken geleden zou mijn vader jarig geweest zijn.
Die dag ging wel, ik vond mijn eigen verjaardag vorige week veel naarder.
Vandaag ben ik in de tuin aan de slag, komt er een roodborstje op 3 meter afstand zitten.
En die bleef lang bij me in de buurt.
Dan denk ik dat mijn vader het is.

Geloof dat we als achterblijvers langzamerhand een balans vinden zonder hem.

Wat bijzonder van dat vogeltje! Ik geloof ook echt dat iemand die is overleden met zoiets laat zien ik ben er nog. Misschien heel spiritueel maar ik zou daar ook echt rust in vinden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:50

Droom gelukkig ook best vaak over hem.
Soms ruik ik hem.

Maar goed, ik geniet daarvan. Sommigen denken koekoek, tik van de molen gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 23:58

Niets van aantrekken,laat jou maar blij zijn met die molen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 00:01

Knuffel voor jou tienus. Als het jou helpt is dat het enige dat telt.

Gisteren zat de donor-ontvanger van mijn "buurvrouw" bij Pauw. Ik vond het indrukwekkend het verhaal vanuit haar te horen. De gevolgen van al die coronabesmettinfen op onze reguliere zorg. Daar draait het om.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 00:01

tienus63 schreef:
Droom gelukkig ook best vaak over hem.
Soms ruik ik hem.

Maar goed, ik geniet daarvan. Sommigen denken koekoek, tik van de molen gehad.

Dat houdt de herinnering levend! :(:)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 00:06

secricible schreef:
Knuffel voor jou tienus. Als het jou helpt is dat het enige dat telt.

Gisteren zat de donor-ontvanger van mijn "buurvrouw" bij Pauw. Ik vond het indrukwekkend het verhaal vanuit haar te horen. De gevolgen van al die coronabesmettinfen op onze reguliere zorg. Daar draait het om.

Dank je wel mensen!

Die ellende heeft mijn schoonzusje in haar familie ook, controle van familielid uitgesteld, nu misse boel.

En ik denk ook, de zwartsten overleven COVID niet, kans is groot dat ze een zware griep ook niet zouden overleven.
Maar dat reguliere zorg wordt uitgesteld, dat maakt ook slachtoffers.
En daarom moeten we gewoon volhouden en rustig blijven.
Blijf lekker in je eigen omgeving.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 00:19

Vorig jaar vierde ik mijn verjaardag. Mijn oma was er na 17 jaar weer bij. Op die dag scheen ook de zon.
Voor mij de gedachte dat mijn overleden opa er ook bij was.
Tijdens de crematie van de vader van een kennisje van mij was de aula donker. Na een tijdje na een aantal liedjes schenen er ineens zonnestralen door het raam.

Ik mag dan wel nuchter zijn maar die dingen zie ik als een soort teken

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 00:29

Gelukkig geven onze naasten en geliefden genoeg tekens als ze er niet meer zijn.
We moeten er alleen open voor staan.

Tijdens begrafenis van mijn beste vriendin was er een regenboog in een donkere hemel, als ik nu bij haar ben, is er heel vaak plots een regenboog ook als is er geen wolkje aan de lucht.
Aankomende dinsdag is zij al weer tien jaar overleden.
Bokker cheveyo.