Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:35

sureido schreef:
En dan gaan de lamzakken lekker bij iemand thuis zitten.

Stel dat de helft dat doet... dan is dat dus de helft minder en in kleinere groepen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:37

bigone schreef:
Klopt Marie-Anne , ik denk ook dat met alcohol op de 1,5 meter nogal verschilt . Mensen hebben er al moeite mee wanneer ze nuchter zijn.

Mss zouden ze tijdelijk alcohol moeten verbieden op feestjes en in de horeca? Zou mss nog een hoop andere problemen voorkomen.

Mungbean

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:40

Het corona alcohol verbod in ZA zorgde voor meer doden, maar dan door vergiftiging van illegaal spul :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:44

Ik denk dat de horeca zich aardig in de vingers snijdt met hun gezeur om minder regels. Nog een paar uitbraken in de horeca erbij en ze kunnen fijn weer dicht met zn allen. En het vervelende is dat ondernemers die het wel heel serieus nemen dan ook de dupe zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:51

safina schreef:
Ik denk dat de horeca zich aardig in de vingers snijdt met hun gezeur om minder regels. Nog een paar uitbraken in de horeca erbij en ze kunnen fijn weer dicht met zn allen. En het vervelende is dat ondernemers die het wel heel serieus nemen dan ook de dupe zijn.

Het gaat er ook echt niet komen denk ik

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:01

Een apart topic lijkt me wat overbodig, dus daarom stel ik de vraag hier maar.

Na 4 maanden thuis (zwangerschapsverlof) moet ik vanaf morgen weer aan het werk. Deze maanden hebben we amper mensen gezien, boodschappen laten bezorgen, heel weinig kraamvisite. Jullie kunnen je vast voorstellen dat het een enorme overgang wordt. Ik werk als ambulant hulpverlener en ga dus bij verschillende cliënten langs. In de praktijk heb ik grote twijfels of je je wel aan de 1.5 meter afstand kan houden (naar binnen gaan, naar buiten gaan, bij sommige mensen hele kleine ruimtes etc.).

Nu heb ik geen idee wat mijn 'rechten' zijn. Ga sowieso morgen telefonisch overleggen met manager, maar ik twijfel of ik me terecht zorgen maak of dat het komt door mijn eigen bubbel van 4 maanden ;)

Mocht iemand tips hebben, weten wat ik mag verwachten van mijn werkgever, dan hoor ik het graag!
Laatst bijgewerkt door LienC op 22-07-20 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:10

Hier was laatst een monteur van Liander, we kregen van te voren uitgebreide instructies. Zoals: u opent de deur voor de monteur, u gaat naar een andere ruimte, vervolgens komt de monteur in de hal, etc etc. Protocol voor binnen komen en weggegaan zal bij jullie misschien ook op schrift staan?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:15

Nee, helaas niet op schrift, maar dit kan ik natuurlijk wel zelf aanhouden met cliënten, bedankt! :)
Ook een idee om breed in te voeren, zal ik morgen direct meenemen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:17

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:18

LienC schreef:
Nee, helaas niet op schrift, maar dit kan ik natuurlijk wel zelf aanhouden met cliënten, bedankt! :)
Ook een idee om breed in te voeren, zal ik morgen direct meenemen.

Ik weet niet wat je precies doet? Een vriendin van mij werkt in de ambulante GGZ en gaat momenteel veel wandelen met een deel van haar cliënten. In de buitenlucht is het risico op transmissie kleiner en het viel haar op dat clienten soms makkelijker praten als je samen wandelt dan wanneer je tegenover elkaar zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:21

LienC: je mag je eigen veiligheid zeker voorop zetten. Maar ik zou niet zozeer focussen op de zorgen, als wel op de manieren waarop je het wel zo kunt doen dat het voor jou, en ook voor degene die hulp ontvangt, goed voelt.

Ik weet niet wat het ambulante werk precies is, maar overleg het zeker met je werkgever, maar ook met collega's als je clienten hebt die zij hebben overgenomen (hoe deden zij dat tot nu toe? Wat waren de individuele afspraken / manier van doen?)
Eventueel kun je ook je clienten zelf vooraf bellen als je denkt dat de situatie onduidelijk is. Ik denk dat er heel veel mensen (zelfs als ze al dat coronagedoe niet zo meer willen) best bereid zijn om mee te denken als je aangeeft dat je extra voorzichtig bent met zo'n jong baby'tje in huis. Gebruik dat dus zeker :)

(Ik denk sowieso dat dat heel belangrijk is. De regels en rechten zijn op het moment een beetje een zootje - ik denk niet dat iemand het nog snapt. Maar als je het heel persoonlijk houdt: "ik ben voorzichtig want ik voel me niet prettig bij dit of dat risico" dan krijg je waarschijnlijk veel meer begrip en medewerking en veel minder discussies en 'jamaars.')

Je kunt kijken of er gesprekken buiten te voeren zijn. Je kunt afspreken dat iemand eerst naar binnen gaat, de deur open zet, en dat jij pas daarna gaat. Of dat er dingen zijn die je normaal samen zou doen, maar die jij nu soms alleen doet.
Verder heb je recht op beschermende middelen als je je onveilig 'voelt' want de richtlijnen voor het gebruik zijn niet toereikend maar men heeft ze nog niet echt verbeterd. Maar gebruik dat gewoon. Doe inderdaad wat voor jou goed voelt. En als het beter voelt om bv een mondmasker op te zetten in bepaalde situaties, gewoon doen. Ongemakkelijk en vervelend en raar en tegen alle gewoontes in die je normaal leert, maar het is het uiteindelijk gewoon niet waard om ziek te worden of clienten aan te steken of wat dan ook.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:33

Bedankt allemaal!

Het gaat om mensen die op één of meerdere gebieden zichzelf niet redden, van jong tot oud. Je kan denken aan psychiatrie, verslaving, geldproblemen, gezinnen waar het niet lekker loopt, eenzaamheid. Ofwel; ontzettend divers.

Een deel zou inderdaad ook buiten kunnen denk ik. M.u.v. problematiek als misbruik of hele persoonlijke dingen, dat is toch fijner om tussen vier muren te bespreken.

En inderdaad, het persoonlijk houden is ook een goede. En ik maak me geen zorgen over de bereidwilligheid van mijn cliënten, die willen zeker wel meewerken.

En morgen zal ik ook specifiek vragen aan collega's, goede tip. En inderdaad, liever beschermende middelen dan een grote kans op Corona, zeker omdat degene die op de kinderen past longproblemen heeft :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:58

safina schreef:

Vandaag hier in Belgie weer Veiligheidsraad met waarschijnlijk verstrenging van de maatregelen.
Ik hoorde net op de radio dat vanuit de horeca de vraag kwam om mondmaskers overal te verplichten, behalve als je aan je tafel zat. Ze vrezen inderdaad dat ze weer gaan moeten sluiten als het zo verder gaat.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:08

Oh was dat dan nog niet zo? Waar waren de mondkapjes dan verplicht tot nu toe in België?

Wel steeds gemeentes die wedstrijden annuleren. Dus worden ze verplaatst naar n andere locatie .

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:05

Getup schreef:
Oh was dat dan nog niet zo? Waar waren de mondkapjes dan verplicht tot nu toe in België?

Wel steeds gemeentes die wedstrijden annuleren. Dus worden ze verplaatst naar n andere locatie .

Was oorspronkelijk enkel verplicht op het OV. Sinds vorige zaterdag ook in winkels.
En vanaf vandaag zal het dus wel overal worden op openbare plaatsen :P

Ik stem voor de boerka in de toekomst ! :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:47

Pandora2 schreef:
Getup schreef:

Was oorspronkelijk enkel verplicht op het OV. Sinds vorige zaterdag ook in winkels.
En vanaf vandaag zal het dus wel overal worden op openbare plaatsen :P

Ik stem voor de boerka in de toekomst ! :D

Doe mee! +:)+ en dan van die dikke zwarte stoffen waar vrouwen mee liepen in Kuala Lumpur . Ik was zo jaloers op ze, leek me heerlijk in die verzengende hitte :oo

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:07

Al vaker is het idee van een basis inkomen op tafel geweest en experimenten hebben op verschillende plekken id wereld laten zien hoe goed mensen dit vaak weten te gebruiken door goede investeringen te doen.
Dus ik vind dit artikel corona gerelateerd wel interessant
https://www.volkskrant.nl/cs-b7947deb
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-07-20 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:07

Had dat van vorige week zaterdag meegekregen, maar dacht dat t in alle openbare ruimtes was.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:00

zoooo België heeft een flinke stijging qua besmettingen.

eergisteren 201, 5 doden
gisteren 164, 0 doden
vandaag 369 besmettingen, 3 doden

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:23

pien_2010 schreef:
Al vaker is het idee van een basis inkomen op tafel geweest en experimenten hebben op verschillende plekken id wereld laten zien hoe goed mensen dit vaak weten te gebruiken door goede investeringen te doen.
Dus ik vind dit artikel corona gerelateerd wel interessant
https://www.volkskrant.nl/cs-b7947deb

Niet alleen in de arme landen, denk dat het hier ook heel goed zou zijn.
De werklozen die na een poos niets meer krijgen maar er geen banen zijn.
Zzp-ers die rechten verliezen.
Zieken die een UWV niet ziek vind.
Moeders die graag wat minder werken om hun kroost op te voeden ipv dat de straat dat doet.
Mensen die tegen een burn-out aan zitten omdat ze in een goed betaalde baan zitten, maar totaal niet meer bij ze past, mar de overstap naar een passende baan salaris verlies geeft, enz enz.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:00

Net persconferentie geweest. Vanaf 25 juli :
Mondmaskers verplicht op alle drukke plaatsen. Dus nu ook in de winkelstraten, op kermissen, in musea en in de horeca.
Ook verplicht op privé terrein als er veel mensen samenkomen.

In de horeca geldt een registratieplicht.

Als je uit het buitenland komt, geldt ook een registratieplicht.

Burgemeesters kunnen vanaf nu ook in overleg met de gouverneurs de maatregelen voor hun eigen gemeenten verscherpen.

Nachtwinkels moeten terug sluiten om 22u. De café's en resto mogen open tot 01u

Pien, nog geen sprake van een boerka. Jammer :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:08

Wat bedoelen ze met registratie als je uit buitenland komt?

Ze verstrengen dus ook, net als meerdere landen.

Over die boerka: er zijn ochtenden dat ik serieus zo'n ding zou willen aandoen als ik mijn net-uit-bed-en-ik-had-er-nooit-uit-moeten-komen kop zie in de spiegel :+ .
Nja, masker helpt ook al.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:11

Regio IJsselland, kop van Overijssel, gaat komend weekend strenger handhaven in en rond horeca.
Neem aan dat meer veiligheidsregio’s dat gaan doen.

Las ergens dat frankrijk vrijdag besluit of zij grenzen weer gaan sluiten.

Zal eens zoeken naar dat bericht.

https://www.spanjevandaag.com/22/07/202 ... dsgrenzen/

Las het vanochtend ergens anders trouwens.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:26

Pandora2 schreef:
Net persconferentie geweest. Vanaf 25 juli :
Mondmaskers verplicht op alle drukke plaatsen. Dus nu ook in de winkelstraten, op kermissen, in musea en in de horeca.
Ook verplicht op privé terrein als er veel mensen samenkomen.

In de horeca geldt een registratieplicht.

Als je uit het buitenland komt, geldt ook een registratieplicht.

Burgemeesters kunnen vanaf nu ook in overleg met de gouverneurs de maatregelen voor hun eigen gemeenten verscherpen.

Nachtwinkels moeten terug sluiten om 22u. De café's en resto mogen open tot 01u

Pien, nog geen sprake van een boerka. Jammer :D

Even gemist... in welk land woon je?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:27

Thioro schreef:
Wat bedoelen ze met registratie als je uit buitenland komt?

Ze verstrengen dus ook, net als meerdere landen.

Over die boerka: er zijn ochtenden dat ik serieus zo'n ding zou willen aandoen als ik mijn net-uit-bed-en-ik-had-er-nooit-uit-moeten-komen kop zie in de spiegel :+ .
Nja, masker helpt ook al.

Als ik het goed begrepen heb, moet je 2 dagen voor terugkomst een formulier invullen dat beschikbaar is via de site van Buitenlandse Zaken. Aan de grens zou dan kunnen gecontroleerd worden of je wel degelijk aan je registratieplicht hebt voldaan.

En fase 5 ( versoepelingen ivm evenementen vanaf 1 aug ) gaat dus niet door. Maar dat hadden we wel verwacht natuurlijk.

Als je die boerka aandoet, graag fotootje posten :D