Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:54

Waarom werd mijn kat gisteren helemaal wild toen ik een dekje van mijn paard op de straat legde. Ik heb dat beest nog nooit zo verliefd zien doen met iets of iemand. Laat staan een vies dekje... Likken, kopjes geven, vastpakken met de pootjes en nog meer kopjes geven... Het was alsof er catnip op zat, en dat is echt niet het geval...

Edit: Oh ja, mijn witte dekje ligt na wedstrijden vaak in de bijkeuken bij de wasmachine te wachten en dan is poes echt niet zo dol er op...

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:06

Riddershow schreef:
Oppassen met aan moedervlekken krabben. Het kan zomaar van onschuldig naar gevaarlijk over gaan. Tenminste dat heb ik altijd begrepen. Ook dat je jeukende moedervlekken moet laten nakijken.

Een moedervlek die uit zichzelf bloedt of jeukt moet je na laten kijken, dat klopt. Ze bloeden of jeuken namelijk doordat er een verandering in de moedervlek gaande is dus dat kun je maar beter na laten kijken. Maar als een moedervlek bloedt door trauma (stoten, krabben) gaat dit niet op, dat kan geen kwaad. Dan wordt het niet ineens een melanoom.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:15

Wat gebeurt er met een volgezogen teek die van zijn gastheer afvalt? Gaat die dood? Kan die verder leven als hij toevallig op een andere gastheer terecht komt?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 06:34

Nikass schreef:
Wat gebeurt er met een volgezogen teek die van zijn gastheer afvalt? Gaat die dood? Kan die verder leven als hij toevallig op een andere gastheer terecht komt?

In principe laten ze pas los als ze klaar zijn met hun maaltijd. Afhankelijk van het stadium gaan ze daarna vervellen of eieren leggen.

SavannahNx

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:52

Kan en/of mag je als je kanker hebt zwanger worden/zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:54

SavannahNx schreef:

Je kan geen chemobehandeling ondergaan als je zwanger bent, dus nee. Maar dat is dus wel afhankelijk van hoe lang de tumor er al is, hoe snel het uitzaait en of je uberhaupt chemo nodig hebt. Het is niet wenselijk en het lijkt mij dat de meeste mensen die zwanger worden terwijl ze behandeld worden voor kanker het sterke advies krijgen om de zwangerschap te beëindigen. Tegen kanker vechten is enorm zwaar voor je lichaam en in veel gevallen leidt het tot uitzaaiingen, een zwangerschap daar bovenop lijkt me nou niet bepaald genieten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:03

oomens schreef:
Nikass schreef:

In principe laten ze pas los als ze klaar zijn met hun maaltijd. Afhankelijk van het stadium gaan ze daarna vervellen of eieren leggen.

Eieren?? := ze gaan dus niet dood?
Als er eentje onopgemerkt in je huis ligt heb je dan ns een paar weken een huis vol teken?? >;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:08

Nikass schreef:

Jawel, maar dat doen ze het liefste pas daarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:13

Emmaa_ schreef:
SavannahNx schreef:

Je kan geen chemobehandeling ondergaan als je zwanger bent, dus nee. Maar dat is dus wel afhankelijk van hoe lang de tumor er al is, hoe snel het uitzaait en of je uberhaupt chemo nodig hebt. Het is niet wenselijk en het lijkt mij dat de meeste mensen die zwanger worden terwijl ze behandeld worden voor kanker het sterke advies krijgen om de zwangerschap te beëindigen. Tegen kanker vechten is enorm zwaar voor je lichaam en in veel gevallen leidt het tot uitzaaiingen, een zwangerschap daar bovenop lijkt me nou niet bepaald genieten.

Nee hoor, dat is volledig patiënt en kanker afhankelijk. Sommige chemotherapie schijnt toch te mogen voor de zwangerschap.

Wellicht dat het wordt afgeraden om bewust zwanger te worden als er al kanker vast gesteld is. Maar in de gevallen dat er kanker wordt vast gesteld tijdens de zwangerschap, ongeacht de duur, wordt de zwangerschap lang niet altijd afgebroken. Volledig patiënt en situatie afhankelijk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:14

Dat laatste is inderdaad helemaal waar, maar Savannah vroeg of je zwanger mag/kan worden als je kanker hebt, en ik denk niet dat er veel artsen zullen zijn die dat aanmoedigen. Maar het is helemaal zo dat het afhankelijk is van de patiënt en de vorm van kanker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:19

Dat zeg ik ook Emma, ik schrijf alleen dat een zwangerschap niet afgebroken hoeft te worden ivm kanker en dat de twee elkaar niet uit sluiten. Bovendien vraagt ze ook of je zwanger mag zijn.

Het is gewoon iets minder zwart wit dan dat je in je bericht stelde.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:29

oomens schreef:
Nikass schreef:

Jawel, maar dat doen ze het liefste pas daarna.

Maar loop ik het risico op een heel nest in mijn huis als ik er eentje over het hoofd zie?
(Denk niet dat me dit gauw gebeurd maar het idee is niet fijn -O- )

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:31

Of het halve huis doorlopen met een bloederige geplette volgezogen teek onder je schoen :r

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:06

Nikass schreef:
Maar loop ik het risico op een heel nest in mijn huis als ik er eentje over het hoofd zie?
(Denk niet dat me dit gauw gebeurd maar het idee is niet fijn -O- )

Klein kansje. Zeker de jongere stadia zijn nogal gevoelig voor uitdroging en zullen het binnenshuis niet heel erg lekker doen. Bovendien bijten de larven zeer zelden grote zoogdieren, dus als het niet stikt van de muizen in huis, zul je er weinig last van hebben.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:12

Ik ken iemand die zwanger was een toen kanker kreeg een daarvoor ook succesvol is behandeld. Ze zullen je het waarschijnlijk niet aanraden om bewust zwanger te worden. Maar zwangerschap en chemo kan blijkbaar in sommige gevallen gecombineerd worden.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:37

Waar kan mijn kat in godsnaam zijn? Is al ruim 5 dagen vermist, heb de hele buurt uitgeplozen, in ieder hoekje gekeken..
Amivedi aangemeld, flyers opgehangen, dierenambulance heeft hem ook niet.
Hij kan dood zijn, maar dan nog verdampt een kat niet zomaar...? #)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:54

Overal.. misschien wel meegelift met een vrachtwagen of iets dergelijks? Sterkte en veel succes met de zoektocht!

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:56

sureido schreef:
Overal.. misschien wel meegelift met een vrachtwagen of iets dergelijks? Sterkte en veel succes met de zoektocht!

Dankjewel! Dit is echt hopeloos.. Nu weet ik niet waar hij is, of hij nog leeft. Als ik wist dat ie dood was kon je het gaan verwerken maar dit is zo ontzettend naar..

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:59

Ja, begrijp ik helemaal.. wij hadden een kat maar toen die dood ging hebben we er geen meer genomen omdat wij omringt zijn door boerderijen, zodra ie wegloopt zou die zo zijn nieuwe plek bij de buren gevonden hebben.

Woon jij in een buitengebied?

Snap dat onzekerheid echt het naarste is wat je kan hebben, hopelijk word ie alsnog snel gevonden!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:07

Minoes schreef:
Waar kan mijn kat in godsnaam zijn? Is al ruim 5 dagen vermist, heb de hele buurt uitgeplozen, in ieder hoekje gekeken..
Amivedi aangemeld, flyers opgehangen, dierenambulance heeft hem ook niet.
Hij kan dood zijn, maar dan nog verdampt een kat niet zomaar...? #)

Was hij ziek/oud?

Die van ons was ziek (leed niet extreem) en redelijk oud. Maar een buitenkat, dus die hou je niet tegen. Vorig jaar in Oktober zat hij voor huis (na een paar dagen alleen maar in huis te zijn geweest), we dachten dat hij opknapte. Maar hij is weggelopen, never to be seen again...
Katten verstoppen zich als ze weten dat het einde nadert (althans, dat heb ik altijd geleerd). En daar zijn ze erg goed in.

Bij vrienden van m'n ouders was de kat aangereden en is in de sloot gekropen. Hebben ze nooit gevonden, terwijl ze het hebben gezien!!! Jaren later vonden ze een kattenskeletje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:57

Inderdaad in wat voor een gebied woon je? Kan de kat aangereden zijn? Kan de kat bij iemand binnen zijn? Misschien opgesloten? Of dat iemand dacht dat het een zwerf-kat was en de kat heeft "geadopteerd"? Toen onze poes kwijt was zat ze bij de buren op zolder, van de stress verstopt.. De kat van mn ouders was een onherkenbaar platgereden vachtje langs de weg, wat door de wildkleur net zo goed een haas had kunnen zijn.. :\

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:37

Ik woon in het centrum van een dorp. Niet een erg druk dorp.
De kat is al op leeftijd, 15 jaar, maar zat echt in zijn tweede jeugd.
Kan het me bijna niet voorstellen dat het dan een natuurlijke dood zou zijn geweest.
Onze poes is nu ook al een dag weg, ik ben ontzettend bang dat er iemand is die katten lokt en ze opsluit..

Het is wel heel opvallend dat sinds onze kat weg is er een mega grote kater in onze tuin bivakeerd. Alsof onze kat de strijd met hem heeft verloren en de kater zijn territorium heeft opgeëist.
Zou dit zo werken bij katten?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:49

Hoe hou ik een supermarkt basilicum plantje in leven? Want ik wil het niet laten doodgaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 11:54

Minoes schreef:
Ik woon in het centrum van een dorp. Niet een erg druk dorp.
De kat is al op leeftijd, 15 jaar, maar zat echt in zijn tweede jeugd.
Kan het me bijna niet voorstellen dat het dan een natuurlijke dood zou zijn geweest.
Onze poes is nu ook al een dag weg, ik ben ontzettend bang dat er iemand is die katten lokt en ze opsluit..

Het is wel heel opvallend dat sinds onze kat weg is er een mega grote kater in onze tuin bivakeerd. Alsof onze kat de strijd met hem heeft verloren en de kater zijn territorium heeft opgeëist.
Zou dit zo werken bij katten?

Hangt er vanaf of het een mannetje of een vrouwtje is volgens mij?

Een natuurlijke dood kan prima door een inwendige bloeding bijvoorbeeld.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:02

Onze kat die nu langere tijd vermist is dat is een gecastreerde kater.
Hij had erg vaak ruzie met de kater die nu in onze tuin bivakeerd.
Nu onze kat weg is, zie ik die kater veel vaker..