Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elmiran schreef:Het is inmiddels een jaar geleden dat ik andere woonruimte moest zoeken, en we overgingen naar een LAT relatie. Even een update :
Het gaat eigenlijk heel goed op wat dingen na die niks met de relatie te maken hebben. We willen volgend jaar weer samen gaan wonen. Dit keer met duidelijke afspraken. Wat zou ik op papier kunnen laten zetten om het voor mij beter te maken?. Het blijft zijn huis, en er zijn straks veel plusjes voor zijn kant als ik mee ga betalen.
We hebben het nog niet opgeschreven, wel besproken. Ik ga 400 euro mee betalen, en we storten beide een bedrag op een gezamenlijke rekening voor de boodschappen. Hij wil 1x per jaar de vakantie betalen. Kosten van verbouwingen zijn voor hem. Een nieuw bankstel gaan we samen gaan kopen.
Eef_Bam schreef:Als hij je weer het huis uit zet met onredelijke eisen ga je dan de bank doormidden zagen?
Beetje flauw, maar zou in jullie geval dat soort dingen ook niet samen kopen.
Het dure bed wat jullie samen hadden gekocht staat zeker ook nog in zijn huis?
Ik zie ook alleen maar dat je vriend nu krijgt wat hij wil, voel je je daar ok bij?
Poekkie schreef:Eef_Bam schreef:Als hij je weer het huis uit zet met onredelijke eisen ga je dan de bank doormidden zagen?
Beetje flauw, maar zou in jullie geval dat soort dingen ook niet samen kopen.
Het dure bed wat jullie samen hadden gekocht staat zeker ook nog in zijn huis?
Ik zie ook alleen maar dat je vriend nu krijgt wat hij wil, voel je je daar ok bij?
Je gebruikt en verslijt die bank ook samen toch?
Ik ben het niet eens met de rest hierboven - vind dat een prima optie en een realistische bijdrage. Veel succes samen!
capopjekop schreef:Pfoe ik had persoonlijk op een andere update gehoopt. Mijn ervaring is dat mensen alleen kunnen veranderen als ze dat zelf echt heel graag willen en heel hard aan zichzelf werken. Dat beeld heb ik niet gekregen door jouw berichten. Dus ik ben net als de rest bang dat jullie snel weer in oude patronen gaan vervallen.
Maar goed, als je echt perse wilt zou ik eerst een proefperiode doen en je huurhuis aanhouden. Dan kun je altijd terug naar je eigen plekje.
Ik zou ook zeker de dingen die je al betaald hebt in zijn huis doorrekenen. Dat zou je kunnen gebruiken voor de proefperiode. Dan betaal je alleen mee aan de boodschappen en de vaste lasten. Dan ga je er zelf ook niet meteen veel meer betalen en kun je je huurhuis aanhouden.
elmiran schreef:Het is inmiddels een jaar geleden dat ik andere woonruimte moest zoeken, en we overgingen naar een LAT relatie. Even een update :
Het gaat eigenlijk heel goed op wat dingen na die niks met de relatie te maken hebben. We willen volgend jaar weer samen gaan wonen. Dit keer met duidelijke afspraken. Wat zou ik op papier kunnen laten zetten om het voor mij beter te maken?. Het blijft zijn huis, en er zijn straks veel plusjes voor zijn kant als ik mee ga betalen.
We hebben het nog niet opgeschreven, wel besproken. Ik ga 400 euro mee betalen, en we storten beide een bedrag op een gezamenlijke rekening voor de boodschappen. Hij wil 1x per jaar de vakantie betalen. Kosten van verbouwingen zijn voor hem. Een nieuw bankstel gaan we samen gaan kopen.
pmarena schreef:Ik denk ook echt dat een goed voorlichtingsgesprek bij een fijne notaris heel waardevol voor jullie beiden kan zijnNotarissen zien precies de dingen die fout (kunnen) gaan in de praktijk. Die weten hoe zuur een relatie kan worden bij het verbreken ervan, en wat dan verstandig is voor beide partijen (!) om geregeld te hebben.
Notaris kan jouw vriend adviseren wat hij moet regelen om zijn huis veilig te stellen.
Kan jou adviseren wat je moet regelen om niet je portemonnee leeg te laten kloppen en met niks achter te blijven.
En kan jullie samen adviseren over de bestaande mogelijkheden die ervoor zorgen dat het voor jullie allebei EERLIJK geregeld wordt.
Je hebt gewoon zo iemand nodig. Die weet wat de mogelijkheden zijn. Weet wat er fout kan gaan. Weet waar andere stellen en personen spijt van hebben gekregen. Die niet meer voor jou dan voor hem is of andersom. Maar die je gewoon kan vragen: hoe regelen we dit op een manier die voor ons allebei eerlijk is en waarbij we allebei iets opbouwen voor de toekomst