Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:42

TS, wat is er veranderd dat maakt dat je er nu wel vertrouwen hebt?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:54

Als hij je weer het huis uit zet met onredelijke eisen ga je dan de bank doormidden zagen :+ ?
Beetje flauw, maar zou in jullie geval dat soort dingen ook niet samen kopen.
Het dure bed wat jullie samen hadden gekocht staat zeker ook nog in zijn huis?

Ik zie ook alleen maar dat je vriend nu krijgt wat hij wil, voel je je daar ok bij?
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 19-10-23 23:07, in het totaal 3 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 22:56

;(
elmiran schreef:
Het is inmiddels een jaar geleden dat ik andere woonruimte moest zoeken, en we overgingen naar een LAT relatie. Even een update :

Het gaat eigenlijk heel goed op wat dingen na die niks met de relatie te maken hebben. We willen volgend jaar weer samen gaan wonen. Dit keer met duidelijke afspraken. Wat zou ik op papier kunnen laten zetten om het voor mij beter te maken?. Het blijft zijn huis, en er zijn straks veel plusjes voor zijn kant als ik mee ga betalen.

We hebben het nog niet opgeschreven, wel besproken. Ik ga 400 euro mee betalen, en we storten beide een bedrag op een gezamenlijke rekening voor de boodschappen. Hij wil 1x per jaar de vakantie betalen. Kosten van verbouwingen zijn voor hem. Een nieuw bankstel gaan we samen gaan kopen.

Je betaalt niet meer dan de helft van de rente (dus niet de helft van de hypotheek!!!!) , helft boodschappen, helft gas/water/Electra.

Als je op papier van de hypotheek komt dan kun je de helft van de aflossing mee betalen anders niet.

Paardenfann4

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 23:07

Serieus? Ik begrijp niet dat je nu weer in hetzelfde verhaal trapt. Ik zou lekker je eigen woning aanhouden en een lat relatie houden met deze man. Dit loopt precies hetzelfde af als de vorige keer, kun je weer hals over kop een woning zoeken plus de benodigde kosten en stress erbij. De enige manier om samenwonen een kans van slagen te geven is, dat jullie gezamenlijk een andere woning gaan huren of kopen en daarin gaan wonen. Dit is overigens puur mijn mening, ik heb je topic vanaf het begin gevolgd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 23:30

Eef_Bam schreef:
Als hij je weer het huis uit zet met onredelijke eisen ga je dan de bank doormidden zagen :+ ?

Ik zie ook alleen maar dat je vriend nu krijgt wat hij wil, voel je je daar ok bij?

Je gebruikt en verslijt die bank ook samen toch?

Ik ben het niet eens met de rest hierboven - vind dat een prima optie en een realistische bijdrage. Veel succes samen!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 00:47

Poekkie schreef:
Eef_Bam schreef:

Je gebruikt en verslijt die bank ook samen toch?

Ik ben het niet eens met de rest hierboven - vind dat een prima optie en een realistische bijdrage. Veel succes samen!

Als ze ook mee zou profiteren van de opbrengst van de woning wel. Als ze over tien jaar weer op straat gezet wordt, heeft ze 50k meebetaald en heeft ze daar niets voor. Hij daarentegen heeft 50k minder aan z'n huis afbetaald en steekt dat in z'n zak als 'ie ooit mocht verkopen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 00:56

Ts, als je dit gaat doen laat hem dan maar eerst alles verrekenen met de kosten die jij hebt geïnvesteerd in zijn huis ;) niks huur betalen. Je komt precies weer in dezelfde situatie terecht.

Huur betalen vind ik sowieso idioot als je een partner hebt die bij jouw koopwoning intrekt… Als ik een partner zou krijgen betaald die mee in vaste lasten /boodschappen etc en evt dingen die hij graag wilt. Mijn huis, mijn hypotheek. De rest word verdeeld.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 05:12

Pfoe ik had persoonlijk op een andere update gehoopt. Mijn ervaring is dat mensen alleen kunnen veranderen als ze dat zelf echt heel graag willen en heel hard aan zichzelf werken. Dat beeld heb ik niet gekregen door jouw berichten. Dus ik ben net als de rest bang dat jullie snel weer in oude patronen gaan vervallen.

Maar goed, als je echt perse wilt zou ik eerst een proefperiode doen en je huurhuis aanhouden. Dan kun je altijd terug naar je eigen plekje.

Ik zou ook zeker de dingen die je al betaald hebt in zijn huis doorrekenen. Dat zou je kunnen gebruiken voor de proefperiode. Dan betaal je alleen mee aan de boodschappen en de vaste lasten. Dan ga je er zelf ook niet meteen veel meer betalen en kun je je huurhuis aanhouden.

Na die tijd vind ik een soort huurbedrag niet gek. Dat betaal je ook als je een huis huurt. Alleen zou ik dat bedrag wel zodanig laag houden dat je de rest kan sparen voor het geval je wel weer het huis uit moet. Deze man heeft je er eerder uitgegooid en het is afwachten of hij dat niet nog een keer gaat doen.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 20-10-23 05:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 05:14

capopjekop schreef:
Pfoe ik had persoonlijk op een andere update gehoopt. Mijn ervaring is dat mensen alleen kunnen veranderen als ze dat zelf echt heel graag willen en heel hard aan zichzelf werken. Dat beeld heb ik niet gekregen door jouw berichten. Dus ik ben net als de rest bang dat jullie snel weer in oude patronen gaan vervallen.

Maar goed, als je echt perse wilt zou ik eerst een proefperiode doen en je huurhuis aanhouden. Dan kun je altijd terug naar je eigen plekje.

Ik zou ook zeker de dingen die je al betaald hebt in zijn huis doorrekenen. Dat zou je kunnen gebruiken voor de proefperiode. Dan betaal je alleen mee aan de boodschappen en de vaste lasten. Dan ga je er zelf ook niet meteen veel meer betalen en kun je je huurhuis aanhouden.

+1
Helemaal mee eens, ik zou ook dat huurhuis aanhouden, jij je huur betalen en hij zijn hypotheek.
En dan eerst eens alles verrekenen wat jij al voor hem betaald had.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 06:47

Laat hem maar zijn huis verkopen en dan samen wat nieuws kopen... Kijken of die ook echt met JOU wil samenwonen of gewoon beseft heeft dat het wel makkelijk is als iemand zijn kosten oppakt.

Blijf lekker latten of ga echt samen voor een toekomst. Die schoonouders die ook wat te prakken hebben in ZIJN huis gaan ook niet weg. Je betaalt nog steeds geld voor 'niks', gaat de helft van alles betalen...
Hoe zit het met de auto? En die ene vakantie per jaar die hij betaald, wie gaat dan tijdens de vakantie alles betalen denk je?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:22

Ten eerste: als jij je hier goed bij voelt, dan kan je het gewoon zo doen natuurlijk en hoef je je niet weer allerlei problemen aan te laten praten door mensen op een forum. Het kan best zijn dat wanneer je dit nu zo gaat doen, je over 10 jaar gewoon comfortabel er bij zit in een fijne relatie en met een gezinnetje en alles koek & ei :)

Ik kan me best voorstellen dat hij echt graag dat huis veilig wil stellen en dat echt op zijn naam wil houden. Maar daarmee geeft hij natuurlijk wel het signaal af dat hij er rekening mee wil houden dat de relatie op een gegeven moment voorbij is en hij dan niet zijn huis kwijt wil zijn.

Voor jou moet er ook zo'n vangnet zijn. Zelf een huis kopen dat gaat niet als je bij hem gaat wonen.
Jij bouwt op dat vlak dus niks op terwijl zijn vermogen in principe groeit dankzij het huis dat meer waard wordt door de tijd, en doordat er dankzij jouw bijdrages geld van hem vrij komt voor het verbouwen en verbeteren van de woning.

Je hoeft niet per-sé alles door 2 te delen zeg maar. Maar het minste dat jij moet kunnen doen, is ook een spaarpotje opbouwen. Dan nog wordt zijn spaarpotje (het huis) steeds meer waard (in principe) terwijl jouw gespaarde geld (door inflatie) minder waard wordt...tenzij je gaat beleggen ofzo en dat is ook weer een risico.

Maar desalniettemin: jij moet goed kunnen sparen voor het geval de relatie uitgaat / je wéér op straat komt te staan :(:) Hij zorgt goed voor zichzelf door zijn huis op zijn naam te houden en geld op te bouwen en zekerheid van een dak boven zijn hoofd te hebben. Voor jou moet OOK goed gezorgd worden :j

En imo is dat niet iets waar je voor zou moeten vechten: een partner die echt van je houdt en het beste met je voor heeft, zou zèlf ook actief daar over nadenken om ervoor te zorgen dat jij net zo "veilig" bent als hij :+:

Ik vraag me trouwens ook af of die vakantie afspraak dan niet voor irritatie gaat zorgen. Als jij dolgraag een 3-weekse rondreis door Namibië wil maken ofzo en hij vindt een week kamperen in Lutjebroek wel een goed idee zodat er meer geld voor de verbouwing overblijft.... :=

Of inderdaad hij boekt voor een paar honderd euro een reisje, en verwacht dan dat jij het eten en de uitstapjes enzo betaalt, dan ben je nog gewoon 50/50 die reis aan het betalen. Dus dat kan best een beetje een wassen neus zijn. Ik zou die vakanties lekker uit de gezamenlijke huishoudpot betalen :j Zodat je daar geen irritatie door krijgt.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-10-23 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:26

elmiran schreef:
Het is inmiddels een jaar geleden dat ik andere woonruimte moest zoeken, en we overgingen naar een LAT relatie. Even een update :

Het gaat eigenlijk heel goed op wat dingen na die niks met de relatie te maken hebben. We willen volgend jaar weer samen gaan wonen. Dit keer met duidelijke afspraken. Wat zou ik op papier kunnen laten zetten om het voor mij beter te maken?. Het blijft zijn huis, en er zijn straks veel plusjes voor zijn kant als ik mee ga betalen.

We hebben het nog niet opgeschreven, wel besproken. Ik ga 400 euro mee betalen, en we storten beide een bedrag op een gezamenlijke rekening voor de boodschappen. Hij wil 1x per jaar de vakantie betalen. Kosten van verbouwingen zijn voor hem. Een nieuw bankstel gaan we samen gaan kopen.

Ik zou zeggen: Lees je eigen topic eens door. Daar staat alles in wat je nu vraagt. De geschiedenis herhaalt zich inderdaad.

Oh en voordat je 1 cent stopt in zijn huis, verreken eerst eens alles wat je er al in hebt gestopt. Bed en nieuwe CV ketel o.a. Zijn huis, zijn bankstel toch? Laat het hem lekker zelf betalen.
Je wilt echt weer samenwonen met iemand die je heeft laten vallen?
Echt, kies voor jezelf. Houd je eigen huurwoning en blijf LAT’en. Je laat je weer manipuleren en gebruiken, hij probeert je weer zijn kant op te krijgen zodat je weer geld in zijn huis kan stoppen want dat was toch wel makkelijk. Blijf je verstand gebruiken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:54

fijn dat het goed gaat met jullie en jullie relatie.

leer van de ervaringen uit het verleden!

Zijn jullie nu van plan om naar een notaris te gaan voor een samenlevingsovereenkomst? en evt daaraan gekoppeld een testament?
Goed dat je van plan bent om je afspraken op papier te zetten in ieder geval. Je kan ook afspreken wat er gebeurd als jullie onverhoopt uit elkaar gaan.

veel succes!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:07

In tijden dat de relatie goed gaat, leg je dingen vast voor als de relatie in de toekomst minder goed zou gaan. Bedenk wat er zou kunnen gebeuren in de toekomst, en zorg dat áls dat gebeurt, je in ieder geval er beter uit komt dan de vorige keer. Laat je goed voorlichten door een notaris, en zorg dat je alles goed op papier krijgt, dan geeft dat een stuk fijner gevoel dan dat je niks heb om op terug te vallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:15

Ik denk ook echt dat een goed voorlichtingsgesprek bij een fijne notaris heel waardevol voor jullie beiden kan zijn :j Notarissen zien precies de dingen die fout (kunnen) gaan in de praktijk. Die weten hoe zuur een relatie kan worden bij het verbreken ervan, en wat dan verstandig is voor beide partijen (!) om geregeld te hebben.

Notaris kan jouw vriend adviseren wat hij moet regelen om zijn huis veilig te stellen.
Kan jou adviseren wat je moet regelen om niet je portemonnee leeg te laten kloppen en met niks achter te blijven.
En kan jullie samen adviseren over de bestaande mogelijkheden die ervoor zorgen dat het voor jullie allebei EERLIJK geregeld wordt.

Je hebt gewoon zo iemand nodig. Die weet wat de mogelijkheden zijn. Weet wat er fout kan gaan. Weet waar andere stellen en personen spijt van hebben gekregen. Die niet meer voor jou dan voor hem is of andersom. Maar die je gewoon kan vragen: hoe regelen we dit op een manier die voor ons allebei eerlijk is en waarbij we allebei iets opbouwen voor de toekomst :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:51

pmarena schreef:
Ik denk ook echt dat een goed voorlichtingsgesprek bij een fijne notaris heel waardevol voor jullie beiden kan zijn :j Notarissen zien precies de dingen die fout (kunnen) gaan in de praktijk. Die weten hoe zuur een relatie kan worden bij het verbreken ervan, en wat dan verstandig is voor beide partijen (!) om geregeld te hebben.

Notaris kan jouw vriend adviseren wat hij moet regelen om zijn huis veilig te stellen.
Kan jou adviseren wat je moet regelen om niet je portemonnee leeg te laten kloppen en met niks achter te blijven.
En kan jullie samen adviseren over de bestaande mogelijkheden die ervoor zorgen dat het voor jullie allebei EERLIJK geregeld wordt.

Je hebt gewoon zo iemand nodig. Die weet wat de mogelijkheden zijn. Weet wat er fout kan gaan. Weet waar andere stellen en personen spijt van hebben gekregen. Die niet meer voor jou dan voor hem is of andersom. Maar die je gewoon kan vragen: hoe regelen we dit op een manier die voor ons allebei eerlijk is en waarbij we allebei iets opbouwen voor de toekomst :)

Als ik het me goed kan herinneren zijn ze daar geweest. Maar was vriend (zijn ouders) het niet eens met de bevindingen/advies van de notaris.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:54

Fijn dat jullie in de relatie gelukkig zijn.

Let er wel op dat je zelf niet financieel gepakt gaat worden. Het huis komt zo te lezen - ondanks meebetalen - niet op jouw naam te staan. Dus leg echt alles goed vast. En ja, doe dat bij een notaris.

Succes en veel geluk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:12

Suzanne: ja klopt dat herinner ik me ook nog goed :j

Maar dat was een jaar geleden. Als ze het nu wèl goed willen regelen dan is de minst frustrerende stap lijkt mij om naar een onbevooroordeeld iemand te gaan die heel goed weet wat belangrijk kan zijn om te regelen en die niet denkt vanuit het belang van 1 van beide personen. Wat TS wel altijd zal hebben wanneer zij haar cirkeltje om raad vraagt of wanneer vriend zijn cirkeltje om raad vraagt.

Voor vriend is het duidelijk dat hij er warmpjes bij moet blijven zitten. Een notaris is een aangewezen persoon om vriend er van te overtuigen dat het risico van samenwonen niet alleen maar bij TS zou moeten liggen :)

Vorige keer was vriend er niet klaar voor om het goed te regelen en toen is het geknapt.
Nu is het de vraag of hij het wèl goed wil regelen, zo ja dan is bepalen en vastleggen van afspraken bij de notaris de beste stap volgens mij :j

Meteen ook een goede test om te zien of hij nu wèl daadwerkelijk serieus is in zijn bedoelingen....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:14

TS, wat heb je geleerd uit de hele situatie en wat neem je daarvan weer mee als je weer gaat samenwonen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:34

TS zorg dat jij ook vermogen opbouwt, hij heeft straks de plusjes en jij de minnen. Hij bouwt wat op, jij betaald alleen maar.

Denk daarbij ook verder dan een jaar vooruit. Wat ga je doen als je kinderen krijgt? Blijf je dan fulltime werken? Of als je parttime gaat werken, hoe gaan jullie dat dan financieel oplossen? Ook als jullie uit elkaar gaan. Dit soort dingen kan je beter vastleggen als alles nog koek en ei is dan als het te laat is en het uitdraait op een (vecht)scheiding.

Afspreken dat hij de vakantie betaald is leuk, maar dat is niet relevant, afspraken hoe jij iets op gaat bouwen wel.

Ga nogmaals naar een notaris. laat alles goed uitleggen en maak dan beslissingen. Voor je het weet heb je weer je huisje opgegeven en sta je na een jaar weer op straat.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:49

Om een herhaling van zetten te voorkomen is het raadzaam om goed te bedenken wat jij wilt en verwacht. Niet alleen nu, maar ook met het oog op de toekomst. En dat moeten jullie ook echt vast gaan leggen.

In het begin van mijn relatie was ik degene met de koopwoning waar mijn vriend bij introk. Wij deelden de vaste lasten en de boodschappen naar ratio van salaris en hij betaalde de helft van de rente van mijn hypotheek. Hij betaalde niet mee aan de opbouw van mijn vermogen van het huis (het spaargedeelte). Het verschil tussen wat hij anders zou betalen aan de huur van een woning spaarde hij. Uiteindelijk heb ik het gespaarde vermogen in ons nieuwe huis ingezet en hij zijn gespaarde vermogen. En nu hebben we een huis waar we allebei verantwoordelijk voor zijn en allebei in opbouwen.

In jouw geval zou ik ook mee laten nemen wat je al in het huis hebt geïnvesteerd… daarnaast, 400 euro klinkt leuk maar ik zou toch echt kijken en uitsplitsen hoe dat bedrag tot stand is gekomen. Vakanties tellen niet mee, dat is alleen maar geld uitgeven en daarmee bouw je niets op. En laat vastleggen wat je afspreekt, laat vastleggen wat van jou is en van jullie samen en hoe je die samendingen verdeeld wanneer je uit elkaar gaat. En dat is iets heel normaals. Ik heb dat ook vast laten leggen, niet omdat we van plan zijn uit elkaar te gaan, maar juist omdat het nu gezellig is en we daar niet over willen nadenken wanneer het niet gezellig is door ruzie of overlijden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:40

En vooral, what's in it for you?! Stel dat het een tweede keer niet lukt, sta jij op straat...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 22:54

Laat je dit serieus opnieuw gebeuren? Zou zorgen dat alles goed op papier staat dat als hij je over een maand weer op staat zet - je er beter vanaf komt dan vorige keer..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 09:07

400€ betalen en je huurhuis aanhouden lijkt me ook heel pittig dan kun je net zo goed zelf iets gaan kopen.

Ik wens je heel veel sterkte met je keuze want is niet makkelijk

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 09:42

Kennelijk gaat jullie relatie beter nu jullie een tijd apart wonen. Misschien kun je dat beter zo laten, of op proef samenwonen waarbij jij je eigen woning aanhoudt voor het geval dat.