Vayo schreef:Maar gaat de werkgever over de quarantaineregels als je in de zorg werkt of is dat nog steeds de GGD? En wat als het advies onderling verschilt?
Welk advies is leidend?
De regels van het RIVM (die in de link) zijn leidend, de werkgever en de GGD moeten dit beide toepassen.
Citaat:
Iets heel anders, maar ik lees in de link hierboven dat ook volledig gevaccineerde huisgenoten van een besmet iemand toch wel weer in quarantaine moeten:
Immune zorgmedewerkers met een positief geteste huisgenoot
Vanwege de hoge infectiedruk in de maatschappij heeft het 129e OMT medio november 2021 geadviseerd dat immune huisgenoten van een positief getest persoon weer in quarantaine gaan; zie Advies 129e OMT COVID-19 | Publicatie | Rijksoverheid.nl.
Heel fijn eigenlijk, want dat is een beetje mijn ´angst´. Dat mijn dochter bijv. corona krijgt en ik moet werken, terwijl dit én niet goed voelt én ik mijn dochter alleen thuis achter zou moeten laten.
Nu is bij ons de situatie zo dat mocht mijn dochter besmet raken, zij niet volledig in isolatie ten opzichte van mij kan gaan. Dus dan zou het al helemaal niet goed voelen om toch te moeten werken.
Dat klopt, maar de crux zit in het stukje dat er onder staat... daar doen veel werkgevers een beroep op om zorgmedewerkers toch te laten werken.
Citaat:
Bij hoge uitzondering mogen immune zorgmedewerkers tijdens de quarantaineperiode wel werken, maar alleen onder de volgende voorwaarden:
- De inzet van de betreffende zorgmedewerker is absoluut noodzakelijk om de continuïteit van de patiëntenzorg te garanderen.
- De immune zorgmedewerker draagt tot en met de 10e dag na het laatste contact met de positief geteste huisgenoot tijdens het werk steeds een chirurgisch mondneusmasker ten minste type II en houdt zoveel mogelijk 1,5 meter afstand van patiënten en collega’s.
- De immune zorgmedewerker heeft géén klachten.
- De immune zorgmedewerker laat zich twee keer testen*, zo snel mogelijk (dag 0) en op dag 5, nadat de huisgenoot positief is getest. In afwachting van de PCR-testuitslag mag de immune zorgmedewerker blijven werken als een op dag 0 afgenomen antigeensneltest (eventueel zelftest) negatief is. Bij klachten blijft de zorgmedewerker thuis en laat zich testen (zie I Testbeleid en isolatie van zorgmedewerkers met klachten).