Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:32

purny schreef:
https://nos.nl/artikel/2370489-wetenschappers-coronavirus-gaat-niet-meer-weg.html
Betrokken wetenschappers zeggen allemaal dat die ziekte niet meer weggaat, ofwel: dat de ziekte endemisch wordt. We moeten ermee leren leven, stellen zij, zoals met andere virussen.

De NOS ondervroeg een grote groep wetenschappers over de toekomst met SARS-CoV-2 en covid-19.

Dat was bijna een jaar geleden al helder :roll:

Citaat:
Dusss... hoelang moet het land nog op slot blijven terwijl we nu weten dat het blijft?

Dát is een ethisch probleem, geen medisch.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:36

Mindim schreef:
Persoonlijk maakt het me niet uit, is een extra stempel in mijn gele boekje. Ook al verplicht de overheid het niet, het kan dan alsnog zo zijn dat bedrijven, festivalorganisaties en vliegmaatschappijen het als eis stellen dat je gevaccineerd bent en dan doe je er niet zoveel aan.

Het is een milde dwang om te vaccineren, maar in principe blijft het nog eigen keus, enkel wel een met consequenties.

Ook even een quote uit het artikel:
Volgens de demonstranten leidt de invoering van de ‘green badge’ tot een zorgwekkende scheiding in de samenleving: die tussen een bevoorrechte gevaccineerde klasse en een lagere klasse die nog niet is ingeënt of fel tegen vaccinatie gekant is.

Ik snap de vergelijking tussen arm en rijk hierin niet?

Ik ook niet. In Nederland krijgt iedereen de uitnodiging om zich te laten vaccineren en ben je principieel anti-vaxxer dan moet je er maar mee leren leven dat je niet overal toegelaten wordt.

Mensen die om medische redenen geen vaccin mogen zullen zeker vrijgesteld worden na indienen medisch bewijs.

En ik weet niet of rijkelui voor zichzelf en hun entourage vaccins hebben kunnen opkopen zodat zij voordat hun leeftijdgroep aan de beurt is zichzelf hebben kunnen laten vaccineren. Wel dat in sommige landen mensen voorgekropen zijn en dat daar afkeurend op gereageerd is. Zal niet om hele grote groepen gaan lijkt me.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:39

Vayo schreef:
Ik vind overigens in Israel wel dat ze een stapje te ver gaan. Ze willen o.a. een vaccinatieplicht voor diverse beroepen invoeren. Wil je je niet laten vaccineren dan moet je op zoek naar ander werk. Dat is dan echt indirechte dwang. Hier in Nederland zou het puur gaan om de fun en de luxe dingen.

Ik vind het terecht dat als je met kwetsbare groepen wil werken, je jezelf laat vaccineren zodat je als zorgmedewerker geen extra risico meer vormt voor die kwetsbaren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:41

purny schreef:
https://nos.nl/artikel/2370489-wetenschappers-coronavirus-gaat-niet-meer-weg.html
Betrokken wetenschappers zeggen allemaal dat die ziekte niet meer weggaat, ofwel: dat de ziekte endemisch wordt. We moeten ermee leren leven, stellen zij, zoals met andere virussen.

De NOS ondervroeg een grote groep wetenschappers over de toekomst met SARS-CoV-2 en covid-19.

Dusss... hoelang moet het land nog op slot blijven terwijl we nu weten dat het blijft?

Ik gok tot de besmettingen, opnames en sterfte significant dalen door de vaccinaties.

Ik denk inderdaad ook dat we het op een bepaalde manier moeten accepteren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:47

purny schreef:

Het land moet op slot tot de boel onder controle is met vaccinaties, en daarna gaat het gewoon door zoals de griep en de Mexicaanse griep etc maar geeft het geen of minder belasting op de zorg.
Dus; ‘tot we ermee hebben leren leven’ ;) Zoals de wetenschappers zeggen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 27-02-21 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:47

elnienjo schreef:
Mindim schreef:
Persoonlijk maakt het me niet uit, is een extra stempel in mijn gele boekje. Ook al verplicht de overheid het niet, het kan dan alsnog zo zijn dat bedrijven, festivalorganisaties en vliegmaatschappijen het als eis stellen dat je gevaccineerd bent en dan doe je er niet zoveel aan.

Het is een milde dwang om te vaccineren, maar in principe blijft het nog eigen keus, enkel wel een met consequenties.

Ook even een quote uit het artikel:
Volgens de demonstranten leidt de invoering van de ‘green badge’ tot een zorgwekkende scheiding in de samenleving: die tussen een bevoorrechte gevaccineerde klasse en een lagere klasse die nog niet is ingeënt of fel tegen vaccinatie gekant is.

Ik snap de vergelijking tussen arm en rijk hierin niet?

Ik ook niet. In Nederland krijgt iedereen de uitnodiging om zich te laten vaccineren en ben je principieel anti-vaxxer dan moet je er maar mee leren leven dat je niet overal toegelaten wordt.

Mensen die om medische redenen geen vaccin mogen zullen zeker vrijgesteld worden na indienen medisch bewijs.

En ik weet niet of rijkelui voor zichzelf en hun entourage vaccins hebben kunnen opkopen zodat zij voordat hun leeftijdgroep aan de beurt is zichzelf hebben kunnen laten vaccineren. Wel dat in sommige landen mensen voorgekropen zijn en dat daar afkeurend op gereageerd is. Zal niet om hele grote groepen gaan lijkt me.

Duurt dat dan nog wel heel lang voor dat, dat in Nederland überhaupt aan de orde is. Voordat echt iedereen de kans heeft gekregen zich te laten inenten zitten we wel in 2022 gok ik zo

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:52

elnienjo schreef:
Vayo schreef:
Ik vind overigens in Israel wel dat ze een stapje te ver gaan. Ze willen o.a. een vaccinatieplicht voor diverse beroepen invoeren. Wil je je niet laten vaccineren dan moet je op zoek naar ander werk. Dat is dan echt indirechte dwang. Hier in Nederland zou het puur gaan om de fun en de luxe dingen.

Ik vind het terecht dat als je met kwetsbare groepen wil werken, je jezelf laat vaccineren zodat je als zorgmedewerker geen extra risico meer vormt voor die kwetsbaren.

Ja en nee. Op het moment dat je ergens solliciteert en ze stellen het als voorwaarde zoals een hepatitis vaccinatie, vind ik dat een andere situatie dan waar we nu in zitten. Het zijn relatief nieuwe vaccins. Nu worden werknemers die soms al jaren in de zorg werken ineens voor deze keuze gesteld. Gelukkig een keuze! Je moet daar zelf achter staan vind ik.

Ik werk zelf in de zorg en heb 2 weken geleden mijn tweede vaccinatie gehad. Hierin heeft het beschermen van mijn cliënten zeker een rol in gespeeld, echter is dat voor mij niet de doorslaggevende reden geweest. Ik ben er ontzettend blij mee, maar ik ben ook blij dat dit een zelfgemaakte keuze is geweest en geen opgelegde. Mijn werkgever weet niet eens of ik wel of niet gevaccineerd ben.

Vayo

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:01

We zullen niet met de maatregelen ervoor kunnen zorgen dat de besmettingen enorm af gaan nemen. Dat zal moeten ontstaan door de vaccinaties en de mensen die het gehad hebben en immuniteit opgebouwd hebben.
Ik zie het allemaal wel positief in en sta er best heel relaxed in. Ik heb het nu voor mezelf zo ingericht dat ik het wel vol kan houden. Een manier waar ik me goed bij voel. Ik denk dat het gewoon nog even zal moeten blijven zoals nu is en steeds iets meer regels versoepelen samen met de stijgende vaccinatiecijfers. Zoals het nu gaat, gaat het gezien de situatie toch best oké? De cijfers zijn vandaag weer iets gezakt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:23

De Jonge heeft vandaag ook aangegeven dat hij verwacht dat we een redelijk normale zomer krijgen. En ik ben er zelf van overtuigd dat de vaccinatiegraad na de zomer zodanig is dat we niet meer terug hoeven naar deze mate van lockdown. Het zou me zelfs niet verbazen als we dan geen maatregelen meer nodig hebben mits de leveringen van vaccinaties en vaccinatiebereidheid voldoende blijven.

En een vaccinatieplicht is er nu ook al voor bepaalde beroepen. Hepatitis is verplicht als je bepaalde beroepen wilt uitoefenen (o.a vk)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:48

Iedereen wil graag zijn normale leven terug maar gaat in de ankers wanneer men moet/kan aantonen gevaccineerd te zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:50

Tja is dat niet hetzelfde als de avondklok? Heel veel mensen schreeuwen maar de meeste mensen waren gewoon na 9 uur al thuis.
Voor maar een kleine groep mensen is het nadelig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:00

secricible schreef:
De Jonge heeft vandaag ook aangegeven dat hij verwacht dat we een redelijk normale zomer krijgen. En ik ben er zelf van overtuigd dat de vaccinatiegraad na de zomer zodanig is dat we niet meer terug hoeven naar deze mate van lockdown. Het zou me zelfs niet verbazen als we dan geen maatregelen meer nodig hebben mits de leveringen van vaccinaties en vaccinatiebereidheid voldoende blijven.

En een vaccinatieplicht is er nu ook al voor bepaalde beroepen. Hepatitis is verplicht als je bepaalde beroepen wilt uitoefenen (o.a vk)

Niet om rot over de jonge te doen maar we hebben wel vaker dingen uit zijn mond horen komen die later niet waar gemaakt konden worden

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:12

Hij zegt dan ook dat het een realistisch scenario is, en geen belofte.
Dat sommige mensen denken dat hij een glazen bol heeft en wat hij zegt dus zeker is kan hij weinig aan doen. Nog vaker melden dat hij ook geen garanties heeft helpt blijkbaar niet bij een bepaalde groep mensen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:16

Vayo schreef:
Ik werk zelf in de zorg en heb 2 weken geleden mijn tweede vaccinatie gehad. Hierin heeft het beschermen van mijn cliënten zeker een rol in gespeeld, echter is dat voor mij niet de doorslaggevende reden geweest. Ik ben er ontzettend blij mee, maar ik ben ook blij dat dit een zelfgemaakte keuze is geweest en geen opgelegde. Mijn werkgever weet niet eens of ik wel of niet gevaccineerd ben.

Dat vind ik wel raar dat de werkgever niet mag weten of zijn personeel al dan niet gevaccineerd is.
De privacywetgeving gaat hier af en toe wel te ver.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:17

Nee logisch dat hij niet alles waar kan maken.

Als jij een paard uit gaat brengen op concours kun je ook niet altijd waar maken wat je van te voren denkt.
Je werkt namelijk niet met een computer die een vaste riedel aanhoud, maar met een levend dier.

Dat virus is in feite niet veel anders.
Je kunt vermoeden hoe het gaat lopen, maar zekerheid heb je niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:21

elnienjo schreef:
Vayo schreef:

Dat vind ik wel raar dat de werkgever niet mag weten of zijn personeel al dan niet gevaccineerd is.
De privacywetgeving gaat hier af en toe wel te ver.

Ik weet zelf niet goed wat ik er van vind. Ik heb er geen problemen mee dat mijn werkgever weet dat ik gevaccineerd ben. Ik ben daar heel open over, ook tegen cliënten. Het werkt ook de andere kant op. Als ik mijn twijfels heb of een cliënt wel getest is en of de uitslag wel negatief is, kan ik dit ook niet opvragen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:28

elnienjo schreef:
Vayo schreef:

Maar dit zou dus betekenen dat een zorgmedewerker ja en amen overal op moet zeggen? Ergens vind ik dit kwalijk, want er is nu helemaal geen ruimte voor (jonge) zorgmedewerkers die twijfels hebben. Ik zie niet in waarom, zodra elke kwetsbare de kans heeft om zich te laten vaccineren, een zorgverlener geen keuze mag hebben. Zoals nu het geval is in Israël en hopelijk ook niet het geval wordt in Nederland. De gevaccineerde is dan eenmaal beschermt toch?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:31

Vayo schreef:
Ik weet zelf niet goed wat ik er van vind. Ik heb er geen problemen mee dat mijn werkgever weet dat ik gevaccineerd ben. Ik ben daar heel open over, ook tegen cliënten. Het werkt ook de andere kant op. Als ik mijn twijfels heb of een cliënt wel getest is en of de uitslag wel negatief is, kan ik dit ook niet opvragen.

Ook dat vind ik bizar. Als je handelingen moet verrichten in de nabijheid van een patient zou daar gewoon duidelijkheid over moeten zijn zodat je je wederzijds beter kunt beschermen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:34

Niet iedere kwetsbare kan beschermd worden dus dat gaat niet op.
Verder vind ik het ook niet nodig zorgmedewerkers te dwingen tot coronavaccinatie. Doel is een beschermende ring en daar is geen 100% vaccinatie voor nodig. Corona uitbannen en 100% beschermen van kwetsbaren is net zo min realistisch.

Itt hepatitis waarbij ik de verplichting wel gerechtvaardigd vindt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:34

_Femkeeex schreef:
Maar dit zou dus betekenen dat een zorgmedewerker ja en amen overal op moet zeggen? Ergens vind ik dit kwalijk, want er is nu helemaal geen ruimte voor (jonge) zorgmedewerkers die twijfels hebben. Ik zie niet in waarom, zodra elke kwetsbare de kans heeft om zich te laten vaccineren, een zorgverlener geen keuze mag hebben. Zoals nu het geval is in Israël en hopelijk ook niet het geval wordt in Nederland. De gevaccineerde is dan eenmaal beschermt toch?

Maar juist mensen in de zorg weten toch wel dat kwetsbare/oudere patienten wellicht minder immuun worden na vaccinatie?
Vind geen reden een vaccin te weigeren tenzij medisch onderbouwt waarom je geen vaccin zou mogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:36

Ik ken een jonge zorgmedewerkster, zij heeft lang nagedacht en in overleg met haar werkgever besloten om zich niet te laten vaccineren. Er was voor haar te weinig info over zwanger worden en vaccinatie. Haar werkgever heeft haar toegezegd alleen op die plekken in te zetten waarvan duidelijk is dat de cliënt al gevaccineerd is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:42

elnienjo schreef:
Vayo schreef:

Ook dat vind ik bizar. Als je handelingen moet verrichten in de nabijheid van een patient zou daar gewoon duidelijkheid over moeten zijn zodat je je wederzijds beter kunt beschermen.

Deze situatie was ook erg vervelend. Ergens vind ik privacy een groot goed, maar in deze situatie had ik echt wel zeker willen weten of het veilig was (ondanks dat ik met chirurgisch masker werk). Andersom zou ik er in deze specifieke situatie geen moeite mee hebben dat mijn werkgever en cliënten weten of ik wel of niet gevaccineerd ben. Sterker nog, mijn cliënten weten dat ik gevaccineerd ben en andersom vertellen zij het ook.

Over het algemeen blijken ook de ouderen en kwetsbare goed beschermd te zijn na de laatste vaccinatie. Dit zien ze nu al terug in verpleeghuizen en dat is heel mooi!

Ik vind wel dat mensen het vaccin mogen weigeren als zij er niet achter staan. Het is een nieuw vaccin, je laat het inspuiten in je lichaam en daar moet je gewoon vertrouwen in hebben vind ik. Anders moet je het (nog) niet doen. Ik heb er vertrouwen in en hoop echt dat de vaccinatiebereidheid hoog blijft, ook onder zorgpersoneel. Maar ik vind wel dat dit ten alle tijden je eigen keuze moet zijn.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:42

Ik ben toekomstig zorgverlener en vind het echt een dilemma. Ik neig er naar om hem niet te nemen, maar o.a. naar mijn omgeving kijkende vind ik dat er een sociale sfeer is gecreëerd waarbij zorgverleners schrik hebben om hun zorgen en twijfels over het vaccin te uiten zonder dat ze indirect zouden worden bestempeld als, wat overdreven gezegd, potentiele moordenaars. Dit is niet juist, ook een zorgverlener moet volledig de eigen keuze hebben om zich wel of niet te laten vaccineren en ik snap heel erg goed dat (jonge) mensen bij deze vaccinatie sterke twijfels hebben.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:45

Waarom zouden juist jonge mensen twijfels hebben?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:46

_Femkeeex schreef:
Ik ben toekomstig zorgverlener en vind het echt een dilemma. Ik neig er naar om hem niet te nemen, maar o.a. naar mijn omgeving kijkende vind ik dat er een sociale sfeer is gecreëerd waarbij zorgverleners schrik hebben om hun zorgen en twijfels over het vaccin te uiten zonder dat ze indirect zouden worden bestempeld als, wat overdreven gezegd, potentiele moordenaars. Dit is niet juist, ook een zorgverlener moet volledig de eigen keuze hebben om zich wel of niet te laten vaccineren en ik snap heel erg goed dat (jonge) mensen bij deze vaccinatie sterke twijfels hebben.

Juist van jonge mensen snap ik het niet. Zij kunnen er beter tegen mochten ze een dagje ziek zijn van een vaccin. En je beschermt de groep waar je mee wil werken. Vind het eigenlijk best raar dat iemand de zorg kiest als werk als je niet bereid bent om het maximale te doen om niks mee te dragen naar de kwetsbare patient.