Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:12

In Nederland betaal je ongeveer 7 % van je bruto salaris. Dus 50.000 bruto is 3500 per jaar en daarnaast nog minimaal 1500 netto voor zorgverzekering . En op veel geneesmiddelen en behandelingen ook nog eigen bijdrage, kom je een dag in het ziekenhuis voor onderzoek , kassa 385 en ook bloedonderzoek komt voor groot gedeelte voor eigen rekening . Bij een niet werkende partner blijft het werknemers deel gelijk maar dan zit je zo op 5000 .

Karl66

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:18

In België betaal je het vooral vanuit je bruto loon, in Nederland voor een groter deel uit je netto loon. Het idee achter de Nederlandse manier, in combinatie met het eigen risicio, is dat je op die manier een beter idee van de werkelijke kosten hebt. Zorg is een hele grote en groeiende kostenpost en dan is het goed dat mensen dat ook via hun netto loon ervaren, ipv dat ze het onopgemerkt via hun bruto loon betalen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:23

Bruto liggen de salarissen hoger in Belgie, netto dan weer hoger in NL.
Belastingtechnisch was het voor ons interessanter om als NL belastingplichtige aangezien te worden.

Maar ook in NL betaal je sociale afdrachten, ook als zelfstandige.
Maandelijkse premie ziekenfonds is in NL hoger dan het bedrag in BE per jaar, zelfs met hospitalisatie.

Nu betaal je in BE remgeld, waar je het grootste deel weer van terug krijgt na indienen bij bijv. CM. voor huisarts en medicatie, daarentegen is het minimale bedrag eigen bijdrage in NL nog 385 euro.
Bovenop de premie die je al maandelijks betaald.
Krijg je dus van het ziekenfonds nog facturen voor, tot je aan het drempelbedrag zit.
Zou je, als je gebruik maakt van arts of medicamenten dus nog op het maandelijkse bedrag moeten tellen.

Wat Bigone hierboven ook al schrijft.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:27

bigone schreef:
In Nederland betaal je ongeveer 7 % van je bruto salaris. Dus 50.000 bruto is 3500 per jaar en daarnaast nog minimaal 1500 netto voor zorgverzekering . En op veel geneesmiddelen en behandelingen ook nog eigen bijdrage, kom je een dag in het ziekenhuis voor onderzoek , kassa 385 en ook bloedonderzoek komt voor groot gedeelte voor eigen rekening . Bij een niet werkende partner blijft het werknemers deel gelijk maar dan zit je zo op 5000 .

Het is zowieso behoorlijk wat!
Ik zocht het nog even op in dat artikel, hier betaal je dus als werknemer 13% op je bruto-inkomen aan RSZ bijdragen. Ik als zelfstandige betaal 21,37% van mijn bruto-inkomen aan sociale bijdragen (daar schrik ik trouwens van, want k krijg er veel minder voor terug dan iemand in loondienst).

Dus je moet het dan vergelijken met een gelijk bruto-inkomen.
Dus je zit op 5000+ als je een bruto-inkomen hebt van 50 000€.

In België in loondienst is dit: 13% van 50 000 = 6500€ + 100€ + 500€ = 7100€ per jaar
Als zelfstandige, even gerekend met 50 000 als effectief inkomen (zonder aftrok beroepskosten)
10 685€ + 100€ + 500€ = 11 285€ per jaar

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:28

Klopt Karl , maar ik erger me wel eens aan opmerkingen dat de premie naar boven gaat van mensen die de volledige zorgtoeslag krijgen. Die betalen een schijntje vergeleken bij mensen die net niet voor die toeslag in aanmerkingen komen. En hoe meer je verdient, hoe meer je via je salaris bijdraagt , via die 7 % en via de belastingen waardoor de minder bedeelden ook die toeslagen kunnen krijgen. Maar ik zie nog te vaak gemopper op de mensen met een hoog salaris want die hebben het zo goed. Zonder die groep waren de mensen in lagere salarisschalen een stuk slechter af.
Wat dat betreft sta ik ook achter een basisinkomen en weg met alle toeslagen . Stuk makkelijker en overzichtelijker.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:36

Jenara schreef:
bigone schreef:

Het is zowieso behoorlijk wat!
Ik zocht het nog even op in dat artikel, hier betaal je dus als werknemer 13% op je bruto-inkomen aan RSZ bijdragen. Ik als zelfstandige betaal 21,37% van mijn bruto-inkomen aan sociale bijdragen (daar schrik ik trouwens van, want k krijg er veel minder voor terug dan iemand in loondienst).

Dus je moet het dan vergelijken met een gelijk bruto-inkomen.
Dus je zit op 5000+ als je een bruto-inkomen hebt van 50 000€.

In België in loondienst is dit: 13% van 50 000 = 6500€ + 100€ + 500€ = 7100€ per jaar
Als zelfstandige, even gerekend met 50 000 als effectief inkomen (zonder aftrok beroepskosten)
10 685€ + 100€ + 500€ = 11 285€ per jaar

En toch kan je het lastig vergelijken vind ik.

Je brutoloon is namelijk bruto, dat zie je wel op papier, maar je hebt pas wat aan geld als het op je bankrekening gestort wordt, dus netto.

Jullie betalen eigenlijk "ongezien" de zorgverzekering, je ziet het niet letterlijk iedere mand van je bankrekening verdwijnen.

Is in mijn ogen een stuk makkelijker.

Ik krijg ook een bruto uitkering, maar daar doe ik niets mee. Ik kijk en reken alleen met wat ik als netto aan uitkering gestort krijg.

Daar gaat dus iedere maand €163 van af. Dat bedrag moet natuurlijk meegenomen worden in de begroting van wat ik te besteden heb iedere maand.

Ik kan er trouwens niets aan doen dat je in België geen gebruik kan maken van de sociale voorzieningen als ZZP.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:37

bigone schreef:
Klopt Karl , maar ik erger me wel eens aan opmerkingen dat de premie naar boven gaat van mensen die de volledige zorgtoeslag krijgen. Die betalen een schijntje vergeleken bij mensen die net niet voor die toeslag in aanmerkingen komen. En hoe meer je verdient, hoe meer je via je salaris bijdraagt , via die 7 % en via de belastingen waardoor de minder bedeelden ook die toeslagen kunnen krijgen. Maar ik zie nog te vaak gemopper op de mensen met een hoog salaris want die hebben het zo goed. Zonder die groep waren de mensen in lagere salarisschalen een stuk slechter af.
Wat dat betreft sta ik ook achter een basisinkomen en weg met alle toeslagen . Stuk makkelijker en overzichtelijker.

Daar ben ik het wel volledig met je eens! En zeker wat betreft belastingen ... als je eenmaal in de hogere inkomenscategorieën valt, geef je gewoon 50% van wat je verdient weer af! Geen wonder dat je dan probeert dat wat te verlagen, dat zou ik ook doen als ik het kon. Mensen die goed verdienen, geven echt vreselijk veel af om ons zorgsysteem te betalen.

Ikzelf zou voorstander zijn van iets lagere belastingspercentages voor hoge inkomens, maar alle achterpoortjes wel toe. Zodat je er niet vandoor kan met je centen en wel belastingen moet betalen, maar dan niet de helft, dat is voor niemand fair, vind ik. Tenzij je er echt superveel voor terugkrijgt, zoals bv. in Zweden.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:44

mvdende schreef:
En toch kan je het lastig vergelijken vind ik.

Je brutoloon is namelijk bruto, dat zie je wel op papier, maar je hebt pas wat aan geld als het op je bankrekening gestort wordt, dus netto.

Jullie betalen eigenlijk "ongezien" de zorgverzekering, je ziet het niet letterlijk iedere mand van je bankrekening verdwijnen.

Is in mijn ogen een stuk makkelijker.

Ik krijg ook een bruto uitkering, maar daar doe ik niets mee. Ik kijk en reken alleen met wat ik als netto aan uitkering gestort krijg.

Daar gaat dus iedere maand €163 van af. Dat bedrag moet natuurlijk meegenomen worden in de begroting van wat ik te besteden heb iedere maand.

Ik kan er trouwens niets aan doen dat je in België geen gebruik kan maken van de sociale voorzieningen als ZZP.

Was ook helemaal geen verwijt!! Uiteraard kan jij daar niets aan doen :)
Er zullen inderdaad nog wel veel meer zaken bij komen kijken dan alleen deze getallen, daar ben ik me wel van bewust! Blijft wel gewoon zuur voor mij :+

Ik krijg trouwens dat bruto wel gewoon op mijn rekening, dus niet alleen op papier, maar effectief "in handen" Ik moet ook zelf de discipline hebben om daar een goeie 40% van opzij te zetten op een aparte rekening om later weer af te geven, dat mag ik ook niet meerekenen in wat ik te besteden heb.
Ik kan zelf van dat "gemak" hier in België geen gebruik maken.
Geloof me, als ik de keuze had gehad binnen mijn beroep, zou ik liever in loondienst werken,
maar het is nu niet anders en ik maak er het beste van, maar als je dan eens vergelijkt met andere
(en dan heb ik het ook over eigen vrienden hier in België in loondienst), blijf ik me erover verbazen dat we toch wel heel weinig verdienen, zeker om 5 jaar gestudeerd te hebben en een masterdiploma op zak te hebben.

Nu, ik doe mijn job héél erg graag, dus ik zou zeker niet willen veranderen en vind met plezier naar mijn werk gaan veel belangrijker dan wat ik ermee verdien, maar ja, het blijft soms wel zuur als je dan andere bedragen hoort.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:50

Die 7% is al een paar jaar afgeschaft :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:07

Ik ben voor een situatie waarin iedereen
- een huisje kan betalen bij zijn/haar werk
- zijn zorg kan betalen
- zijn boodschappen kan betalen
En de rest is luxe. Ik zou het liefst zien dat de overheid gewoon hele simpele basishuisjes aanbiedt. Wil je beter of duurder wonen, dan kun je dat gaan betalen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:25

Sheran schreef:
- zijn zorg kan betalen
En de rest is luxe. Ik zou het liefst zien dat de overheid gewoon hele simpele basishuisjes aanbiedt. Wil je beter of duurder wonen, dan kun je dat gaan betalen.

En waar moeten die basis huisjes gebouwd worden?

Hoe moet die persoon op zijn/haar werk komen?

Wie bepaald welke boodschappen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:27

Electra63 schreef:

Klopt, over een maximum van 57.232 euro word ong. 15 % ingehouden van werkenden in loondienst.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:29

Sheran schreef:
- zijn zorg kan betalen

Dan moeten die basis huisjes wel allemaal dezelfde huur hebben.

En dat is toch lastig, want wat voor huisje geef je dan aan een alleenstaande en wat voor huisje aan een stel met of zonder kinderen?

Is dat huisje op de begane grond met klein tuintje dan alleen weg gelegd voor gezinnen en moet de alleenstaande het doen met een appartement 12 hoog achter?

Ik vind nl dat een alleenstaande net zoveel recht heeft om op de begane grond met klein tuintje te mogen wonen dan een stel met of zonder kinderen.

En een stel met kinderen wil natuurlijk absoluut niet 12 hoog achter wonen.

En is de huur dan pp? Of per huisje?

Ik ben net verhuisd van een flatje 12 hoog naar een huis met redelijke tuin, maar ik zou hier niet kunnen huren zonder huurtoeslag...

En ik ben echt niet van plan weer terug te verhuizen naar een flatje voor de komende 50 jaar.

Misschien als ik oud ben en de trap wordt een probleem en ik kan/ mag geen auto meer rijden, dan is de kans groot dat ik terug ga naar de stad, waar je alle winkels vlakbij hebt.

Maar voorlopig zit ik nu lekker in mn tuintje en ben ik niet van plan deze tuin op te geven.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 19-04-20 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:29

bigone schreef:
Electra63 schreef:

Klopt, over een maximum van 57.232 euro word ong. 15 % ingehouden van werkenden in loondienst.

En dan nog die hoge maandelijkse zorgverzekering? Phew ok ja, dat is behoorlijk wat!
Dan heb je netto inderdaad gewoon heel wat meer nodig om alles te kunnen bekostigen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:31

LadyMadonna schreef:
Sheran schreef:
- zijn zorg kan betalen

Zo goed is het niet uitgedacht :') Maar laat ik eens een poging doen
- ze kunnen ze maken van de sociale huurwoningen, op de plaats van lege panden, antikraak etc etc
- met de fiets, want ze staan in de buurt van het werk. Werk je bv ergens op het platteland en kun je niet in de buurt in zo'n huisje wonen, dan zou het leuk zijn als je daar alternatieve woonruimte krijgt.
- Bepaald bedrag waar een persoon van moet kunnen rondkomen. Dit kan het Nibud wel.

@mvdende: nogmaals, niet diep uitgedacht, maar er zijn vast grotere en minder grote. Als je een huisje krijgt moet je ook niet gaan zeuren over hoe groot hij is vind ik. Als je iets beters wil kun je dat gaan betalen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:34

Dus jij wilt een beetje naar Tsjernobyl toe? Een grote fabriek met daaromheen woonruimte (flats), scholen, speeltuin.....

Euh, nee dank je ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:34

Basis .uitkering van ong 900 en als mensen zich inzetten voor de maatschappij een verhoging hiervan.

Inzetten dmv vrijwilligers werk of gewoon werk

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:37

Sheran schreef:
LadyMadonna schreef:

Zo goed is het niet uitgedacht :') Maar laat ik eens een poging doen
- ze kunnen ze maken van de sociale huurwoningen, op de plaats van lege panden, antikraak etc etc
- met de fiets, want ze staan in de buurt van het werk. Werk je bv ergens op het platteland en kun je niet in de buurt in zo'n huisje wonen, dan zou het leuk zijn als je daar alternatieve woonruimte krijgt.
- Bepaald bedrag waar een persoon van moet kunnen rondkomen. Dit kan het Nibud wel.

@mvdende: nogmaals, niet diep uitgedacht, maar er zijn vast grotere en minder grote. Als je een huisje krijgt moet je ook niet gaan zeuren over hoe groot hij is vind ik. Als je iets beters wil kun je dat gaan betalen.

Je hoort mij niet klagen over de grootte, maar wel over het feit dat je als alleenstaande dan wel eerder dat flatje 12 hoog krijgt toegewezen dan dat gezin met 3 kinderen datzelfde flatje toegewezen krijgt.

Als ze ook kleine huisjes op de begane grond met tuintje zouden maken speciaal voor alleenstaande, prima!

Maar als alleenstaande wordt je nu ook al best flink benadeeld door de maatschappij.

Ik moest zelfs een keer een boete betalen bij een theater omdat ik maar één stoel ging reserveren 8)7

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:39

In principe doet de woningbouw dat hier al een beetje. Bepaalde woningen of appartementen voor jongeren, andere juist voor mensen met inkomen onder een bepaald bedrag, andere juist voor ouderen. Het is alleen vrij krom dat de woning waar ik nu woon, eengezinswoning met grote voor en achtertuin, goedkoper is dan het jongeren appartement. Scheelde toen bijna 100 euro. Deze woning kregen e alleen omdat we samen waren, maar de andere huizen in dit blok zijn goedkoper, het wisselt echt per woning wat de huur is.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:40

Echwel schreef:
Basis .uitkering van ong 900 en als mensen zich inzetten voor de maatschappij een verhoging hiervan.

Inzetten dmv vrijwilligers werk of gewoon werk

€900 en daar nog huur van moeten betalen?

€720 huur... Dan houdt je nog €180 over. Even de zorgverzekering van +- €130 en je houdt €50 per maand over voor boodschappen, kleding enz. Dat is minder dan €15 per week...

Dan wordt je dus verplicht te gaan werken, anders beland je in de goot, want normaal leven is van dat bedrag echt niet mogelijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:41

Ja wat is er mis met iets terug doen voor deze maatschappij
Kan ook vrijwilligerswerk zijn

Word je niet vies van hoor

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:43

MyWishMax schreef:
In principe doet de woningbouw dat hier al een beetje. Bepaalde woningen of appartementen voor jongeren, andere juist voor mensen met inkomen onder een bepaald bedrag, andere juist voor ouderen. Het is alleen vrij krom dat de woning waar ik nu woon, eengezinswoning met grote voor en achtertuin, goedkoper is dan het jongeren appartement. Scheelde toen bijna 100 euro. Deze woning kregen e alleen omdat we samen waren, maar de andere huizen in dit blok zijn goedkoper, het wisselt echt per woning wat de huur is.

Ja...

Als alleenstaande wordt je nu ook al door de woningbouw in dat flatje 12 hoog achter gepropt! -:(- 8)7

Stellen krijgen vaker een benedenwoning met tuin, maar om daar als alleenstaande in te komen, heb je héél veel geluk nodig.

Het is bijna een straf om alleenstaande te zijn..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:45

Dat zeg ik nergens, dat is hier zeker niet zo. Alleen zijn er dus speciale woningen voor allerlei groepen en dit was toevallig voor stellen of gezinnen. Mijn woningbouw is echt hard bezig om voor iedereen wat aan te bieden, alleen hebben zij ook last van woningnood.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:48

mvdende schreef:
Dan moeten die basis huisjes wel allemaal dezelfde huur hebben.

En dat is toch lastig, want wat voor huisje geef je dan aan een alleenstaande en wat voor huisje aan een stel met of zonder kinderen?

Is dat huisje op de begane grond met klein tuintje dan alleen weg gelegd voor gezinnen en moet de alleenstaande het doen met een appartement 12 hoog achter?

Ik vind nl dat een alleenstaande net zoveel recht heeft om op de begane grond met klein tuintje te mogen wonen dan een stel met of zonder kinderen.

En een stel met kinderen wil natuurlijk absoluut niet 12 hoog achter wonen.

En is de huur dan pp? Of per huisje?

Ik ben net verhuisd van een flatje 12 hoog naar een huis met redelijke tuin, maar ik zou hier niet kunnen huren zonder huurtoeslag...

En ik ben echt niet van plan weer terug te verhuizen naar een flatje voor de komende 50 jaar.

Misschien als ik oud ben en de trap wordt een probleem en ik kan/ mag geen auto meer rijden, dan is de kans groot dat ik terug ga naar de stad, waar je alle winkels vlakbij hebt.

Maar voorlopig zit ik nu lekker in mn tuintje en ben ik niet van plan deze tuin op te geven
.

Tja, dat is dus precies waar wij in het verleden steeds tegenaan gelopen zijn.
Stel zonder kinderen, en dan kun je tegenwoordig een fatsoenlijke betaalbare woning met een tuintje echt wel vergeten.
Kopen was voor ons de enige mogelijkheid om niet nog jaren in een veel te duur huis in een rotbuurt, of op een flat opgesloten te zitten.
En laat je dan net nog 3 euro te veel inkomen hebben om in aanmerking te komen voor sociale huur of toeslagen e.d.
Ook geen pretje kan ik je zeggen...

Enig idee hoeveel kinderen tegenwoordig in de dak en thuislozen opvang zitten, omdat een van de ouders (met kind nb) geen woning kan krijgen?
Heb je het nog niet eens over een woning met tuin.

Geniet er maar van zou ik zeggen, ben je wat dat betreft nog werkelijk een van de gelukkigen.
Woningnood is een heel groot probleem in Nederland...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:48

Echwel schreef:
Ja wat is er mis met iets terug doen voor deze maatschappij
Kan ook vrijwilligerswerk zijn

Word je niet vies van hoor

Moet je wel kunnen.
En nee UWV erkend niet elke ziekte.
Zit je er mooi bij als je dan alleen bent.

UWV erkend mijn hersenletsel niet.
Ik heb heel mijn leven gewerkt, maar UWV zegt jammer dan.
klinisch Neuropsycholoog geeft aan dat hersenletsel heb, UWV legt dat naast zich neer.
Ik heb dus nergens recht op.
Gelukkig heb ik wel een partner.
Daardoor weer geen recht op zorgtoeslag, niet dat hij zoveel verdient per uur, nee omdat hij meer dan 40 uur in de week werkt.

En ik ben niet de enige helaas.
Ik zou enorm voorstander zijn van een basisloon, maar daar moet een alleenstaande dan ook wel de huur en vaste lasten van kunnen betalen.
Vakantie hoeft niet, maar elke week eten is toch wel prettig :)