Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bigone schreef:In Nederland betaal je ongeveer 7 % van je bruto salaris. Dus 50.000 bruto is 3500 per jaar en daarnaast nog minimaal 1500 netto voor zorgverzekering . En op veel geneesmiddelen en behandelingen ook nog eigen bijdrage, kom je een dag in het ziekenhuis voor onderzoek , kassa 385 en ook bloedonderzoek komt voor groot gedeelte voor eigen rekening . Bij een niet werkende partner blijft het werknemers deel gelijk maar dan zit je zo op 5000 .
Jenara schreef:bigone schreef:In Nederland betaal je ongeveer 7 % van je bruto salaris. Dus 50.000 bruto is 3500 per jaar en daarnaast nog minimaal 1500 netto voor zorgverzekering . En op veel geneesmiddelen en behandelingen ook nog eigen bijdrage, kom je een dag in het ziekenhuis voor onderzoek , kassa 385 en ook bloedonderzoek komt voor groot gedeelte voor eigen rekening . Bij een niet werkende partner blijft het werknemers deel gelijk maar dan zit je zo op 5000 .
Het is zowieso behoorlijk wat!
Ik zocht het nog even op in dat artikel, hier betaal je dus als werknemer 13% op je bruto-inkomen aan RSZ bijdragen. Ik als zelfstandige betaal 21,37% van mijn bruto-inkomen aan sociale bijdragen (daar schrik ik trouwens van, want k krijg er veel minder voor terug dan iemand in loondienst).
Dus je moet het dan vergelijken met een gelijk bruto-inkomen.
Dus je zit op 5000+ als je een bruto-inkomen hebt van 50 000€.
In België in loondienst is dit: 13% van 50 000 = 6500€ + 100€ + 500€ = 7100€ per jaar
Als zelfstandige, even gerekend met 50 000 als effectief inkomen (zonder aftrok beroepskosten)
10 685€ + 100€ + 500€ = 11 285€ per jaar
bigone schreef:Klopt Karl , maar ik erger me wel eens aan opmerkingen dat de premie naar boven gaat van mensen die de volledige zorgtoeslag krijgen. Die betalen een schijntje vergeleken bij mensen die net niet voor die toeslag in aanmerkingen komen. En hoe meer je verdient, hoe meer je via je salaris bijdraagt , via die 7 % en via de belastingen waardoor de minder bedeelden ook die toeslagen kunnen krijgen. Maar ik zie nog te vaak gemopper op de mensen met een hoog salaris want die hebben het zo goed. Zonder die groep waren de mensen in lagere salarisschalen een stuk slechter af.
Wat dat betreft sta ik ook achter een basisinkomen en weg met alle toeslagen . Stuk makkelijker en overzichtelijker.
mvdende schreef:En toch kan je het lastig vergelijken vind ik.
Je brutoloon is namelijk bruto, dat zie je wel op papier, maar je hebt pas wat aan geld als het op je bankrekening gestort wordt, dus netto.
Jullie betalen eigenlijk "ongezien" de zorgverzekering, je ziet het niet letterlijk iedere mand van je bankrekening verdwijnen.
Is in mijn ogen een stuk makkelijker.
Ik krijg ook een bruto uitkering, maar daar doe ik niets mee. Ik kijk en reken alleen met wat ik als netto aan uitkering gestort krijg.
Daar gaat dus iedere maand €163 van af. Dat bedrag moet natuurlijk meegenomen worden in de begroting van wat ik te besteden heb iedere maand.
Ik kan er trouwens niets aan doen dat je in België geen gebruik kan maken van de sociale voorzieningen als ZZP.
Sheran schreef:Ik ben voor een situatie waarin iedereen
- een huisje kan betalen bij zijn/haar werk
- zijn zorg kan betalen
- zijn boodschappen kan betalen
En de rest is luxe. Ik zou het liefst zien dat de overheid gewoon hele simpele basishuisjes aanbiedt. Wil je beter of duurder wonen, dan kun je dat gaan betalen.
Sheran schreef:Ik ben voor een situatie waarin iedereen
- zijn zorg kan betalen
En de rest is luxe. Ik zou het liefst zien dat de overheid gewoon hele simpele basishuisjes aanbiedt. Wil je beter of duurder wonen, dan kun je dat gaan betalen.
bigone schreef:Electra63 schreef:Die 7% is al een paar jaar afgeschaft
Klopt, over een maximum van 57.232 euro word ong. 15 % ingehouden van werkenden in loondienst.
LadyMadonna schreef:Sheran schreef:Ik ben voor een situatie waarin iedereen
- zijn zorg kan betalen
En waar moeten die basis huisjes gebouwd worden?
Hoe moet die persoon op zijn/haar werk komen?
Wie bepaald welke boodschappen?
Sheran schreef:LadyMadonna schreef:
En waar moeten die basis huisjes gebouwd worden?
Hoe moet die persoon op zijn/haar werk komen?
Wie bepaald welke boodschappen?
Zo goed is het niet uitgedachtMaar laat ik eens een poging doen
- ze kunnen ze maken van de sociale huurwoningen, op de plaats van lege panden, antikraak etc etc
- met de fiets, want ze staan in de buurt van het werk. Werk je bv ergens op het platteland en kun je niet in de buurt in zo'n huisje wonen, dan zou het leuk zijn als je daar alternatieve woonruimte krijgt.
- Bepaald bedrag waar een persoon van moet kunnen rondkomen. Dit kan het Nibud wel.
@mvdende: nogmaals, niet diep uitgedacht, maar er zijn vast grotere en minder grote. Als je een huisje krijgt moet je ook niet gaan zeuren over hoe groot hij is vind ik. Als je iets beters wil kun je dat gaan betalen.
Echwel schreef:Basis .uitkering van ong 900 en als mensen zich inzetten voor de maatschappij een verhoging hiervan.
Inzetten dmv vrijwilligers werk of gewoon werk
MyWishMax schreef:In principe doet de woningbouw dat hier al een beetje. Bepaalde woningen of appartementen voor jongeren, andere juist voor mensen met inkomen onder een bepaald bedrag, andere juist voor ouderen. Het is alleen vrij krom dat de woning waar ik nu woon, eengezinswoning met grote voor en achtertuin, goedkoper is dan het jongeren appartement. Scheelde toen bijna 100 euro. Deze woning kregen e alleen omdat we samen waren, maar de andere huizen in dit blok zijn goedkoper, het wisselt echt per woning wat de huur is.
mvdende schreef:Dan moeten die basis huisjes wel allemaal dezelfde huur hebben.
En dat is toch lastig, want wat voor huisje geef je dan aan een alleenstaande en wat voor huisje aan een stel met of zonder kinderen?
Is dat huisje op de begane grond met klein tuintje dan alleen weg gelegd voor gezinnen en moet de alleenstaande het doen met een appartement 12 hoog achter?
Ik vind nl dat een alleenstaande net zoveel recht heeft om op de begane grond met klein tuintje te mogen wonen dan een stel met of zonder kinderen.
En een stel met kinderen wil natuurlijk absoluut niet 12 hoog achter wonen.
En is de huur dan pp? Of per huisje?
Ik ben net verhuisd van een flatje 12 hoog naar een huis met redelijke tuin, maar ik zou hier niet kunnen huren zonder huurtoeslag...
En ik ben echt niet van plan weer terug te verhuizen naar een flatje voor de komende 50 jaar.
Misschien als ik oud ben en de trap wordt een probleem en ik kan/ mag geen auto meer rijden, dan is de kans groot dat ik terug ga naar de stad, waar je alle winkels vlakbij hebt.
Maar voorlopig zit ik nu lekker in mn tuintje en ben ik niet van plan deze tuin op te geven.
Echwel schreef:Ja wat is er mis met iets terug doen voor deze maatschappij
Kan ook vrijwilligerswerk zijn
Word je niet vies van hoor