Voorspelde storm

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:07

pmarena schreef:
Ja in 1990 was er wel een dag echt erge storm, dat weet ik nog wel....toen kwam ik uit school en lag mijn hele houten hutje uit elkaar geblazen.... toen was er veel schade hier en daar. En regen hebben we natuurlijk ook wel regelmatig heel veel gehad.

Maar dit dat het al weken achter elkaar zo'n harde wind is vind ik wel bijzonder!


Dit was een heel heftig storm op 25 januari. In Ermelo is toen iemand van het perron geblazen en onder de trein gekomen voor ons.....

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:46

Wow.. Het is droog en de zon schijnt voorzichtig... *\o/*

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:51

_Lorette_ schreef:
Vorig jaar februari had ik de paarden bloot in de wei, omdat het zulk uitzonderlijk mooi weer was. Nu dit. :+

Jaaaaa toevallig had ik daar gisteren ook een herinnering van op fb. Liepen zelf toen ook zonder jas.


suffie schreef:
pmarena schreef:
Ja in 1990 was er wel een dag echt erge storm, dat weet ik nog wel....toen kwam ik uit school en lag mijn hele houten hutje uit elkaar geblazen.... toen was er veel schade hier en daar. En regen hebben we natuurlijk ook wel regelmatig heel veel gehad.

Maar dit dat het al weken achter elkaar zo'n harde wind is vind ik wel bijzonder!


Dit was een heel heftig storm op 25 januari. In Ermelo is toen iemand van het perron geblazen en onder de trein gekomen voor ons.....

Hier hadden we het laatst over met verschillende oud klas genoten van toen. Stonden toen te schuilen onder een viaduct, vlak bij school midden in de polder. Aan beide kanten van het viaduct gingen veel bomen om.
Als je er nu over terug denkt, bizar dat niemand eerder naar huis mocht (ook niet de kinderen die nog een uur moesten fietsen).

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Voorspelde storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:56

Storm 1990 was ik 1 vd laatste die toen de Lekbrug bij Vianen nog over mocht. Daarna werd alles afgesloten. Heb nog een motorrijder een lift gegeven want die moest lopen vd politie en zijn motor achter laten. Was niet grappig toen. Voelde me niet veilig in mn peugeootje 205. Bijna op twee wielen de brug over :n

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Voorspelde storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:06

Ja dat was een hele heftige storm. Onze school heeft toen de leerlingen eerder naar huis gestuurd.

Kan me nog herrineren dat de lucht paars was.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Voorspelde storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:51

Er zijn ergere stormen geweest hoor. Mijn man heeft eens een nacht in de auto door gebracht voor de moerdijk brug die werd afgesloten.Hij kreeg toen water en een deken van het rode kruis. Die zelfde nacht was ik alleen thuis en lag er een boom op het huis,wij woonde in het bos,had ook geen stroom. Dat was begin jaren 80.

Mizora

Berichten: 18159
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:10

beatje schreef:
Er zijn ergere stormen geweest hoor. Mijn man heeft eens een nacht in de auto door gebracht voor de moerdijk brug die werd afgesloten.Hij kreeg toen water en een deken van het rode kruis. Die zelfde nacht was ik alleen thuis en lag er een boom op het huis,wij woonde in het bos,had ook geen stroom. Dat was begin jaren 80.


Uiteraard zijn er ergere stormen geweest. Maar veel eerder dan 1990 zal een flink deel van de bokkers zich niet kunnen herinneren. Begin jaren 80 was ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking nog niet geboren , laat staan zo oud dat ze er een duidelijke herinnering bij hebben gehad (vanaf een jaar of 10; in 2017 was de gemiddelde leeftijd van Nederlanders 41.6 jaar, er vanuitgaande dat deze niet meer dan 42 jaar geworden is, is het gemiddelde geboortejaar 1978).

De afgelopen 30 jaar zijn er wel wat heftige stormen geweest, maar er heeft er maar 1 echt indruk op me gemaakt (±2002, ik heb geen idee wanneer precies). Toen is er bij ons een grote denneboom in 3 stukken gebroken en toen de bui overgetrokken was liep er een kolk in de rioolput midden op de parkeerplaats, alsof het een badputje was waar de stop uit getrokken was. Zoveel water was er gevallen in zulke korte tijd.

rien10
Berichten: 14955
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Voorspelde storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:20

In de jaren 70 (ik meen in 72) was in Drenthe een heel perceel bos omgeknakt alsof het niets was. Ploep. Alles plat. Dat heeft diepe indruk op mij gemaakt als kind.

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Voorspelde storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:08

Bij mij herinner ik mij nog een storm waarbij we zonder elektriciteit zaten en echt de wind was toen ook nog een pak erger geweest dan nu. Geloof met windsnelheden boven de 120 km per uur. Weet wel niet meer welk jaar het was maar ik kan niet ouder geweest zijn dan 12/13 jaar. Herinner het mij nog goed omdat mijn vader in de keuken bij de olielampen aan mijn fiets aan het werken was.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:32

rien10 schreef:
In de jaren 70 (ik meen in 72) was in Drenthe een heel perceel bos omgeknakt alsof het niets was. Ploep. Alles plat. Dat heeft diepe indruk op mij gemaakt als kind.


Deze kan ik me ook nog herinneren, stuk muur bij ons huis afgewaaid en later gearmd tussen mijn grote broers naar school, waar bijna niemand was.

YvonneV
Berichten: 8799
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:34


Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:41

Ik heb de zon gezien. Schrok me wezenloos. _O-

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:46

:D

Hier ook zon vanmorgen, en paddocks al een heel eind opgedroogd! *\o/*
Nu regen... -O-

Komende dagen zijn ook niet heel veelbelovend zag ik net...

poetser

Berichten: 4328
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Voorspelde storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:32

Hier schijnt de zon ook al heel de dag. Wel een flink windje.
Tot nu toe is het gelukkig wel droog. De lucht begint wel steeds meer te dreigen.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voorspelde storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:07

Hier inderdaad ook een mooie dag tot nu toe. Veel zon! Maar niet naar buienrader kijken want morgen is het weer heel anders......

poetser

Berichten: 4328
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Voorspelde storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:59

Hier regent het nu. Een kwartier geleden hadden we een flinke hagelbui. Wind is wel volledig weg.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Voorspelde storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:33

Nou het kan dus nog wel, hier vanochtend zonnig en weinig wind. Hèhè dat geeft de burger weer moed :)

Ja in 1990 was het echt enorm heftig, dat is wel de heftigste die ik me kan herinneren omdat het toen dus ook echt gevaarlijk was buiten, er waaide vanalles over straat ook. Ik was toen 9. En school was toen ook eerder uit volgens mij...dat maakt sowieso wel indruk :P

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Voorspelde storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:07

Ik mocht toen bij Gods gratie met de bus naar school ipv op de fiets door de polder en kan me nog herinneren dat het water gewoon uit de vijver achter de bushalte waaide. En dat alle meters hoge vrijstaande coniferen in onze tuin om waren gewaaid, rakelings langs ons huis.

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:21


rien10
Berichten: 14955
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Voorspelde storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:36

Ohh gaaf! Vind t ook wel gaaf van mijn geheugen dat ik het jaar wist.

Ik ga daar naartoe. Zeker weten!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37454
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:37

Hier een wisselende dag. Vanmorgen wind en stortregen. Daarna zon en wind minder. Daarna pittige hagelbuien. En net windarm en droog met honden doen

Zware stormen meer meegemaakt al maar niet zo lang achter elkaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:16

Mariska_28 schreef:
rien10 schreef:
In de jaren 70 (ik meen in 72) was in Drenthe een heel perceel bos omgeknakt alsof het niets was. Ploep. Alles plat. Dat heeft diepe indruk op mij gemaakt als kind.

Een stuk bos ligt nog steeds:
https://www.hunebednieuwscafe.nl/2018/0 ... oo-odoorn/

Leuk zeg!

Ik kan me gek genoeg geen specifieke stormen herinneren, terwijl ik in het noordwesten aan zee ben opgegroeid. Heb er dus genoeg meegemaakt. In 1990 woonde ik even in het buitenland, dus die heb ik niet meegemaakt.
Heel koude winters weet ik nog wel. Die maakten blijkbaar meer indruk :D

Het lijkt nu wel even voorbij te zijn met de stormen gelukkig geloof ik.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:18

In 1990 hier in Belgie 8 stormen op een maand tijd volgens de statistieken van het KMI.
Ik herinner er mij ook niks van. :+

Eilish
Berichten: 3021
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:12

Mariska_28 schreef:
rien10 schreef:
In de jaren 70 (ik meen in 72) was in Drenthe een heel perceel bos omgeknakt alsof het niets was. Ploep. Alles plat. Dat heeft diepe indruk op mij gemaakt als kind.

Een stuk bos ligt nog steeds:
https://www.hunebednieuwscafe.nl/2018/0 ... oo-odoorn/


Dat is bij mij op 10 km afstand!

Mariska_28

Berichten: 10540
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Voorspelde storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:24

Bij mij op zo'n twee km :D