Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:43

Eske_B schreef:
Janine1990 schreef:
Waarom leren we zo weinig, of in mijn geval niets, over ons slavernij verleden?

Is er ook iemand geweest die heeft besloten dat we ons hier niet mee mogen identificeren? En zo ja, op welke grond?

Welk slavernijverleden precies? Zijn veel volken ooit slaaf geweest.

Ik bedoel die van de WIC tijd.
Roots, Book of Negroes, die setting.

Eske_B

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:52

Maar dat gaat over Groot Brittanië, VS en Afrika, wie bedoel je dan met ons? :o?

Dat de VOC en WIC aan slavenhandel deden is mij wel geleerd op school.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:59

Eske_B schreef:
Maar dat gaat over Groot Brittanië, VS en Afrika, wie bedoel je dan met ons? :o?

Stating exactly what I mean...

Wij = Nederland

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:24

Janine1990 schreef:
Eske_B schreef:

Stating exactly what I mean...

Wij = Nederland

Maar wij zijn niet echt slaven geweest. Eerder handelaren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 23:03

SavannahNx schreef:

"Wij" hebben op grote schaal tijdens het pact van de VOC net als andere landen mensen verhandeld, uitgebuit en als slaaf gebruikt.
Maar in de delen van afrika en Oost-Indië deden ze dat al ver voordat de Hollanders en andere europeanen er waren. In afrika was het zelfs een breed geaccepteerd fenomeen. Bijvoorbeeld krijgsgevangenen werden tot slaaf gemaakt e.d.
Wat het niet goed maakt dat "wij" het ook deden natuurlijk ;)

Bij ons op school hebben wij er trouwens wel uitgebreid les over gehad.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 23:38

c_alsemgeest schreef:
SavannahNx schreef:

"Wij" hebben op grote schaal tijdens het pact van de VOC net als andere landen mensen verhandeld, uitgebuit en als slaaf gebruikt.
Maar in de delen van afrika en Oost-Indië deden ze dat al ver voordat de Hollanders en andere europeanen er waren. In afrika was het zelfs een breed geaccepteerd fenomeen. Bijvoorbeeld krijgsgevangenen werden tot slaaf gemaakt e.d.
Wat het niet goed maakt dat "wij" het ook deden natuurlijk ;)

Bij ons op school hebben wij er trouwens wel uitgebreid les over gehad.

Precies, wat maakt onze actieve deelname aan slavenhandel dat het niet een belangrijk onderwerp is in de geschiedenis. Zeker omdat delen van ons Koninkrijk een hele belangrijke rol speelden hierin.

Los van hoe erg het is, vraag ik me gewoon af waarom we er zo weinig over leren op school. Ik heb werkelijk alleen maar gehoord hoe briljant we waren in de VOC inzake goederen... Was mijn examenonderwerp in 2008.

Zo hoor je wel eens vaker een negatieve associatie met NL in de geschiedenis, waar weinig aandacht aan is besteed. Terwijl het volgens mij weinig kwaad kan om daar over te leren? Of denken onderwijskundigen hier anders over?

Onrecht aan ons wordt wel uitvoerig behandeld. Op de basisschool kregen wij uitgelegd dat 'de Duitsers' verantwoordelijk waren voor WOII. Dat idee leeft ook enorm, terwijl het eigenlijk om een vrij select groepje ging dat bijzondere idealen had. Gehele aanleiding voor WOII is natuurlijk lastig uit te leggen aan een kind van 6/7 :') Maar het is nog steeds voor mij een beknopte samenvatting. Terwijl ik weet dat er veel meer aan vooraf ging met o.a. de moord op Franz Ferdinand.

En in hoeverre bepaalt dit cultuur en identiteit?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 23:40

De voc deed niet aan slavenhandel. Ze maakten er soms gebruik van een deden soms transport. Maar de wic deed wel mee aan de slavenhandel.

Hoe goed of hoe slecht het ook is, het waren andere tijden en we hebben ervan geleerd. We gaan toch ook niet de vikingen, moren en Romeinen kwalijk nemen dat ze onze voorouders tot slaven hebben gemaakt?

Heb er overigens genoeg les over gehad op school.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 00:39

Riddershow schreef:
De voc deed niet aan slavenhandel. Ze maakten er soms gebruik van een deden soms transport. Maar de wic deed wel mee aan de slavenhandel.

Hoe goed of hoe slecht het ook is, het waren andere tijden en we hebben ervan geleerd. We gaan toch ook niet de vikingen, moren en Romeinen kwalijk nemen dat ze onze voorouders tot slaven hebben gemaakt?

Gebruik van maken is meedoen aan de handel, dan ben je namelijk een afnemer en dat is een van de twee hoofdtakken om handel te kunnen drijven.
Daarbij... voor de WIC handelde de VOC ook. Ze maakten mensen tot slaaf en verkochten ze veeal voor op de plantages of in wat je nu bordelen zou noemen.
In 1750 waren er in onder de VOC waren er rond de 75K slaven in handel, tegen 64k slaven in gebieden onder de WIC

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:27

theadora99 schreef:
joyce_eddy schreef:
We kijken “ gordon tegen dino show” en vragen ons af of je zo iets kunt huren voor een dag voor bijvoorbeeld een familie dag ofzo?!
Ergens waar je die spellen kunt doen mer hetzelrde als op tv

Die met die Simo worstelaars pakken, dat lijkt me leuk _O-

Zou toch gewoon tof zijn mer familie dagen of vrienden groepen, vrijgezellen feesten enzo?? Denkt echt een gat in de markt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:36

Riddershow schreef:

Ik neem helemaal niemand iets kwalijk. Dat wordt meteen weer gedacht. Dit is tevens geen antwoord op mijn vraag.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:39

Over het algemeen worden alleen de "succesverhalen" doorverteld, en dus op grote schaal in de geschiedenisboeken opgenomen. De wat meer schimmige zaken raken sneller in de vergetelheid, omdat niemand er belang bij heeft om ze door te vertellen. De winnaar schrijft de geschiedenis, want de verliezer kon niet meer schrijven omdat 'ie al dood was...

Dat de Engelsen in 1666 zo ongeveer heel Vlieland en Terschelling hebben platgebrand als vergeldingsactie is ook niet echt algemeen bekend. Dat was niet iets om trots op te zijn, en is dus niet in het lijstje met succesverhalen terechtgekomen...

Ofwel, er zijn dus heel veel dingen uit het verleden die niet behandeld worden in de boekjes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:48

APCIII schreef:
Over het algemeen worden alleen de "succesverhalen" doorverteld, en dus op grote schaal in de geschiedenisboeken opgenomen. De wat meer schimmige zaken raken sneller in de vergetelheid, omdat niemand er belang bij heeft om ze door te vertellen. De winnaar schrijft de geschiedenis, want de verliezer kon niet meer schrijven omdat 'ie al dood was...

Dat de Engelsen in 1666 zo ongeveer heel Vlieland en Terschelling hebben platgebrand als vergeldingsactie is ook niet echt algemeen bekend. Dat was niet iets om trots op te zijn, en is dus niet in het lijstje met succesverhalen terechtgekomen...

Ofwel, er zijn dus heel veel dingen uit het verleden die niet behandeld worden in de boekjes.

Maar dat is natuurlijk de manier van overlevering, wat je in je eerste alinea schrijft.

Tegenwoordig is er zoveel onderzoek gedaan naar bepaalde verhalen, zo ook de afstraffing van de Engelsen, dat ik me afvraag waarom dat niet zo wordt naverteld.
Gemiste kans denk ik persoonlijk. En ik ben echt benieuwd hoe mensen die het onderwijs samenstellen hier dan in staan. Waarom wordt dit niet meegenomen. Immers heeft de Engelse afstraffing een enorme invloed gehad op de economie. Wat voor een land als Nederland best een dingetje is...

Wel typisch overigens dat de WOII wel in veelvoud wordt verteld, terwijl dat pas na 5 jaar een succesverhaal werd voor Nederland. En niet eens dankzij Nederland zelf... Maar met name Polen (ja niet Canada en Amerika, wat wel wordt verteld).

Persoonlijk vind ik die onbekende verhalen altijd het allerleukste... Nouja, leuk... Het fascineerd meer, spreekt meer tot de verbeelding ofzo.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:25

Maar weet jij hoe er nu geschiedenis wordt gegeven dan? Of is dit een vermoeden vanuit je eigen middelbare schooltijd?
Ik weet het ook niet hoor, maar docenten kunnen niet overal hun eigen invulling aan geven, je zit vast aan een curriculum. En de overheid bepaald de inhoud van de examens en daar kijk je als school naar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:41

Macs schreef:
Maar weet jij hoe er nu geschiedenis wordt gegeven dan? Of is dit een vermoeden vanuit je eigen middelbare schooltijd?
Ik weet het ook niet hoor, maar docenten kunnen niet overal hun eigen invulling aan geven, je zit vast aan een curriculum. En de overheid bepaald de inhoud van de examens en daar kijk je als school naar.

Goed punt Macs! Ik baseer dit inderdaad op mijn eigen middelbare school tijd...
Ik weet inderdaad dat er vanuit de overheid bepalingen zijn voor de examenonderwerpen, maar ik neem daardoor aan dat er ook vanuit de overheid bepaald wordt wat we moeten weten in de overige lessen?

En kwam er toevallig op door een gesprek met mijn buurvrouw die van Curacao komt. Ik heb nooit geweten dat Curacao een middelpunt in de slavenhandel was. Best raar, want Curacao is gewoon onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden.

Gezien de Zwarte Pietendiscussie waarin slavenhandel regelmatig voorkomt, of de Gouden Koets restauratie waar een illustratie over slavernij op staat, die best een dingetje is geweest... Heb ik niet de indruk dat wij voldoende onderlegd zijn hierin om er een oordeel over te geven.
Immers; wij kunnen wel zeggen dat iets niet zo is, maar dat wist een gevoel bij een ander natuurlijk niet uit. Terwijl we veel dichter bij elkaar komen door elkaar te begrijpen.
Oké side step to the max :')

Maar originele vraag is nog steeds: Wie bepaalt welke onderwerpen wij krijgen bij geschiedenis? En waarom leren we weinig over de slavernijtijd waarin Nederland best een rol heeft gespeeld. Hetzelfde geld voor andere bepalende momenten in de geschiedenis waar we weinig over leren. Waarom het een wel en het ander niet?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 11:55

Zijn er natuurlijke bestrijdingsmiddelen die geen kwaad kunnen voor jonge vogels tegen de buxusmotrups? Of zal ik gewoon afscheid nemen van mijn buxus :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:19

Maar waarom zouden die negatieve kanten zo'n grote aandacht moeten krijgen in het curriculum? Is dat niet meer een modeverschijnsel?
Is het niet juist de bedoeling van geschiedenisonderwijs om leerlingen iets mee te geven van een gezamenlijk verleden waar we trots op kunnen zijn? De verhalen over hoe we de Spanjaarden eruit gewerkt hebben, hoe we de hele wereld ontdekten en hoe dat een welvaart heeft gebracht waar we nu nog steeds de vruchten van plukken, etc.
Een gezamenlijk verleden is toch uiteindelijk waarmee je ook nu verbondenheid creëert.
Leerlingen voorhouden dat we allemaal misdadigers waren, maakt niet echt dat ze trotser worden op hun land en zich daarvoor willen inzetten. Ook niet als je er aan de andere kant nog zoveel lessen 'burgerschap' tegenover zet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:45

c_alsemgeest schreef:
Zijn er natuurlijke bestrijdingsmiddelen die geen kwaad kunnen voor jonge vogels tegen de buxusmotrups? Of zal ik gewoon afscheid nemen van mijn buxus :')

Ik kwam net een stukje tegen op Facebook van iemand die zijn heg met de hogedrukspuit had behandeld... Volgens mij ging dat ook om buxusmotrups...

oomens schreef:
Maar waarom zouden die negatieve kanten zo'n grote aandacht moeten krijgen in het curriculum? Is dat niet meer een modeverschijnsel?
Is het niet juist de bedoeling van geschiedenisonderwijs om leerlingen iets mee te geven van een gezamenlijk verleden waar we trots op kunnen zijn? De verhalen over hoe we de Spanjaarden eruit gewerkt hebben, hoe we de hele wereld ontdekten en hoe dat een welvaart heeft gebracht waar we nu nog steeds de vruchten van plukken, etc.
Een gezamenlijk verleden is toch uiteindelijk waarmee je ook nu verbondenheid creëert.
Leerlingen voorhouden dat we allemaal misdadigers waren, maakt niet echt dat ze trotser worden op hun land en zich daarvoor willen inzetten. Ook niet als je er aan de andere kant nog zoveel lessen 'burgerschap' tegenover zet.

Ik weet niet of het een modeverschijnsel is, of dat steeds meer nodig wordt omdat de wereld zo klein wordt...

Natuurlijk niets mis met een gemeenschappelijk verleden wat verbondenheid creëert, maar ik denk dat de keerzijde hiervan is dat we onze armen over elkaar slaan en een starre houding aannemen naar anderen.
Die dus een andere geschiedenisles hebben gehad. Ik vermoed (vermoed!) dat er bijvoorbeeld in Duitsland meer in wordt gegaan op de werkwijze van Hitler en de jodenvervolging.

Daarbij denk ik dat je geschiedenis los moet maken van het al dan niet zijn van misdadigers...
Geschiedenis is een opstapeling van gebeurtenissen. Die kenmerken de personen van toen, niet die van nu. We kunnen niet alle Duitsers verantwoordelijk houden voor wat er is gebeurd in de 2e wereldoorlog, zeg maar... Terwijl de geschiedenislessen voor mij wel een beetje neerkwamen op 'De Duitsers hebben het gedaan'.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:00

Citaat:
Zou toch gewoon tof zijn mer familie dagen of vrienden groepen, vrijgezellen feesten enzo?? Denkt echt een gat in de markt

Die kun je gewoon huren bij de meeste speelotheken

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:05

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:20

Jolien87 schreef:
Het SLO heeft kerndoelen opgesteld waaraan de opleiding van kinderen in Nederland moet voldoen.
Scholen zijn verplicht om deze onderwerpen te behandelen en te verwerken in een leerlijn, slavernij is één van deze thema's.

http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEn ... F-L51.html

http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEn ... L5253.html

http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEn ... L5253.html

Maar dat is dus waar ik gisteravond over schreef... Dit gaat om de basisschool...

Daar leerde ik dat de Duitsers in 40-45 boefjes waren... Alle Duitsers, want hoe leg je aan een kind uit dat de oorzaak veel dieper lag? Volgens mij is dat vrij ingewikkeld.
Op de middelbare school leerde ik hoe het in werkelijkheid zat, dat er veel meer aan vooraf ging...

Maar ik heb op de middelbare school geen verdieping gehad over de slavernij. Zo heb ik dus nooit geleerd dat Nederlanders hier een flinke rol in hebben gespeeld. Ik wist dat het bestond, meer niet... Wat ik nu weet heb ik dus uit die series. :o

Kan je ook vertellen hoe het SLO hier op Middelbare scholen over gaat?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:31

c_alsemgeest schreef:

Een feromoon val :j https://www.biocontrole.nl/feromoonval- ... omoon.html
Is alleen niet voor de rups zie ik net. Wel voor de mannelijke mot maarja dan is je buxus al kaal

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:41

Ik ben een halve generatie jonger dan jou Janine, maar ik heb toch echt wel degelijk geleerd dat NL heel wat slavernij heeft uitgevoerd in de 'Gouden' jaren, en ik heb maar 2-3 jaar geschiedenis gehad en het daarna laten vallen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:49

Piekosjj schreef:
Ik ben een halve generatie jonger dan jou Janine, maar ik heb toch echt wel degelijk geleerd dat NL heel wat slavernij heeft uitgevoerd in de 'Gouden' jaren, en ik heb maar 2-3 jaar geschiedenis gehad en het daarna laten vallen.

Hier hetzelfde (wel in de bovenbouw geschiedenis gehad) heb wel degelijk geleerd over de driehoekshandel, dat curacao het middelpunt was, enz.

Is een deel van het verleden van NL. Wordt wel genoemd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:00

Piekosjj schreef:

Eske_B schreef:
Piekosjj schreef:

Hier hetzelfde (wel in de bovenbouw geschiedenis gehad) heb wel degelijk geleerd over de driehoekshandel, dat curacao het middelpunt was, enz.

Is een deel van het verleden van NL. Wordt wel genoemd.

Wat goed zeg, fijn om te horen.
Ik zou die lessen wel willen volgen eigenlijk :o

Echt 6 jaar geschiedenis gevolgd hier... en niets... :( Terwijl het volgens mij vele malen interessanter is dan WOII...
Grootste gedeelte van mijn geschiedenislessen gingen hierover, met de nadruk op politieke uitingen op posters in de hele wereld en waar deze dingen naar verwezen.

Nu natuurlijk nog steeds heel nieuwsgierig wie dat in het middelbaar onderwijs bepaalt. Want diegene heeft mijn geschiedenistoetsen tot de hel gemaakt :') Leraar was wel heel tof, dus dat maakte wat goed :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:01

Dat is wel apart. Verschilt misschien ook per studieniveau? In 6 jaar kan je meer leren dan 4. WOII was groot onderwerp, maar Gouden Eeuw en daarna ook.