Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:42

Pantykous schreef:
Jildau schreef:

Daar zou ik dus echt niet trots op zijn.. :o

Jij denkt dat keukenwinkels liefdadigheidsinstellingen zijn en er op toeleggen als ze je wat verkopen voor een strakke prijs? :D

Nee hoor, heel goed gedaan juist. Hij heeft nog steeds aan je verdiend en jij houdt over voor wat anders. :j

Nee dat denk ik niet maar ik ga er niet 2,5 uur over in discussie.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:42

Jildau schreef:
germie schreef:
Afdingen op een keuken, jazeker. Ik heb mijn keuken van 10.900 euro naar 5275 gekregen. Heeft me 2.5 uur gekost. :D

Daar zou ik dus echt niet trots op zijn.. :o

Bij een keuken is het echt normaal dat je flink afdingt. Daar zit zo'n enorme marge op, de verkopers vinden het ook normaal als je dat doet.
Ook niks voor mij trouwens, geef mij maar een fatsoenlijke normale prijs.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:44

ik moest net aan nog iets denken die was ook gewoon echt smerig.

ik werkte in dr sales en was bij iemand binnen en moest even na het toilet. was ze helemaal boos dat ik had doorgespoeld want dat mocht maar 1x per dag na de grote boodschap alleen want was allemaal duur genoeg. wist ik ook gelijk weer wat er gedaan was daar voordat ik ging :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:21

Cayenne schreef:
DeMolenhoek schreef:
Hier geef ik binnen een maand een feest voor mijn vriend zijn verjaardag. 9 man die gaan karten en 16 man op de bbq. Kostprijs €500/€600. En ja, dat betaal ik zelf. Als je hier wordt uitgenodigd dan is het niet gebruikelijk dat je moet betalen. Ik heb er flink voor moeten sparen, maar ik ga mijn vriend de dag van zijn leven geven :j

Maar dat heeft toch niets met gierigheid te maken? Hoe is dat dan relevant in dit topic? :+

Ik ga in op de discussie die gaande is. Dat als je mensen uitnodigd je er rekening mee moet houden dat je uiteindelijk zelf moet betalen/er niet van mag uitgaan dat een uitnodiging betekend dat je niet hoeft te betalen. Ik vind iemand uitnodigen om te gaan eten en dan verwachten dat ze hun eigen portie betalen gierig.

Dayanara

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:31

Demolenhoek,

Dat ben ik dus helemaal met je eens! Als ik uitgenodigd wordt om bij iemand thuis te komen eten verwacht ik niet dat ik, zodra ik gegeten heb, een bonnetje krijg.

Uit eten is een ander verhaal of het moet van te voren worden aangegeven.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:33

Op plekken waar je moet afdingen kom ik het liefst gewoon helemaal NIET, ik heb daar zo'n pesthekel aan. Voelt voor mij altijd alsof je als klant opgelicht wordt waar je bij staat.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:41

Natuurlijk is een bonnetje geven na een etentje thuis gierig. Maar samen gaan eten en dan splitten? Nee, ik zie niet in wat daar gierig aan is. Ik ga echt niet jaarlijks 300 euro sparen en betalen omdat ik jarig ben en we met vrienden samenkomen en iets gaan eten :') Bij ons voorziet iedere jarige een traktatie, maar niemand neemt de hele rekening op zich. Het gaat voor ons om het samen zijn tijdens een fijne avond, niet om wie wat trakteert of de grootte van een cadeau. Zie niet in wat daar gierig aan is.

En ja, ik geef wél jaarlijks een BBQ waarbij ik al het eten voorzie, en nee daar verwacht ik geen bijdrage in de kosten voor. Meestal bieden vrienden dan wel aan dat koppel x het aperitief meebrengt en koppel y het dessert. Maar dat is dan allemaal op eigen initiatief en scheelt vooral in plannen en moeite.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:01

Cayenne schreef:
DeMolenhoek schreef:
Hier geef ik binnen een maand een feest voor mijn vriend zijn verjaardag. 9 man die gaan karten en 16 man op de bbq. Kostprijs €500/€600. En ja, dat betaal ik zelf. Als je hier wordt uitgenodigd dan is het niet gebruikelijk dat je moet betalen. Ik heb er flink voor moeten sparen, maar ik ga mijn vriend de dag van zijn leven geven :j

Maar dat heeft toch niets met gierigheid te maken? Hoe is dat dan relevant in dit topic? :+

Nav van mijn bericht.
Dat vrienden het gek vonden dat ik vroeg of er betaald werd of dat ik er zelf rekening mee moest houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:49

Ik denk dat,als je iemand uitnodigt,dat jij dan alles betaalt,wat is dat anders voor uitnodiging? Tenzij dat je bij de uitnodiging vermeldt dat er een eigen bijdrage verwacht wordt.Zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 16:52

Goeie communicatie vooraf is eigenlijk het toverwoord :) Als iedereen weet waar die aan toe is en daarop keuzes kan maken, dan is het niet per se fout of goed. Alleen als je achteraf ineens in een situatie zit waarin je helemaal niet had willen zitten, of kritiek krijgt van anderen alleen omdat je duidelijkheid wilt of je eigen keuzes daarop baseert, dan is het vervelend.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:03

Maar als ik een vriendin vraag van zullen we weer eens sushi gaan eten? Vinden jullie dan dat ik moet betalen? Bij ons is het dan altijd wel duidelijk dat ieder voor zich betaald. Anders kan ik nooit weer wat voorstellen. :D

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:16

Wat afdingen betreft een keer zo iets raars meegemaakt.
We zochten een nieuwe auto en waren hier en daar langs geweest. Bij 1 garage stond wel een leuk busje waar we serieus interesse voor hadden. Dus wat onderzoek op internet naar wat die auto ongeveer waard was. Kwamen we het zelfde model een jaar jonger, minder kms tegen voor een heel aantrekkelijke prijs, stuk lager dan de vraagprijs van die 1e, alleen wel stuk verder weg voor ons. Wij terug bellen naar dat 1e bedrijf om verder te onderhandelen, vraagt die verkoper wat we in gedachten hadden, dus noemen de prijs wat we op internet bij die andere auto hadden gezien. Werd hij me toch ineens een potje kwaad! :oo dat hij het helemaal zat was die mensen die zijn tijd verprutsten en weet ik wat er allemaal nog meer uit kwam. Daar hebben we dus lekker serieus geen zaken mee gedaan. Echt te idioot voor woorden dat je zo met je potentiele klanten om gaat. Hij vroeg ook nota bene zelf wat wij in gedachten hadden. Hij heeft niet eens een tegenbod gedaan maar schoot meteen uit zijn slof. :=

Uiteindelijk naar die andere garage gegaan, dan maar wat verder uit de buurt. Zijn we compleet tevreden met auto weer weg gekomen :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:20

Jildau schreef:
Maar als ik een vriendin vraag van zullen we weer eens sushi gaan eten? Vinden jullie dan dat ik moet betalen? Bij ons is het dan altijd wel duidelijk dat ieder voor zich betaald. Anders kan ik nooit weer wat voorstellen. :D

Nee, tuurlijk niet. Maar als ik zeg: 'ik ben jarig en we gaan voor mijn verjaardag uit eten'vind ik het een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:23

Wat betreft afdingen... Ik ben er vooral gewoon niet goed in. Ook op markten in het buitenland.. het is misschien gebruikelijk om af te dingen maar als hetgeen dat ik wil kopen omgerekend naar euro's al zo goedkoop is betaal ik liever gewoon de volle pond en dat zo'n local dan misschien eens een extraatje kan kopen dan dat ik af ga dingen tot ik de prijs betaal die locals betalen.

Op dingen als keukens en auto's vind ik het ook moeilijk. Ik word al niet serieus genomen als ik met m'n auto bij de garage kom en zeg dat ik zeker weet wat het probleem is, altijd dat lacherige 'ja ja, vrouwtje zal het wel weten, wij gaan wel even checken' en als ik dan argumenten neerleg waarom iets goedkoper zou moeten zijn komt het ook niet echt aan. Ben echt een feminist maar voor dat soort dingen neem ik m'n vader mee, die is daar iets harder in.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:34

Jildau schreef:
Zijn alleen Nederlanders zo? :')

Nee hoor.
In Australie als je voor een feest ben uitgenodigd, bruiloft of zo betaald het bruidspaar het eten en de drank moet je zelf aan de bar kopen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 17:53

Ik moest ineens denken aan die keer dat ik als vrijwilliger uitgenodigd werd voor een etentje. "Als bedankje voor een jaar aan broodnodige hulp". Vervolgens kwam ik daar. Leuk gourmetten... Maar geen drinken. Dat moest je kopen... Let wel, kopen van het bedrijf waar je je hele jaar voor uitgesloofd hebt.

Dat vond en vind ik nog steeds enorm gierig.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:34

Birdie60 schreef:
Jildau schreef:
Zijn alleen Nederlanders zo? :')

Nee hoor.
In Australie als je voor een feest ben uitgenodigd, bruiloft of zo betaald het bruidspaar het eten en de drank moet je zelf aan de bar kopen.

Gebeurd hier ook wel. Mijn man heeft vroeger als bijbaan achter de bar van een feestzaal gestaan. Bruidspaar kon drank afkopen of de gasten zelf laten bijbetalen (bijvoorbeeld 50 cent voor koffie, 1 euro voor een biertje etc).
Zou me persoonlijk rot schamen als mijn gasten hadden moeten betalen voor hun drinken maar het gebeurd. Of pas las ik over blijkbaar een ongeschreven regel dat je als daggast minimaal aan geld moet geven wat je als gast gekost hebt... ook zo bizar. Ik vroeg mensen mee als daggast omdat ik ze op mijn bruiloft wilde hebben, niet om ze mijn kosten te laten dragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:40

Oh, dat bijbetalen heb ik zelf wel meegemaakt hoor, en ook nooit gek gevonden bij mensen met weinig geld. Het scheelt alleen enorm om daar vanaf het begin af aan open over te zijn - meestal stond het dan gewoon op de uitnodiging.

Schaamte is in veel opzichten zo'n zinloze emotie - vooral als je daardoor geen feest zou geven omdat je het niet kunt betalen maar de simpele oplossing (iedereen draagt zelf bij, waar veel mensen meer dan toe bereid zijn) niet kunt noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:43

Gasten op een bruiloft of receptie zelf laten betalen vind ik dan weer niet raar of gierig. Zo'n dag kost al genoeg en als de kosten draagbaar blijven als gasten zelf een euro neerleggen voor hun biertje vind ik dat echt geen probleem.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:43

Ik vind niet gauw iets gierig, zolang ik het maar vantevoren weet, dat er bijvoorbeeld een bijdrage wordt gevraagd. Dan kan ik op dat moment overwegen om wel of niet mee te doen. Achteraf letterlijk de rekening presenteren, daarmee scoor je bij mij geen punten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:48

Trouwfeesten waar ik tot nu ben geweest is drinken voor eigen rekening na 00.00 ofzo. Dikke prima.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:00

Jildau schreef:

Nee,maar dan nodig je haar niet uit. dan stel je haar voor om samen wat te gaan doen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:20

Op het avondfeest van ons huwelijk hebben we van 1 koppel €20 gekregen en van een ander koppel een douchekop waar het water langs 2 kanten uitkomt zodat je samen kan douchen...
Dit zou ikzelf nooit durven geven aan trouwers als je voor het avondfeest gevraagd bent, vind ik persoonlijk toch wel gierig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:23

Ligt er een beetje aan wat het kost. Ik ben nog maar op 1 bruiloft geweest en dat was ook om te fotograferen dus voor mij waren er sowieso geen kosten.
Maar ik zou het niet erg vinden om mee te betalen maar wel als er echt kroegprijzen gehanteerd worden...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:35

Antonius schreef:
Op het avondfeest van ons huwelijk hebben we van 1 koppel €20 gekregen en van een ander koppel een douchekop waar het water langs 2 kanten uitkomt zodat je samen kan douchen...
Dit zou ikzelf nooit durven geven aan trouwers als je voor het avondfeest gevraagd bent, vind ik persoonlijk toch wel gierig.

Dit zegt mij meer dat jij mensen blijkbaar hebt uitgenodigt om jouw trouwfeest te betalen. Dat is, imo, ook een vorm van gierigheid.