Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Askja schreef:En tevens zo weinig constructief. Als mensen beginnen te roepen dat wat hun betreft de hele veehouderij opgerold kan worden, wat is er dan nog voor grond voor een discussie die daadwerkelijk relevant is, namelijk die over de vraag hoe we met zijn allen kunnen komen tot een duurzamer en daar waar nodig ook diervriendelijker boerenbedrijf? Met de opmerking dat het etiket 'de groep vegans' een beetje kort door de bocht is, want er zijn genoeg vegans die minder fundamentalistisch tegen deze zaken aankijken.Citaat:Maar de boeren moeten zich wel soepeler opstellen en zomaar accepteren dat de groep vegans hun sector wegzet als moreel onverantwoord? Beetje oneerlijk als je het mij vraagt
Tiepfoudt schreef:maura schreef:Ik vind het wel heel nuttig om na te denken over de vraag hoe boeren zich kunnen opstellen in discussies over onderwerpen als klimaat en dierenwelzijn. Waarbij ik me inmiddels ook afvraag of die boeren die ik ken een hoogst merkwaardige uitzondering zijn dat ze mij als normaal mens beschouwen en dat de meeste boeren eigenlijk per definitie een pesthekel hebben aan vegetariërs en veganisten.
Gaan de vegans dan ook even nadenken over hun zwart-witte opstelling in deze discussie? Dieren houden en uiteindelijk doden om op te eten is volgens hen per definitie moreel niet te verantwoorden, aan die kernwaarde gaan zij niets veranderen. Maar de boeren moeten zich wel soepeler opstellen en zomaar accepteren dat de groep vegans hun sector wegzet als moreel onverantwoord? Beetje oneerlijk als je het mij vraagt
Hoezo gevoelsmatige spagaat? Volgens mij is het vrij duidelijk hoe jij daarover denkt, en dat jij zelf andere keuzes maakt. Of bedoel je dat je die mensen eigenlijk wel op hun gedrag aan zou willen spreken?Citaat:Wat ik wel herken in haar verhaal is de gevoelsmatige spagaat waar ze het over heeft als ze in gezelschap is van mensen die erg veel vlees eten. Maar die spagaat heb ik óók wanneer mensen met tassen vol goedkope kleding uit de Primark komen, of wanneer mensen waarvan ik weet dat ze 99% van hun gereden kilometers uit woon-werkverkeer over platte Nederlandse snelwegen rijden aan komen zetten met een enorme SUV die amper 1 op 5 rijdt.
maura schreef:Ik ben persoonlijk heel benieuwd hoe PlantsTho dat 'oprollen van de hele vee-industrie' voor zich ziet. Het lijkt me niet dat bij zo'n scenario binnen 24 uur alle koeien, kippen, varkens, buffels, schapen, konijnen, eenden, kalkoenen, struisvogels en wat voor soorten ik nog vergeten ben die in Nederland voor hun vlees worden gehouden worden vernietigd. Dat zou dan een geleidelijk proces moeten zijn waar iets anders in de plaats komt voor dat voedsel, de betreffende stallen en gronden een andere bestemming krijgen, de betrokken banen worden vervangen en dan ook nog door een economische activiteit met vergelijkbare waarde want anders is Nederland snel failliet en dan wordt toch erg lastig om de huur te betalen en eten op tafel te zetten, ook voor degenen die al nooit vlees aten.
juval schreef:@ Maura, hoe denk jij dat dat boeren zich het beste kunnen opstellen bij alle oliebol die ze over zich heen krijgen?
Naath86 schreef:juval schreef:plantstho, let jij er bij het kopen van je groente en fruit ook op dat dit niet met dierlijke mest is bemest?
ik ben overigens nog wel benieuwd naar dit antwoord...
PlantsTho schreef:juval schreef:plantstho, let jij er bij het kopen van je groente en fruit ook op dat dit niet met dierlijke mest is bemest?
Blijf je nou naar dingetjes zoeken waar je me misschien op kan pakken?Leuk dat carnisten altijd proberen veganisten op hun verantwoording te wijzen, terwijl ze zelf niks doen.
Ja hoor, ook daar proberen we op te letten.
maura schreef:Oké, wij praten echt langs elkaar heen en dat zal misschien komen omdat ik niet precies weet hoe ik mijn gedachten hierover het meest duidelijk kan verwoorden. Ik ga het toch proberenDan over het doden van dieren om op te eten. Dat is ook voor mij een kernwaarde, ik vind het niet nodig dat voor mijn voedsel dieren worden gedood en ik zou al helemaal niet zelf een dier doden om op te eten. Daarom eet ik geen vlees. Ik hoor graag van jou waar ik de hele boerensector heb weggezet als moreel onverantwoord? Die conclusie dat iemand die een keuze maakt om zelf iets niet meer te eten vanuit persoonlijke morele overwegingen dan dus maar direct iedereen die een andere keuze maakt veroordeelt klopt gewoon niet.
PlantsTho schreef:Ohja, want geen één vleeseter is zich bewust van waar zijn/haar vlees vandaan komt dus mogen zij planteneters ook niet aanspreken op hun inconsequente gedragBlijf je nou naar dingetjes zoeken waar je me misschien op kan pakken?Leuk dat carnisten altijd proberen veganisten op hun verantwoording te wijzen, terwijl ze zelf niks doen.
Ja hoor, ook daar proberen we op te letten.
Askja schreef:Hoezo gevoelsmatige spagaat? Volgens mij is het vrij duidelijk hoe jij daarover denkt, en dat jij zelf andere keuzes maakt. Of bedoel je dat je die mensen eigenlijk wel op hun gedrag aan zou willen spreken?Citaat:Wat ik wel herken in haar verhaal is de gevoelsmatige spagaat waar ze het over heeft als ze in gezelschap is van mensen die erg veel vlees eten. Maar die spagaat heb ik óók wanneer mensen met tassen vol goedkope kleding uit de Primark komen, of wanneer mensen waarvan ik weet dat ze 99% van hun gereden kilometers uit woon-werkverkeer over platte Nederlandse snelwegen rijden aan komen zetten met een enorme SUV die amper 1 op 5 rijdt.
Overigens denk ik dat we wat het milieu betreft allemaal boter op ons hoofd hebben. Ik ken althans heel weinig mensen die hun zonvakantie of interessante reis laten schieten omdat vliegen niet zo heel denderend is voor het milieu, om maar iets te noemen.
Tiepfoudt schreef:maura schreef:Dan over het doden van dieren om op te eten. Dat is ook voor mij een kernwaarde, ik vind het niet nodig dat voor mijn voedsel dieren worden gedood en ik zou al helemaal niet zelf een dier doden om op te eten. Daarom eet ik geen vlees. Ik hoor graag van jou waar ik de hele boerensector heb weggezet als moreel onverantwoord? Die conclusie dat iemand die een keuze maakt om zelf iets niet meer te eten vanuit persoonlijke morele overwegingen dan dus maar direct iedereen die een andere keuze maakt veroordeelt klopt gewoon niet.
Oké, wij praten echt langs elkaar heen en dat zal misschien komen omdat ik niet precies weet hoe ik mijn gedachten hierover het meest duidelijk kan verwoorden. Ik ga het toch proberen![]()
In "de sector" gaat het er uiteindelijk om dat het dier gedood wordt voor de vleesconsumptie. Ook de melkkoeien en de legkippen worden uiteindelijk opgegeten. Jij bent daar toch tegen? Vanuit morele overwegingen? Wat is het verschil tussen de morele keuze om geen vlees te eten (want je vind het niet nodig dat voor jouw voedsel een dier gedood wordt) en de sector, waarin het juist daar om draait, als moreel onverantwoord te zien? Ik zie oprecht het verschil niet. Je bent tegen het doden van dieren voor ons voedsel, dan ben je toch ook tegen de sector die dit "doet"?
maura schreef:Ik knip even in de quote, want anders wordt het nog langer. Dus alleen even dit punt.
Mijn persoonlijke moraal geldt voor mij, ik vind niet dat ik het recht heb die aan anderen op te leggen. Integendeel, ik vind dat een ander net zo goed het recht heeft op een persoonlijke moraal. Zelfs als die tegen de mijne ingaat.
Ander voorbeeld: monogamie. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een monogame relatie, maar ik zou er zwaar op tegen zijn wanneer iemand niet-monogame relaties zou willen verbieden.
Hopelijk wordt het zo iets duidelijker? Ik vind het ook lastig te verwoorden hoor, want voor mij is het verschil gevoelsmatig heel erg groot maar ik vind het ook gemakkelijker om wiskunde uit te leggen dan de werking van moraal.
PlantsTho schreef:Dat zie ik inderdaad niet binnen 24 uur gebeuren, maar meer als een geleidelijk proces (ik vraag me af of ik het nog zou meemaken, zogezegd). Steeds minder vraag naar vlees, waardoor er steeds minder dieren nodig zijn en ze uiteindelijk helemaal verdwijnen. Hier en daar zie je al heel positieve ontwikkelingen die kant op, zoals dit bericht: http://www.riseofthevegan.com/blog/dair ... plant-milk.
Tiepfoudt schreef:Maar het niet willen opleggen van een moraal is toch wat anders dan het (ik noem het maar even) afkeuren van een sector die juist datgene waar jij niet achter staat mogelijk maakt. Want het is misschien (te) simpel gedacht, maar ik zie dat niet los van elkaar. Daardoor zie ik de keuze om geen vlees te eten om het dierenwelzijn en milieu-aspecten als afkeuring van het (huidige) systeem. En dat is iedereen zijn/haar goed recht, iedereen mag een eigen keuze daarin mag maken en die keuze moet door anderen gerespecteerd worden.
Tiepfoudt schreef:Maar ik vind dat als iemand een (extreme) mening hier of waar dan ook ventileert, dat je ook consequent moet omgaan met de argumenten die je gebruikt. En dát wordt door een aantal vega's hier volgens mij niet gedaan, want bijvoorbeeld mijn verhaal over de uitstoot van broeikasgassen wordt door hen compleet genegeerd. Ik neem dan maar aan dat zij dat negeren omdat die gegevens hen niet zo goed uitkomen.
PlantsTho schreef:maura schreef:Ik ben persoonlijk heel benieuwd hoe PlantsTho dat 'oprollen van de hele vee-industrie' voor zich ziet. Het lijkt me niet dat bij zo'n scenario binnen 24 uur alle koeien, kippen, varkens, buffels, schapen, konijnen, eenden, kalkoenen, struisvogels en wat voor soorten ik nog vergeten ben die in Nederland voor hun vlees worden gehouden worden vernietigd. Dat zou dan een geleidelijk proces moeten zijn waar iets anders in de plaats komt voor dat voedsel, de betreffende stallen en gronden een andere bestemming krijgen, de betrokken banen worden vervangen en dan ook nog door een economische activiteit met vergelijkbare waarde want anders is Nederland snel failliet en dan wordt toch erg lastig om de huur te betalen en eten op tafel te zetten, ook voor degenen die al nooit vlees aten.
Dat zie ik inderdaad niet binnen 24 uur gebeuren, maar meer als een geleidelijk proces (ik vraag me af of ik het nog zou meemaken, zogezegd). Steeds minder vraag naar vlees, waardoor er steeds minder dieren nodig zijn en ze uiteindelijk helemaal verdwijnen. Hier en daar zie je al heel positieve ontwikkelingen die kant op, zoals dit bericht: http://www.riseofthevegan.com/blog/dair ... plant-milk.