Bowen schreef:Nou, als je kijkt naar zenuwbanen en pijn receptoren is dat toch echt wel te vergelijken. Alleen is pijn een relatief iets, is de belevenis van pijn ook een emotioneel iets. Dat zal bij koeien heel anders zijn, ze kennen wel emoties als in angst e.d., maar dat is zo anders als bij ons dat je dat niet kan vergelijken.
Maar al met al, melkgift werkt gewoon vrijwel hetzelfde. Een volle borst zal een zeer onprettig gevoel zijn, een volle uier ook.
Nu heb ik alleen nog maar op TV gezien hoe koeien reageren op een echt te volle uier, was tijdens een ruimingsactie en de boer (met tranen in zijn ogen) mocht de koeien niet nog even melken. Hun geloei ging door merg en been. Dat dat erg pijnlijk was was wel duidelijk. Het was echt hartverscheurend.
Denk dat als ze die boer niet tegen hadden gehouden de koeien hadden staan dringen om gemolken te worden en helemaal niet moeilijk hadden gedaan erover. De opluchting zou enorm zijn geweest voor ze.
Maar dat weet iedere boer, als je niet melkt dan gaat zo'n dier pijn krijgen. Toch was er hier iemand die vond dat melkkoeien zo zielig zijn omdat ze van die volle uiers hebben. Het wordt pas zielig als ze niet worden gemolken, of niet op tijd. Weet nog dat mijn opa ooit vertelde dat hij dat zo erg vond, tijdens 2de wereldoorlog konden ze op een gegeven moment een dag niet bij de koeien komen in de wei om te melken. Ze konden de koeien horen loeien maar konden er niets aan doen.
...
wij zitten op 16 + gisteravond nog 1, nu iets meer dan het dubbele te gaan. Blijft elke keer mooi nieuw leven! (Kalf seizoen begint bij ons in oktober tot maart ongeveer.)
ik zal eens kijken of ik een foto kan maken, ze ziet er nog piekfijn uit