Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:30

Nee hoor, dat is ook zo en dat had ik ook even terug kunnen lezen - heb je een punt. Maar ik probeer het liever niet uit :+ Kan wel zoveel rechten hebben, ik heb geen zin in half Bokt over me heen. Buiten dat is mijn mening wel wat genuanceerder dan zoals ik het net stelde in mijn 'wat zou er gebeuren als'-post, maar dat daargelaten.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:17

Ik heb een serieuze vraag. Waarom is het zo verschrikkelijk om GVD te zeggen? Ik bedoel, het is een wens die je voor jezelf uitspreekt toch? Waarom worden gelovigen dan boos als je zoiets zegt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:27

Persoonlijk vind ik het grof taalgebruik en vind ik het getuigen van domheid. Het als woorden als poedersuiker, banketstaaf, slet en weet ik het wat.
Bovendien snap ik niet waarom je Gods naam wilt gebruiken als het even niet zo lekkeer loopt als je niet eens in Hem gelooft.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:29

Waarom getuigt het van domheid?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:35

Nou, ik vind mensen die zulke taal uitslaan niet bijster intelligent overkomen :n vind het nogal ordinair.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:38

Oke, die mening mag je hebben :))

Maar dan alsnog, het is een wens die je voor jezelf uitspreekt toch? Je misbruikt Zijn naam niet, je verzoekt Hem jou te verdoemen. Who cares?

Wat zeg jij eigenlijk als je je kleine teen stoot?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:40

Auwauwauwauwauwau oid :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:46

Pff , ik was vandaag de kranten aan het doen, hoor ik zo'n jongetje van 5/6 schelden, hij heeft wel iets van drie keer Gvd gezegd, en een ander jongetje die erbij was ook 1 keer.
Ik dacht echt van zal ik er iets van zeggen, echt waar, wat een taal voor kinderen van zulke leeftijd.
Moet je na gaan als ze een jaar of 16 zijn..

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:48

Liever GVD dan KK

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:49

De reden dat mensen dat zo erg vinden is omdat je dan Gods naam gebruikt bij iets waar hij niets mee te maken heeft. We noemen dat in mooie taal ook wel 'Gods naam ijdel (=nutteloos) gebruiken'. En dat is een van de 10 geboden, dat dat niet de bedoeling is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:51

Ik vind het alle twee niet kunnen.
Waarom , maar dan ook waarom zou je schelden met de naam van God , terwijl je niet eens in hem geloof. Inderdaad staat er in de 10 geboden 'gij zult Mijn naam niet ijdel gebruiken'.
Het raakt God in Zijn heiligheid en ons als gelovigen in onze identiteit.
Ik moet eerlijk zeggen dat als iemand er mee scheld, dat het me wel 'kwetst'.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:56

Anna_Dani schreef:
Liever GVD dan KK

Waarom dat dan? Kanker is toch ook gewoon 'iets' dat wens je toch ook niet iemand toe als je dat zegt?

Niet dat ik dat wel zeg, vind het net zo ordinair. Maar het raakt jou blijkbaar als iemand scheld met kanker, en het raakt anderen als je scheld met God. Waarom dan niet gewoon een woord kiezen waarmee je niemand raakt? Vloekem is aangeleerd, dus je kunt je ook iets anders aanleren ;)

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:59

Blue_Eyes schreef:
De reden dat mensen dat zo erg vinden is omdat je dan Gods naam gebruikt bij iets waar hij niets mee te maken heeft. We noemen dat in mooie taal ook wel 'Gods naam ijdel (=nutteloos) gebruiken'. En dat is een van de 10 geboden, dat dat niet de bedoeling is.

Dít is nou een helder antwoord! _/-\o_ merci!

En waarom ik gvd gebruik, terwijl mijn IQ wel gewoon op een normaal niveau is? Omdat het zo lekker m'n strot uit komt! Net als Jezus Christus. Overigens vind ik "Halleluja, praise the Lord" ook altijd wel een fijne als er iets goeds (in mijn ogen WONDERBAAAARLIJK) gebeurt. Ik hecht er geen enkele waarde aan, geef ik ook onmiddellijk toe. Het meest gebruik ik f*ck trouwens.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:03

verootjoo schreef:
Anna_Dani schreef:
Liever GVD dan KK

Waarom dat dan? Kanker is toch ook gewoon 'iets' dat wens je toch ook niet iemand toe als je dat zegt?

Niet dat ik dat wel zeg, vind het net zo ordinair. Maar het raakt jou blijkbaar als iemand scheld met kanker, en het raakt anderen als je scheld met God. Waarom dan niet gewoon een woord kiezen waarmee je niemand raakt? Vloekem is aangeleerd, dus je kunt je ook iets anders aanleren ;)

Omdat kanker een hedendaagse ziekte is waar mensen dood aan gaan. Het is tastbaar en gebaseerd op feiten. Daarom vind ik het respectloos. Ik vind als je met kanker scheldt, dat dat een wens is van jou naar iemand anders om die ziekte te krijgen.

Ik hou ook echt rekening met mensen die geloven en biedt m'n excuses aan als ik per ongeluk toch vloek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:04

Vloeken en scheldwoorden gebruiken is asociaal. Maar lijkt mij een andere discussie :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:04

Anna_Dani schreef:
Omdat kanker een hedendaagse ziekte is waar mensen dood aan gaan. Het is tastbaar en gebaseerd op feiten. Daarom vind ik het respectloos. Ik vind als je met kanker scheldt, dat dat een wens is van jou naar iemand anders om die ziekte te krijgen.

Ik hou ook echt rekening met mensen die geloven en biedt m'n excuses aan als ik per ongeluk toch vloek.

Dus als ik mijn kleine teen stoot en ik roep kanker, dan wens ik dat iemand anders kanker krijgt?

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:07

Haha ja, maar een tafelpoot kan nogal moeilijk kanker krijgen.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:46

verootjoo schreef:

_O-

mijn 'vloekwoorden' zijn meestal S**T crap damn
KK neem ik nooit in de mond, GVD zelden tot nooit.

En idd, vloeken is iets aangeleerd, mijn ouders (ik ben RK opgevoed) vonden vloeken gewoon niet kunnen. En die wijsheid probeer ik mijn dochter ook wel bij te brengen

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:10

Anna_Dani schreef:
Wat zeg jij eigenlijk als je je kleine teen stoot?

KAK! :+

Ik gebruik GVD niet zo vaak. Maar heel eerlijk, als ik het wel roep wordt het eruit gestampt door mijn vriend. Hij vindt dat niet nodig.
Daarnaast, mijn ouders zijn beide niet gelovig, maar ik hoefde dat vroeger ook niet te zeggen. :o

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:12

verootjoo schreef:

_O-

Ik moet zeggen dat er een compleet onbestaande vocabulaire naar voren komt, maar auwauwauw komt dan niet in me op, op dat soort momenten :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:39

WilmaBoy...die s..t kan ook niet, tenminste...dat leerde ik ooit van mijn Amerikaanse werkgever. Hij vond dat hij dat wel mocht zeggen trouwens...en daar was ik het dan weer niet mee eens. Sindsdien gebruik ik shoot! :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:47

Sh*t ligt inderdaad in Engelstalige landen nogal gevoelig. Cr@p kan daar weer wel... Terwijl het precies hetzelfde betekent :P

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:56

Ik had ooit een gereformeerd vriendje..... En die viel ook over 'crisis' :')
Dat zou volgens hem een afgeleide zijn van Christus.... _O-

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:13

Ja, dat is dan wel weer een beetje vergezocht :')

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:17

Idd, sh*t is ontzettend gevoelig. Als ik in de VS vertoef bij vrienden maak ik dus ook geen gebruik van dit woord, maar voldoet crap. zij gebruiken wel redelijk veel de uitdrukking 'oh dear Lord' ;-)