Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:35

Een ras is een ander ras wanneer het fenotype en genotype maar genoeg verschillen. Zoals bv een mechelse en duitse herder en een Fjord vs een Haflinger. Verschillende rassen kunnen samen vruchtbare nakomelingen krijgen, verschillende soorten niet.

In hoeverre de verschillende mensen rassen een gemeenschappelijke voorouder hebben weer ik niet echt. Volgens mij is het alleen niet zo dat er een blank mens was en dat negroiede en kaukasiche mensen een andere huidskleur kregen omdat ze in een ander gebied woonden. Volgens mij zijn er gemeenschappelijke voorouders met een huidskleur en daaruit zijn rood, zwart, wit en geel onstaan.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:37

liefmeisje15 schreef:
Waar verblijven alle slakken, rupsen, vliegen, kevers etc. in de winter? Vraag ik me mijn hele leven al af :P

winterslaap denk ik?! heb ook weleens op tv gezien dat er een vlindersoort is die net als trekvogels naar het zuiden vliegen. (ja echt, helemaal over zee naar afrika)

nog een gerelateerde vraag waar ik geen antwoord op weet: waar komen fruitvliegjes vandaan? ineens zijn ze er :+

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:47

Waarom is het leven zo tegenstrijdig? Waarom trouwt er iemand op hetzelfde moment dat iemand sterft? Wat is het nut van het leven eigenlijk? Dit soort vragen.. Kan er zo lang mee bezig zijn!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:49

wat doet het koningshuis eigenlijk behalve bakken met geld verdienen en leuke lintjes doorknippen ?

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:51

@ Kim_14 ; Staatsbezoeken afleggen

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:02

Roxxiejj schreef:
De vraag over de neger en de blanke, heeft het niet te maken met evolutie? Door de jaren heen moesten negers harder werken om aan eten te komen (jagen, aangezien niet veel verbouwd kan worden in bijv. de Sahara). De blanken daarentegen, bijvoorbeeld Europeanen, konden bijna alles verbouwen, door een goed klimaat, waardoor ze dus, stiekem en onbewust, 'luier' werden en hun lichaam daar in de loop der jaren daarop heeft aangepast.

De eerste 'mensen' (homo habilis en homo erectus, dat waren iig de eersten waarvan we weten dat ze werktuigen gebruikten) leefden juist in het oerwoud en waren vleeseters, leefden inderdaad door te jagen en verzamelen. De voorouders waar europeanen van afstammen zijn om de één of andere reden gaan migreren (misschien werden de populaties te groot en joegen ze elkaar het bos uit?) en moesten toen een andere methode verzinnen om te overleven. De Landbouw op koudere plaatsen (en het overleven van koudere winters dmv vuur maken en je warm kleden) is arbeidsintensiever dan jagen/verzamelen. Pas na de industriële revolutie werd de landbouw 'makkelijker' en konden de mensen 'luier' worden.

Volgens mij heeft Martine min of meer gelijk; ik denk dat het donkere pigment bij de oermensen aanwezig was maar dat het bij de mensen die gemigreerd zijn naar koelere oorden en door de noodzaak van kleding niet meer noodzakelijk was om een donker pigment aan te maken om te overleven.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:04

Waarom bestaan er wel vogels, vlinders, kikkers, slangen enzo met blauw, rood, roze en groen, maar zie je dit niet bij dieren met een vacht? Zoals honden en paarden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:19

Kim_14 schreef:
wat doet het koningshuis eigenlijk behalve bakken met geld verdienen en leuke lintjes doorknippen ?

Ons land op een geweldige manier representeren, ze doen veel aan staatsbezoeken (wat weer goed is voor de internationale betrekkingen) en in alle eerlijkheid; het hebben van een president is duurder. Bovendien werken ze gewoon hard en maken lange dagen :) want het brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:50

Wat een gaaf topic!!

Nog even over waarom de mens besloot om op paarden te stappen ipv op zebra's.
Waarschijnlijk komt dit simpelweg doordat er geen zebra's leven in de gebieden waar men bedacht te gaan paardrijden.

Volgens de Wikipedia:

Er wordt wel gedacht dat de Mongolen, die al eerder het rendier hadden onderworpen, er voor het eerst in slaagden het paard te domesticeren. Chinees aardewerk uit circa 3500 v.Chr. zou deze theorie ondersteunen. Het vermoeden bestaat dat dit ook voor het paard zelf voordelen had, aangezien na de laatste ijstijd de grote open vlakten in voor paarden ongeschikte dichte bossen veranderden.

Een andere theorie gaat ervan uit dat de domesticatie van het paard voor het eerst heeft plaatsgevonden in de Zuid-Russische steppe, door mensen van de Sredny Stog-cultuur (omstreeks 4000 v.Chr.). Er bestaan goede redenen om aan te nemen dat de Sredny-Stogmensen voorouders waren van de oer-Indo-Europeanen. De datering van de vondsten is echter onzeker.

Een andere kandidaat is de Botai-cultuur (ca. 3.700 tot 3.100 v.Chr.) in het noorden van het huidige Kazachstan, waar vele resten wijzen op een vroege domesticatie.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:27

franka75 schreef:
ze hadden meer vijanden en daarbij trainen ze vaker op grote hoogtes met minder lucht dus als ze hier komen knallen ze als een tierelier

Haha ja wist ik wel :') maar het was meer omdat blijkbaar die blanke persoon gewonnen had van de getinte persoon (Die dus vies bleef) volgens dat bijbel verhaal ofzo... haha

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:05

hoe zijn mythen/legendes de wereld in geholpen, en wat is het nut van mythen/legendes :)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:30

Mythes en legendes zijn verzonnen om vreemde (natuur)verschijnselen te verklaren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:31

Maartenn schreef:
Mythes en legendes zijn verzonnen om vreemde (natuur)verschijnselen te verklaren.

O.a. :j

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:41

Ik wil graag weten hoe je verliefd word op dei ene persoon. Zoals waarom op die persoon?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:34

Dat schijnt (deels) te maken te hebben met feromonen. Je wordt aangetrokken door iemands geur.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:36

Ik vraag me wel eens af: is er verschil in mobiliteit tussen warm/heet water en koud water?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:41

Avelienvd schreef:
Ik vraag me wel eens af: is er verschil in mobiliteit tussen warm/heet water en koud water?

Mobiliteit weet ik niet. Wel bevriest warm water (relatief) sneller dan koud water, dit noemen ze het 'Mpemba-effect'.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:47

Ailill schreef:
Avelienvd schreef:

Mobiliteit weet ik niet. Wel bevriest warm water (relatief) sneller dan koud water, dit noemen ze het 'Mpemba-effect'.

helaas heeft iemand laatst die theorie ontkracht :') 1 beker met warm water en 1 beker koud water in de vriezer gedaan. Koude water was eerder volledig bevroren dan het warme water := baalde wel want ik dacht ook zo dat het zo werkte :')

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:55

Waarom is je poep bruin en je eten niet?

Waarom heet bokt bokt en niet capopjekop?

Waarom zijn mensenbaby's zolang afhankelijk van hun verzorgers vergeleken met een paardenbaby, terwijl de zwangerschap verschil 'maar' twee maanden is?

Waarom slaapt mijn poes op de laptop?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:06

lifaya schreef:
Ailill schreef:

helaas heeft iemand laatst die theorie ontkracht :') 1 beker met warm water en 1 beker koud water in de vriezer gedaan. Koude water was eerder volledig bevroren dan het warme water := baalde wel want ik dacht ook zo dat het zo werkte :')

Heb je een bronvermelding naar dat onderzoek?

Ik weet toevallig dat er relatief veel onderzoek is gedaan naar dit fenomeen, lijkt me sterk dat een huis-tuin-keuken onderzoek dit zomaar kan ontkrachten :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:15

bronvermelding? heb het zelf met eigen ogen gezien :') bekertjes gingen er tegelijk in en de koude was eerder bevroren dan de warme (op de bekertjes stond "warm" en "koud" ) maar voelde me wel poedersuiker, was zo onwijs zeker van mijn zaak :))

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:15

melissa_b schreef:
Waarom is je poep bruin en je eten niet?

Waarom heet bokt bokt en niet capopjekop?

Waarom zijn mensenbaby's zolang afhankelijk van hun verzorgers vergeleken met een paardenbaby, terwijl de zwangerschap verschil 'maar' twee maanden is?

Waarom slaapt mijn poes op de laptop?

Laatste vraag: omdat jou laptop een warmtebron is, als hij aangeweest is. dit vind een kat lekker..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:38

sallandval schreef:
Volgens mij heeft Martine min of meer gelijk; ik denk dat het donkere pigment bij de oermensen aanwezig was maar dat het bij de mensen die gemigreerd zijn naar koelere oorden en door de noodzaak van kleding niet meer noodzakelijk was om een donker pigment aan te maken om te overleven.

Dit is een goed voorbeeld van hoe evolutietheorie meestal verkeerd wordt toegepast.

Ik vraag me wel eens af waarom zoveel mensen op fora de behoefte hebben om uitspraken te doen over zaken waar ze totaal geen kaas van hebben gegeten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:42

Waar de warmte van tablets heengaat. Laptops kunnen behoorlijk warm worden terwijl ze een ventilator hebben, tablets hebben geen ventilator en worden vrijwel niet warm? :')

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:42

Ik geloof dat de mensen juist van oorsprong zwart zijn en allemaal uit Afrika afstammen of zoiets.
Is me eens verteld met een verhaaltje erbij, weet niet hoe en waarom maar vind het wel cool.

Mensen gaan er altijd maar vanuit dat we allemaal origineel blank zijn of zo, beetje frapant :+