Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 09:59

verootjoo schreef:
Ja... alle gelovigen hebben last van temporaal kwab epilepsie, of gebruiken drugs :roll:
Of zijn op een andere manier pathologisch.

Christel; wáárom moet je ons zonodig overtuigen dat God niet bestaat. We worden toch niet ongelovig :\ En ik word knap moe van die teksten van je, heb je zelf wel door dat die hele teksten 'drogredenen' zijn?

Overigens geloven Joden, Christenen en Islamieten in dezelfde God, maar dat terzijde...

Tegen wie is de eerste zin gericht ?
ik zeg dat niet toch ?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:00

sjonnie48 schreef:
verootjoo schreef:
Ja... alle gelovigen hebben last van temporaal kwab epilepsie, of gebruiken drugs :roll:
Of zijn op een andere manier pathologisch.

Christel; wáárom moet je ons zonodig overtuigen dat God niet bestaat. We worden toch niet ongelovig :\ En ik word knap moe van die teksten van je, heb je zelf wel door dat die hele teksten 'drogredenen' zijn?

Overigens geloven Joden, Christenen en Islamieten in dezelfde God, maar dat terzijde...

Tegen wie is de eerste zin gericht ?
ik zeg dat niet toch ?

nee christel

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:37

Zooist schreef:
Ik ben het met jou eens trouwens wat betreft de oerknal. Opeens een explosie en er was een aarde??? En dan mogen wij daar van Christel niet zo over oordelen maar moeten we ons daar beter in verdiepen.... Ik wil me daar niet eens in verdiepen. Ik wil me niet verdiepen in deze materie die voor mijn geloof niet de waarheid is.

Nou zei je eerder dat je je mening niet geeft over iets waar je niks van weet, laat dit dan ook met rust of lees er eens over. Het was uberhaupt geen knal maar een soort van uitdijing.

In onze maatschappij is geld wel belangrijk trouwens, ga jij maar eens zonder geld (=zonder huis en eten) op straat leven, koud zijn en honger hebben en raar door mensen aangekeken worden maakt je niet gelukkig kan ik je zeggen. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:46

Lepeltje schreef:
Zooist schreef:
Ik ben het met jou eens trouwens wat betreft de oerknal. Opeens een explosie en er was een aarde??? En dan mogen wij daar van Christel niet zo over oordelen maar moeten we ons daar beter in verdiepen.... Ik wil me daar niet eens in verdiepen. Ik wil me niet verdiepen in deze materie die voor mijn geloof niet de waarheid is.

Nou zei je eerder dat je je mening niet geeft over iets waar je niks van weet, laat dit dan ook met rust of lees er eens over. Het was uberhaupt geen knal maar een soort van uitdijing.

In onze maatschappij is geld wel belangrijk trouwens, ga jij maar eens zonder geld (=zonder huis en eten) op straat leven, koud zijn en honger hebben en raar door mensen aangekeken worden maakt je niet gelukkig kan ik je zeggen. :+

Geld is belangrijk, maar geen voorwaarde om gelukkig te zijn ;)

Overigens heb ik me wel verdiept in de evolutieleer. Dat zal wel moeten, heb er in 4vwo uitgebreid les in gehad, werkstukken over gemaakt en examens over gehad :+ Moet zeggen dat die theorie mij net zo vaag klonk, als het creationisme voor niet-gelovigen :D Maar in ieder geval weet ik er veel van. En sommige dingen geloof ik er wel van. Survival of the fittest, en aanpassing aan de leefomstandigheden is iets waar ik wél in geloof. Maar in het ontstaan van de aarde geloof ik toch echt in het creationisme. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:48

Mijns inziens is er helemaal niets mis met Christel haar 'toon' en een wijzend vingertje zie ik niets meer of minder dan in de berichten van degenen die wel geloven. Verootjoo, erg flauw die opmerking dat alle gelovigen drugs gebruiken etc. Dat schrijft Christel nl. helemaal niet, dat maak jij er zelf van.
Ik blijf het bijzonder vinden dat iemand wel kan geloven dat God de aarde heeft geschapen maar dat men niet kan geloven in een oerknal (of iets anders).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:49

Kinke schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat iemand wel kan geloven dat God de aarde heeft geschapen maar dat men niet kan geloven in een oerknal (of iets anders).

En ik blijf het bijzonder vinden dat iemand wel kan geloven in het ontstaan van de aarde d.m.v. evolutie en de oerknal, en niet kan geloven dat God de aarde heeft gemaakt :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:49

Ik had het over de oerknal, niet de evolutie, die twee hebben niks met elkaar te maken.

Deze site: http://www.talkorigins.org/indexcc/ is heel nuttig als je vragen hebt over de evolutietheorie, wil je nergens van vertuigen maar misschien heb je er ooit nog iets aan. ;)

Kinke

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:51

Verootjoo....je snapt me niet, voor beide opvattingen is geen bewijs.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 11:54

Kinke schreef:
Verootjoo....je snapt me niet, voor beide opvattingen is geen bewijs.

Weet ik ;) Dat heb ik ook al een aantal keer aangegeven. Het is een kwestie van geloof. Daarom vind ik het naar om me voor mijn gevoel steeds te moeten verdedigen, en aan te horen dat wij niet sporen, stemmen in onze hoofd hebben, idioot zijn of mogelijk last van temporaal kwab epilepsie kunnen hebben...

Voor beide opvattingen is idd evenveel bewijs, of juist geen bewijs. Het is een kwestie van geloof. En ik, en andere christenen geloven in het creationisme, en andere mensen in de oerknal. Het maakt mij niet uit wie wat gelooft. Maar ga dan niet doen alsof het creationisme belachelijk is. (Niet alleen tegen jou gericht, maar ook tegen anderen ;))

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:20

christel1857 schreef:
Over de zonden, iedereen heeft zonden, ik ook. Ik geloof dat ik moet belijden en dan vragen voor vergeving maar dat wil echt niet zeggen dat ik zondevrij door het leven ga. ik maak net zoveel fouten als iedereen! God houdt van je zoals je bent :(:)

Maar je gaat zondenvrij door het leven omdat je naar de hemel wilt toch? Of anders gezegd: Je gaat (zoveel mogelijk) zondenvrij door het leven omdat je ander bang bent om in de hel te belanden?
Als je zoveel mogelijk zondenvrij door het leven wilt gaan, omdat je (net als ik) er niet van houdt om slechte dingen te doen, dan begrijp ik je helemaal. Maar dan heeft die keuze om het goede uit het leven te halen dus niet direct iets met God te maken. Dan doe je goede dingen omdat je een goed mens bent. Wat ik persoonlijk veel waardevoller vind aan iemand. Wanneer iemand iets goeds doet omdat ie iets goeds wil doen, ipv goed doen omdat je anders niet in de hemel komt en god boos op je is. Snap je mijn gedachtegang een beetje?[/quote]

ja ik snap het!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:25

Zooist schreef:
christel1857 schreef:
1 Stel er bestaat dus een ontwerper, een god, die ons heeft gecreeerd.
2 Dan moet de ontwerper toch minstens zo complex zijn als hetgeen hij ontwerpt
3 derhalve moet er een ontwerper van de ontwerper bestaan, die heeft echter ook weer een ontwerper nodig, en die ontwerper heeft ook weer een ontwerper nodig (x oneindig) --> ad infinitum , en dus verwerpelijk.

1. Amen!!!!!
2. Hij heeft ons geschapen naar zijn beeld! Dus: ja! Daarnaast is door de zondeval ons hersengebruik sterk gereduceerd met dank aan die snorhaar! Dus God is nog veel complexer. Daarom kunnen WIJ daar met ons verstand niet bij.
3. Waarom moet er een ontwerper zijn van een ontwerper. De ontwerper is geestelijk. Dus dat is niet met mensenlijk maatstaven te vergelijken of te meten.

Dit is een antwoord naar hetgeen waar ik in geloof!

AMEN. :o

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 12:57

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:00

@ zooist: Jup ik heb even wat research gedaan zodat er ook eens wat echte feiten op tafel komen hier ipv 'ik denk' 'ik geloof' 'in weet zeker dat'. Overigens niet mijn studieboeken van de middelbare school, want die zijn zwaar gedateerd. Kheb een boek over neurologie waar veel interessante feiten in staan over de hersenen, vandaar. Waaronder dus het feit dat dmv elektronische pulsen mensen een religieuze ervaring krijgen.

Een groot probleem met jouw houding is dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat men op grond van geloof alleen tot waarheid kan komen. Iets wordt niet waar door er in te geloven, de realiteit werkt simpelweg niet zo. Dit is dan ook een vorm van wishful thinking. Een ander probleem is dat het onmogelijk is om een onderscheid te maken tussen onderling tegenstrijdige geloofswaarheden. Zelfs de meest absurde dingen kunnen waarheid worden als er maar in geloofd wordt. Iets als waarheid beschouwen omdat je er alleen maar zelf ik gelooft is eigenlijk te absurd om als serieus argument te dienen, het is een aanfluiting voor ieder weldenkend mens.

@ verootjoo: Volgens mij snap je niks van mijn verhaal hierboven en reageer je daarom zo boos tegenover mij. Wat begrijpelijk is want niet-geloven kan traumatisch zijn. Probeer een beetje buiten je vertrouwde kadertje van geloven te denken. Geloven is als een warme deken, heel comfortabel en veilig. Zie mij aub niet als een afgevaardigde van de duivel die jullie van jullie geloof af komt praten, want dat ben ik niet en dat is ook niet mijn bedoeling. Ik ben geen satanist, ik ben een A-theist : groot verschil. Wanneer geloof de enige manier is om troost en verklaringen te vinden voor het leven dan vind ik dat prima. Dat is jullie keuze! En daar ga ik niets over zeggen. Ik vind het alleen IMO jammer dat de troost en veiligheid niet vanuit jullie zelf komt maar buiten jezelf wordt geplaatst.

Sommige gelovigen hebben de goddelijke oorsprong van hun heilige boek geprobeerd te demonstreren door te wijzen op vermeende wetenschap in het betreffende boek. Zij menen dat de schrijvers van de boeken op de hoogte waren van wetenschappelijke feiten die mens destijds onmogelijk had kunnen weten, waardoor deze kennis wel van God moet komen.

De eerste vraag die hierbij oprijst is: waarom komen gelovigen hier altijd pas achteraf mee? Waarom moeten wetenschappers eerst ontdekken dat iets zo is, voordat gelovigen beweren dat het al eeuwen in hun 'heilige boek' stond? Waarom hebben wetenschappers het überhaupt moeten ontdekken, als het al eeuwen in 'heilige geschriften' te vinden is? De meest logische verklaring is dan ook dat het hier achteraf inleeswerk van gelovigen betreft. Nadat iets ontdekt is, gaan gelovigen bepaalde teksten zodanig uitleggen dat het net lijkt of de schrijver een bepaald wetenschappelijk inzicht probeerde over te brengen, terwijl men diezelfde tekst daarvoor nooit zo interpreteerde.

Voor een topic waar je gezellig kunt babbelen met alleen gelovigen moet je niet hier zijn hoor. De vraagstellen luidt: Ben je gelovig? waarom wel/niet?
Jullie antwoorden
Ik antwoord ook

En er is hier niemand die mij gaat lopen vertellen dat ik geen recht heb om jullie argumenten te weerleggen wanneer dat mogelijk is. Ik zal mijn uiterste best doen om niemand te beledigen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:08

christel1857 schreef:
@ zooist: Jup ik heb even wat research gedaan zodat er ook eens wat echte feiten op tafel komen hier ipv 'ik denk' 'ik geloof' 'in weet zeker dat'. Overigens niet mijn studieboeken van de middelbare school, want die zijn zwaar gedateerd. Kheb een boek over neurologie waar veel interessante feiten in staan over de hersenen, vandaar. Waaronder dus het feit dat dmv elektronische pulsen mensen een religieuze ervaring krijgen.

Feiten over hersenen zijn géén feiten. De 'feiten' over hersenen veranderen namelijk voortdurend. Feit is wel dat niemand nog precies weet hoe de hersenen werken. Alleen globaal wat in welk hersengebied gebeurt. De echte werking is nog nooit duidelijk geworden. En religieuze ervaringen door elektronische hersenpulsen, daar moet ik echt om lachen. Dan zou ik dat artikel van dat onderzoek wel eens willen lezen. En dat boek waar het in staat willen weten, want dat heb ik echt nog nooit gelezen.
Ow ja, ik werk veel met mensen met hersenletsel, dus mag hopen dat ik wel iets begrijp van neurologie, hersenen en alles wat er bij hoort :Y) Ik begrijp je stukje daarom best wel. Alleen niet waarom ze een temporaalkwab epilepsie linken aan religeuze ervaringen _O-

Over echte feiten gesproken, feit is dat:
- NIEMAND echt weet hoe de aarde is ontstaan
- SOMMIGEN geloven in creationisme
- SOMMIGEN daar niet in geloven
- BEWIJZEN er nooit zijn, omdat deze altijd verwerpelijk zijn

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:11

verootjoo schreef:
Voor beide opvattingen is idd evenveel bewijs, of juist geen bewijs. Het is een kwestie van geloof. En ik, en andere christenen geloven in het creationisme, en andere mensen in de oerknal. Het maakt mij niet uit wie wat gelooft. Maar ga dan niet doen alsof het creationisme belachelijk is. (Niet alleen tegen jou gericht, maar ook tegen anderen ;))

Het bewijs vanuit de wetenschap is overweldigend groot, er zijn wel duizenden onderzoeken, en er zijn er nog eens honderd gaande as we speak. Terwijl vanuit het geloof het bewijsmateriaal is gebaseerd op een meer dan 2000 jaar oud boek. Vraag jij je nooit eens af waarom er geen bewijs is dat god bestaat? Of dat ie niet bestaat?
IMO is het onmogelijk iets wat niets is te bewijzen. Je kunt niet bewijzen dat niets bestaat, je kunt ook niet bewijzen dat niets niet bestaat. En dan komen we weer op het klakkeloos geloven aan. PRIMA ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:14

Heino schreef:
Elan schreef:
Wat dacht je van het ontwikkelen van een rationeel vermogen om na te denken?
Als het in je kinderjaren wordt ingeprent dan neem je het gewoon aan, terwijl je naarmate je ouder wordt de ruimte zult krijgen hier zelf over na te denken.

Toch ontwikkel je door je opvoeding een bepaald referentiekader van waar je alles uit bekijkt, zo ook naar het geloof kijken. Of je daar dan volledig objectief naar kan kijken wanneer je gelovig opgevoed bent betwijfel ik. Daarom ben ik ook tegen gelovig opvoeden/gelovige scholen. Omdat ik het - hoe hard het ook klinkt - toch een vorm van indoctrinatie vind.

wat is volgens jouw geen indoctrinatie dan?
alles wat jij je kind meegeeft is indoctrinatie, omdat het jouw mening is en iemand anders er weer anders tegen aan kijkt.
dat zit hem niet alleen in het geloof. jij kijtk weer niet objectief tegen het geloof aan omdat jij niet gelovog bent opgevoed, of er niet aan wil doen... :)
ik heb op een christelijke school gezeten en heb het daar prima naar mijn zin gehad en ook veel over andere geloven gepraat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:14

christel1857 schreef:
verootjoo schreef:

Het bewijs vanuit de wetenschap is overweldigend groot, er zijn wel duizenden onderzoeken, en er zijn er nog eens honderd gaande as we speak. Terwijl vanuit het geloof het bewijsmateriaal is gebaseerd op een meer dan 2000 jaar oud boek. Vraag jij je nooit eens af waarom er geen bewijs is dat god bestaat? Of dat ie niet bestaat?
IMO is het onmogelijk iets wat niets is te bewijzen. Je kunt niet bewijzen dat niets bestaat, je kunt ook niet bewijzen dat niets niet bestaat. En dan komen we weer op het klakkeloos geloven aan. PRIMA ;)

ik weet niet hoe lang jij al met de wetenschap werkt, maar ik lang genoeg om te weten dat zogenaamde wetenschappelijke bewijzen vaak in een volgend onderzoek weer compleet verworpen worden. Zoveel waarde hecht ik niet aan de wetenschap. Tuurlijk hebben ze sommige dingen goed ontdekt, hoewel je er ook wel was gekomen als je het gewoon uit de Bijbel hebt aangenomen. Maar er zijn zoveel dingen 'ontdekt' waarvan later weer iets heel anders is gemaakt.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:17

verootjoo schreef:
Feiten over hersenen zijn géén feiten. De 'feiten' over hersenen veranderen namelijk voortdurend. Feit is wel dat niemand nog precies weet hoe de hersenen werken. Alleen globaal wat in welk hersengebied gebeurt. De echte werking is nog nooit duidelijk geworden. En religieuze ervaringen door elektronische hersenpulsen, daar moet ik echt om lachen. Dan zou ik dat artikel van dat onderzoek wel eens willen lezen. En dat boek waar het in staat willen weten, want dat heb ik echt nog nooit gelezen.
Ow ja, ik werk veel met mensen met hersenletsel, dus mag hopen dat ik wel iets begrijp van neurologie, hersenen en alles wat er bij hoort :Y) Ik begrijp je stukje daarom best wel. Alleen niet waarom ze een temporaalkwab epilepsie linken aan religeuze ervaringen _O-

Ik ben het met je eens. Wat je zegt is helemaal waar. Het boek heet: Why god won't go away. " In Why God Won't Go Away authors Andrew Newberg, M.D., Eugene D'Aquili, M.D., and Vince Rause offer a startlingly simple, yet scientifically plausible opinion: humans seek God because our brains are biologically programmed to do so."

Niet dat ik denk dat je het gaat lezen hoor, het zou toch maar waar kunnen zijn :+

Als je jezelf boven de wetenschap blijft plaatsen word je echt niet geloofwaardiger. Kom dan met de verwerpelijke onderzoeken! Ik heb ook tijd en moeite in het zoeken van wat interessante feitjes gestoken. Kom dan met een wetenschappelijk argument die dat weer verwerpt. Zoniet, ga dan niet in discussie over de echtheid van mijn geschreven stukje.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:18

christel1857 schreef:
verootjoo schreef:

en elk jaar blijken er weer enorm veel bewijzen voor de evolutietheorie niet te kloppen.....
ik heb daar een leuk boek over gelezen.. je lacht je dan dood om wat de wetenschap bewijs noemt en wij maar dom geloven...

bewijs voor de wetenschap is geneens echt bewijs. echt bewijs vindt je bijna niet als het om geschiedenis gaat van lang geleden.
bewijs is 9 van de 10 keer een aanname als er genoeg redenen zijn om in die richting te denken.

nog een tip voor een boek: moderne wetenschap in de bijbel, vond ik zelf erg interresant.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:22

Senzafine schreef:
Ik vraag mij altijd af: Wat als mensen niet door andere mensen zouden worden 'ingelicht' over het Christendom? Dus het niet bij wijze van spreke met de paplepel worden ingegoten en er nooit over gehoord zouden hebben... Zouden zij dan geloven?

Even een vraagje aan de Christenen: Waarom is jullie geloof het goede? Mensen die geloven in de pakweg Allah, of Boedha staan toch ook open voor iets hoger? Waarom is God dan niet tot hen gekomen? Waarom geloven zij dan in een andere god? En waarom is geloven in verschillende goden zo plaats/cultuurgebonden? Stel je nu voor dat je in een Islamitisch land zou zijn geboren, zou je dan ook in God geloven?

Niemand? ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:23

Ik heb ff op google gezocht naar een recensie van dat boek @gekvanfleur.

"Bioloog Ben Hobrink probeert met zijn boek 'Moderne wetenschap in de Bijbel' (Gideon, 2005) te bewijzen dat de Bijbel de wetenschap ver vooruit is, zoals ook uit de ondertitel blijkt ('De Bijbel is de wetenschap 3500 jaar vooruit'). Niet alleen is er volgens hem geen enkel conflict met modern wetenschappelijk inzicht, in de Bijbel zijn zelfs al wetenschappelijke feiten te vinden ver voordat de wetenschap ze heeft ontdekt. Daarmee probeert hij aan te tonen dat de Bijbel wel een goddelijke oorsprong moet hebben.

Het grote probleem is echter dat hij daarmee ingaat tegen wat nu de consensus is in de astronomie, geologie, biologie, archeologie en theologie. Blijkbaar verstaat hij onder 'moderne wetenschap' iets anders dan moderne wetenschappers doen. Zijn pretentie is dan ook niet bepaald bescheiden te noemen, zeker niet gezien het feit dat hij, blijkens zijn achtergrond, geen expert is op al deze gebieden, met uitzondering van de biologie. Zelfs zijn biologische kennis blijkt ver onder de maat, in ieder geval wat evolutie betreft.

Deze recensie is niet bedoeld als een complete weerlegging van zijn boek. Daartoe zou een boek geschreven moeten worden dat vele malen de omvang heeft van Hobrinks boek zelf, en daartoe ben ik ook niet competent. "

Lijkt me een erg ongeloofwaardig boek dan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:24

christel1857 schreef:
verootjoo schreef:

Ik ben het met je eens. Wat je zegt is helemaal waar. Het boek heet: Why god won't go away. " In Why God Won't Go Away authors Andrew Newberg, M.D., Eugene D'Aquili, M.D., and Vince Rause offer a startlingly simple, yet scientifically plausible opinion: humans seek God because our brains are biologically programmed to do so."

Niet dat ik denk dat je het gaat lezen hoor, het zou toch maar waar kunnen zijn :+

Als je jezelf boven de wetenschap blijft plaatsen word je echt niet geloofwaardiger. Kom dan met de verwerpelijke onderzoeken! Ik heb ook tijd en moeite in het zoeken van wat interessante feitjes gestoken. Kom dan met een wetenschappelijk argument die dat weer verwerpt. Zoniet, ga dan niet in discussie over de echtheid van mijn geschreven stukje.

ik hoef ook niet geloofwaardig te worden, en ga zeker mijn tijd niet steken om in de UB rond te hangen op zoek naar artikelen voor jou. Als je ze wilt vinden doe je dat zelf maar.
Ik zou het boek best willen lezen hoor, is dat ook het boek waarin ze TLE linken aan religeuze ervaringen? :D Ik zie mn patiënten al gaan, ik heb overigens nog geen extreem religieuze gezien met TLE :')
Maar misschien is het een mooi master-onderzoek voor me :) Ik zal eraan denken.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:27

Senzafine schreef:
Senzafine schreef:
Ik vraag mij altijd af: Wat als mensen niet door andere mensen zouden worden 'ingelicht' over het Christendom? Dus het niet bij wijze van spreke met de paplepel worden ingegoten en er nooit over gehoord zouden hebben... Zouden zij dan geloven?

Even een vraagje aan de Christenen: Waarom is jullie geloof het goede? Mensen die geloven in de pakweg Allah, of Boedha staan toch ook open voor iets hoger? Waarom is God dan niet tot hen gekomen? Waarom geloven zij dan in een andere god? En waarom is geloven in verschillende goden zo plaats/cultuurgebonden? Stel je nu voor dat je in een Islamitisch land zou zijn geboren, zou je dan ook in God geloven?

Niemand? ;)

Ik denk niet dat daar een eenduidig antwoord op gegeven kan worden. Maar ik wil je best mijn idee daar over geven oke?

de christel-theorie :Y)

Mensen hebben een aangeboren deel in de hersenen die bepaalde gevoelens kan genereren. Hoe deze gevoelens worden geinterpreteerd is afhankelijk van plaats/tijd/opvoeding/cultuur. Daardoor zijn de meeste religies ook zo gelijkend.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:41

Zooist schreef:
christel1857 schreef:
1 Stel er bestaat dus een ontwerper, een god, die ons heeft gecreeerd.
2 Dan moet de ontwerper toch minstens zo complex zijn als hetgeen hij ontwerpt
3 derhalve moet er een ontwerper van de ontwerper bestaan, die heeft echter ook weer een ontwerper nodig, en die ontwerper heeft ook weer een ontwerper nodig (x oneindig) --> ad infinitum , en dus verwerpelijk.

1. Amen!!!!!
2. Hij heeft ons geschapen naar zijn beeld! Dus: ja! Daarnaast is door de zondeval ons hersengebruik sterk gereduceerd met dank aan die snorhaar! Dus God is nog veel complexer. Daarom kunnen WIJ daar met ons verstand niet bij.
3. Waarom moet er een ontwerper zijn van een ontwerper. De ontwerper is geestelijk. Dus dat is niet met mensenlijk maatstaven te vergelijken of te meten.

Dit is een antwoord naar hetgeen waar ik in geloof!

Wat versta je onder geestelijk? En hoe kan iets "geestelijks" materie maken?

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:56

ismy schreef:
Ik geloof niet in de oerknal, hoe kan dat? een knal, boem en er was een aarde? zo'n explosie word alleen maar troep van!

Denk je nou echt dat dat zo simpel in elkaar zit? Nee, een God klinkt logisch: er was opeens een schepper en hop, in 7 dagen was er een aarde met alles erop en eraan..

ismy schreef:
Ik geloof dat God de bijbel heeft geschreven, wie anders? ik zou het echt niet zomaar bedenken hoor! ;) ik ben trouwens ook genezen van mijn angsten en van die genezingen die ik zie met eigen ogen zie begin ik ook steeds meer te geloven!

Wie anders de bijbel hebben geschreven? Gewoon mensen, zoals jij en ik -dat denk ik. En hoe ben je genezen door je angsten? Door jezelf, je hebt blijkbaar zelf de kracht gevonden om over die drempel heen te komen, op eigen krachten. Die verantwoording en kracht heb je aan jezelf te danken.