Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:Wat betreft die Christelijke ziel is er een méésterlijk verhaal over de kerstening van noordelijk NL.
De friese koning was op zijn sterfbed bíjna bereid zich te laten dopen en de zendelingen waren erg in hun nopjes; 'Nu kan joúw ziel naar de hemel!!!'
"Zeg, maar ....... mijn voorouders zijn nooit gedoopt. Die wisten daar niets van. Waar zijn die dan?"
'Niet in de hemel! Daar gaan alleen gedoopte zieltjes heen.'
"Laat dat dopen dan maar zitten, want ik ga mooi naar mijn voorouders."
Zijn opvolgers lieten zich wel dopen, want dat was politiek interessant, doch bleven verder in hun beleving heiden. De indianen in de zuidelijke amerikas werden al druk 'bekeerd' toen de friezen op het platte land daar nog skeptisch over waren wanneer de lokale geestelijke niet keek.
Zitten er nu meer indianen-zielen in de hemel dan friezen of is het verworden en letterlijk genomen beeldspraak?!
Snader schreef:Het is lastig om te discussiëren over bijna-dood-ervaringen en wat we moeten verstaan onder een 'ziel'. Er is nog zo weinig bekend over ons bewustzijn, maar het is zeker interessant om over ervaringen te horen.
sdi schreef:Huertecilla schreef:Wat betreft die Christelijke ziel is er een méésterlijk verhaal over de kerstening van noordelijk NL.
De friese koning was op zijn sterfbed bíjna bereid zich te laten dopen en de zendelingen waren erg in hun nopjes; 'Nu kan joúw ziel naar de hemel!!!'
"Zeg, maar ....... mijn voorouders zijn nooit gedoopt. Die wisten daar niets van. Waar zijn die dan?"
Zijn opvolgers lieten zich wel dopen, want dat was politiek interessant, doch bleven verder in hun beleving heiden. De indianen in de zuidelijke amerikas werden al druk 'bekeerd' toen de friezen op het platte land daar nog skeptisch over waren wanneer de lokale geestelijke niet keek.
Zitten er nu meer indianen-zielen in de hemel dan friezen of is het verworden en letterlijk genomen beeldspraak?!
Volgens mij is dit een mythe, die niet meer op waarheid te beoordelen is.
Huertecilla schreef:Wat betreft die Christelijke ziel is er een méésterlijk verhaal over de kerstening van noordelijk NL.
russel schreef:Snader schreef:Het is lastig om te discussiëren over bijna-dood-ervaringen en wat we moeten verstaan onder een 'ziel'. Er is nog zo weinig bekend over ons bewustzijn, maar het is zeker interessant om over ervaringen te horen.
Ik heb daar een paar maanden geleden een programma over gezien, er is een arts, een hersenchirurg die daar een boek over heeft geschreven. Een Nederlandse arts, boek moet te traceren zijn.
beantsje schreef:Gek, juist de niet-christenen maken zich blijkbaar heel druk om wie nou wel en wie niet naar de hemel gaan....
sdi schreef:Veel geloven/ religies hebben inderdaad hun eigen vormen van het hiernamaals.
Niet beledigend bedoeld, maar is het niet nadenken over leven na de dood, niet erg onverschillig??
Stel nou, dat er wel leven na de dood is? Of stel nou dat de God van de bijbel echt bestaat en dat wat er in de bijbel staat, echt waar is?
Perrokai schreef:Even andersom geredeneerd van uit het niet gelovige standpunt, wat is de zin van je bezig houden met het leven na de dood en zelfs dit leven op aarde er op baseren als je stelt dat er helemaal geen hemel, hel of God is ? Het probleem is we komen er pas achter als het zover is.
Maar wat nu als je helemaal geen zin hebt in een leven na de dood ongeacht of God bestaat of niet, ik heb daar helemaal geen zin in eerlijk gezegd en daarom maak ik van dit leven op aarde het meest mogelijke....Daarbij geloof ik wel dat God als hij bestaat zeer zeker niet op die manier oordeelt maar naar de mens zelf kijkt, niet of hij in hem gelooft maar of hij een goed mens is geweest zoals Faye ook al zegt.
Wat is het probleem voor gelovigen als er na de dood gewoon niets meer is ? Waarom wil men daarna nog steeds en nog wel voor eeuwig verder ?
De vragen die ik tijdens leven niet beantwoord krijg zal hierna ook geen eeuwigheid duren om wel een antwoord te krijgen wat zou mijn geest of ziel dan nog bezig houden voor eeuwig...... wat is zo aantrekkelijk aan de hemel en een eeuwig leven na de dood ?
beantsje schreef:Goeie vraag eigenlijk...
Ikzelf houd me er niet heel erg mee bezig. Ik leef in het hier en nu. Ik vind het ook heel moeilijk om me iets voor te stellen bij het begrip 'eeuwig'. en ik kan me heel goed voorstellen dat je twijfels krijgt bij het idee dat je eeuwig door moet.
Wat ik me er zelf bij voorstel, is een situatie waarin er misschien geen tijd meer bestaat. En verder is het voor mij toch een zaak van vertrouwen. Wat ik nu ervaar van de goedheid van God, geeft me zoveel vertrouwen in die toekomst waarin het contact met God zoveel intenser zal zijn, dat ik alle vertrouwen heb dat het goed zal zijn. Hoe het ook zal zijn.