Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 21:14

Het is lastig om te discussiëren over bijna-dood-ervaringen en wat we moeten verstaan onder een 'ziel'. Er is nog zo weinig bekend over ons bewustzijn, maar het is zeker interessant om over ervaringen te horen. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:43

'Niets ervaren'??

Nee hoor: licht aan eind van de tunnel ging uit en vervolgens het bewustzijn weer geleidelijk aan. Bleek alleen veel tijd tussen te zitten.

Alle acht ervaringen waren anders en de drie ook.

Is inderdaad lastig 'discussiëren' tussen ervaren en vinden.

Voor míj is het erg prettig dat mijn ervaringen in lijn zijn met de wetenschappelijk, medische informatie.
Voor míj bestaan er waarschijnlijk geen goden.
Voor mij bestaat er wel meer dan mijn perceptie. Dat maakt dat ik het 'waarschijnlijk' accepteer voor wat het is.

Wat betreft die Christelijke ziel is er een méésterlijk verhaal over de kerstening van noordelijk NL.
De friese koning was op zijn sterfbed bíjna bereid zich te laten dopen en de zendelingen waren erg in hun nopjes; 'Nu kan joúw ziel naar de hemel!!!'
"Zeg, maar ....... mijn voorouders zijn nooit gedoopt. Die wisten daar niets van. Waar zijn die dan?"
'Niet in de hemel! Daar gaan alleen gedoopte zieltjes heen.'
"Laat dat dopen dan maar zitten, want ik ga mooi naar mijn voorouders."

Zijn opvolgers lieten zich wel dopen, want dat was politiek interessant, doch bleven verder in hun beleving heiden. De indianen in de zuidelijke amerikas werden al druk 'bekeerd' toen de friezen op het platte land daar nog skeptisch over waren wanneer de lokale geestelijke niet keek.
Zitten er nu meer indianen-zielen in de hemel dan friezen of is het verworden en letterlijk genomen beeldspraak?!

Als 'God' het begin begon, is het wat lastig te rijmen dat alleen de laatste 2000 jaar van het bestaan van de aarde de 'hemel' is volgelopen met zieltjes uit één groep gelovigen.....
Gelukkig hoéf ik me daar geen hersens over te breken. Het gaat mijn pet te boven en mijn perceptie van leven en dood, het evoluerende mechanisme aarde, is compleet zonder dat concept.

hc

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:14

Huertecilla schreef:
Wat betreft die Christelijke ziel is er een méésterlijk verhaal over de kerstening van noordelijk NL.
De friese koning was op zijn sterfbed bíjna bereid zich te laten dopen en de zendelingen waren erg in hun nopjes; 'Nu kan joúw ziel naar de hemel!!!'
"Zeg, maar ....... mijn voorouders zijn nooit gedoopt. Die wisten daar niets van. Waar zijn die dan?"

Zijn opvolgers lieten zich wel dopen, want dat was politiek interessant, doch bleven verder in hun beleving heiden. De indianen in de zuidelijke amerikas werden al druk 'bekeerd' toen de friezen op het platte land daar nog skeptisch over waren wanneer de lokale geestelijke niet keek.
Zitten er nu meer indianen-zielen in de hemel dan friezen of is het verworden en letterlijk genomen beeldspraak?!

Volgens mij is dit een mythe, die niet meer op waarheid te beoordelen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:23

Snader schreef:
Het is lastig om te discussiëren over bijna-dood-ervaringen en wat we moeten verstaan onder een 'ziel'. Er is nog zo weinig bekend over ons bewustzijn, maar het is zeker interessant om over ervaringen te horen. :)

Ik heb daar een paar maanden geleden een programma over gezien, er is een arts, een hersenchirurg die daar een boek over heeft geschreven. Een Nederlandse arts, boek moet te traceren zijn.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:26

sdi schreef:
Huertecilla schreef:

Volgens mij is dit een mythe, die niet meer op waarheid te beoordelen is.

Net als de vijf broden en twee vissen en het wandelen over water? ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:12

Huertecilla schreef:

Gek, juist de niet-christenen maken zich blijkbaar heel druk om wie nou wel en wie niet naar de hemel gaan....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:38

russel schreef:
Snader schreef:

Ik heb daar een paar maanden geleden een programma over gezien, er is een arts, een hersenchirurg die daar een boek over heeft geschreven. Een Nederlandse arts, boek moet te traceren zijn.

Pim van Lommel?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:43

beantsje schreef:
Gek, juist de niet-christenen maken zich blijkbaar heel druk om wie nou wel en wie niet naar de hemel gaan....

De genoemde fries niet en ik ook niet.
De crux van het punt is dat ´de hemel´ pas sinds het christendom bestáát, de christelijke exclusiviteit van het concept uitermate ´onchristelijk´ is...

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:09

He, Oomens, idd Pim van Lommel, een cardioloog..., ik vond hem erg interessant.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:34

Huertecilla schreef:
De crux van het punt is dat ´de hemel´ pas sinds het christendom bestáát, de christelijke exclusiviteit van het concept uitermate ´onchristelijk´ is...

hc

Niet echt ... het jodendom voor A.D. 1 geloofde ook in de hemel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:35

Huertecilla schreef:
De genoemde fries niet en ik ook niet.

hc

Dus jij gelooft dat de hemel bestaat?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:00

Hiernamaalsen komen in allerlei maten en vormen en ze hebben allen zo hun toelatingseisen, of niet?

Het Walhalla was ook alleen voor Stoere krijgers, als je laf deed mocht je er niet in, enz.

Persoonlijk houd ik me niet zo bezig met leven na de dood... of het er is, daar kom ik vanzelf wel achter als het zover is. ;)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:37

Veel geloven/ religies hebben inderdaad hun eigen vormen van het hiernamaals.
Niet beledigend bedoeld, maar is het niet nadenken over leven na de dood, niet erg onverschillig??
Stel nou, dat er wel leven na de dood is? Of stel nou dat de God van de bijbel echt bestaat en dat wat er in de bijbel staat, echt waar is?

Anoniem

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:09

Dat is niet waar, want een god stelt geen voorwaarden en oordeelt niet. :D
We komen allemaal op dezelfde plek, daar ben ik heilig van overtuigd. Dus waarom zou je dan ergens over na moeten denken?

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:19

Ik geloof wat ik zelf wil, en dat is in mezelf :) . Daar kunnen geen bill-bords wat aan veranderen, al kom je met een demonstratie voor mijn huis staan :+ . Tenzij er een goede reden voor is, natuurlijk :) .
@ ts ; vind dat je wel erg overdreven reageerd hoor, sorry ... 't leven is geven en nemen natuurlijk :) .

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:26

sdi schreef:
Veel geloven/ religies hebben inderdaad hun eigen vormen van het hiernamaals.
Niet beledigend bedoeld, maar is het niet nadenken over leven na de dood, niet erg onverschillig??
Stel nou, dat er wel leven na de dood is? Of stel nou dat de God van de bijbel echt bestaat en dat wat er in de bijbel staat, echt waar is?

Even andersom geredeneerd van uit het niet gelovige standpunt, wat is de zin van je bezig houden met het leven na de dood en zelfs dit leven op aarde er op baseren als je stelt dat er helemaal geen hemel, hel of God is ? Het probleem is we komen er pas achter als het zover is.
Maar wat nu als je helemaal geen zin hebt in een leven na de dood ongeacht of God bestaat of niet, ik heb daar helemaal geen zin in eerlijk gezegd en daarom maak ik van dit leven op aarde het meest mogelijke....Daarbij geloof ik wel dat God als hij bestaat zeer zeker niet op die manier oordeelt maar naar de mens zelf kijkt, niet of hij in hem gelooft maar of hij een goed mens is geweest zoals Faye ook al zegt.

Wat is het probleem voor gelovigen als er na de dood gewoon niets meer is ? Waarom wil men daarna nog steeds en nog wel voor eeuwig verder ?
De vragen die ik tijdens leven niet beantwoord krijg zal hierna ook geen eeuwigheid duren om wel een antwoord te krijgen wat zou mijn geest of ziel dan nog bezig houden voor eeuwig...... wat is zo aantrekkelijk aan de hemel en een eeuwig leven na de dood ?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:16

Goeie vraag eigenlijk...
Ikzelf houd me er niet heel erg mee bezig. Ik leef in het hier en nu. Ik vind het ook heel moeilijk om me iets voor te stellen bij het begrip 'eeuwig'. en ik kan me heel goed voorstellen dat je twijfels krijgt bij het idee dat je eeuwig door moet.

Wat ik me er zelf bij voorstel, is een situatie waarin er misschien geen tijd meer bestaat. En verder is het voor mij toch een zaak van vertrouwen. Wat ik nu ervaar van de goedheid van God, geeft me zoveel vertrouwen in die toekomst waarin het contact met God zoveel intenser zal zijn, dat ik alle vertrouwen heb dat het goed zal zijn. Hoe het ook zal zijn.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:06

Perrokai schreef:
Even andersom geredeneerd van uit het niet gelovige standpunt, wat is de zin van je bezig houden met het leven na de dood en zelfs dit leven op aarde er op baseren als je stelt dat er helemaal geen hemel, hel of God is ? Het probleem is we komen er pas achter als het zover is.
Maar wat nu als je helemaal geen zin hebt in een leven na de dood ongeacht of God bestaat of niet, ik heb daar helemaal geen zin in eerlijk gezegd en daarom maak ik van dit leven op aarde het meest mogelijke....Daarbij geloof ik wel dat God als hij bestaat zeer zeker niet op die manier oordeelt maar naar de mens zelf kijkt, niet of hij in hem gelooft maar of hij een goed mens is geweest zoals Faye ook al zegt.

Wat is het probleem voor gelovigen als er na de dood gewoon niets meer is ? Waarom wil men daarna nog steeds en nog wel voor eeuwig verder ?
De vragen die ik tijdens leven niet beantwoord krijg zal hierna ook geen eeuwigheid duren om wel een antwoord te krijgen wat zou mijn geest of ziel dan nog bezig houden voor eeuwig...... wat is zo aantrekkelijk aan de hemel en een eeuwig leven na de dood ?

Als er geen God zou zijn, die leven na de dood beloofd, dan hoef je ook nergens rekening mee te houden. Dan stopt het echt met de dood. Dan hoef je er ook niet over na te denken of. Dan is dood ook echte einde. Als je er als christen achter zou komen dat er geen leven verder meer is, dan heb ik een leven geleden conform christelijke normen/ waarden en daarmee eigenlijk mezelf voor de gek gehouden.

Ik geloof, dat de bijbel waar is en in bijbel staat het vooruitzicht op eeuwig leven, doordat je geloofd in Jezus
Voorop gesteld, het leven op aarde is ook prima. We leven nu en moeten dat goed doen richting medemens en samen met God.
Wat is aantrekkelijk aan het het leven na de dood? Nou, God omschrijft vele malen in de bijbel hoe het leven dan zal zijn, het wordt weer zoals het bedoeld was. Leven met God in liefde/ balans, zonder tranen, pijn, lijden, verdriet, gemis van anderen etc.. Een leven met God, zoals God het bedoeld had. Alleen als mens, kan ik me dat niet voorstellen, God belooft echter dat het, het beste is wat er is, dus daar vertrouw ik dan op.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:08

beantsje schreef:
Goeie vraag eigenlijk...
Ikzelf houd me er niet heel erg mee bezig. Ik leef in het hier en nu. Ik vind het ook heel moeilijk om me iets voor te stellen bij het begrip 'eeuwig'. en ik kan me heel goed voorstellen dat je twijfels krijgt bij het idee dat je eeuwig door moet.

Wat ik me er zelf bij voorstel, is een situatie waarin er misschien geen tijd meer bestaat. En verder is het voor mij toch een zaak van vertrouwen. Wat ik nu ervaar van de goedheid van God, geeft me zoveel vertrouwen in die toekomst waarin het contact met God zoveel intenser zal zijn, dat ik alle vertrouwen heb dat het goed zal zijn. Hoe het ook zal zijn.

Het is allemaal op basis van vetrouwen op beloftes van God. Veel beloftes die omschreven staan in de bijbel, zijn al nagekomen. Alle beloftes van God komen uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:54

Welke beloftes uit de bijbel zijn dan precies uitgekomen?

Ik maak mijzelf absoluut gee zorgen over als ik dood ben. Maar vind je het als gelovige nou niet raar dat je je naaste lief moet hebben, maar dat diezelfde god dat zelf volgens de bijbel helemaal niet doet? Waarom zou een god een onderscheid maken tussen gelovig en ongelovig als hij de mens zelf niet perfect op de wereld heeft gezet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:15

a) God heeft de mens absoluut perfect op de wereld gezet, alleen heeft de mens ervoor gekozen om niet meer te doen wat God wilde;
b) God heeft de mens volgens de bijbel juist wel lief. Zou jij je leven voor iemand geven als je niet van hem hield?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:18

Volgens mij hebben we een eigen wil gekregen en zijn daarmee verre van perfect.

Dat verhaal dat hij zijn leven gegeven heeft is mooi, maar dat maakt het hemel verhaal alleen maar onwaarschijnlijker. Waarom zou hij dan ineens niet meer onvoorwaardelijk van zijn eigen schepsels houden?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:25

Zonder eigen wil zouden we misschien in jouw ogen perfecter zijn geweest. Maar was jij liever een willoze marionet geweest die niet anders kon dan voor God op de knieen vallen? Mwah... mijn keus niet. En die van God dus ook niet. Wat is er nou leuker? Als je kind zelf naar je toe komt en zegt 'mama, ik vind je lief!' of dat je het aan een touwtje bindt en naar je toe trekt en commandeert: 'Zeg eens dat je me lief vindt!' Ik weet wel waar ik voor zou kiezen.

Ik heb al eens vaker gezegd: God houdt onvoorwaardelijk van alle mensen. Daarom heeft hij Jezus gegeven, om te zorgen dat we weer bij hem konden komen. Als jij dan als mens zegt dat je Jezus niet hoeft, ja, dan doet dat God verdriet want hij had je liever bij zich gehad. Maar hij gaat je niet dwingen. Het is JOUW keus.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:26

Tijd om van het mooie weer te gaan genieten op deze prachtige Goede Vrijdag! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:30

Sorry, maar dat riedeltje is zo afgezaagd en zo voorspelbaar.

Als je al god voorwaarden stelt is er niets goddelijks aan. Dit soort verhalen heeft de kerk bedacht en in stand gehouden om de mens onder de duim te houden. Er is namelijks niets goddelijks aan dergelijke voorwaarden, sterker nog het is egocentrisch en narcistisch.