Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:11

SusanH schreef:
Nu komen daardoor vaak toch vaste teamleden extra werken bij ziekte van een collega. Maar ook dat geeft extra druk op het team. Eerst het oplossen van de dienst die plotseling open komt ( dat moet je tijdens je dienst doen, die tijd kun je niet aan cliënten besteden) en dan degene die extra komt bovenop de al ingeroosterde uren. Plus het belastende gevoel wat er bij komt. Je moet mensen waarvan je weet dat ze op hun tandvlees lopen vragen om extra te werken. En andersom voel je je bezwaard als je nee zegt want je weet hoe hard iedereen werkt.

Je beschrijft daar precies het proces waarin iedereen onder druk komt te staan. Maar juist daarin kan het heel belangrijk zijn om al eerder die wisselwerking vroeger te doorbreken.

Dat betekent niet automatisch dat de problemen erger worden, maar soms juist dat je ze eerder stopt. Dat vroeg ziekmelden ook kan betekenen dat iemand daarna minder vaak of lang ziek is (en dus minder chaos in het rooster.) Of dat het betekent dat collega's minder aangestoken worden (en dus minder chaos in het rooster.) Dat mensen die minder druk voelen om door te werken als ze zich beroerd voelen, zich beter in hun vel voelen en zich minder vaak ziek melden omdat de spanning ervan af is.
(En misschien blijven mensen dan ook wel iets langer in de zorg omdat het werk leuker en haalbaarder is.)

Ik kan niet precies zeggen hoe dat altijd moet, en bij hoeveel keer niesen iemand thuis moet blijven. Maar het idee dat het altijd beter is om gewoon door te werken tot je echt te ziek bent klopt gewoon niet. Dat levert misschien op hele korte termijn iets op, het rooster van die ene dag, maar op langere termijn kan het averechts werken. En ik hoop dus dat we daar ooit nog eens naar gaan kijken en wat een gezonde afweging is. De situatie waarin mensen zich kapot werken en ook als ze ziek zijn gaan werken is volgens mij vaak niet gezond en niet zinnig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:18

https://www.ed.nl/binnenland/kunnen-ook ... ~ae228dd1/
Waarschijnlijk dus niet alles direct overboord aan maatregelen, maar gaan we meeste kans wel een normale voorjaar/zomer tegemoet, al wordt er wel rekening gehouden met een nieuwe variant in het najaar, omdat het virus in de zogenaamde transitiefase zit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:48

Neonlight schreef:
al wordt er wel rekening gehouden met een nieuwe variant in het najaar, omdat het virus in de zogenaamde transitiefase zit.

De angstknop vast opgepoetst :roll:

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:05

Neonlight schreef:
https://www.ed.nl/binnenland/kunnen-ook ... ~ae228dd1/
Waarschijnlijk dus niet alles direct overboord aan maatregelen, maar gaan we meeste kans wel een normale voorjaar/zomer tegemoet, al wordt er wel rekening gehouden met een nieuwe variant in het najaar, omdat het virus in de zogenaamde transitiefase zit.

Klinkt prima.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:13

Van mij mogen de laatste dingen ook overboord

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:44

purny schreef:
Van mij mogen de laatste dingen ook overboord

Zoals je hebt kunnen lezen, is de mondkapjesplicht in het OV om kwetsbare mensen te beschermen.
Die moeten misschien ook met het OV naar hun werk of naar het ziekenhuis.

Is dat nu zo moeilijk?
Rekening houden met een ander?
Hoe lang zit je in het OV?
Mijn collega's in de zorg, dragen nog steeds 8 uur per dag een mondkapje.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:52

Het is mijn mening dat ik vind dat die dingen weg moeten.
Wil een kwetsbare een kapje op dan moet ie dat lekker zelf weten.
Dus dat zou dan betekenen dat wanneer de kwetsbare beschermd zou moeten blijven, komen we nooit van die dingen af.
Laatst bijgewerkt door purny op 07-03-22 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:54

Electra63 schreef:
Rekening houden met een ander?.

Grappig dat dit voor jou maar één kant op werkt.

Wat míj betreft is dat marker op als je snottert een blijvertje. Dat schreef ik zomer 2020 al.
Voor de rest houdt die kwetsbare zelf het masker toch gewoon op?! En dat schrijf ik als zelf bejaarde :P

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:02

Ik zit bij Stichting NICE te kijken, het volgende valt me op; van de IC opnames was vorige week (voor zover bekend) bij 48% de hoofdreden Corona, 19% was Corona secundair en bij 33% was er wel Corona, maar dit had geen relatie met de reden voor IC opnamen. Nu gaat dit om week 9, de cijfers zijn wellicht nog niet compleet. In week 8 was 60% Corona primair, 18% secundair en 22% geen relatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:12

veerledec schreef:
Ik zit bij Stichting NICE te kijken, het volgende valt me op; van de IC opnames was vorige week (voor zover bekend) bij 48% de hoofdreden Corona, 19% was Corona secundair en bij 33% was er wel Corona, maar dit had geen relatie met de reden voor IC opnamen. Nu gaat dit om week 9, de cijfers zijn wellicht nog niet compleet. In week 8 was 60% Corona primair, 18% secundair en 22% geen relatie.

Wacht even, heeft 100% op de IC Covid? Of is dit van de patienten met covid op de IC. Zo ja, hoeveel % is dát dan?!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:30

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
Rekening houden met een ander?.

Grappig dat dit voor jou maar één kant op werkt.

Wat míj betreft is dat marker op als je snottert een blijvertje. Dat schreef ik zomer 2020 al.
Voor de rest houdt die kwetsbare zelf het masker toch gewoon op?! En dat schrijf ik als zelf bejaarde :P

Ik heb ook een hekel aan die mondkapjes.
Maar ik heb een vriendin, die na chemo zeer vatbaar is en met OV moet en ik heb een vriendin die COPD heeft en met OV naar werk moet.
En zo zijn er natuurlijk duizenden.

Wat maakt dat nou uit, nog even in het OV je aanpassen? Je zit in Nederland niet uren in het OV.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:38

Huertecilla schreef:
veerledec schreef:

Wacht even, heeft 100% op de IC Covid? Of is dit van de patienten met covid op de IC. Zo ja, hoeveel % is dát dan?!

Dit is van de patiënten die worden doorgegeven als zijnde met Corona op de IC. Dat is (op dit moment) 23,4% van alle patiënten op de IC. 161 op dit moment.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:38

Ik ga er van uit dat die 100% van de bezette mensen op de IC is en niet van de totale mensen op de IC.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:39

Electra63 schreef:
Wat maakt dat nou uit, nog even in het OV je aanpassen?

Is het al een jaar dat je érgens ´nog even´ over schrijft? ;)

Op Mazira na :+ is iedereen al met het virus in contact geweest. Verder gevaccineerd, geboosterd en bij kwetsbaren de booster geboosterd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:43

veerledec schreef:
Dit is van de patiënten die worden doorgegeven als zijnde met Corona op de IC. Dat is (op dit moment) 23,4% van alle patiënten op de IC. 161 op dit moment.

Globaal 10% door covid op de IC.
Haal ongevaccineerd, te dik, te oud teweetikveel eraf en dan?

Kijk het is endemisch. Net als met groep gaan er mensen door op de IC terechtkomen.

Afgelopen paar weken twee kennissen overleden. Verkeersongeluk en Hodgekin. Núl in twee jaar aan Covid. Het meest dichtbij de hoogbejaarde, morbide dikke buurnman met rokerslongen van mijn vriendin.
Ja en gaan nog steeds mensen aan Covid dood. Net als aan legio andere dingen en door zelfdoding.

Kunnen we nu verder en svp de boel niet opgeward houden tot de knop in de herfst weer ingedrukt wordt om ons via reactivering van de prikpas de combi prik op de leggen?!

Net tegen berglief gezegd dat we moeten *\%/* *\%/* Fok masker, milieu en brandstofprijzen; leven moet je doen als je nog leeft; ik wil een klassieke cabrio met dikke V8 *D
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-03-22 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:43

Needje schreef:
Ik ga er van uit dat die 100% van de bezette mensen op de IC is en niet van de totale mensen op de IC.

Bezette mensen :)? Hoe bedoel je?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:58

BESMETTE :+

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 18:04

Electra63 schreef:
Wat maakt dat nou uit, nog even in het OV je aanpassen? Je zit in Nederland niet uren in het OV.

Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan. Ik zit gemiddeld genomen om en nabij de 8,5 uur per dag in de trein. Voor mijn werk.

Ik ben die dingen spuug en spuugzat. M'n gezicht zit onder pukkels, de pijn achter mijn oren lijkt bijna chronisch, niks lijkt te werken om m'n bril de gehele dag onbeslagen te houden, ik heb astma en nu al een zware reactie op pollen.

Mijn inziens moet iemand die beschermd wil zijn, daar zelf de verantwoording voor nemen en het niet maar van anderen af laten hangen. Ik kan overigens bevestigen dat het gros in de trein hem niet of als kinmasker op heeft.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 18:04

Oh zo :+. Ja, dan klopt het volgens mij. Het gaat puur om de mensen op de IC met Corona.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 06:38

Electra63 schreef:

Het probleem is dat het niet "nog even" is, zoals de meeste mensen als aan zagen komen gaan enkele dingen permanent worden. Want zo gaat het altijd: tijdelijke maatregelen vanwege een crisis en als de crisis over is krijg je 90% van je rechten weer terug. En die laatste 10%? Tsja, zo erg is het toch niet dat die kleine dingen niet meer kunnen? Wees blij dat je 90% terug hebt.

Zo was er een tijdelijke QR code die weer weg zou gaan als de pandemie voorbij was. En het kabinet blijft ook nu nog geld steken in de verdere ontwikkeling daarvan en de afschaffing steeds een jaar vooruit schuiven. En een tijdelijk vaccinatiebewijs om te reizen, maar nu heeft het WHO met het Duitse T-systems (onderdeel van Deutsche Telecom) een overeenkomst om een digitaal vaccinatiebewijs verder te ontwikkelen. Je hoeft geen wappie te zijn om in te zien dat komende winter een nieuwe variant rond zal gaan, iedereen verplicht een booster moet krijgen en daar een griepvaccinatie bij zal komen. En de jaren erna komen er meer en meer andere vaccinatie bij. En nu komen er berichten naar boven dat de Nederlandse krijgsmacht meer rechten heeft om ongericht Nederlanders online te monitoren. Doet me erg denken aan Amerika na 9/11 waar tegen de grondwet in burgers massaal in de gaten werden gehouden, en de persoon die daar achter kwam en het aan het licht bracht tot staatsvijand werd bestempeld.

Citaat:
It will certainly affect everyone if the WHO has anything to do with it. T-Systems is already involved in a similar scheme devised by the EU, which is presumably why it got this gig. The WHO intends this system to apply to other vaccinations too, so it’s not even hiding the planned mission creep. A system like this could easily be adapted to attach other conditions to international travel, thus facilitating a global social credit system.

https://telecoms.com/513608/dt-chosen-t ... -passport/

Nothing is so permant as a temporary government program.
- Milton Friedman

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:59

In Zwitserland bestond het digitale vaccinatiebewijs al ruim 10 jaar.
Echter is dat juist tijdens de pandemie opgegeven omdat het systeem zo lek bleek als een vergiet _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 11:08

enzino schreef:
En nu komen er berichten naar boven dat de Nederlandse krijgsmacht meer rechten heeft om ongericht Nederlanders online te monitoren. Doet me erg denken aan Amerika na 9/11 waar tegen de grondwet in burgers massaal in de gaten werden gehouden, en de persoon die daar achter kwam en het aan het licht bracht tot staatsvijand werd bestempeld.

Mobiel veel thuis laten, contant betalen en een auto zonder gps/obd scheelt veel. De enige keer dat ik hier hier de QR nodig heb gehad, liet ik de afgdrukte versie zien.
Zo weer even contact geld uit de muur trekken voor benzine bij de locale dorpspomp zonder camera voor de 40 jaar oude 340 :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:46

Oostenrijk gaat de inentingsplicht toch niet handhaven (geen boetes) omdat het niet rechtsgeldig blijkt met de huidige situatie. Wel blijft het voorlopig nog rechtsgeldig dus kunnen ze op ieder monent toch weer besluiten om wel te gaan controlleren.
Naar spelletje vind ik dat.

Overigens is de Pfeizer Studie voor de jonge kindjes (onder 5 en boven 6 maanden) afgebroken ivm geen werking. De gekozen dosis bleek te laag.
https://yourlocalepidemiologist.substac ... -trial?s=r

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:09

Sizzle schreef:
Naar spelletje vind ik dat.

Emotionele chantage.

Citaat:
Overigens is de Pfeizer Studie voor de jonge kindjes (onder 5 en boven 6 maanden) afgebroken ivm geen werking. De gekozen dosis bleek te laag.

Naar spelletje idem.
En wederom was dat prikken van turven pure emotionele chantage.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:11

Die jonge groep was nog niet toegelaten hoor, dit was enkel de studie.