Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:41

Huertecilla schreef:
karuna schreef:
Had gelezen ergens ....

:roll:

Ik kan je de exacte bron wel geven.

Hugo de Jonge noemde 25% tijdens de persconferentie gisteren.
25,% van de jongeren geeft bij het RIVM na drie maanden aan nog klachten te hebben.

Ik vermoed dat dat wat hoog is,
Wellicht alleen van de geteste mensen, dat het wel klopt.

Tussen de 10 en 25 % is wel redelijk accuraat, dat komt ook uit de verschillende (internationale) onderzoeken die ik inmiddels gelezen heb.

Dus je draaiende ogen zijn in die zin correct dat er een bron bij genoemd had moeten worden.

Maar inhoudelijk klopt het wél wat Karuna aangeeft.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:52

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
En ja, de ziekenhuis bedden zijn zo goed als leeg, gelukkig maar.

en wat was ook alweer de reden voor de beperkingen?

Totaal verouderde, nu irrelevante, risicoberekeningen resulteren ondertussen in ongegrond afsluiten van horeca en uitgaansleven, in ongegronde geografische kleurplaatjes.

Wíe moet er nu het verstand gebruiken?!

Ik vermoed dat je de persco niet gekeken hebt?

Wat je aanhaalt was inderdaad het allereerste belangrijke doel.

Maar terwijl de pandemie langer duurt, blijken ook andere zaken belangrijk.
Ergens vorige week gaf ik dat al aan, en gisteren kwam dat ook in de persco naar voren.

-zorg loopt enorm achter, er moet ruimte zijn voor inhaalslag.
-langdurige Covid19 lijkt een steeds serieuzer probleem te worden dat zowel op individueel als sociaal maatschappelijke als economisch vlak niet onderschat moet worden
-pas half augustus kan iedere volwassene volledig geënt zijn (vandaar 13 augustus als volgende overlegmoment)
-Het ontstaan van nieuwe varianten (zoals nu Delta die ongeveer 9 x zo besmettelijk is als de allereerste versie) kan maken dat er opnieuw overwogen moet worden
-Nederland loopt qua entingen super (volledig geënt op plek 3 in Europa, na Israël en Engeland) maar wereldwijd ligt dat heel anders.
(Risico mutatie die hier ook weer gevolgen kan gaan hebben)

Kortom, blijven hangen in wat ooit gezegd is, is wat mij betreft véél en véél kortzichtiger (en vooral op eigen wénsen gebaseerd) dan wat de Nederlandse regering nu doet.

Nl aangeven dat wat we nu weten anders is dan wat we een half jaar geleden of een jaar geleden wisten. En dat je moet acteren naar de meest recente stand van je kennis.

Overigens gaf Rutte gisteren ook gewoon toe dat deze stijging tegenviel, en dat er gedurende de pandemie soms keuzes gemaakt worden die achteraf niet handig zijn.
Vond en vind ik sterk.
(De Jonge was wat stugger op dat punt)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 16:57

Femke_Tweety schreef:
Overigens gaf Rutte gisteren ook gewoon toe dat deze stijging tegenviel, en dat er gedurende de pandemie soms keuzes gemaakt worden die achteraf niet handig zijn.
Vond en vind ik sterk.

Dat zou sterk zijn als het waar was, en als het iets verandert voor de toekomst waarin men probeert om dergelijke 'onhandige' keuzes niet meer te maken, maar dat is gewoon niet zo. De stijging was echt te voorzien, en dit was niet een keuze die niet handig was, maar een die welbewust gemaakt is en waar nog steeds geen verantwoordelijkheid voor genomen wordt. Vaagtaal en doen alsof het een beetje 'niet handig' was, is geen verantwoordelijkheid nemen.

purny

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:04

Ik dacht dat long covid gewoon puur met de aanslag op de longen te maken had.
Kamer komt terug van reces.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:43

Ze willen de tijd tussen de 2 entingen gaan verkorten. Ben benieuwd of het dan ook mogelijk wordt om mijn 2de prik die al gepland staat te verzetten of dat dat alleen voor nieuwe afspraken geld.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:46

purny schreef:

Het woord 'long' is hier de Engelse term, volgens mij. Langdurige Covid.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:57

mysa schreef:
purny schreef:

Klopt !

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:00

DuoPenotti schreef:
Dus mogen de mensen die nog niet volledig gevaccineerd zijn nog maar ff barsten als de festivals maar door gaan?

Ik ben niet gevaccineerd.. Maar ik vind dat ze niet hierop hoeven remmen omdat de grootste groep een positieve test heeft zonder klachten en dat anders ook niet had geweten..

Mss als deze groep 2 maanden geleden zo massaal getest was dat er dan hetzelfde uit gekomen was..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:07

mysa schreef:
purny schreef:

Dat kwartje was dus niet gevallen bij mij

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:22

Ik begin alweer neigingen te voelen om mezelf op te sluiten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:23

De werkelijkheid:

Hier aan de zuidkust is het nu de tweede zomer zonder toeristen. Vrijdagavnond 21.00 vrijwel níemand in de resaturants, op de terrassen aan de drukste straten van Torremolinos/Benalmadena. Alleen wat locale bewoners met een drankje.

Dit terwijl degenen die vorig jaar de ziekenzorg belastten allemaal volledig gevaccineerd zijn; de ziekenhuizen maar met 4% Covid19 belast zijn.
Een paar weekeindes terug waren er meer verkeersdoden dan Covod19 doden!

Ja maar.... over twee weken zoú het...euhmmmm.... anders kunnen zijn. Misschien komen al die nu geteste jongeren die nergens last van hebben ineens massaal de ICs overspoelen...

Ja, en als de hemel naar beneden valt zijn we allemaal dood.
Het enige probleem nu is angstpsychose: Voor wat zoú kunnen gebeuren bij een deel van de bevolking, politieke angst voor de eigen carriëre.

Maar goed, persóónlijk komt het míj prima uit; ík ga vrolijk uit en geniet van minder drukte, maar dat maakt de beperkingen nu niet begrijpelijk. Nog een geluk dat de centrale overheid hier het wél goed op het netvlies heeft; dat er geen acuut probleem meer is, minder beperkende regels nodig zijn. Helaas zijn de deelstaten voor een deel autonoom in hun beslissingen in deze.

@Loretta; niemand die jou tegen houd.

Arme horeca et al.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:29

Mariposa11 schreef:
DuoPenotti schreef:
Dus mogen de mensen die nog niet volledig gevaccineerd zijn nog maar ff barsten als de festivals maar door gaan?

Ik ben niet gevaccineerd.. Maar ik vind dat ze niet hierop hoeven remmen omdat de grootste groep een positieve test heeft zonder klachten en dat anders ook niet had geweten..

Mss als deze groep 2 maanden geleden zo massaal getest was dat er dan hetzelfde uit gekomen was..

Het is niet alleen door het vooraf testen he. Ook juist mensen die erna wel klachten krijgen en dan gaan testen.

Ik vind wel dat ze moeten remmen tot de mensen die het willen beschermd zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:30

Dat vooraf testen komt maar een zeer klein gedeelte positieve mensen uit.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:35

Aangezien ze nu kinderen gaan enten zou iedereen boven de 18 toch iig al 1 prik gehad moeten hebben?

In de ziekenhuizen is t leeg en daar ging t om, je kan niet alles maar dicht blijven gooien.
Dan de mensen die echt bang zijn maar zelf binnen blijven, je kan niet iedereen maar blijven beperken op een virus..

Er zijn altijd virussen en die worden alleen maar pittiger als we zo terug kijken. Dat stoppen we niet en zullen we moeten accepteren zoals we zoveel dingen accepteren ziekten, risico's ed..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:39

1 prik werkt absoluut niet genoeg tegen deze variant. 2 wel. En de ziekenhuizen weten we nog niet of dat ook zo blijft. Daarbij zijn die zieke mensen ook zonder ziekenhuis niet goed voor de economie. Helemaal niet al er long covid om de hoek komt.

Lekker makkelijk praten altijd dat mensen maar binnen moeten blijven. :n dan heb je maar pech als je afhankelijk bent van andere mensen dus? Het gaat om een maand tot die volwassenen wel beschermd zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:40

Mariposa11 schreef:
Aangezien ze nu kinderen gaan enten zou iedereen boven de 18 toch iig al 1 prik gehad moeten hebben?

In de ziekenhuizen is t leeg en daar ging t om, je kan niet alles maar dicht blijven gooien.
Dan de mensen die echt bang zijn maar zelf binnen blijven, je kan niet iedereen maar blijven beperken op een virus..

Er zijn altijd virussen en die worden alleen maar pittiger als we zo terug kijken. Dat stoppen we niet en zullen we moeten accepteren zoals we zoveel dingen accepteren ziekten, risico's ed..

Het gaat om het maken van afspraken :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:40

Loretta schreef:
Ik begin alweer neigingen te voelen om mezelf op te sluiten.

Snap ik. Het zal mij ook niet verbazen als we deze week de 25000 besmettingen aantikken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:41

Mariposa11 schreef:
In de ziekenhuizen is t leeg en daar ging t om,

Bijzonder dat we daar maar niet voorbij komen. Dat het ok is om een onbekend aantal mensen langdurig ziek te maken, alsof ziekenhuizen het enige is dat telt? Wat is dat, dat er helemaal geen overweging is voor de kwaliteit van leven van de mensen die ziek worden?

Als het zo erg is om thuis te moeten blijven bv, weet je wat dan echt heel vervelend is? Zo ziek zijn dat je nergens heen kunt.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:43

lenaa_tje schreef:
Mariposa11 schreef:

Het gaat om het maken van afspraken :)

Hoe kan t dan dat kinderen al afspraken kunnen maken als volwassenen dat niet kunnen? Zit daar per regio zoveel verschil tussen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:46

Shadow0 schreef:
Mariposa11 schreef:
In de ziekenhuizen is t leeg en daar ging t om,

Bijzonder dat we daar maar niet voorbij komen.

Er is een heel zwaarwegende reden nodig om ons in onze grondwettelijke rechten te beperken.
Die reden is nu al een paar maanden wég.

Het bijzondere is dat we er maar niet vanaf komen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:47

MyWishMax schreef:
1 prik werkt absoluut niet genoeg tegen deze variant. 2 wel. En de ziekenhuizen weten we nog niet of dat ook zo blijft. Daarbij zijn die zieke mensen ook zonder ziekenhuis niet goed voor de economie. Helemaal niet al er long covid om de hoek komt.

Lekker makkelijk praten altijd dat mensen maar binnen moeten blijven. :n dan heb je maar pech als je afhankelijk bent van andere mensen dus? Het gaat om een maand tot die volwassenen wel beschermd zijn.

Dat werd weken terug ook al gezegd, wat is nou nog 2 weken wachten wat is nou nog 4 weken wachten. Maar dat blijft schuiven als ze t over besmettingen blijven hebben ipv zieken..
Want dat is echt een verschil.

Niemand hoeft van mij binnen te blijven, maar we kunnen ook niet alles weer gaan stoppen omdat een deel bang is.
En ook met vaccin kan je nog ziek worden, overlijden of t doorgeven.. Dus wanneer stopt t dan..
Want ze kijken niet meer naar zieken maar naar besmettingen en die gaan niet weg..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:48

Als je afspraak maakt ben je niet direct aan de beurt hè? Hier zat er 3 weken tussen :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:48

Bijzonder dat we daar maar niet voorbij komen. [/quote]

Er is een heel zwaarwegende reden nodig om ons in onze grondwettelijke rechten te beperken.
Die reden is nu al een paar maanden wég.

Het bijzondere is dat we er maar niet vanaf komen.[/quote]

Precies.. ze hebben t ook niet meer over zieken of positieve testen maar over besmettingen en dan kan je t blijven volhouden..

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:50

lenaa_tje schreef:
Als je afspraak maakt ben je niet direct aan de beurt hè? Hier zat er 3 weken tussen :)

Zouden ze dan de groepen niet te groot gemaakt gemaakt hebben.. want waarom kunnen kinderen dan wel al..
Hadden ze beter kunnen wachten tot t grootste deel z'n afspraken al gemaakt had..?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:52

Het gaat niet over alles stoppen. Het gaat over de dingen stoppen waar het zo enorm uit de hand loopt.

Er wordt een paar weken wachten gezegd omdat dan de volwassenen wel beschermd zijn. Ik ben 32 en ben pas 2 augustus voor de 2e prik aan de beurt. De kinderen mogen een afspraak maken, dat mocht ik weken geleden al, alleen duurde het weken voordat ik terecht kon. Alle locaties die naar voren kwamen hadden die wachttijd en zelfs met bellen was er niet echt sneller plek. Jansen kon blijkbaar wel tussendoor waardoor er jongeren eerder aan de beurt zijn geweest, maar ook niet allemaal.
Die jaartallen die afspraken mochten maken lopen gewoon door, maar is wel achteraan aansluiten. In sommige regio's is dat sneller, andere zit er 3 weken oid tussen mogen afspreken en de afspraak