Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:13

fohadie schreef:
PIk heb vrijdag een uitvaart in Tilburg terwijl ik in Haarlem woon. Ik ben de enige die vanuit Haarlem naar Tilburg moet voor de uitvaart. Donderdag en zaterdag heb ik andere verplichtingen, dus blijven slapen is helaas ook geen optie.

Heel frustrerend. Mogelijk is de route met de Eurocity (Amsterdam Breda) een optie? En de losse stukken naar die stations zijn haalbaarder, mogelijk met de bus maar misschien ook om vervoer te regelen - of iemand helemaal vanuit Haarlem vertrekt weet ik niet, maar ik zou me goed voor kunnen stellen dat Breda wel mogelijkheden geeft.

x_Jeanine_x

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:19

De andere treinen rijden wel he, Arriva, Keolis ;)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:14

Winged schreef:
fohadie: waar een wil is is een weg. Ooit van de bus gehoord? Mogelijk nog een optie? Niet zo comfy, maar wel een optie. (ja, 8 euro duurder, maar ja..)
https://9292.nl/reisplanner/Wl8lBAJHOAg ... 8CGQ9RJBUF

Ja hooor, ik heb wel eens van een bus gehoord. Maar in jou voorbeeld moet ik alsnog met een trein en laat die nou net niet gaan.

Ook geen andere treinen dan NS op dit traject.

Internationale treinen zitten al volgeboekt, wil ik optijd zijn. Uitvaart is om 11.00u. intercity direct gaat niet. Wel een trein tussen Amsterdam en Schiphol, maar hoe kom ik dan verder? Taxi?

Of je vergoeding kan vragen is pas vrijdag duidelijk en dan max 25,00. Das minder dan wat normaal een retour kost.

Ik heb echt wel naar andere opties gekeken, maar dat gaat zo te zien niet worden, of ik nu een wil heb of niet.

Als ik kon, dan was ik donderdag heen gegaan en zaterdag terug, maar dat kan door verplichtingen niet.

En ik weet hoe het werkt. Als Utrecht niest, is het hele land ziek is een bekende uitspraak bij het spoor.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:40

Maar als je weet hoe het werkt. Dan weet je ook dat het aanpassen is die dag.

Persoonlijk sta ik er niet om te springen om te gaan staken. Maar kan opzich ook wel mn collegas begrijpen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:00

x_Jeanine_x schreef:

Ik vind het wel vrij ingrijpend hoor, om dingen als begrafenissen te moeten missen. En het kan soms niet anders, en ik sta over het algemeen achter de stakers, maar ik vind dit toch vrij ingrijpend en tegelijkertijd zonder heel erg duidelijk doel. Ik zou veel liever hebben dat we het gevoel hebben dat personeel en reizigers aan dezelfde kant staan, maar nu staan er vooral heel veel mensen in de kou. (Niet zo koud, dat scheelt dan weer, maar toch.)

Zeker met weinig voorbereidingstijd heb ik ook al wat internationale reizigers vragen zien stellen die ook niet zomaar een alternatief uit de lucht toveren. (En ik kan je verzekeren: een nacht op de luchthaven of station omdat je niet naar je bestemming kunt is geen pretje.)

Staan de gevolgen en de actie wel in balans tot elkaar?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 14:27

x_Jeanine_x schreef:

Persoonlijk sta ik er niet om te springen om te gaan staken. Maar kan opzich ook wel mn collegas begrijpen.

Beetje jammer dat en uitvaart niet aangepast kan worden

Beetje jammer dat een examen niet aangepast kan worden

Beetje jammer dat een ziekenhuis afspraak niet aangepast kan worden.

En dit zijn slechts enkele voorbeelden van reizigers die een probleem hebben.

In ieder geval niet zo kort dag. Het is pas sinds gister definitief, nog geen 2 dagen van te voren dus.

Net als de staking bij Pro Rail, h b ik voor deze staking geen enkel begrip. Ben wel benieuwd waar het eindigt. Medewerkers van Pro Rail zijn blij gemaakt met een door mus, en waren daar heel blij mee.(De stakers dan, de niet stakers vonden de cao zoals hij zou worden beter dan wat hij nu is)

Maar dat is weer een andere discussie.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 15:24

Om dingen te missen zoals een begrafenis, examen of ziekenhuis afspraak vind ik zeer zeker wel erg! Dat zeg ik ook nergens.

Maar probeer wel in oplossingen te denken, oké, ik heb of een auto of een fiets. Of ik zou in mn kennissen kring gaan rond bellen.

Tuurlijk heb ik liever dat de vakbonden en de ns het al eerder eens waren geworden. Maar dat is helaas niet zo.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:00

x_Jeanine_x schreef:
Om dingen te missen zoals een begrafenis, examen of ziekenhuis afspraak vind ik zeer zeker wel erg! Dat zeg ik ook nergens.

Maar probeer wel in oplossingen te denken, oké, ik heb of een auto of een fiets. Of ik zou in mn kennissen kring gaan rond bellen.

Tuurlijk heb ik liever dat de vakbonden en de ns het al eerder eens waren geworden. Maar dat is helaas niet zo.

Als je had gelezen, denk ik ook in oplossingen. Ik heb alle opties bekeken en gezien dat het niet mogelijk is. Tenzij de Eurostar voor iedereen toegankelijk is ipv gereserveerde plaatsen. Maar ook dat is morgen niet het geval. (Ben ik al achteraan gegaan.)

En over je laatste zin ga ik maar niet in discussie.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:18

"Nederlanders moeten meer staken!"

"Behalve als ik er last van heb"

:+

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:20

Foaly schreef:
Ik vind het op zich geen probleem dat ze staken, ik vraag me alleen wel af of ik op maandag 16 juni vanuit Assen/Hoogeveen nog naar Den Haag zou kunnen. Valt dat nog onder regio Noord, en zo niet, zou het daar wel rijden als regio Noord platligt? Iemand die me dat alvast kan vertellen?

Alles boven Zwolle valt sowieso onder regio Noord dus dat rijdt niet. De grens ligt ergens tussen Zwolle en Amersfoort/Lelystad, dus vanaf daar zouden de meeste treinen wel moeten rijden.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 16:34

Nou, van mij mag er veel minder gestaakt worden hoor, ook als ik er geen last van heb. :+

En ik dacht in het ergernissen topic te zitten over het OV. Dat is het dus ook: een ergernis. En daar heb ik het nu wel genoeg over gehad.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 18:15

Begrijp je ergenis volledig.

Ik snap de spoorlogica ook niet altijd, ben dit weekend bang op een ontplofte werktelefoon als die weer aangaat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:40

Maar geen controle uitvoeren op de trein is ook een vorm van staking.
En daar heeft een reiziger geen last van.
Desnoods zet je wat mensen bij poortjes om ze open te houden op plekken waar je perse door een poortje moet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:51

daantjuhhh schreef:
Desnoods zet je wat mensen bij poortjes om ze open te houden op plekken waar je perse door een poortje moet.

Mensen gratis laten reizen als alternatief voor staken mag niet van de rechter.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 21:53

Anne_GTI schreef:
daantjuhhh schreef:

Mensen gratis laten reizen als alternatief voor staken mag niet van de rechter.

En los daarvan is dat lastig als je door poortjes heen moet met ns

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 15:39

Grrrr... totaal geen begrip voor deze actie! -:(-

En ik hoop echt dat "noord-west" alles boven Amsterdam is, want ik moet komende donderdag (12juni) vanuit Den Haag naar Amsterdam en ik heb GEEN zin in gesodemieter! Tis al lastig zat zonder trein staking om met 35+kg baggage te slepen, als ik dan ook nog tig keer met een bus zou moeten....no thanks!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 15:58

mvdende schreef:

En ik hoop echt dat "noord-west" alles boven Amsterdam is, want ik moet komende donderdag (12juni) vanuit Den Haag naar Amsterdam en ik heb GEEN zin in gesodemieter! Tis al lastig zat zonder trein staking om met 35+kg baggage te slepen, als ik dan ook nog tig keer met een bus zou moeten....no thanks!

There we go again... wat zeur je nou, je hebt verdorie een auto onder je gat....
Nee ik begrijp deze stakingen volledig, het is gewoon een l*llig schijtbeetje wat ze is aangeboden.
Nee gewoon de auto pakken deze keer.

Of je gaat kijken of je ergens een B&B kan pakken in de buurt en een dagje eerder naar die plek gaat...

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:27

Boek een hotel en ga de avond van tevoren

Regel een taxi

Regel iemand die je brengt

Ga met je eigen auto

Je hebt nu nog tijd om wat te regelen in plaats van te klagen :=

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:45

mvdende schreef:

Amsterdam valt onder Noord-West (zie ook NS-app, er wordt gesproken over: Donderdag 12 juni in Noordwest en Oost-Nederland (Noord-Holland, Lelystad, Gelderland en delen van Overijssel geen treinen) en gezien Amsterdam onder Noord-Holland valt, kun je dus daar op anticiperen, want je kan er nu al vanuit gaan dat die trein niet rijdt ..

En ik geef ze groot gelijk dat ze staken. Werken in onregelmatigheid is sowieso al niet gezond, weinig mogelijkheden om vrij te nemen voor bijzondere gelegenheden, daarnaast toenemende agressie… Personeel mag echt wel beter beloond worden. Dit is nou eenmaal de enige manier om dingen af te dwingen bij de werkgever

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:08

Kairos schreef:
En ik geef ze groot gelijk dat ze staken. Werken in onregelmatigheid is sowieso al niet gezond, weinig mogelijkheden om vrij te nemen voor bijzondere gelegenheden, daarnaast toenemende agressie… Personeel mag echt wel beter beloond worden. Dit is nou eenmaal de enige manier om dingen af te dwingen bij de werkgever

En geen enkele medewerker staakt voor zijn plezier. Volgens mij kost het ze zelfs nog eigen geld?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:14

Foaly schreef:
Boek een hotel en ga de avond van tevoren

Regel een taxi

Regel iemand die je brengt

Ga met je eigen auto

Je hebt nu nog tijd om wat te regelen in plaats van te klagen :=

Ik ga dus al een dag van te voren.... vrijdag vliegen vanaf Schiphol (en nee, vrijdag eerst hond naar pension brengen, auto afdroppen bij ouders (die er niet zijn) en vervolgens optijd op Schiphol zijn om m'n vlucht niet te missen gaat dus niet.

Vandaar donderdag al hond wegbrengen, auto wegbrengen en vervolgens met de trein naar hostel in Amsterdam.

Dus géén eigen auto tussen Den Haag en Amsterdam deze keer, want die moet bij m'n ouders achter blijven.

Taxi kan ik niet betalen, dus ben bang dat het een hele reis om de wereld gaat worden met bussen. (en ik heb gvd al m'n treinkaartje betaald -:(- )

Nóg een dag eerder vertrekken heb ik echt geen budget voor....hetzelfde voor een taxi.

Vandaag rijden er in ieder geval sprinters tussen Schiphol en Amsterdam, dus ik hoop dat ik in ieder geval tot Leiden ofzo kan komen en van daar uit een bus?

Maar hopelijk gaat de staking verboden worden of toch niet door...

Echt absoluut géén begrip voor, schijnt al niet slecht te betalen en staken kan óók op andere manieren. Alle poortjes open zetten bijvoorbeeld en de mensen gratis laten reizen...maar dat wil de ns niet

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:25

Enig idee hoe het er straks uit komt te zien als niemand meer voor een rotsalaris wil gaan werken? Dan komt het er juist zo uit te zien.
Maar ik lees in je berichten alleen maar ik ik ik...

En als je het zo goed vind betalen, wat let je om te solliciteren?

Kan iemand anders je hond niet afdroppen?

Vanuit Den haag CS kun je een bus pakken naar Leiden en vanuit daar kun je een bus naar Schiphol pakken. Dus je komt echt wel op Schiphol. Waar een wil is is een weg.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:31

Als de auto bij je ouders blijft, kunnen die je dan niet brengen?

En staken kon dus niet op andere manieren, dat hebben ze al een keer geprobeerd en dat mocht niet.

Edit: ik zie dat je ouders er niet zijn. Echt niemand anders die je kan brengen met jouw auto en die vervolgens kan afzetten bij je ouders?

En anders toch met de bus. Even diep ademhalen, goed uitzoeken en je komt er wel. Den Haag-Amsterdam moet te doen zijn, ook zonder de trein.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:40

Airport sprinter zal blijven rijden. Dit is de vorige keer geloof ik afgedwongen via de rechter.
Dus Amsterdam Centraal naar Schiphol rijdt er een sprinter.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:58

Foaly schreef:
Als de auto bij je ouders blijft, kunnen die je dan niet brengen?

En staken kon dus niet op andere manieren, dat hebben ze al een keer geprobeerd en dat mocht niet.

Edit: ik zie dat je ouders er niet zijn. Echt niemand anders die je kan brengen met jouw auto en die vervolgens kan afzetten bij je ouders?

En anders toch met de bus. Even diep ademhalen, goed uitzoeken en je komt er wel. Den Haag-Amsterdam moet te doen zijn, ook zonder de trein.

Nee, niemand die kan rijden. Oma heeft geen rijbewijs en verder niemand in de buurt.

Het was al een flinke logistieke uitdaging: van Ossendrecht naar Hendrik-Ido-Ambacht hond weg brengen, dan door naar oma, spullen droppen, vervolgens auto naar ouders brengen en terug naar oma wandelen (wonen in hetzelfde dorp, 10 minuten lopen). Dan ff bakkie doen bij oma en met de bus die voor oma haar flat stopt, (geen bushalte in de buurt van mn ouders en geen zin om met 35kg baggage te gaan slepen) naar Den Haag, dan tram- trein- tram en dan zou ik in m'n hostel zijn.

Alleen met die staking gaat de logistieke uitdaging nog een stukje groter worden ben ik bang... en waarschijnlijk zijn de bussen DRUK en dan krijg je 100% garantie op boze gezichten als je daar met mega backpack + koffer+ tas + duffel met spullen in wil stappen... tja.... minder meenemen is geen optie, dus ik (en m'n medepassagiers) zullen het ermee moeten doen.

De trein was al genoeg uitdaging eigenlijk en waarschijnlijk daar óók al boze gezichten ivm mijn baggage. Maar waarschijnlijk iets minder als de situatie waarin de bussen prop vol gaan zijn.