Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:46

Waar ik eerst 30.000 per jaar reed loopt mijn auto er nu ook maar een 6000 per jaar.
Uiteraard is zijn totaal daarom hoger door de eerste jaren, maar stel ik zou nu een nieuwe kopen.
Zo'n mooie met een strik :D (dat lijkt me echt gaaf!)
Dan heeft hij na jaren ook niet meer dan dat gelopen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:47

pmarena schreef:
Hier had man dat wel met een lease auto. Maar voor een eigen auto zie ik graag van de strik en de eerste tienduizenden kilometers af hoor, ik vind het een berg geld......

Ja, nog niet misschien dat ik een nieuwe auto koop. Kan dat geld nog beter verbranden, dan heb je er iig nog warmte van :=.

Even gechargeerd, ofc. Iedereen moet doen met z'n geld wat hij/zij zelf wil :)).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:52

Nou toen mijn schoonvader overleed hadden ze net een mooie grote auto gekocht. Die heeft moeders verkocht en daarvan een splinternieuw Peugeotje gekocht, met het idee dit is waarschijnlijk de laatste auto die ik koop en ik wil 1 keer graag een nieuwe. En het is natuurlijk wel heel fijn dat je dan in principe de eerste jaren weinig kosten hebt, omdat alles nog nieuw is.

En dat je er gewoon vanaf de eerste kilometer zuinig op kan zijn. Dat niemand anders er met zijn vieze tengels aan heeft gezeten :)) Dat je precies weet wat er mee gebeurd is enzo.

Maar als je dan hoort dat het toch wel regelmatig voor komt dat mensen vanaf het begin problemen hebben met hun nieuwe auto en dan al meteen veel gedoe en kosten kunnen hebben....dan denk ik ook van Nah laat maar, ik vind het gewoon zonde geld en het is maar een vervoermiddel waar wij ook maar weer met onze modderpoten in stappen en zakken cement enzo in gaan vervoeren, dus het ziet er toch binnen no-time niet meer uit :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:58

Ik heb met beide nieuw gekochte auto's (peugeot 107 en nu 108) geen problemen gehad. Misschien mazzel maar ik vond het idd erg fijn dat ik de eerste jaren gewoon een goede auto onder mijn kont had. Netjes elk jaar een beurt gehad dus dan blijft hij ook netjes.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:00

Bellatrix schreef:
Ik heb met beide nieuw gekochte auto's (peugeot 107 en nu 108) geen problemen gehad. Misschien mazzel maar ik vond het idd erg fijn dat ik de eerste jaren gewoon een goede auto onder mijn kont had. Netjes elk jaar een beurt gehad dus dan blijft hij ook netjes.

Het punt is dat je echt heel veel meer betaalt voor een nieuwe auto dan voor eentje die 1000 km gereden heeft. Dus het is heel erg duur.

Maar als je het leuk vindt moet je het gewoon doen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:04

Je hebt gelijk hoor. :j
Daarom wordt de volgende auto eentje van max 2 jaar oud, met dus al wat kilometers op de teller.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:22

En ik vraag me af hoe lang dat ook echt op blijft gaan...
Ik woon in Ierland en sinds Brexit en COVID zijn tweedehands autos hier echt schandalig duur geworden.
Mijn Renault Captur (bouwjaar: 2016) heb ik in oktober 2021 gekocht met 64000 km op de teller en kan ik nu, 3.5 jaar later, voor bijna hetzelfde geld verkopen maar heb er wel dik een ton bij opgereden.
Hier zie je dus dat veel mensen toch voor nieuw gaan omdat het verschil in een nieuwe en 1 jaar oud vrij klein is...
Mijn broertje kijkt in NL naar een "nieuwe" auto (2/3 jaar oud) en die vertelde ook dat in NL de prijzen schrikbarend stijgen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:25

Hmm, ik rij deze 'op', tot ze mij teveel gaat kosten aan reparaties en kijk dan wel even hoe of wat. Ik hoop deze nog zeker 5 jaar te rijden. Nieuw gekocht in 2017.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:43

Ik vind dat wel lastig hoor met een oudere auto. We hebben lang geen problemen gehad met de Jazz, geweldig wagentje +:)+ Maar ineens kon ik niet meer wegrijden bij de Lidl een paar jaar geleden. Was een week na een grote beurt en nieuwe banden, tankje net vol..... zaten tegen de 2 ton op de teller en garagehouder zei bij het afhalen nog dat we er makkelijk nog een tonnetje bij konden rijden +:)+

Maarja week later dikke pech, reparatie zou 4.000 euro kosten. Da's wel erg veel voor een auto van die leeftijd met deze km stand. Maarja een goede nieuwe koop je er ook niet voor..... Uiteindelijk zelf gezocht naar een betere optie en met 2500 euro toch de knoop doorgehakt om te laten fixen.

Jaar later moest er een nieuw contactslot op, ook weer iets van 800 euro, katching!
Maarja daarvoor heb je ook geen nieuwe auto....

Dus ook maar weer gedaan. De ellende is dat je niet weet of je na reparatie zus, weer 2 jaar prima kan rijden, of dat je 4 maanden later weer reparatie zo krijgt van wie weet hoe duur.... ik vind het best tricky altijd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:45

Ook ik ben niet van de nieuwe auto's. Wat ze zeggen: zodra je de garage uitrijdt zijn ze de helft minder waard.

Ik ken ook verder niemand met nieuwe auto's. Ik heb nu laatst wel een tweedehands gekocht waarvan ik hoop en verwacht dat hij nog zeker 10 jaar mee gaat. Ik let altijd wel goed op die lijsten met klachten/onderhoudsproblemen, zodat ik eentje heb die daar altijd goed uitkomt.
Viel me wel op dat ze duur zijn geworden, inderdaad. Iets waar ik jaren geleden 3000 voor betaalde kost nu vrolijk 8000.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:46

Onze Ford Mondeo is hard op weg naar de 3 ton op de teller. Het mooie is er af, maar we hebben er al zoveel mee gedaan/geklust/mensen verhuisd. Toen ik opperde om eens naar een nieuwe uit te zien zei mijn man: "Nee, dochter moet eerst nog verhuizen, dus deze auto kan niet weg" . Echt, hoeveel er in kan is niet normaal. En omdat hij niet meer in showroom conditie is, lenen we hem dus gewoon uit aan vrienden of familie die naar de vuilstort moeten met Ikea kasten en bedden.
Of die naar Ikea willen om nieuw spul te halen.
Hij heeft afgelopen klusronde en verhuizing bij onze dochter ook weer zijn diensten bewezen. Iets trekken gaat nog prima. Allen een paard trekken we niet meer, we vinden de vering te slap worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:46

pmarena schreef:
Ik vind dat wel lastig hoor met een oudere auto. We hebben lang geen problemen gehad met de Jazz, geweldig wagentje +:)+ Maar ineens kon ik niet meer wegrijden bij de Lidl een paar jaar geleden. Was een week na een grote beurt en nieuwe banden, tankje net vol..... zaten tegen de 2 ton op de teller en garagehouder zei bij het afhalen nog dat we er makkelijk nog een tonnetje bij konden rijden +:)+

Maarja week later dikke pech, reparatie zou 4.000 euro kosten. Da's wel erg veel voor een auto van die leeftijd met deze km stand. Maarja een goede nieuwe koop je er ook niet voor..... Uiteindelijk zelf gezocht naar een betere optie en met 2500 euro toch de knoop doorgehakt om te laten fixen.

Jaar later moest er een nieuw contactslot op, ook weer iets van 800 euro, katching!
Maarja daarvoor heb je ook geen nieuwe auto....

Dus ook maar weer gedaan. De ellende is dat je niet weet of je na reparatie zus, weer 2 jaar prima kan rijden, of dat je 4 maanden later weer reparatie zo krijgt van wie weet hoe duur.... ik vind het best tricky altijd.

Is het ook. Aan de andere kant, mijn collega heeft een 'nieuwe' auto (2022 gekocht) en die heeft het afgelopen jaar vaker de garage gezien, dan mijn Volvo in heel zijn bestaan.

Je kunt er soms gewoon niks van zeggen. Feit is wel dat bij oudere auto's slijtagegebreken komen. Als je veel zelf kunt, of voor een leuke prijs maar een beun kunt, kan het prima de moeite zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:47

Sheran schreef:
Ook ik ben niet van de nieuwe auto's. Wat ze zeggen: zodra je de garage uitrijdt zijn ze de helft minder waard.

Ik ken ook verder niemand met nieuwe auto's. Ik heb nu laatst wel een tweedehands gekocht waarvan ik hoop en verwacht dat hij nog zeker 10 jaar mee gaat. Ik let altijd wel goed op die lijsten met klachten/onderhoudsproblemen, zodat ik eentje heb die daar altijd goed uitkomt.
Viel me wel op dat ze duur zijn geworden, inderdaad. Iets waar ik jaren geleden 3000 voor betaalde kost nu vrolijk 8000.

Ik heb een keer een nieuwe auto gekocht en daar heb ik 13 jaar mee gedaan. Daarna heeft mijn dochter er nog 2 jaar intensief mee gereden. Toen was hij echt op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:49

rien10 schreef:
Sheran schreef:

Ik heb een keer een nieuwe auto gekocht en daar heb ik 13 jaar mee gedaan. Daarna heeft mijn dochter er nog 2 jaar intensief mee gereden. Toen was hij echt op.

Oh dat is wel kort? 15 jaar. Of kwam het door heel hoog aantal km's?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:50

Ja. Die had z’n KMS wel gemaakt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:53

rien10 schreef:
Ja. Die had z’n KMS wel gemaakt.

Dan snap ik t wel ja. Op gegeven moment is t dan gewoon klaar. De ene auto wat sneller dan de ander.

Mijn auto zit op 260k, daar moet gezien het type motor dat erin ligt nog makkelijk 100/150k bij kunnen als ik verschillende monteurs moet geloven, misschien nog wel meer. Die van mijn vriend zit op t zelfde aantal, maar begint wel echt slechter te worden. Denk dat die de 300k niet haalt, maar we gaan t zien :=.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:13

Echt een nieuwe auto lijkt me heel gaaf om eens te kopen maar dat komt er nooit van :')

Maar als de prijzen zo door blijven stijgen dan kan ik nu een auto kopen (geen nieuwe dan) en die volgend jaar voor hetzelfde bedrag weer verkopen hoor.
Zat afgelopen zomer wat te neuzen en diezelfde zoekopdracht is nu 2000 duurder. Bizar.
Voor een kleinere auto van 2011-2013 leg je rond de 6k weg nu.. manman :=

En het lastige is: je weet het niet. Niet met een nieuwe, niet met eentje uit 2022 en ook niet met een uit 2012. Het is geluk hebben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 13:29

Ik koop eigenlijk nooit een auto helemaal nieuw, vind dat zo zonde, zodra ze de garage uit rijden gaat er flink wat vanaf.
Meestal hele jonge occasions of showroom modellen. Bv bij mercedes een keer een met maar 30km op de teller, maar scheelde wel 8000 op de nieuw prijs terwijl hij uit hetzelfde jaar was.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:38

Nyaleti schreef:
Auto van 14 jaar oud met nog geen 90.000km op de teller (+/- 6.500km per jaar). Is ook niet verstandig hè? := of wat zijn dan dingen waar je op moet letten?

Grrr. Auto heeft een jaar stil gestaan.
Niet doen, niet doen...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 16:40

Nyaleti schreef:
Nyaleti schreef:
Auto van 14 jaar oud met nog geen 90.000km op de teller (+/- 6.500km per jaar). Is ook niet verstandig hè? := of wat zijn dan dingen waar je op moet letten?

Niet doen, niet doen...

Abort mission! :+

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:47

Vriendin van mij heeft inmiddels zo'n 10 jaar geleden een nieuwe auto gekocht voor nog geen 10k. Is een klein autootje zonder opties (zelfs geen stuurbekrachtiging), daardoor goedkoop, ook in onderhoud, want er kan niet zoveel stuk :+

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:02

Nyaleti schreef:
Nyaleti schreef:

Niet doen, niet doen...

Die van mij had anderhalf jaar stil gestaan toen ik hem kocht en 100.000 km verder nog geen enkel probleem…
Is zelfs een diesel.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:35

Paard staat nu met een leren halster op de wei omdat dat de enige is waar ze geen schuurplekken van krijgt, maar die krijgt het nu wel erg zwaar te verduren met het rollen steeds ;( Heb ik kans dat hij door het vuil sneller kapot gaat of valt dat wel mee als ik hem regelmatig schoonmaak en invet?

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:36

Vuil is niet het issue, vocht wel. Het kan wel, maar dan moet je het wel heel goed vet houden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:44

Waarom staat ze met halster? Is een halsband geen optie?