Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:11

Voor corona werkte ik altijd door met een verkoudheid en vaak ook met koorts. Of het slim is , is een ander verhaal natuurlijk. Eén keer gewerkt toen ik eigenlijk tegen zware griep aan zat dat zou ik dan weer niet zo snel doen heb de dienst toen ook niet af kunnen maken omdat ik mij te beroerd voelde.

Als ik nu verkouden ben en negatief test ga ik gewoon aan het werk , dat heb ik de afgelopen weken ook al gedaan want anders kan je aldoor wel thuis blijven zitten.

Maar besmette mensen aan het werk ik vraag mij af of het slim is. Toevallig las ik er vandaag nog een artikel over op nu.nl dat een bedrijf zelfs aansprakelijk kan worden gesteld als iemand ernstig ziek wordt omdat ze besluiten dat een positief getest persoon wel naar het werk kan komen. Ik heb het op mijn werk gezien ( zonder beschermingsmiddelen) dat het heel maar dan ook heel snel verspreid. Risico hebben ze genomen door personeel door te laten werken. Kantekening is dan wel dat je kans hebt dat het personeel dusdanig ziek wordt dat ze zonder personeel komen te zitten. In de zorg is er absoluut geen back-up want die mensen zijn er simpelweg gewoon niet.

Ik weiger ook te werken als ik positief getest ben , voor dit bedrijf kan mij dat ook niet zoveel meer schelen als ze zeggen dan hoef je niet weer te komen per april ga ik over naar een bedrijf waar ze besmette mensen nog zeker in quarantaine laten zitten bij een positieve test.

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:29

Bij het noro virussen kun je zonder zelf te weten dat je het opgepikt hebt al enkele dagen voor de eerste symptomen een heel bejaardentehuis aansteken/lamleggen domweg door met mensen een babbeltje te maken.
Het bewust met ziekte gaan werken is niet iets goeds, daar kunnen we ook prima van weg. Echter is het niet realistisch om te denken dat dan geen mensen meer ziek worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:33

Vayo schreef:
Andersom wil ik me best voor ieder kuchje of snotneus ziekmelden, maar daar wordt mijn baas echt niet blij van.

Ik zou willen dat bazen hier eens serieuzer aan gaan rekenen en dan verstandige keuzes maken. Mensen ruim de mogelijkheid geven om zich ziek te melden zou wel eens kunnen maken dat het ziekteverzuim en de uitval uiteindelijk daalt.
Dat begrip lijkt nu voorzichtig te komen trouwens:
"Werkgeversvereniging AWVN adviseert bedrijven om zo voorzichtig mogelijk te zijn. "Werknemers moeten gewoon thuisblijven als ze klachten hebben. Hoe minder mensen besmet zijn, hoe lager het ziekteverzuim", aldus een woordvoerder."
https://www.nu.nl/economie/6187616/bedr ... isico.html

Goeie samenvatting.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:35

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:
Ik ben wel voor makkelijker thuisblijven, maar dat gaat natuurlijk niet voor iedere verstopte neus of een beetje zere keel waarmee je verder gewoon fit bent.

We zouden eens na moeten denken of dat misschien wel gaat.

Want voor iedere dag die je werkt terwijl je anderen aansteekt, vallen er meer mensen vervolgens uit omdat ze alsnog ziek worden. Volgens mij kost dat heel vaak meer dan het oplevert. Een zinnig beleid waar mensen juist wel thuis blijven, ook als ze niet daadwerkelijk ziek zijn, kan gewoon daadwerkelijk economisch gunstiger zijn dan op korte termijn mensen meer naar werk laten komen maar vervolgens meer uitval hebben.

Ik geloof echt niet dat dit zo werkt. Dan heb je elke winter en herfst dezelfde problemen als nu. Ik werk in de zorg, daar zijn nu al flinke tekorten en dat wordt de komende jaren alleen maar meer. Als mensen met een zere keel dan thuis moeten gaan zitten zijn roosters helemaal niet meer rond te krijgen.

En idd met veel ziektes ( ook corona!) steek je mensen al aan voordat je zelf klachten ontwikkelt. Dus als je klachten hebt en dan pas thuis blijft ben je eigenlijk al te laat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:40

Ik ga me niet ziek melden met een simpele verkoudheid, zere keel en een beetje hoesten en verwacht dat ook niet van mijn collega’s. Als ik me niet ziek voel ga ik werken. Anders kan toch het gros van de mensen het hele snotseizoen niet werken :? Ik ben om de haverklap verkouden, maar voel me er eigenlijk nooit echt ziek van.

Met noro ben ik wel echt ziek, dan kan ik niet werken. En met een hele heftige verkoudheid ook niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:42

Ziek is sowieso heel relatief, net als bijvoorbeeld vermoeidheid en de hoeveelheid druk die iemand aan kon zonder het als druk te ervaren…

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:45

SusanH schreef:
Ik geloof echt niet dat dit zo werkt.

Ach, waarom zou je ook feiten voor nodig als je het ook op kunt lossen met 'geloof'?

Citaat:
En idd met veel ziektes ( ook corona!) steek je mensen al aan voordat je zelf klachten ontwikkelt. Dus als je klachten hebt en dan pas thuis blijft ben je eigenlijk al te laat.

Het is niet het een of het ander. Je kunt besmetting niet 100% uitsluiten want inderdaad mensen kunnen elkaar besmetten voor de klachten zijn begonnen. Maar als iemand al wel klachten heeft en toch gaat werken maak je dat risico wel aanzienlijk groter en dat gebeurt echt wel regelmatig. Maar daarmee los je dus niets op, maar maak je de problemen over het algemeen groter: meer mensen worden ziek en vallen uit.

verootjoo schreef:
Ik ga me niet ziek melden met een simpele verkoudheid, zere keel en een beetje hoesten en verwacht dat ook niet van mijn collega’s. Als ik me niet ziek voel ga ik werken. Anders kan toch het gros van de mensen het hele snotseizoen niet werken :? Ik ben om de haverklap verkouden, maar voel me eigenlijk nooit echt ziek.

Nooit overwogen dat het misschien ook anders kan, en dat het misschien helemaal niet nodig is dat je om de haverklap verkouden bent?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:50

shadow schreef:
verootjoo schreef:
Ik ga me niet ziek melden met een simpele verkoudheid, zere keel en een beetje hoesten en verwacht dat ook niet van mijn collega’s. Als ik me niet ziek voel ga ik werken. Anders kan toch het gros van de mensen het hele snotseizoen niet werken :? Ik ben om de haverklap verkouden, maar voel me eigenlijk nooit echt ziek.

Nooit overwogen dat het misschien ook anders kan, en dat het misschien helemaal niet nodig is dat je om de haverklap verkouden bent?

Jawel hoor, de kids nemen alles mee van het kdv, en slapeloze nachten helpen er ook niet bij.
Maar ja, als je ze eenmaal hebt kom je er niet zomaar weer vanaf hè. Dus ik wacht gewoon tot ze ouder worden en dan hebben ze minder snot en ik dus ook en weer meer slaap en weerstand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:05

Misschien moeten we blijven testen dan.
Iemand met chronische problemen kan anders enkel nog op afstand werken.
En ik kan met mijn long-pfeiffer symptomen (zere keel en/of chronisch gezwollen klieren iedere keer als ik korter dan 8 uur geslapen heb) ook wel gelijk alle klanten audits afzeggen.
Mijn man heeft 2-3x per week migraine waar hij zelf niet aan toe wil geven, die doen we maar onvrijwillig in de ziektewet.
Mijn vader wil de supermarkt niet meer in omdat hij zich schaamt voor zijn huisstofmijt loopneus.

Ik ben er voor dat we makkelijk mensen op hun woord geloven dat ze niet fit zijn. Ik ben er ook voor dat we niet een collectieve smetvrees gaan ontwikkelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:13

sureido schreef:
Ik was altijd goed ziek na carnaval en iedereen om mij heen ook :') dat is gewoon normaal hoor.

_O- _O-

Vroegâh heette dat kater, nu covid ;)

Zoals Sizzle ook aangeeft; álles is in het teken van covid-vrees.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 06-03-22 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:16

Shadow0 schreef:
SusanH schreef:
Ik geloof echt niet dat dit zo werkt.

Ach, waarom zou je ook feiten voor nodig als je het ook op kunt lossen met 'geloof'?

Ik ben dan wel benieuwd naar een bron die dit feit bevestigd.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:21

Hier de jaren dat mijn dochter op de opvang zat heel wat verkouden gewerkt zonder mijn collega’s aan te steken. Andersom stak bij mijn vorige werkgever mijn collega mij niet aan toen zij kleine kinderen had en steeds verkouden was.

Als ik die jaren steeds thuis had moeten blijven had ik weinig gewerkt in de winter. Als dit de standaard zou zijn zouden ouders met jonge kinderen niet meer aangenomen worden…

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:24

Het is uiteraard wel gewoon zo dat je meer verspreid als je zelf een hogere virus last hebt en daarbij ook nog lichaamssappen verspreid. Daar lijkt me geen bron voor nodig.

Mijn probleem ligt meer bij de definitie van „klachten“. Zo helder is die term niet.
Wellicht voor iemand die perfect gezond door het leven gaat maar een groot deel van de mensen is ook gewoon wel eens moe, heeft last van tranende ogen, prikkelbare darm, chronische verkoudheid, bronchitis, hooikoorts, hoofdpijn, wederkerende bijholte ontstekingen, you name it.

Mijn broer heeft nog nooit 1 dag in zijn leven door zijn neus geademd, die is al >40 jaar neus verkouden.

Een vriendin had als enige covid klacht wat hoofdpijn, ze zat echter in een stressperiode omdat ineens binnen 3 dagen haar lesprogramma weer naar online moest veranderen deze winter (schoolsluiting NL). Ze heeft dus het hele weekend en avonden doorgewerkt en vond het dan niet gek dat ze wat hoofdpijn had, maar het was toch covid.

Men moet elkaar in eerste instantie wat meer leren vertrouwen, dan durven mensen zich wellicht ook wat makkelijker ziek te melden.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 01:19

Maar om je immuunsysteem goed te houden moet je toch juist met virussen in aanraking komen. Zou wat zijn als we zo steriel gaan leven dat je nergens meer mee in aanraking komt, als ze dan een keer iets krijgen is het gelijk ernstig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:00

Bij heel veel banen kan thuis blijven bij een verkoudheid niet.
Want je werkt in roosters. Als er iemand ziek is moet een ander zijn vrije tijd opgeven om het rooster dicht te krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:35

Dat systeem laat zich veranderen natuurlijk indien nodig en gewenst
Kan niet is wil niet in dat geval, een burocratische reden.

De vraag is meer of het wel zo‘n goed en nuttig idee is om iedereen die een beetje snuft of een keer wat minder energie heeft meteen naar huis te verbannen.
Als het gaat om koorts, buikloop of sterk hoesten (mits niet chronisch) ben ik meteen voor.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:39

Sizzle schreef:
Dat systeem laat zich veranderen natuurlijk indien nodig en gewenst
Kan niet is wil niet in dat geval, een burocratische reden.

De vraag is meer of het wel zo‘n goed en nuttig idee is om iedereen die een beetje snuft of een keer wat minder energie heeft meteen naar huis te verbannen.
Als het gaat om koorts, buikloop of sterk hoesten (mits niet chronisch) ben ik meteen voor.

De vraag is hoe verander je dit?

Wij werken nog steeds extra om de boel op te vangen. Heb je geen docenten, moeten die leerlingen wachten, dus moet je het meer opvangen omdat te voorkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 10:43

Dat hoeven we hier niet ter plekke op te lossen. Waar een wil is, is een weg. Je kan daar denken aan parallel roosteren van admin (die nu vaak in het weekend „vrijwillig“ erbij moeten) en les taken.
We kunnen een raket naar de maan sturen, dus een verandering in stokoude roosterschema‘s gaat ook heus lukken mits men dat wil. Mogenlijk draagt dat zelfs bij aan het oplossen van leraar en zorg tekorten ivm betere arbeidsvoorwaarden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-03-22 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:01

Sizzle in de zorg werkt dat helaas niet zo. De mensen waar ik mee werk kunnen niet goed omgaan met plotselinge veranderingen en nieuwe gezichten op de werkvloer. Waardoor er bij ziekte en werken met onbekende inval nog meer druk komt op de bekende gezichten die wel in dienst zijn. Want cliënten komen met al hun vragen toch bij vaste teamleden. Nu komen daardoor vaak toch vaste teamleden extra werken bij ziekte van een collega. Maar ook dat geeft extra druk op het team. Eerst het oplossen van de dienst die plotseling open komt ( dat moet je tijdens je dienst doen, die tijd kun je niet aan cliënten besteden) en dan degene die extra komt bovenop de al ingeroosterde uren. Plus het belastende gevoel wat er bij komt. Je moet mensen waarvan je weet dat ze op hun tandvlees lopen vragen om extra te werken. En andersom voel je je bezwaard als je nee zegt want je weet hoe hard iedereen werkt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:01

Sizzle schreef:

Retorische vraag ; is allemaal ge-neus-el ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:14

Als we vooral blijven roepen dat het niet kan, dan kan het inderdaad niet.
Iets zal er sowieso moeten veranderen anders is er over 5 jaar nog een veel groter probleem met tekorten.
Er zijn in veel beroepen hervormingen. Als die steeds aantrekkelijker worden en de zorg bij het oude blijft dan heeft de hele maatschappij dadelijk een probleem.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:20

Sizzle schreef:
Dat hoeven we hier niet ter plekke op te lossen. Waar een wil is, is een weg. Je kan daar denken aan parallel roosteren van admin (die nu vaak in het weekend „vrijwillig“ erbij moeten) en les taken.
We kunnen een raket naar de maan sturen, dus een verandering in stokoude roosterschema‘s gaat ook heus lukken mits men dat wil. Mogenlijk draagt dat zelfs bij aan het oplossen van leraar en zorg tekorten ivm betere arbeidsvoorwaarden.

Dat gebeurd wel maar je zit gewoon aan je Max qua bemensing. Daar zit het probleem, waar dan ook binnen de school hebben we mensen tekort.
We hebben de school ook draaiende kunnen houden met 1 conciërge maar dan werkt iedereen wel 150% en ben je al je pauzes en tussenuren aan het surveilleren in de school.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 11:50

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:

Nou vertel dan maar even hoe dit anders kan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:09

Sizzle schreef:
Als we vooral blijven roepen dat het niet kan, dan kan het inderdaad niet.
Iets zal er sowieso moeten veranderen anders is er over 5 jaar nog een veel groter probleem met tekorten.
Er zijn in veel beroepen hervormingen. Als die steeds aantrekkelijker worden en de zorg bij het oude blijft dan heeft de hele maatschappij dadelijk een probleem.

Ik werk inmiddels bijna 25 jaar in de gehandicaptenzorg. Heb inmiddels wel gemerkt dat je niet zomaar iedereen op elke groep neer kunt zetten. Dus ik durf wel te zeggen dat ik voor de tak van zorg waar ik in werk qua roosters, wie past waar qua werk en wonen aardig een beeld heb van wat werkt en wat niet. Het is gewoon niet zo simpel als je hebt genoeg poppetjes op de plek waar mensen nodig zijn dus het werk kan door gaan zoals het hoort. Een ziekmelding die adhoc is, is altijd een extra belasting voor het team. En de cliënten als er een onbekende invalkracht komt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:23

Ligt natuurlijk er ook aan wat voor instelling het is. Waar ik nu nog werk is het inderdaad ook niet mogelijk om zomaar een vreemde invalkracht op de groep te zetten. Dat gebeurd eigenlijk ook nooit. Het zou wel kunnen maar dan komen ze van dezelfde instelling uit een andere plaats maar met dezelfde visie. In mijn contract staat ook dat ik bij nood uitgezonden kon worden naar een andere instelling.

Op mijn nieuwe werk is het veel meer vanzelfsprekend dat er heel veel flexwerkers zijn. Staan ook wel vaste mensen op een groep maar flex en inval doen ze heel veel aan. Wat beter is voor de cliënt zeg het maar.... alleen de zware agressie groepen zal je minder snel komen als flex. Maar ook daar hadden ze met meer als duizend man personeel al te kort en nemen ze ook maar zoveel mogelijk aan.