Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:42

En van wie moeten wij dat dan gaan krijgen? Frankrijk?
Dan is het wij hebben niets, los het zelf maar op.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:43

_Penotti schreef:

Zo werkt het niet hè? Het geld wat wij geven gaat niet direct naar naar de kas van Italië of Spanje.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:44

Dat begrijp ik, maar als wij het nodig hebben is die pot wel al leeg door de rest.
Wij zijn de rijke landen. Dus als laatste aan bod.
Terwijl de crisis nu iedereen raakt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:45

_Penotti schreef:

Waar haal je al die kennis vandaan? Roeptoetersites? Heb je je weleens verdiept in de positieve kanten van Europa?

Je hebt volgens mij geen idee hoe het werkelijk in elkaar zit.

Nederland heeft nu al de toezegging los gekregen dat ze de eerste 7 jaar geen cent verhoging van de bijdrage aan Europa krijgen door hiermee akkoord te gaan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:47

Geloof anders dat wij net nog zo’n 60 miljoen aan subsidie hebben ontvangen voor infrastructuur. Helemaal helder heb ik dat niet. Ik lees niet alle mails over Europa zo aandachtig in m’n vakantie.

En nee die informatie is niet alleen pro Europa. Dat is alleen puur informatief over besluiten die ons Nederland aan gaan.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 22-07-20 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:47

Goed dat je de andere kant belicht MoniqueT. Ik weet niet zo veel over Spanje. Van Griekenland weet ik dat ze sinds de leningen hun stinkende best doen en zwaar bezuinigd hebben. Italië is een ander verhaal. Daar moet de economische inrichting echt op de schop.
(aan de andere kant: de Italiaanse overheid heeft de staatsschuld enorm op laten lopen maar de Italiaanse burger heeft nauwelijks schulden. In nl is het juist andersom en leent de burger van de bank en niet de staat)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:48

_Penotti schreef:
Nee Europa zoals die nu is niet nee, met die zuidelijke landen erbij.
Daar zitten ze buiten Europa ook niet op te wachten.

Daarnaast is de export van Nederland al steeds aan het dalen op Europees niveau en aan het stijgen wereldwijd. Dus dat argument dat we ze zo hard nodig hebben is ook steeds minder van belang.
Ja Duitsland, tijd dat die Merkel eens opstapt en Duitsland weer regeert zoals zou moeten.

:x :x

_Penotti schreef:

Penotti, ik stel voor dat je je eens inleest in wat de EU doet, waar het voor staat en hoe het eigenlijk werkt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:49

Ik kom niet op roeptoetersites, jou aanname. Lage aanname.
Ik kijk wel om me heen, naar mensen die nu banen verliezen, die nooit over 2 jaar een andere baan hebben. En dan?
Hoe denk jij dat het er hier over 5 jaar uitziet? Dan zal de werkeloosheid niet veel anders zijn dan Spanje.
Ik denk dat ik meer met de voetjes op de grond sta en daarmee denk jij ineens dat ik niet weet hoe het zit.
Ik heb er een andere kijk op, mag het!!!
Ik heb zelf het negatieve van ons "geweldige" nederland al mogen ondervinden. Misschien daarom!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:51

_Penotti: Nederland is een land dat op allerlei manieren heel veel voordeel heeft van Europa, niet alleen rechtstreeks via subsidies (die ook wij ontvangen) maar ook via allerlei mogelijkheden in handel en export, kennisdelen, samen standaarden afspreken die anders niet gelukt waren. En tegelijkertijd zijn wij, als Nederland, een land dat heel veel ondermijnt, juist aan de Europese samenwerking. Door al die belastingontwijk-mogelijkheden die we bieden. Door dwars te liggen bij samenhangend beleid...

We stellen ons in Europa absoluut niet netjes op, en ik vind het beschamend. Maar weet ook dat we veel en veel en veel slechter af zijn als de boel uit elkaar zou vallen. (Zie over de wereld hoeveel schade er al is ontstaan door al die verdeeltactieken.)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:54

Precies. De overheden van de zogenaamde rijke landen zijn intern ook verdeeld. Net als in dit topic. Er zijn er die zeggen: we moeten het samen doen en elkaar helpen en er zijn er die zeggen: blijf van mijn zuurverdiende centen af, ik heb niets met jullie te maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:54

Italië is een ander verhaal Als Spanje en Portugal.
Met name Spanje heeft enorme offers gebracht (lees, dat heeft de gewone eenvoudige mens echt wel gevoeld) om hun begroting op orde te krijgen zoals Dijsselbloem geeist had en zij verdienen gewoon deze steun.
Italië regering is niet goed bezig. De inwoners van Italië hebben het zo zwaar gehad tijdens de 1ste covid crisis. Heel verdrietig.
Dat Rutte geprobeert heeft met succes het geld met voorwaarde uit te keren is met name voor Italië en Hongarije (mensenrechten), prijzenswaardig. Temeer dat hij daar zo hard op aan gevallen is. De bevolking van Italië zal hem dankbaar zijn en nu maar hopen dat zij ook echt iets merken van deze ondersteuning.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:55

Ik denk dat dat ook juist is wat me enorm boos maakt. Dat mensen geen idee hebben van hoe moeilijk mensen het in die zuidelijke landen hebben en toch hun oordeel klaar hebben. Weet je hoe veel Spanjaarden ons als Nederlanders, Duitsers, Britten, Noren etc. zien? Als stinkend, stinkendrijk. En waarom? Omdat hun stranden, badplaatsen, steden en hotels overstroomd worden door mensen die geld uitgeven als water (want ja, dat biertje kost maar de helft of minder van thuis), tweede huizen kopen, in hun land komen overwinteren en met dikke campers op de parkings staan.

Natuurlijk klopt dat beeld niet, want ook in de noordelijke landen zijn er grote inkomensverschillen, niet iedereen wordt met een gouden lepel in de mond geboren, de een maakt een glanzende carrière of verdient goud geld met zijn business, waar de ander elke maand net rond kan komen. Maar dat hoef ik hier niet uit te leggen.

Een Spaanse vriend van ons vroeg oprecht eerlijk waarom bij mijn vriendin in haar bouwmarkt camera´s hangen, want in een land waar iedereen rijk is, hoeft toch niemand te stelen? En waarom willen wij een auto-alarm op onze auto, in Nederland stelen ze toch geen auto´s? Vraag bij de Mercedesgarage in Spanje. Hun beeld van Nederland is net zo krom als jouw beeld van de zuidelijke landen, Penotti.

Maar waar wij als Nederlanders al zo lang ik weet kunnen stemmen op heel veel verschillende partijen, begint het pas de laatste 10 jaar in Spanje op gang te komen dat je meer keuze hebt dan uiterst links of uiterst rechts. Enorme inkomensverschillen, totaal andere cultuur. En dus ook een andere politiek, die dus nu door Europa gedwongen wordt te hervormen. Geen hervormingen, geen centen. Prima! Uiteindelijk ook heel goed voor Europa, dus ook voor Nederland.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:56

_Penotti schreef:
Ik kijk wel om me heen, naar mensen die nu banen verliezen, die nooit over 2 jaar een andere baan hebben. En dan?
Hoe denk jij dat het er hier over 5 jaar uitziet? Dan zal de werkeloosheid niet veel anders zijn dan Spanje.
Ik denk dat ik meer met de voetjes op de grond sta en daarmee denk jij ineens dat ik niet weet hoe het zit.
Ik heb zelf het negatieve van ons "geweldige" nederland al mogen ondervinden. Misschien daarom!!

Voel je vrij om dan naar Zuid-Europa te gaan als je denkt dat je daar meer geld vanuit de EU krijgt. Veel geld wat vanuit de EU naar landen als Nederland en Duitsland gaat zie jij als normale burger misschien niet zo snel, maar je plukt er wel de vruchten van. Er zijn voldoende boeren in Nederland die regelmatig subsidies vanuit de EU krijgen zodat jij eten op je bordje hebt. Als je een overzicht wil zien, kun je hier kijken. Als je een breder overzicht wil zien, kun je in de FTS zoeken, daar kun je precies zien hoe veel geld elk land en elk bedrijf heeft gekregen en dat gaat veel verder dan de agri-sector.

En dan zijn er nog ontzettend veel voordelen naast de subsidies, hierbij kun je denken aan diplomatieke banden met andere landen en het openen van buitenlandse markten.
Laatst bijgewerkt door Destination op 22-07-20 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:56

In tijden van crisis zoekt men een zondebok en het abstracte 'europa' is daar een makkelijk doel voor.
Mensen hebben vaak geen idee welke voordelen vanuit Europa komen en welke nadelen nìet vanuit Europa komen maar wereldwijd of juist enkel nationaal.

Nederland heeft inderdaad toch ook voordelen gesleept uit dit akkoord.
Wanneer binnen 5 jaar (stel) het weer beter gaat, zijn de landen die nu profiteren van het akkoord nog dik schulden aan het afbetalen en àls hun economie toevallig goed gaat mogen ze een verhoging van de bijdrage aan Europa verwachten.
Nederland kan al die tijd rustig verder dobberen met onveranderde vaste lasten aan Europa, als hun economie dan ook weer beter gaat is dat netto winst.

In alle landen verliezen mensen banen, ook in Frankrijk, Italië of Spanje. Dat heeft verder weinig met hun bijdrage aan Europa te maken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:57

Heeft iemand een overzicht welk land ,welk bedrag krijg en wat is lening en wat is gift? Daar ben ik zo naar op zoek!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:05

Is vast wel te vinden maar enkel de bedragen zijn niet veelzeggend.
Hoe is het proportioneel, hoe erg is hun economische crisis en hoe denken ze dat het evolueert, welke voorwaarden hangen er aan vast etc etc.
Ik denk dat het niet 1 op 1 te vergelijken is.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:09

pien_2010 schreef:
Heeft iemand een overzicht welk land ,welk bedrag krijg en wat is lening en wat is gift? Daar ben ik zo naar op zoek!

Hier is een overzicht van de cijfers van Next Generation EU, wat eigenlijk de basis is van het hele plan. Echter zeggen alleen de cijfers zonder context niet zo veel. Dit artikel van de Financial Times geeft op zich een aardige uitleg van het hoe en wat.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:12

Ik ben even aan het zoeken op Eurlex, maar ik weet niet of er al een officieel document openbaar is, aangezien de begroting nog niet definitief is: zij is nu vastgesteld door de Raad (staatshoofden) maar moet nog worden goedgekeurd door het Europees parlement.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:14

Schemerdier schreef:
Ik ben even aan het zoeken op Eurlex, maar ik weet niet of er al een officieel document openbaar is, aangezien de begroting nog niet definitief is: zij is nu vastgesteld door de Raad (staatshoofden) maar moet nog worden goedgekeurd door het Europees parlement.

Nee, die is nog niet openbaar volgens mij, de samenvatting van de belangrijkste punten van de Raad staat al wel online.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:15

De financial times is duidelijk, dank. Zelfs voor mij. (ik ben niet zo'n rekenwonder)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:18

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:20

Schemerdier schreef:
Ja, die heb ik ook juist gevonden, met de kanttekening dat je hem ook gewoon in het Nederlands kan lezen, iets makkelijker :D
https://www.consilium.europa.eu/media/4 ... ons-nl.pdf

Ah ja, ik had niet verder gezocht, ik lees altijd in het Engels _O- Ik vind het wel opvallend dat de bijdrage van Nederland iets omlaag lijkt te gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:22

Dank je wel, boeiend. Als ik dat zie, dan gaat Nederland toch ook geld ontvangen en best wel veel, of zie ik dit fout?

Ik vind het goed dat er voorwaarden zijn benoemd.
Is de covid-19 crisis toch nog ergens goed voor. De bewoners van Hongarije zullen daar blij mee zijn.

Aaaah Nederlandse versie, ga ik eerst nog lezen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:26

_Penotti schreef:

Die andere kijk is blijkbaar gebaseerd op een negatieve ervaring met ''Nederland" en daardoor een persoonlijke mening. Niet echt een basis voor een realistisch toekomst beeld/verwachting.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 17:30

pien_2010 schreef:
Dank je wel, boeiend. Als ik dat zie, dan gaat Nederland toch ook geld ontvangen en best wel veel, of zie ik dit fout?

Ik vind het goed dat er voorwaarden zijn benoemd.
Is de covid-19 crisis toch nog ergens goed voor. De bewoners van Hongarije zullen daar blij mee zijn.

Aaaah Nederlandse versie, ga ik eerst nog lezen.

https://www.europa-nu.nl/id/vkf4n0xn1wz ... _2021_2027

Verder vind ik Europa-nu vaak wel een prettige Website. In mijn geval voor in de klas, het is feitelijk maar meestal wel begrijpbaar.