Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 10:07

Nou weet je voor mij gaat het nog verder dan ergeren en blokkeer ik nu dus compleet voordat ik überhaupt iets gedaan heb vandaag. Ik moet echt een gedeelte van mijn onderzoek afronden vandaag maar dat gaat dus nu al niet lukken omdat ik al jankend achter mijn pc zit.

Heb ontzettend slecht geslapen, alleen maar rare dromen gehad en voor mijn gevoel helemaal niet "uit" geweest en ik kan dit gewoon echt niet hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:11

Alarm niet afgegaan voor medicijnen gisterenavond dus nu lekker koorts. En dat duurt nog wel even voordat het weer zakt, terwijl ik juist van alles te doen heb vandaag.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:16

Ik zit al drie dagen te denken wat ik in het kaartje voor de oom van mijn man moet schrijven, maar ik weet het gewoon niet.
Wat zeg je tegen iemand die weet dat hij binnen een paar weken komt te overlijden?
Ik weet het gewoon niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:22

Beste....(lieve)... ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik kan geen woorden vinden om uit te drukken wat ik voel en mijn medeleven aan je te delen. Weet dat ik aan je denk en heel veel liefs toewenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:30

M_D_H schreef:
Ik zit al drie dagen te denken wat ik in het kaartje voor de oom van mijn man moet schrijven, maar ik weet het gewoon niet.
Wat zeg je tegen iemand die weet dat hij binnen een paar weken komt te overlijden?
Ik weet het gewoon niet.
Is er een mogelijkheid om hem te bezoeken in plaats van een kaartje te schrijven?

Ik had een vergelijkbare situatie een paar jaar geleden toen een tante op sterven lag. Ik was op stage in Zuid Afrika en kreeg ineens een appje van m'n vader dat als ik nog afscheid wilde nemen, ik snel moest zijn. Op dat moment overviel alles me een beetje en zei ik dat ik in SA bleef, waarop m'n moeder me het nummer van het hospice gaf en zei dat ik dan even kon bellen. Toevallig moest ik de dag erna op de luchthaven zijn om m'n auto om te wisselen en de hele weg terug naar huis heb ik zitten janken, want wat zeg je inderdaad in vredesnaam tegen iemand die komt te overlijden? Eenmaal thuis heb ik m'n ticket geboekt, m'n moeder geappt dat ik de volgende dag op Schiphol zou staan en ben teruggereden naar de luchthaven. Ik was kapot bij thuiskomst (ik kwam 's morgens aan en vloog diezelfde avond weer terug naar Johannesburg) en het was een gigantische roller coaster (ik schiet nog steeds vol als ik denk aan de reactie van m'n tante toen ik binnenkwam en ze hoorde dat ik speciaal voor haar was overgevlogen), maar het was het zó waard, dus als je de mogelijkheid hebt zou ik vooral langsgaan. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:56

xPabloBokt schreef:
Nou weet je voor mij gaat het nog verder dan ergeren en blokkeer ik nu dus compleet voordat ik überhaupt iets gedaan heb vandaag. Ik moet echt een gedeelte van mijn onderzoek afronden vandaag maar dat gaat dus nu al niet lukken omdat ik al jankend achter mijn pc zit.

Heb ontzettend slecht geslapen, alleen maar rare dromen gehad en voor mijn gevoel helemaal niet "uit" geweest en ik kan dit gewoon echt niet hebben.

Dan zou ik dit echt bespreken met je vriend en uitleggen dat je hier zoveel last van hebt en wat het met jou doet. Je zal hier samen uit moeten komen.

Voor mij persoonlijk weer een bevestiging dat ik dolblij ben om alleen te wonen en deze ergernissen niet te hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:59

Suzanne F. schreef:
Voor mij persoonlijk weer een bevestiging dat ik dolblij ben om alleen te wonen en deze ergernissen niet te hebben.

Maar deze situatie is toch niet per se representatief voor samenwonen?

xPabloBokt schreef:

Ik zou dit stevig gaan bespreken, beseft hij wat het met jou doet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:01

Urbanus schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar deze situatie is toch niet per se representatief voor samenwonen?

Nee, hoeft niet. Kan wel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:02

Ja, kan. Alles kan. Maar om het nou zo op jezelf te betrekken...

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 11:05

Ja heb het al regelmatig besproken, maar we komen elke keer niet tot een oplossing die ook echt werkt. De laatste keer zei hij dat ik maar takenlijstjes moest maken voor hem maar ik vertik het eigenlijk. Ik vind dat hij dat zelf moet doen want ik kan niet in zijn hoofd kijken en iets maken wat voor hem werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:17

Urbanus schreef:
Ja, kan. Alles kan. Maar om het nou zo op jezelf te betrekken...
Precies, zo niet helpend ook voor Pablo. :=

Pablo: Dat jij takenlijstjes voor hem moet maken, vind ik van de zotten, maar misschien dat jullie er wel samen even naar kunnen kijken? :) Je vriend heeft ADD toch? Dan kan ik me namelijk ook best voorstellen dat hij het lastig vindt om die lijstjes voor hemzelf te maken, maar als je er samen naar kijkt kun jij duidelijk maken wat de grote dingen zijn die moeten gebeuren en kan hij een checklist maken van de onderdelen daarvan.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:21

Alweer erger ik mij eraan dat er iemand op 'mijn' parkeerplaats staat, echter is deze zo asociaal dat ie met z'n poedersuiker 2 plaatsen bezet houd omdat ie niet kan parkeren! Vooraan de straat is een hele mooie ruime parkeergelegenheid voor wandelaars fietsers etc, zet dat grote gevaarte daar neer!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:22

Ik erger me eraan dat ik kreupel ben. :') door m'n enkel gegaan vannacht. Net nu we logees krijgen.

Vriend is me dankbaar voor m'n timing want die kan nu dus alles doen :=

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:27

Dat mijn ongesteldheid letterlijk heeft gewacht om te beginnen op de ene dag deze week dat ik een event heb waarbij ongesteld zijn en pijn hebben niet ideaal is. Dit is al de derde keer dit jaar dat mijn ongesteldheid plots een paar dagen te laat is om dan ineens te beginnen wanneer ik een event heb. Ik weet zeker dat ze dit expres doet

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:31

Takenlijstjes maken? Voor een volwassen man? Kom op zeg.

M_D_H schreef:
Wat zeg je tegen iemand die weet dat hij binnen een paar weken komt te overlijden

Hier onlangs ook twee van dat soort kaartjes moeten sturen en had hetzelfde probleem, uiteindelijk heb ik ChatGPT met veel steekwoorden echt een paar hele mooie teksten laten maken. Ik heb voor je even een algemene opdracht gegeven, misschien kun je er iets mee of delen er van gebruiken.

Citaat:
Beste [naam],

Ik weet dat dit een ongelooflijk moeilijke tijd voor je is en ik wilde je gewoon laten weten dat ik er voor je ben. Ik denk aan je en bid voor je en ik ben hier om te helpen en te ondersteunen waar ik kan.

Je hebt zoveel betekend voor zoveel mensen en je zult altijd in onze gedachten en harten blijven. Ik zal de mooie momenten die we samen hebben gedeeld nooit vergeten, en ik ben dankbaar voor de tijd die we samen hebben gehad.

Als er iets is wat ik voor je kan doen, hoe klein ook, laat het me dan alsjeblieft weten. Je bent niet alleen en we zullen er allemaal zijn om je te steunen en te helpen in deze moeilijke tijd.

Weet dat je ongelooflijk sterk en moedig bent, en dat ik zo dankbaar ben om je te kennen. Ik zal er altijd voor je zijn en ik stuur je veel liefde en warmte.

Met liefde en respect,

[Jouw naam]
Laatst bijgewerkt door Rawr op 28-04-23 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:34

Rawr, hij heeft ADHD of ADD geloof ik. In ieder geval een legitieme reden om het lastig te vinden.

Geen legitieme reden om het zo te verpesten though.

Gegroet, een vrouw die goed gaat op takenlijstjes.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 11:35

@Rawr voor mijn vriend denk ik wel oprecht dat het helpend is. Maar ik vind wel dat hij er zelf aan mee moet helpen om ze op te stellen. Zoals Mkango juist zegt heeft mijn vriend inderdaad ADD en heeft hij van thuis uit nooit geleerd wat huishouden is. Ik heb zijn ouderlijk huis een paar keer gezien, en laten we stellen dat ik snap dat hij uit zijn opvoeding niet geleerd heeft wat "opgeruimd" betekent. Dat was daar niet bestaand.

@Mkango ik wil er dus inderdaad samen voor gaan zitten, want ik vind niet dat ik die lijstjes alleen moet maken. Dan steek ik er weer als enige tijd en energie in en voor hetzelfde geld werkt het helemaal niet voor hem op de manier waarop ik het doe. Ik heb autisme en ik werk dus heel anders dan hij, het lijkt me gewoon niet handig als ik hem er niet bij betrek.

Het maakt mij echt niet uit hoe het voor hem werkt. Al moet ik (tijdelijk) overal post-its opplakken om hem te herinneren aan dingen. Het maakt me niet uit, als het maar werkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:37

Rawr schreef:
Takenlijstjes? Voor een volwassen man? Kom op zeg.

M_D_H schreef:
Wat zeg je tegen iemand die weet dat hij binnen een paar weken komt te overlijden

Hier onlangs ook twee van dat soort kaartjes moeten sturen en had hetzelfde probleem, uiteindelijk heb ik ChatGPT met veel steekwoorden echt een paar hele mooie teksten laten maken. Ik heb voor je even een algemene opdracht gegeven, misschien kun je er iets mee of delen er van gebruiken.

Citaat:
Beste [naam],

Ik weet dat dit een ongelooflijk moeilijke tijd voor je is en ik wilde je gewoon laten weten dat ik er voor je ben. Ik denk aan je en bid voor je en ik ben hier om te helpen en te ondersteunen waar ik kan.

Je hebt zoveel betekend voor zoveel mensen en je zult altijd in onze gedachten en harten blijven. Ik zal de mooie momenten die we samen hebben gedeeld nooit vergeten, en ik ben dankbaar voor de tijd die we samen hebben gehad.

Als er iets is wat ik voor je kan doen, hoe klein ook, laat het me dan alsjeblieft weten. Je bent niet alleen en we zullen er allemaal zijn om je te steunen en te helpen in deze moeilijke tijd.

Weet dat je ongelooflijk sterk en moedig bent, en dat ik zo dankbaar ben om je te kennen. Ik zal er altijd voor je zijn en ik stuur je veel liefde en warmte.

Met liefde en respect,

[Jouw naam]

Wat is er mis met een takenlijst? Is toch handig wanneer je dingen makkelijk vergeet?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:38

Ik zou samen gaan zitten om een lijstje te maken.
Jij vind het niet doen van taken vervelend. Hij zal een lijstje maken moeilijk vinden.
Dus daar elkaar even helpen en ondersteuning geven.
Dan kun je ook meteen allebei uitspreken wat het met je gevoel doet.

Edit : zie dat je reactie tijdens het typen. Dus iets met mosterd en maaltijd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:38

Noem het een to-do-list in plaats van een takenlijst en iedereen vindt het meteen een fantastisch idee. :') Ik ga ook heel goed op takenlijstjes.

Pablo: Nee, precies. :j Ik gok zomaar dat jij veel meer geordend en systematischer bent, dus dan is het voor hem juist wel fijn om van jou te horen wat er globaal moet gebeuren en dan kan hij zelf - al dan niet met jouw hulp - kijken welke "subtaken" daarbij horen.

Ik moet dat soms ook doen hoor, als ik veel te doen heb: alles opbreken in kleinere brokjes. Ik heb geen ADD, maar kan wel ontzettend snel afgeleid raken en het overzicht kwijtraken, dus dan zijn die kleinere stapjes juist wel prettig om een beetje orde in de chaos te schappen. Kan me voorstellen dat dat voor jouw vriend dus nog veel sterker geldt. :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:41

Als ik geen 'to do' heb, komt er weinig uit m'n handen, ga ik een keukenkastje soppen maar dan ook meteen uitzoeken terwijl er ook nog een vaatwasser is die aandacht nodig heeft.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 11:46

Ik vind het zo fijn dat jullie het snappen. :(:)

Idd wat jullie zeggen Mkango en Urbanus, hij raakt gewoon afgeleid midden in een taak en/of maakt alles dan maar half af. Soms staat hij ook in de keuken en dan steekt hij zijn hoofd om de deur en dan is het letterlijk 'schat, wat was ik ook alweer aan het doen?'

Dat het hem moeilijk af gaat is geen onwil. Maar ik vind wel dat hij meer mag doen om het makkelijker te maken voor hem. Het hoeft echt niet altijd te lukken maar ik zie nu gewoon geen effort voor mijn gevoel om het te proberen.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 11:51

Urbanus schreef:
Rawr, hij heeft ADHD of ADD geloof ik. In ieder geval een legitieme reden om het lastig te vinden.

Geen legitieme reden om het zo te verpesten though.

Gegroet, een vrouw die goed gaat op takenlijstjes.

Ik ben niet tegen takenlijstjes, ik heb ADHD en gebruik zelf ook takenlijstjes en heb een A4 whiteboard op tafel staan waar ik continu dingen op schrijf. Absolute liefde voor takenlijstjes en m'n whiteboard. <3

Mijn bezwaar is de passieve houding en het van je partner af laten hangen. Ik vind dat onvolwassen en het minste dat hij kan doen is initiatief nemen om zelf die takenlijstjes te maken. Ik zette het er wat onhandig neer in mijn post.

Pablo ik weet niet of je vriend therapie volgt of medicatie neemt maar zo niet dan kan ik in ieder geval wel ADHD-training aanraden. Voor mij heeft dat ontzettend goed gewerkt om mijn eigen 'executive functions' naar een veel hoger niveau te tillen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 11:53

Hij heeft wel medicatie en heeft een tijd geleden een coachingstraject gevolgd.

Op zijn werk gaat het overigens (voor zover ik het zie en wat ik van zijn beoordelingen meekrijg) heel goed en is hij assertief. Daarom frustreert het me ook zo dat het thuis niet lukt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 12:00

Ik ga ook heel goed op takenlijstjes, yay voor hokjes afvinken. Ik mag van mijzelf een extra kop koffie na het afwerken van 5 taken. Whatever works, right? :+
Als jullie het gebruik van een app ervoor leuk vinden, dan heb je Tody, daar kan je alle taken in huis in zetten en dan zit er ook meteen een metertje bij die aangeeft hoeveel spoed er bij is (stel, het is al even geleden dat de koelkast is schoongemaakt, dan kleurt dat rood). Je kan ook meerdere personen toevoegen zodat ook zichtbaar is wie wat wanneer heeft gedaan (wellicht praktisch als je het 50/50 wilt verdelen).

Ik heb die app vooral omdat ik soms dingen gewoon oprecht niet zie of die ik domweg vergeet. Dingen als de wasmachine schoonmaken staan er ook in, de muren en het plafond controleren op spinnenrag, achter de koelkast schoonmaken enz. Echt allerlei suggesties en je kan zelf ook dingen toevoegen.