Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:31

bigone schreef:
Een mens word over het algemeen ongelukkig wanneer hij denkt dat het helemaal goed gaat komen en het dan toch wat tegen valt. Aard van het beestje.

Daarom prijs ik mij heel gelukkig met realistische verwachtingen en daarop kúnnen anticiperen :j

Heb me daarom gewoon laten vaccineren, booster en al. Laat me van het najaar als de prikpas weer sociale dwang wordt, weer keurig vaccineren ook al ben ik resistent; opdat ik mag *\%/* *\%/* ç
Ligt allemaal buiten mijn invloedssfeer dus me er druk over maken is zinloos.
Ík laat me daarbij echter niet voor de gek houden over waar het ´nodig´ voor zou zijn :)*

corinep

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:42

Het grootste bezwaar tegen mondkapjes vind ik echt dat je elkaars gezichtsuitdrukking niet goed kan zien. Dat kan voor zoveel mensen onveilig voelen maar ook de positieve gezichtsuitdrukkingen zitten verborgen. Ook voor ouders die met hun kinderen op stap gaan en in vreemde situaties dan een mondkapje op hebben maakt het voor het kind heel lastig in te schatten hoe ze zich moeten voelen.

Still face experiment:
https://youtu.be/apzXGEbZht0

Daarnaast gewoon ook het idee dat iemand anders je verplicht wat je op je lichaam moet dragen. Dat voelt gewoon niet vrij en heel akelig.

Nee dat vind ik geen "kleine moeite" voor iets dat misschien een heel klein beetje zou helpen bij verspreiding van Covid, zeker niet bij de variant die nu actueel is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:45

Je kan ook met je ogen lachen. Vind dat zo raar dat je geen gezichten meer kunt lezen met mondkapje, ja iemand die doof is en lipleest is het gewoon bagger naar voor de rest kun je echt wel zien of iemand vriendelijke intenties heeft, zelfs flirten kan met kapje op :D

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:52

Ik vind het zo raar dat jij daar geen verschil in ziet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:57

corinep schreef:
Daarnaast gewoon ook het idee dat iemand anders je verplicht wat je op je lichaam moet dragen. Dat voelt gewoon niet vrij en heel akelig.

mmmm, kleding?

Citaat:
Nee dat vind ik geen "kleine moeite" voor iets dat misschien een heel klein beetje zou helpen bij verspreiding van Covid, zeker niet bij de variant die nu actueel is.

En dat dus terwijl er zoveel mensen ziek zijn dat er halve bedrijven niet open kunnen omdat alle medewerkers ziek zijn... Ik snap niet zo goed waar het idee vandaan komt dat er weinig aan de hand is als de ziekenhuizen nog steeds met problemen zitten omdat er zoveel mensen ziek zijn.
En ook met deze variant geloof ik niet dat het een goed idee is om oudere mensen met copd en hartklachten besmet te raken - en mensen die bij jou in de bus of trein stappen zijn wellicht mensen die dat zelf zijn/hebben maar kunnen ook familie hebben die vatbaar is. Dus kleine moeite om dit te verminderen. In elk geval in het OV want lang niet iedereen heeft de keuze dat te vermijden - dus laten we dat dan bovengemiddeld veilig maken. Ook al is het misschien een heel klein beetje oncomfortabel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:06

Corinep jij beschrijft precies hoe het voor mij ook voelt.

En, er zitten idd veel mensen in isolatie. Maar de overgrote meerderheid daarvan is amper ziek, en had als het geen corona was geweest gewoon hadden deze mensen met diezelfde klachten waarschijnlijk gewoon door gewerkt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:08

Zebrastreep schreef:
Shadow0 schreef:
Ik vind het wonderbaarlijk hoeveel mensen geen mondkapje kunnen dragen - terwijl je in de trein ook nog eens alleen maar hoeft te zitten, geen inspannende dingen hoeft te doen - en ook niet echt hoeft te communiceren.

Soms is het ook een kwestie van niet willen :o

Ik heb er ook geen moeite mee hoor. Toen er op werk een uitbraak was liep ik als enige met mondkapje op heb het ook niet gehad. Ik vindt een fpp2 masker fijner als zo'n blauwe daar krijg ik echt enorme jeuk van.

Ik heb hyperventilatie dus dan moet je echt soms even een moment nemen om je ademhaling goed op orde te krijgen anders kun je je wel even naar gaan voelen. En daar ligt het punt bij mensen die niks mankeren je gaat op den duur verkeerd ademhalen en dat kan heel benauwd voelen.

Laast 1 iets van 9 uur op gehad tijdens een dienst geen enkele keer last van gehad.

Toch is dat wel heel makkelijk gezegd. Je kunt niet zo makkelijk over een ander oordelen.
Als er iemand volgzaam is ben ik het wel :+ maar drie uur lang een ffp2 masker op, op een slechte astma dag kan ik niet. Ook niet zonder inspanningen. We hebben zelfs mijn medicatie flink moeten verhogen deze mondkapjes periode.
Gewoon omdat het dus niet ging en ja dat heb ik wel gedaan, om toch te kunnen werken en het mondkapje te dragen.

Voor mij makkelijk, ik vermijd het ov :) en het zou fijn als dat mondkapje het meest geweldige beschermingsmiddel zou zijn. Helaas valt dat in een niet klinische situatie gewoon erg tegen.
Verder ben ik er helemaal niet op tegen en had ook niet geklaagd als de mondkapjes waren gebleven. Toch heb ik zonder een hoop meer energie na een dag werken. Voor mij ook makkelijk gezegd na net Corona gehad te hebben, voelde bijna als opluchting :+

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:24

lenaa_tje schreef:
Zebrastreep schreef:

Soms is het ook een kwestie van niet willen :o

Ik heb er ook geen moeite mee hoor. Toen er op werk een uitbraak was liep ik als enige met mondkapje op heb het ook niet gehad. Ik vindt een fpp2 masker fijner als zo'n blauwe daar krijg ik echt enorme jeuk van.

Ik heb hyperventilatie dus dan moet je echt soms even een moment nemen om je ademhaling goed op orde te krijgen anders kun je je wel even naar gaan voelen. En daar ligt het punt bij mensen die niks mankeren je gaat op den duur verkeerd ademhalen en dat kan heel benauwd voelen.

Laast 1 iets van 9 uur op gehad tijdens een dienst geen enkele keer last van gehad.

Toch is dat wel heel makkelijk gezegd. Je kunt niet zo makkelijk over een ander oordelen.
Als er iemand volgzaam is ben ik het wel :+ maar drie uur lang een ffp2 masker op, op een slechte astma dag kan ik niet. Ook niet zonder inspanningen. We hebben zelfs mijn medicatie flink moeten verhogen deze mondkapjes periode.
Gewoon omdat het dus niet ging en ja dat heb ik wel gedaan, om toch te kunnen werken en het mondkapje te dragen.

Voor mij makkelijk, ik vermijd het ov :) en het zou fijn als dat mondkapje het meest geweldige beschermingsmiddel zou zijn. Helaas valt dat in een niet klinische situatie gewoon erg tegen.
Verder ben ik er helemaal niet op tegen en had ook niet geklaagd als de mondkapjes waren gebleven. Toch heb ik zonder een hoop meer energie na een dag werken. Voor mij ook makkelijk gezegd na net Corona gehad te hebben, voelde bijna als opluchting :+

Ik heb het over de mensen die niks mankeren , maar gewoon geen mondkapje op willen en daarom allerlei smoesjes bedenken om eronderuit te komen en zelf dan maar ziektes verzinnen.

Gaat alleen ten koste van de mensen die wel wat mankeren want die worden er ook op aan gekeken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:28

Dat bedoel ik dus dat zie je niet aan iemand aan de buitenkant. Het hielp ook niet mee dat al die mensen die gezondheidsverklaringen gingen misbruiken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 18:36

lenaa_tje schreef:
Dat bedoel ik dus dat zie je niet aan iemand aan de buitenkant. Het hielp ook niet mee dat al die mensen die gezondheidsverklaringen gingen misbruiken.

Doet mijn denken aan toen ik nog naar school ging , had iedereen opeens zomaar wat zodat ze niet naar sport hoefden. Dan werd gevraagd om een verklaring maar die kwam er nooit omdat ze niks hadden.

Vindt het ook belachelijk dat mensen misbruik maken van iets wat ze niet hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 19:56

Degenen die ik ken met carnaval corona zijn toch goed ziek geweest.

En mondkapjes, geen last van, kan ze zonder problemen de hele dag dragen. Mijn collega's met astma hebben er ook totaal geen problemen mee. Gelukkig maar, want in de cleanroom hebben we al meer dan 10 jaar een mondkapjes plicht, en werkelijk nog nooit iemand met problemen daarmee gehad. Misschien dat het komt vanwege een andere reden voor dragen dat het minder belastend voelt?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:01

Ik was altijd goed ziek na carnaval en iedereen om mij heen ook :') dat is gewoon normaal hoor.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:07

friezenfan2 schreef:
Ik kreeg gister weer eens een rare opmerking van een kennis en ik zou graag jullie visie erop willen. Waarom ik me nog druk maak over corona als 95% mensen niet in het ziekenhuis komt. Maar dan wil je toch als nog geen corona krijgen? Of ben ik nu gek aan het worden.

En zou ik omdat alles weer open is ook meteen maar oke er mee moeten zijn. Het is toch best gek dat we bijna 2 jaar niet zomaar in grote groepen mochten komen en dat je van alles en iedereen afstand moest houden en nu opeens mogen de zalen vol zonder ook maar een check van wat dan ook.

Op zich vind ik de opmerking niet raar. Ik denk gewoon dat jullie erg van mening verschillen. Ik zou het er dan met iemand die er anders over denkt gewoon niet over hebben.

Persoonlijk ben ik alleen maar blij dat bijna alles open is, de mondkapjes weg zijn en de afstand niet meer hoeft. En natuurlijk wil ik geen corona, maar ik wil ook geen griep. Ik wil ook geen verkeersongeval en toch begeef ik me dagelijks in het verkeer en neem ik dat risico. Dat heb ik nu ook gedaan met corona door 5 dagen te gaan carnavallen. En inderdaad bingo. Heel veel vrienden en bekenden hebben ook corona. En toch hoor ik dat iedereen het er voor over had. Ikzelf ook. Normaal waren er na carnaval ook veel mensen wat dagen ziek. Als nu de isolatieregels er ook nog afgaan, dan zou een groot deel gewoon kunnen gaan werken.

Ik ben 2 dagen echt ziek geweest als in griep. Nu hoest ik alleen nog flink. Ik denk dat we ons niet kunnen blijven wapenen tegen dit virus. Het zou mij veel te veel ten koste gaan van de leuke dingen van het leven. Ik hecht veel waarde aan mijn sociale leven. Dan maar een keer corona. Zo sta ik er nu echt in. Maar ik respecteer ook de mensen die er anders in staan. Ieder mag hier zijn eigen keuzes in maken vind ik.

Het testen voor toegang had ik op zich geen probleem gevonden als dit ter plekke kon. Maar dat is organisatorisch heel lastig te regelen met zoveel feestend volk. En 2G werkt idd niet. Hier was de halve vriendengroep positief en wij hadden allemaal een booster. Nu wel makkelijk omdat wij als positieven wel gewoon een bakje koffie bij elkaar kunnen doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:10

Ik ben nog nooit goed ziek geweest na carnaval, en toch 20 jaar bij een carnavalsvereniging gezeten en van 9:30 tot middernacht alle dagen carnaval gevierd. Wel niet geheel fit, maar bij lange na niet de klachten die ik nu hoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:13

Vayo schreef:
Als nu de isolatieregels er ook nog afgaan, dan zou een groot deel gewoon kunnen gaan werken.

Ik had zo gehoopt dat we door corona zouden beseffen hoe onbeschrijfelijk dom het is om mensen ziek door te laten werken, en anderen aan te steken die dan ook ziek worden.
Maar nee, blijkbaar niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:19

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:
Als nu de isolatieregels er ook nog afgaan, dan zou een groot deel gewoon kunnen gaan werken.

Ik had zo gehoopt dat we door corona zouden beseffen hoe onbeschrijfelijk dom het is om mensen ziek door te laten werken, en anderen aan te steken die dan ook ziek worden.

Maar nu moet je ook 5 dagen thuisblijven als je helemaal niet ziek bent en 0 klachten hebt.
Dat vind ik wel inefficiënt.
Je gaat ook niet uit voorzorg zonder klachten testen of je toevallig een of ander virus bij je draagt, maar bij Corona moet dat wel.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:21

Wat Shadow zegt is precies wat ik ook hoopte. Ik blijf thuis als ik ziek. Tot ik beter ben. Dan ben ik er ook sneller vanaf dan dat ik zou doorwerken want dan moddert het aan. Lijkt me ook totaal niet fijn zelfs voor corona als iemand om de paar minuten zijn neus moet snuiten om dat het snot er gewoon uitloopt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:26

Wanneer ben je precies ziek in dat geval?
Symtoomloze mensen zijn immers ook besmettelijk toch?

Ik ben wel voor makkelijker thuisblijven, maar dat gaat natuurlijk niet voor iedere verstopte neus of een beetje zere keel waarmee je verder gewoon fit bent. Als thuiswerken mogenlijk is dan is dat ook weer een ander verhaal, maar als iedere kleuterleidster thuis blijft bij iedere kriebel dan kun je de kleuterschool meteen wel dicht doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:29

Maar snot verkouden of echt ziek met koorts vind ik wel een verschil. Met een verkoudheid kun je imo prima doorwerken. Maar bij koorts voel ik me echt ziek en wil ik alleen maar slapen. Dan meld ik me ziek. Het hangt denk ik ook wel van je werk en de sector waarin je werkzaam bent of je je makkelijk ziek meldt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:31

Sizzle schreef:
Ik ben wel voor makkelijker thuisblijven, maar dat gaat natuurlijk niet voor iedere verstopte neus of een beetje zere keel waarmee je verder gewoon fit bent.

We zouden eens na moeten denken of dat misschien wel gaat.

Want voor iedere dag die je werkt terwijl je anderen aansteekt, vallen er meer mensen vervolgens uit omdat ze alsnog ziek worden. Volgens mij kost dat heel vaak meer dan het oplevert. Een zinnig beleid waar mensen juist wel thuis blijven, ook als ze niet daadwerkelijk ziek zijn, kan gewoon daadwerkelijk economisch gunstiger zijn dan op korte termijn mensen meer naar werk laten komen maar vervolgens meer uitval hebben.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:32

Ja lijkt me echt niet wat je moet willen ik aan het werk snot verkouden, Elke keer dat je bukt dat je neus leeg loopt. En helaas moet ik veel bukken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:34

Echter ben je met wat licht verkouden, (gewoon wat nasaal) of een beetje wat moeier dan anders of zelf zonder symtomen ook besmettelijk.
Recent was toch ook bekend geworden dat je meestal al voor de symptomen besmettelijk bent, net al met de meeste virussen eigenlijk.
Dan loop je dus achter de feiten aan.

Men lijkt iedere keer weer te vergeten dat meerdere superspreader events door symptoomloze of zelfs negatief geteste mensen veroorzaakt waren.

Ziek gaan werken heb ik nog nooit echt begrepen, ik stuur mensen waar ik wat over te zeggen heb die duidelijk niet fit zijn ook gewoon naar huis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:38

Ik liep vroeger ook gewoon door met verkoudheidsklachten.
Alleen bij koorts of een relatie met de wc pot bleef ik thuis

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 20:39

Nou mijn collega’s zijn echt zelden verkouden en ik bijna het hele jaar. Zo besmettelijk ben ik.
Als ik bij iedere loopneus thuis moet blijven kan ik een uitkering aan gaan vragen.
Ben ik ziek, dan blijf ik thuis.
Maar geen verhoging is bij mij gewoon werken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:00

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:

Punt is dat er veel mensen met geen of zeer milde klachten thuis zitten. Ik heb het niet over koorts, echt ziek zijn, longen uit je lijf hoesten oid. Dan is het goed dat je thuisblijft.

Andersom wil ik me best voor ieder kuchje of snotneus ziekmelden, maar daar wordt mijn baas echt niet blij van.

Nu is de isolatietijd al verkort naar minimaal 5 tot maximaal 10 dagen, afhankelijk van of je nog klachten hebt. En toch vind ik dat die verplichting eraf moet. Ben je ziek dan ziek je uit en anders gewoon zoals je normaal deed. Nu ga ik sowieso in eigen huis niet in isolatie. Ik leef gewoon met de kinderen samen. Maar even de kinderen naar sport rijden en zelf in de auto blijven zitten of even de hond uitlaten in de buitenlucht moet prima kunnen.

En wat is klachtenvrij? Als ik in 24 uur een paar keer even hoest!? Ik vind het allemaal vrij vaag moet ik zeggen. Ik moet normaal gesproken ook wel eens hoesten. Nu doen de kinderen wat boodschappen. En 5 dagen is te overzien, maar ik zal toch echt weer eens boodschappen moeten gaan doen.

Als nu na deze carnavalspiek de ziekenhuiscijfers nog stabiel blijven, dan lijkt het mij dat ze alles los kunnen laten. Echt terug naar normaal.