Fitzroy schreef:lenaa_tje schreef:Dat zeg ik niet maar die handel bestaat sinds 1951 al uit voordelen vanuit een samenwerkingsverband met landen. Stap je als klein land eruit gaat je dat wel raken. Die voordelen die je sinds de EGKS hebt bestaan dan ook niet meer.
Je kan niet 1 op 1 neerleggen dat het ons veel meer kost dan het oplevert.
Ik vraag me altijd af hoe het dan komt dat het in Noorwegen en Zwitserland ook gewoon goed gaat. Die moeten dan toch ook ‘last’ hebben van het geen EU-lid zijn.
Ik denk zelf ook dat het alleen maar bangmakerij is.
Noorwegen heeft olie en Zwitserland is de veilige kluis van de hele wereld. Die hebben niemand nodig om overeind te blijven.
Maar toch houden zij ook banden met Europa omdat het zelfs voor hen voordelig is.
Zonder akkoord hadden de 4 zuinigen misschien nú wel blij geweest maar de landen die de subsidies nodig hebben (en ja, dat komt grotendeels door hun laks beleid en verwende bevolking die voor elke scheet op straat stampij gaat maken) duiken dan de afgrond in. En als zij duiken, duikt de rest van Europa mee. Op langere termijn ondervinden 'we' daar meer last van dan nu een zak geld toeschuiven.
Dat hele 'we zijn beter af zonder europa' is puur populisme en tenzij je een rijk zelfstandig land zoals Noorwegen of Zwitserland bent, zou je wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen.