Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:57

een Doron ken ik dan weer wel, hij kan aardig over hindernissen heen komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:59

ikke schreef:
Ik heb ook weleens in zo'n babytopic hier geroepen dat je erover na moet denken waar je je kind mee opzadelt; nou, dan krijg je de moeder-brigade over je heen!

Het is af en toe niet te geloven wat hormonen met mensen doet maar ook dat mag je niet zeggen want dan begrijp je er ook helemaal niks van.
Dan vraag ik me af wie hier wat niet begrepen heeft maar dat mag je ook al niet vragen.

}:)

Maar Gery is toch ook best wel een rare naam?
Ik zou het, in jouw geval, zeker op Jan houden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:10

UO: ik denk dat de ministers notie moeten geven over wat Boskalis probeert aan te kaarten. Met gestrekt been de transitie ingaan is mogelijk onverstandig, zolang de zaken / regels nog zo onduidelijk zijn.
Boskalis heeft echt wel een punt zich het risico niet te kunnen veroorloven dat er onvoorziene remmende factoren kunnen opduiken omdat de regelgeving onduidelijk is. En dat China het overneemt als zij worden tegengehouden door regelgeving, terwijl Boskalis op de lokaties over heel de wereld veel socialer werkt dan China.
Waarom zo’n mooi bedrijf uit NL wegjagen als het dan vanuit elders ter wereld alsnog uitstoot heeft.
Ze zullen wel met de tijd meegaan op termijn, maar vooralsnog zijn er überhaupt geen CO2 vrije schepen te bestellen dus tja..

In mijn wereld is dit een OU. Weet niet hoe dat hier is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:43

Vooropgesteld: ik heb veel respect voor het werk van de politie op straat.
Maar, dat men in Nederland weinig ontzag heeft voor de politie vind ik niet zo heel raar; het taalgebruik van de agenten is regelmatig dramatisch. Waarom gaan ze mee in het tokkie-taalgebruik ipv professioneel taalgebruik? Of hebben ze die capaciteiten niet?
Vandaag hoorde ik een agent tegen een burger zeggen: "je gedraagt je als een klein fiets kind!"
Serieus..? dacht ik :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:21

Een paard wordt een jaar ouder op zijn/haar verjaardag en niet per 1 januari. Is die impopulair?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:23

Adelaide71 schreef:
Een paard wordt een jaar ouder op zijn/haar verjaardag en niet per 1 januari. Is die impopulair?

Ik vind het totaal niet boeiend op welke dag een paard geboren is. Is dat ook een optie? Als in:
„Hij wordt dit jaar 7“

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:26

Ja hoor, wat jij wilt.
Het zou wat mij betreft goed zijn als paarden starten in een bepaalde klasse als ze daadwerkelijk de leeftijd hebben die daarvoor aangegeven is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:29

Adelaide71 schreef:

Alleen voor de mensen die per se mee willen doen aan wedstrijden voor 3-jarige met hun 2,5 jarige. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:29

Captain schreef:
Adelaide71 schreef:

Alleen voor de mensen die per se mee willen doen aan wedstrijden voor 3-jarige met hun 2,5 jarige. :Y)

Ja dit dus bijvoorbeeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:37

Adelaide71 schreef:
Captain schreef:

Ja dit dus bijvoorbeeld.

Dat kan toch allang niet meer?
Die datum is opgeschoven naar 1 october. Dan is 99.5% gewoon ook echt 3.

Of je met een 3 jarige moet willen starten is een andere vraag.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:41

Mkango schreef:
Snadrem schreef:
UO: als er een disclaimer bij een naam moet over hoe je hem moet uitspreken, is het sowieso een stomme naam.
Dan overschat je echt de leesvaardigheid van een hoop mensen. :') Zelfs namen die helemaal niet zo apart zijn of apart geschreven worden, worden nog regelmatig compleet vernaggeld.

Klant noemt mij steevast Dennis in zijn mails. Mijn naam staat toch zeker onder de door mij gestuurde mails hoor :+

Uo: of je nou met een driejarige bij je instructeur gaat lessen of je rijd er een proefje mee op ander terrein, in het b moet dat niet veel uitmaken qua belasting. (Daargelaten dat je niet meer van je paard vraag dan het dan kent)
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 11-01-23 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:42

Logisch, want vrouwen horen niet te werken :P

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:49

Sizzle schreef:
Logisch, want vrouwen horen niet te werken :P

Rude _O- :')
Als iemand mij wilt sponsoren, ik sta er voor open <<)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:50

denisesilver schreef:
Uo: of je nou met een driejarige bij je instructeur gaat lessen of je rijd er een proefje mee op ander terrein, in het b moet dat niet veel uitmaken qua belasting. (Daargelaten dat je niet meer van je paard vraag dan het dan kent)

Ik snap je UO wel, maar ben het er toch ook weer niet mee eens. Wat ik met mijn bijna 4-jarige bij mijn instructrice doe lijkt in de verste verte nog niet op een B-proefje :Y) .

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:53

UO, bij paarden uit dezelfde jaargang die allemaal wel in het voorjaar / vroege zomer zijn geboren maakt exacte geboortedatum geen reet uit. In die zin zie ik 0 verschil of iemand nou op een dier van 2 jaar en 11 maanden gaat zitten of eentje van 3 jaar en 4 maanden, zolang ze maar voldoende ontwikkeld zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:15

Fly_high schreef:
UO, bij paarden uit dezelfde jaargang die allemaal wel in het voorjaar / vroege zomer zijn geboren maakt exacte geboortedatum geen reet uit. In die zin zie ik 0 verschil of iemand nou op een dier van 2 jaar en 11 maanden gaat zitten of eentje van 3 jaar en 4 maanden, zolang ze maar voldoende ontwikkeld zijn.

Elk skelet ontwikkeld zich op dezelfde manier. Die 6 maanden verschil maken dus zeker wel uit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:21

Captain schreef:
Fly_high schreef:

Elk skelet ontwikkeld zich op dezelfde manier. Die 6 maanden verschil maken dus zeker wel uit.

En dat denk jij?

Ik was met mijn 12 compleet uitgeroeid, geen centimeter er daarna meer bij.
Ik was op de lagere school ook altijd de grootste.

Op het voortgezet onderwijs zijn vele mij voorbij gegaan.
En dan denk jij dat bij ons allemaal de groeischijven tegelijk zijn gesloten?

gemiddelde zijn het, allemaal gemiddelde. Bij paarden niet anders.

En rustig zadel/ruitermak maken met de 3,5 hoeft geen probleem te zijn. Integendeel zelfs.
Het probleem is er als er onkunde is bij de ruiter. Overvragen, overbelasting. Dat is funnest.
Maar dat soort oelewappers van ruiters krijgt dat ook bij een 7 jarige voor elkaar.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:36

het heeft niet perse met groeien in de hoogte te maken, maar met de groeischijven die sluiten....

maar goed, mijn pony is van half juni. Die is nu dus 3,5 en geen 4 in mijn ogen.....

Om over het stukje geestelijke nog maar niet te spreken.
Ik heb overigens helemaal niks tegen zadelmak maken met 3 jaar, maar wel tegen het 4 keer per week geen gelul in de krul gedoe bij die jonge (maar ook oudere) dieren.

Ik ken maar weinig ruiters, waarvan ik vind, dat ze het voor het paard in het juiste tempo aanpakken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:38

DuoPenotti schreef:
Captain schreef:

En dat denk jij?

Ik was met mijn 12 compleet uitgeroeid, geen centimeter er daarna meer bij.
Ik was op de lagere school ook altijd de grootste.

Op het voortgezet onderwijs zijn vele mij voorbij gegaan.
En dan denk jij dat bij ons allemaal de groeischijven tegelijk zijn gesloten?

gemiddelde zijn het, allemaal gemiddelde. Bij paarden niet anders.

En rustig zadel/ruitermak maken met de 3,5 hoeft geen probleem te zijn. Integendeel zelfs.
Het probleem is er als er onkunde is bij de ruiter. Overvragen, overbelasting. Dat is funnest.
Maar dat soort oelewappers van ruiters krijgt dat ook bij een 7 jarige voor elkaar.

Dat denk ik niet, dat is wetenschappelijk bewezen. En natuurlijk zullen er verschillen zitten in individuen, maar uitzonderingen zijn er altijd. :)

Moet ik het plaatje voor je er bij zoeken?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:42

Ik ken dat plaatje

een plaatje van gemiddelde, is nooit een plaatje van allemaal. En ook niet van die ene uitzondering.
Kan gewoon niet, niet bij mensen, niet bij paarden.

Verstand en gevoel en ja dat tegenwoordig veel mensen geen gevoel meer hebben, dat kan ik beamen.
Alles voor het snel en het geld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:48

Van de mijne 'vier' ik zijn verjaardag toch echt op 1 januari.

Dat is nu eenmaal de datum in zijn paspoort.
Waarschijnlijk niet correct natuurlijk, en ooit er zo ingezet toen al zijn bekende gegevens in zijn huidige paspoort kwamen.

Ik heb dus geen andere datum...

29 werd hij, afgelopen 1 januari...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:48

Ik doelde iig op wat DuoPenotti aankaart, dat je IMO naar individuen moet kijken.

Niet dat ik op paarden van net 2,5 wil rijden uiteraard, maar als ik naar keuringen kijk zijn sommige jonge paarden van net geen 3 beter ontwikkeld dan menig paard van 3,5 en dat zou IMO zwaarder moeten wegen dan geboortedatum.

Mbt groeischijven, volgens mij was er een onderzoek naar renpaarden waaruit is gebleken dat iets eerder paarden belasten juist gunstig was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:49

Sky_As schreef:
het heeft niet perse met groeien in de hoogte te maken, maar met de groeischijven die sluiten....

maar goed, mijn pony is van half juni. Die is nu dus 3,5 en geen 4 in mijn ogen.....

Om over het stukje geestelijke nog maar niet te spreken.
Ik heb overigens helemaal niks tegen zadelmak maken met 3 jaar, maar wel tegen het 4 keer per week geen gelul in de krul gedoe bij die jonge (maar ook oudere) dieren.

Ik ken maar weinig ruiters, waarvan ik vind, dat ze het voor het paard in het juiste tempo aanpakken.
Maar daarbij moet je je wel twee dingen afvragen: ten eerste of het wel zo slecht is om te belasten terwijl nog niet alle groeiplaten gesloten zijn, ten tweede of laat inrijden wel zo goed is voor de andere weefsels in het lichaam (het antwoord daarop is overigens 'nee'). Een paard bestaat immers niet alleen uit groeiplaten, ze hebben ook nog botten, spieren en pezen die ook geconditioneerd moeten worden in het plotseling dragen van 50-100kg extra.

Verder helemaal met je eens. :j Zeker jonge paarden moeten imo gewoon veel rechtuit, dus lekker naar buiten. Worden ze om te beginnen alleen maar mak van, en daarnaast bouw je zo ook genoeg spieren op om later in de bak aan de slag te gaan, wennen ze aan verschillende ondergronden, oneffenheden etc.

Fly_high schreef:
Ik doelde iig op wat DuoPenotti aankaart, dat je IMO naar individuen moet kijken.

Niet dat ik op paarden van net 2,5 wil rijden uiteraard, maar als ik naar keuringen kijk zijn sommige jonge paarden van net geen 3 beter ontwikkeld dan menig paard van 3,5 en dat zou IMO zwaarder moeten wegen dan geboortedatum.

Mbt groeischijven, volgens mij was er een onderzoek naar renpaarden waaruit is gebleken dat iets eerder paarden belasten juist gunstig was?
Dat gaat om botten en pezen, niet om groeiplaten, maar daarvan is inderdaad de conclusie: op jongere leeftijd gedoseerd belasten is beter dan wachten tot ze zijn uitgegroeid doordat de weefsels nog "veerkrachtiger" zijn en zich dus beter aan kunnen passen aan die belasting.

Edit: maar het sleutelwoord is dus gedoseerd, en wat die dosering precies moet zijn, is ook weer per paard verschillend. Er zijn erbij die van 800m galopperen in augustus meteen met sore shins staan, en er zijn erbij die in maart/april al klaar zijn om te koersen zonder dat ze daar op dat moment of later problemen van krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-23 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:51

Fly_high schreef:

Juist niet, want wat gaan mensen dan doen? Jongere paarden aan het werk zetten zodat ze beter in de bespiering zitten en er dus volwassener uit zien op keuringen.
Daarnaast zegt lichamelijke volwassenheid niets over geestelijke volwassenheid.

Mijn hengst was op 3 jaar ook al super mooi in bespiering en in proporties, maar geestelijk absoluut nog niet toe aan werken onder het zadel.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:01

Misschien een knuppel in het hoenderhok gooien mbt driejarigen; ik vind sommige driejarigen ook absoluut niet toe aan het krijgen van een veulen en dan vooral mentaal gezien.