Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ikke schreef:Ik heb ook weleens in zo'n babytopic hier geroepen dat je erover na moet denken waar je je kind mee opzadelt; nou, dan krijg je de moeder-brigade over je heen!
Het is af en toe niet te geloven wat hormonen met mensen doet maar ook dat mag je niet zeggen want dan begrijp je er ook helemaal niks van.
Dan vraag ik me af wie hier wat niet begrepen heeft maar dat mag je ook al niet vragen.
Adelaide71 schreef:Captain schreef:Alleen voor de mensen die per se mee willen doen aan wedstrijden voor 3-jarige met hun 2,5 jarige.
Ja dit dus bijvoorbeeld.
Mkango schreef:Snadrem schreef:Dan overschat je echt de leesvaardigheid van een hoop mensen.UO: als er een disclaimer bij een naam moet over hoe je hem moet uitspreken, is het sowieso een stomme naam.Zelfs namen die helemaal niet zo apart zijn of apart geschreven worden, worden nog regelmatig compleet vernaggeld.
denisesilver schreef:Uo: of je nou met een driejarige bij je instructeur gaat lessen of je rijd er een proefje mee op ander terrein, in het b moet dat niet veel uitmaken qua belasting. (Daargelaten dat je niet meer van je paard vraag dan het dan kent)
Fly_high schreef:UO, bij paarden uit dezelfde jaargang die allemaal wel in het voorjaar / vroege zomer zijn geboren maakt exacte geboortedatum geen reet uit. In die zin zie ik 0 verschil of iemand nou op een dier van 2 jaar en 11 maanden gaat zitten of eentje van 3 jaar en 4 maanden, zolang ze maar voldoende ontwikkeld zijn.
Captain schreef:Fly_high schreef:UO, bij paarden uit dezelfde jaargang die allemaal wel in het voorjaar / vroege zomer zijn geboren maakt exacte geboortedatum geen reet uit. In die zin zie ik 0 verschil of iemand nou op een dier van 2 jaar en 11 maanden gaat zitten of eentje van 3 jaar en 4 maanden, zolang ze maar voldoende ontwikkeld zijn.
Elk skelet ontwikkeld zich op dezelfde manier. Die 6 maanden verschil maken dus zeker wel uit.
DuoPenotti schreef:Captain schreef:
Elk skelet ontwikkeld zich op dezelfde manier. Die 6 maanden verschil maken dus zeker wel uit.
En dat denk jij?
Ik was met mijn 12 compleet uitgeroeid, geen centimeter er daarna meer bij.
Ik was op de lagere school ook altijd de grootste.
Op het voortgezet onderwijs zijn vele mij voorbij gegaan.
En dan denk jij dat bij ons allemaal de groeischijven tegelijk zijn gesloten?
gemiddelde zijn het, allemaal gemiddelde. Bij paarden niet anders.
En rustig zadel/ruitermak maken met de 3,5 hoeft geen probleem te zijn. Integendeel zelfs.
Het probleem is er als er onkunde is bij de ruiter. Overvragen, overbelasting. Dat is funnest.
Maar dat soort oelewappers van ruiters krijgt dat ook bij een 7 jarige voor elkaar.
Sky_As schreef:Maar daarbij moet je je wel twee dingen afvragen: ten eerste of het wel zo slecht is om te belasten terwijl nog niet alle groeiplaten gesloten zijn, ten tweede of laat inrijden wel zo goed is voor de andere weefsels in het lichaam (het antwoord daarop is overigens 'nee'). Een paard bestaat immers niet alleen uit groeiplaten, ze hebben ook nog botten, spieren en pezen die ook geconditioneerd moeten worden in het plotseling dragen van 50-100kg extra.het heeft niet perse met groeien in de hoogte te maken, maar met de groeischijven die sluiten....
maar goed, mijn pony is van half juni. Die is nu dus 3,5 en geen 4 in mijn ogen.....
Om over het stukje geestelijke nog maar niet te spreken.
Ik heb overigens helemaal niks tegen zadelmak maken met 3 jaar, maar wel tegen het 4 keer per week geen gelul in de krul gedoe bij die jonge (maar ook oudere) dieren.
Ik ken maar weinig ruiters, waarvan ik vind, dat ze het voor het paard in het juiste tempo aanpakken.
Fly_high schreef:Dat gaat om botten en pezen, niet om groeiplaten, maar daarvan is inderdaad de conclusie: op jongere leeftijd gedoseerd belasten is beter dan wachten tot ze zijn uitgegroeid doordat de weefsels nog "veerkrachtiger" zijn en zich dus beter aan kunnen passen aan die belasting.Ik doelde iig op wat DuoPenotti aankaart, dat je IMO naar individuen moet kijken.
Niet dat ik op paarden van net 2,5 wil rijden uiteraard, maar als ik naar keuringen kijk zijn sommige jonge paarden van net geen 3 beter ontwikkeld dan menig paard van 3,5 en dat zou IMO zwaarder moeten wegen dan geboortedatum.
Mbt groeischijven, volgens mij was er een onderzoek naar renpaarden waaruit is gebleken dat iets eerder paarden belasten juist gunstig was?
Fly_high schreef:Ik doelde iig op wat DuoPenotti aankaart, dat je IMO naar individuen moet kijken.
Niet dat ik op paarden van net 2,5 wil rijden uiteraard, maar als ik naar keuringen kijk zijn sommige jonge paarden van net geen 3 beter ontwikkeld dan menig paard van 3,5 en dat zou IMO zwaarder moeten wegen dan geboortedatum.