Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:30

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:50

Palmera schreef:
Dus idd melden, wellicht kun je bv een andere kamer krijgen

Dat is gelukkig gelijk geregeld!

Britta31

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 00:02

Ja,trump maar niet hier.Verder geen vragen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 00:10

Een antwoord op je vraag kan niemand geven, want niemand kan in de toekomst kijken. :+

Maar zowel Hitler als Putin begonnen ook ooit democratisch. :+

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 12:10

Ik weet niet of Trump nu een dictator is. Maar als je hem de baan aanbied tekent hij onmiddellijk.
Wat ik nog steeds bizar vind is dat Trump geen politicus is met wie je het al dan niet eens kan zijn, maar dat hij oprecht en opzettelijk kwaadaardig lijkt te zijn. Het maakt niet uit wat het onderwerp is Trump kiest steevast de optie waarmee hij een zo groot mogelijke ravage aanricht en zo veel mogelijk mensen tegen zich in het harnas jaagt.
Maar het is allemaal afbraakbeleid. Hij jaagt al z'n bontgenoten weg, verzamelt jaknikkers om zich heen en stuurt iedereen die echt iets kan de laan uit.
Ik geef je op een briefje, over een paar jaar is dat land onbestuurbaar. En ze hebben hem zelf met een meerderheid van de stemmen gekozen. Dus ik hoop alleen dat de schade voor de rest van de wereld meevalt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:09

Britta31 schreef:
Is Trump een dictator aan het worden?

Nee.
Niet aan het worden.
Altijd al geweest.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:23

M’n electrische fiets is mechanisch nog goed alleen de accu is slecht. Vervangen…of nieuwe fiets…? Nieuwe accu is bijna 700€, veel geld maar dat kost een nieuwe electrische fiets bij lange na niet. Ik ben vast niet de enige met dat dilemma. Iemand hier al eens met dat bijltje gehakt?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:33

Mijn gevoel zegt geen prima fiets weggooien om één versleten onderdeel.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:54

paars schreef:
M’n electrische fiets is mechanisch nog goed alleen de accu is slecht. Vervangen…of nieuwe fiets…? Nieuwe accu is bijna 700€, veel geld maar dat kost een nieuwe electrische fiets bij lange na niet. Ik ben vast niet de enige met dat dilemma. Iemand hier al eens met dat bijltje gehakt?

Andere accu via Marktplaats aanschaffen en op lange tripjes beide meenemen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:05

paars schreef:

Hoe oud is de fiets? Als hij rond de 5-6jr is zou ik een nieuwe accu nog wel aandurven (met in het achterhoofd dat ik na 10-12jr een elektrische fiets afschrijf), daarboven zou ik investeren in een nieuwe fiets.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:27

Fiets is…7 jaar oud geen spoortje roest nog (staat binnen), mss idd de accu vervangen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:31

paars schreef:
Fiets is…7 jaar oud geen spoortje roest nog (staat binnen), mss idd de accu vervangen.

Als hij verder nog in hele goede staat is zou ik dat wel aandurven. Wellicht eerst even goed laten nakijken bij een fietsenmaker wat die zegt?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 00:34

Aan wat voor prijzen moet je denken tegenwoordig voor een standaard elektrische fiets? :=
Kennis van me heeft zo'n nieuwer model met slot via een app en weet ik t wat. Volgens mij ging dat over een bedrag waar je ook best een auto(tje) van kan kopen.

Ik zou ook even langs de fietsenmaker gaan, kijken wat die van je fiets zegt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 01:17

Ik begrijp even niks van energiecontracten :(

Vorig jaar had ik een contract bij Vattenfall (was al wel voor langer vastgelegd, 3 jaar) en ik was daar in de wintermaanden rond de 60-70 euro kwijt voor echt koude wintermaanden. In de zomer misschien 40-45 euro.

Maar dat contract liep dus vorig jaar af dus heb er een afgesloten bij Greenchoice. Er stond bij dat het termijnbedrag rond de 65 euro zou zijn. Nouja prima dacht ik, dus heb nu een contract van 2 jaar gedaan.

Maar nu zijn voor soms nog minder gas-en stroomverbruik dan vorig jaar de kosten nog veel hoger :( rond de 100 euro per maand, terwijl ik echt heel zuinig aan probeer te doen en maar een kleine studio heb.

Bij het overzicht van uitgaven zie ik dat de vaste leveringskosten soms wel bijna 20 euro p/m zijn, is dat normaal? Bij Vattenfall had ik dat er helemaal niet bij.

Ik ben nu bang dat ik haast niet meer normaal kan gaan leven (als in, in de kou gaan zitten?) om de kosten maar houdbaar te maken.. en ik baal nu enorm dat ik er 2 jaar aan vast zit. Ik vind 100 euro best bizar voor een kleine studio..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 07:55

Het is nu wel de koudste tijd van het jaar natuurlijk hè, dan stook je flink wat energie weg. Van de zomer zou je maandbedrag zoveel lager kunnen zijn dat het compenseert?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:40

Fearn schreef:
Ik begrijp even niks van energiecontracten :(

Vorig jaar had ik een contract bij Vattenfall (was al wel voor langer vastgelegd, 3 jaar) en ik was daar in de wintermaanden rond de 60-70 euro kwijt voor echt koude wintermaanden. In de zomer misschien 40-45 euro.

Maar dat contract liep dus vorig jaar af dus heb er een afgesloten bij Greenchoice. Er stond bij dat het termijnbedrag rond de 65 euro zou zijn. Nouja prima dacht ik, dus heb nu een contract van 2 jaar gedaan.

Maar nu zijn voor soms nog minder gas-en stroomverbruik dan vorig jaar de kosten nog veel hoger :( rond de 100 euro per maand, terwijl ik echt heel zuinig aan probeer te doen en maar een kleine studio heb.

Bij het overzicht van uitgaven zie ik dat de vaste leveringskosten soms wel bijna 20 euro p/m zijn, is dat normaal? Bij Vattenfall had ik dat er helemaal niet bij.

Ik ben nu bang dat ik haast niet meer normaal kan gaan leven (als in, in de kou gaan zitten?) om de kosten maar houdbaar te maken.. en ik baal nu enorm dat ik er 2 jaar aan vast zit. Ik vind 100 euro best bizar voor een kleine studio..

Ik weet natuurlijk niet hoe groot je studio is… maar vaak is dat een best grote ruimte in verhouding. Omdat je alles verwarmt omdat het geen aparte ruimtes zijn.

Ik verwarm alleen m’n woonkamer, die is denk ik maximaal 20m2. Ivm mijn ratjes is het overdag altijd 19 graden. Als ik weg ben of in de nacht 17.

Dit waren m’n duurste maanden, dat wel. Bij Vattenfall. Termijnbedraf is 123 euro. Advies is 65 volgens de app.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:44

paars schreef:

En hoeveel km heb je ermee gefietst?

Maar als je de prijzen van fietsen tegenwoordig ziet zou ik ook snel neigen voor een andere accu

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:31

pmarena schreef:
Het is nu wel de koudste tijd van het jaar natuurlijk hè, dan stook je flink wat energie weg. Van de zomer zou je maandbedrag zoveel lager kunnen zijn dat het compenseert?

Ja dat is ook wel zo.. nu heb ik ook de pech dat ik naast mij geen directe buren heb die stoken (alleen boven en onder mij) en de isolatie hier is echt om te huilen.

Als de studio bijvoorbeeld 's avonds 20 graden is en ik laat 's nachts de verwarming uit kan het zomaar tegen de 10 graden zijn 's morgens. Ik heb zelfs wel eens gehad dat het 8 graden werd toen ik hem langer uit had.

Ik heb nu een elektrisch kacheltje gekocht want ik heb ook nog een gaskachel maar volgens mij verbruikt dat helemaal veel. Hoewel de kosten helaas maar weinig schelen.

Mijn studio is 23 m2. Maar als ik wel eens hoor van familie bijvoorbeeld die een heel huis moet opwarmen zijn die relatief gezien (als je per m2 zou rekenen) veel goedkoper uit.. maar dat zijn dan ook goed geïsoleerde huizen met cv ketel

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:48

Voor het verwarmen is niet alleen de oppervlakte, maar juist de inhoud van belang.
Als je 20m2 verwarmd met een plafond op 2m10, of 20m2 met een plafond op 3,5m, dat maakt nogal verschil voor de hoeveelheid lucht die er in zit die verwarmd moet worden.

Dat gezegd klinkt het wel erg koud/tochtig/ongeisoleerd bij jou Fearn :brr:

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:04

Je hebt het over familie die een heel huis moet verwarmen; maar vergis je niet. Ik heb ook een heel huis, maar verwarm alleen de woonkamer. De rest heb ik de verwarming nooit aan staan. Maar desondanks zijn onze kosten in de winter flink hoger dan de zomer natuurlijk.

Als het dan ook nog niet goed geïsoleerd is, dan is het niet gek dat je winterbedrag hoog is. Dan levelt natuurlijk weer uit met de "goedkope" zomermaanden.
Soms is het rendabeler om de verwarming niet volledig uit te zetten, als het echt 10 graden wordt moet je flink stoken terug naar 20 graden, dan kan het schelen om af te laten koelen naar "maar" 15 graden, maar dat is echt een kwestie van uitproberen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:08

Inderdaad Sannee.

Hier ook een compleet huis waar boven geen verwarming aanstaat.
We hebben ook geluk dat de douche beneden is. Dus boven is echt niets aan.
En daardoor word de ruimte toch een stuk kleiner dan een heel huis verwarmen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:09

Indy_Mouse_9 schreef:
Voor het verwarmen is niet alleen de oppervlakte, maar juist de inhoud van belang.
Als je 20m2 verwarmd met een plafond op 2m10, of 20m2 met een plafond op 3,5m, dat maakt nogal verschil voor de hoeveelheid lucht die er in zit die verwarmd moet worden.

Dat gezegd klinkt het wel erg koud/tochtig/ongeisoleerd bij jou Fearn :brr:

Het is geen abnormaal hoog plafond haha, ik denk een ruime 2 m.

Met zowel gaskachel als elektrisch is de temperatuur best lastig te reguleren, maar ik zal e.e.a. eens uitproberen.

Wat jullie zeggen kan idd ook best kloppen hoor, dat alleen de woonkamer wordt verwarmd etc.

Haha ja die isolatie is vreselijk, eveneens stijgt het kwik hier in de zomer wel naar 33 graden binnen als ik geen airco aanzet :')

Maar helaas zit een duurder appartement er nog even niet in en ben ik nog niet aan de beurt op Woningnet.

In ieder geval bedankt voor jullie tips en inzicht, ik denk dat er dan toch niet heel veel aan te doen is behalve wat verschillende manieren van verwarmen proberen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:10

Ligt inderdaad heel erg aan de isolatie. In m’n studio van 27m2 was het extreem geïsoleerd. En door zonnepanelen en warmtepomp was ik 5 euro kwijt per maand. Aan gas en elektriciteitsverbruik. :=

En kreeg nog geld terug ook geloof ik. _O-

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:07

Is de Nettorama een fijne winkel? :+
Binnekort komt die hier in het dorp. Moet ik me al gaan voorbereiden op boodschappen doen bij de AH een dorp verder of kun je bij de Nettorama ook prima rond? Ik ben daar echt nooit geweest en weet alleen dat het echt een koopjesjagers winkel is?

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 18:18

Is syriancotton een veilig bedrijf om bij te bestellen? Ik heb er nog nooit van gehoord en ze hebben 30 reacties op Trustpilot (waarvan 29 5* zijn). Omdat er zoveel 5* zijn, twijfel ik of deze niet bijvoorbeeld door de webshop zelf geplaatst zijn.