Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:23

Een lockdown invoeren om goede sier met versoepelingen te maken? Alles afschaffen?
Ondanks lagere mortaliteit snap ik heel goed dat in ziekenhuizen en allerlei medische instellingen de mondkapjes voorlopig gehandhaafd worden. Er zijn al heel wat mensen waarvan wederom operaties niet doorgaan door personeelsgebrek. En dan kun je zeggen hup ook het testen eraf en geen aandacht aan geven en gewoon werken maar juist op die plekken komen kwetsbare mensen. Die kunnen er vaak even geen griep of Corona bij hebben na een operatie of andere aandoening.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:13

SusanH schreef:
Ik ben trouwens voor het afschaffen van alle maatregelen. De mortaliteit van de huidige variant is zo laag, niet te vergelijken met oa de delta variant. Ook is het niet te verwachten dat we weer zo'n grote piek krijgen als eerder deze winter. Het is een goed moment om echt alles los te laten. Zodat we niet nu op bepaalde plekken wel strengere maatregelen hebben (zoals bij mij op het werk, mondkapjes, afstand nog steeds) terwijl elders mensen wel hutjemutje carnaval kunnen vieren (wat helemaal prima is, fijn dat dit weer kan!).

Bovendien lopen er hordes wel besmetten met weinig gf geen symptomen rond.

Nog even een komische, zijdelingse, noot over verschil spanjaarden/portugezen vs NL/Uk bv.: In NL/UK hamstert men toiletpaier, hier frituurolie _O-

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:19

Ik kreeg gister weer eens een rare opmerking van een kennis en ik zou graag jullie visie erop willen. Waarom ik me nog druk maak over corona als 95% mensen niet in het ziekenhuis komt. Maar dan wil je toch als nog geen corona krijgen? Of ben ik nu gek aan het worden.

En zou ik omdat alles weer open is ook meteen maar oke er mee moeten zijn. Het is toch best gek dat we bijna 2 jaar niet zomaar in grote groepen mochten komen en dat je van alles en iedereen afstand moest houden en nu opeens mogen de zalen vol zonder ook maar een check van wat dan ook.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:24

friezenfan2 schreef:
Ik kreeg gister weer eens een rare opmerking van een kennis en ik zou graag jullie visie erop willen. Waarom ik me nog druk maak over corona als 95% mensen niet in het ziekenhuis komt. Maar dan wil je toch als nog geen corona krijgen? Of ben ik nu gek aan het worden.

En zou ik omdat alles weer open is ook meteen maar oke er mee moeten zijn. Het is toch best gek dat we bijna 2 jaar niet zomaar in grote groepen mochten komen en dat je van alles en iedereen afstand moest houden en nu opeens mogen de zalen vol zonder ook maar een check van wat dan ook.

Ziek worden wil je toch nooit? Of het nu Corona is of niet?

Maar voor heel veel mensen is Corona momenteel een flinke verkoudheid. Collega had half januari flinke griep en was daar echt ziek van en heeft nu Corona met alleen wat keelpijn. Tja..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:26

friezenfan2 schreef:

Het is maar net hoe je het wil zien. Dat lijkt míj de enige heldere rode draad van alle coviddraden hier op Bokt ook.
Op 24 januari 2020 is er al wetenschappelijk onderbouwd dat men eerder besmettelijk is dan symptomen vertoont en dat asymptomatischen vrijwel net zo besmettelijk zijn.
Inmiddels is ook helder dat dit voor gevaccineerden, zelfs met booster, ook geldt.

Tot slot is op een paar hier op dze draad iedereen met het virus in aanraking geweest; besmet.

Kies maar: Paranoia of gods water over gods akker laten lopen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:30

Ik heb geen enkel probleem, met die paar maatregelen die er nu nog zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:34

Huertecilla schreef:
friezenfan2 schreef:

Het is maar net hoe je het wil zien. Dat lijkt míj de enige heldere rode draad van alle coviddraden hier op Bokt ook.
Op 24 januari 2020 is er al wetenschappelijk onderbouwd dat men eerder besmettelijk is dan symptomen vertoont en dat asymptomatischen vrijwel net zo besmettelijk zijn.
Inmiddels is ook helder dat dit voor gevaccineerden, zelfs met booster, ook geldt.

Tot slot is op een paar hier op dze draad iedereen met het virus in aanraking geweest; besmet.

Kies maar: Paranoia of gods water over gods akker laten lopen.

Toch vraag ik mij dit af. Ik ken voornamelijk geboosterde mensen die het van hun huisgenoten (ook gevaccineerd) niet krijgen.
Ook heb ik niemand aangestoken terwijl ik net de dag voor mijn positieve test 7 uur in een bus had gezeten, naast een collega had gezeten tijdens het eten etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:35

Electra63 schreef:

Hou jíj je er aan en de rest niet :)*

Dat zet gelijk de schijnwerpers op waar de schoen écht wringt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:36

Electra63 schreef:

Ik vind het apart dat wanneer ik alleen in de trein of bus zit ik nog steeds een mondkapje op moet.
Terwijl er in de winkel of in het café geen afstand gehouden hoeft te worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:38

purny schreef:
Electra63 schreef:

Ik vind het apart dat wanneer ik alleen in de trein of bus zit ik nog steeds een mondkapje op moet.
Terwijl er in de winkel of in het café geen afstand gehouden hoeft te worden.

Omdat een winkel of café ontweken kan worden door kwetsbaren. Ov lang niet altijd. En dat je dat je dat ook moet als je alleen bent is omdat het gewoon in het ov moet. Wordt alleen maar ingewikkeld als je uitzonderingen gaat maken. Want mag je hem dan af als er helemaal niemand anders in zit, of als je 10 lege stoelen om je heen hebt of bij 2?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-03-22 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:40

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:

Hou jíj je er aan en de rest niet :)*

Dat zet gelijk de schijnwerpers op waar de schoen écht wringt.

Klopt, ik hou me daaraan.
Mondkapje op mijn werk, ook al heb ik daar een hekel aan.
En testen als we naar een groot evenement gaan.
Weinig moeite en om daar nu nog zo over te klagen?
Ik ben blij dat alles weer open is, met name de horeca.

Precies zoals MWM al zegt, mijn kwetsbare vriendin met COPD moet iedere dag met het OV van Rdam naar DH en soms Adam.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:41

Ik heb het erover als ik alleen in een coupe zit he.

Dus dan gaan we vanaf nu ons hele leven met een lipslip moeten lopen?

Het virus is al zo afgezwakt dat het nu niet meer is dan een verkoudheidsvirus. Hebben we de kwetsbare groepen toendertijd ook erover gehoord?

Ik wil best een lipslip opzetten als er meerdere mensen in een coupé zitten. Maar als ik er in mijn eentje zit dan niet
Laatst bijgewerkt door purny op 06-03-22 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:41

MyWishMax schreef:
Omdat een winkel of café ontweken kan worden door kwetsbaren. Ov lang niet altijd.

Laat die kwestbaren een masker opdoen dan.

Ik hou me trouwens aan de (meeste) regels ook al vind ik die verkeerd en manipulatie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:43

Huertecilla schreef:
MyWishMax schreef:
Omdat een winkel of café ontweken kan worden door kwetsbaren. Ov lang niet altijd.

Die hebben er ook 1 op in het OV. Maar het werkt nog beter als iedereen er een gebruikt. (En het stelt zo weinig voor.)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:49

En ook veel kwetsbaren houden zich niet aan de regels, ook niet met het mondkapje goed dragen, ook dat botst met elkaar.
Ik reis verder nooit met het ov maar ik kan niet 3 uur achter elkaar een ffp2 masker op. En ja ik heb astma en minder long inhoud dat zal er zeker mee te maken hebben. Maar ik heb het geprobeerd en daarna toch gewisseld voor een blauw mondkapje. Dus ik vind het best een grote moeite, daar zal ik niet de enige in zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:03

lenaa_tje schreef:
Dus ik vind het best een grote moeite, daar zal ik niet de enige in zijn.

Stel je niet aan; ´het stelt zo weinig voor´ ;)

Wederom belicht oe een harde kern vindt wat anderen moeten doen/ervaren.

Vanaf het prilste begin is die ethische vraag gesteld en genegeerd door de banggemaakte meerderheid. Nu is er veel meer publiek helder over de zin/onzin en echte risicos maar nog stééds klinkt het mantra ´kwestbaren beschermen´.

Ik zou zeggen; geniet van het komende zomerseizoen want tegen de herfst wordt de angsknop weer geactoveerd om iedereen een combi-prik covid/griep op te leggen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:06

lenaa_tje schreef:
En ook veel kwetsbaren houden zich niet aan de regels, ook niet met het mondkapje goed dragen, ook dat botst met elkaar.
Ik reis verder nooit met het ov maar ik kan niet 3 uur achter elkaar een ffp2 masker op. En ja ik heb astma en minder long inhoud dat zal er zeker mee te maken hebben. Maar ik heb het geprobeerd en daarna toch gewisseld voor een blauw mondkapje. Dus ik vind het best een grote moeite, daar zal ik niet de enige in zijn.

Hier ook iemand met astma en vooral met dit mooie weer kost het mij meer moeite.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:11

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:
MyWishMax schreef:

Die hebben er ook 1 op in het OV. Maar het werkt nog beter als iedereen er een gebruikt. (En het stelt zo weinig voor.)

Dat is heel persoonlijk. Ik vind het wel heel erg vervelend. En storend in de communicatie ook. Buiten dat ben ik nog steeds van mening dat het weinig helpt om besmettingen daadwerkelijk te voorkomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:13

Ik vind het wonderbaarlijk hoeveel mensen geen mondkapje kunnen dragen - terwijl je in de trein ook nog eens alleen maar hoeft te zitten, geen inspannende dingen hoeft te doen - en ook niet echt hoeft te communiceren.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:19

Shadow0 schreef:
Ik vind het wonderbaarlijk hoeveel mensen geen mondkapje kunnen dragen - terwijl je in de trein ook nog eens alleen maar hoeft te zitten, geen inspannende dingen hoeft te doen - en ook niet echt hoeft te communiceren.

Soms is het ook een kwestie van niet willen :o

Ik heb er ook geen moeite mee hoor. Toen er op werk een uitbraak was liep ik als enige met mondkapje op heb het ook niet gehad. Ik vindt een fpp2 masker fijner als zo'n blauwe daar krijg ik echt enorme jeuk van.

Ik heb hyperventilatie dus dan moet je echt soms even een moment nemen om je ademhaling goed op orde te krijgen anders kun je je wel even naar gaan voelen. En daar ligt het punt bij mensen die niks mankeren je gaat op den duur verkeerd ademhalen en dat kan heel benauwd voelen.

Laast 1 iets van 9 uur op gehad tijdens een dienst geen enkele keer last van gehad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:35

Als je alleen maar zit is het ook geen issue. Maar als je moet lopen, bukken, en veel moet praten is het gewoon echt echt niet fijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 12:35

purny schreef:
lenaa_tje schreef:

Hier ook iemand met astma en vooral met dit mooie weer kost het mij meer moeite.

Je hebt astma en astma, de mate van evt. benauwdheid varieert per dag en per persoon. Is dus niet zo makkelijk te vergelijken met elkaar.
Persoonlijk geen last van ffp2, ook niet na een vliegreis van 4 uur o.i.d. Heb ik toevallig een mindere dag dan is elk mondkapje eigenlijk al teveel, maar dar gebeurt mij zelden gelukkig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:22

Ook ik heb astma en ik vind het echt vervelend een mondkapje dragen, zeker als je een bril op hebt.

Maar het OV stelt nu eenmaal eisen, net als mijn werkgever en in plaats van te klagen, ben ik blij dat er veel andere dingen weer wel mogen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:25

Electra63 schreef:
Ook ik heb astma en ik vind het echt vervelend een mondkapje dragen, zeker als je een bril op hebt.

Maar het OV stelt nu eenmaal eisen, net als mijn werkgever en in plaats van te klagen, ben ik blij dat er veel andere dingen weer wel mogen.

en zo zijn we weer bij niet zeuren want het had erger kunnen zijn.

We zouden nu álles moeten mogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 13:48

Een mens word over het algemeen ongelukkig wanneer hij denkt dat het helemaal goed gaat komen en het dan toch wat tegen valt. Aard van het beestje.