Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:11

Dat is vreemd, hier 99,2% Omikron.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:12

Huertecilla schreef:
Pandora2 schreef:
Ik las net dat er nu in België 61% omicron circuleert en 5.4% delta. Welke zouden dan die andere % zijn ? :P

Niet geïdentificeerd.

Dan denk ik meteen aan UFO :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:14

veerledec schreef:
Dat is vreemd, hier 99,2% Omikron.

Het fijne weet ik er ook eigenlijk niet van. Was een stukje van Van Ranst waarin hij schreef dat Delta weer licht in opmars was. Met dan die percentages erbij.
Anyway, er zullen ondertussen wel weer een paar tientallen nieuwe varianten bijgekomen zijn denk ik dan maar.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:42

België:
Citaat:
De Omikron- variant BA.1/BA1.1
vertegenwoordigt 64,16%, de Omikron variant BA.2 35,74 % en de Delta-variant 0,10% van deze
gesequencede stalen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:07

>;)
Ik moet gaan zoeken want dit stond er bij mij niet :')

edit; kan 't niet meer vinden. Of ik heb scheef gelezen, dat kan ook :+
Enkel dit
Citaat:
61 procent van de besmettingen wordt op dit moment veroorzaakt door de omikronvariant. De subvariant van omikron (BA.2) blijft verder oprukken en is goed voor 34 procent van de besmettingen. Er zijn ook weer wat meer besmettingen met de deltavariant gedetecteerd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:38

purny schreef:
Pandora2 schreef:
In België straks Overlegcomité.
Geen coronapas pas meer vanaf volgende week en bijna nergens meer mondmaskers. 8-)

Wij hebben over 10 dagen weer een persco volgens mij. Ben benieuwd of de kapjes dan blijven.
Zal vast wel maar hoop het niet.

We hoeven nu toch alleen maar mondkapjes in het ov? En eventueel ziekenhuizen?
Verder toch nergens? Of heb ik nu wat gemist.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:19

Pandora2 schreef:
>;)
Ik moet gaan zoeken want dit stond er bij mij niet :')

edit; kan 't niet meer vinden. Of ik heb scheef gelezen, dat kan ook :+
Enkel dit
Citaat:
61 procent van de besmettingen wordt op dit moment veroorzaakt door de omikronvariant. De subvariant van omikron (BA.2) blijft verder oprukken en is goed voor 34 procent van de besmettingen. Er zijn ook weer wat meer besmettingen met de deltavariant gedetecteerd.

Mijn quote kwam van jullie sciensano epidemiologische update, dus ik denk dat die wel klopt :).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 01:45

lenaa_tje schreef:
purny schreef:
Wij hebben over 10 dagen weer een persco volgens mij. Ben benieuwd of de kapjes dan blijven.
Zal vast wel maar hoop het niet.

We hoeven nu toch alleen maar mondkapjes in het ov? En eventueel ziekenhuizen?
Verder toch nergens? Of heb ik nu wat gemist.

Inderdaad alleen OV, ziekenhuis weet ik niet want gelukkig lang niet geweest. Maar er zijn wel bedrijven die eigen regels hanteren, bij mijn werkgever is er nog steeds overal mondkapjes plicht (in cleanroom was dat al voor Corona en is sowieso permanent). Maar dat zijn huisregels die ze op kunnen stellen waar een persconferentie niets aan hoeft te veranderen.

lenaa_tje

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 08:40

Dat lijkt mij logisch ook! Dat bedrijven daar zelf een keuze in mogen maken. Volgens mij was dat het geval ook in de ziekenhuizen.
Dat was bij ons op school ook, er was nog geen verplichting van de overheid maar wij als docenten moesten hem op.
Hebben we nu niet meer maar bijna iedereen heeft het wel gehad nu.. enkele docent draagt hem nog wel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:24

veerledec schreef:
Mijn quote kwam van jullie sciensano epidemiologische update, dus ik denk dat die wel klopt :).

Jawel, die klopt vast en zeker.
Ik moest het enkel terugvinden voor mijn eigen gemoedsrust. Kwestie van zeker te zijn dat ik niet hallucineer ofzo :')
Het was dus een stukje van Van Gucht, niet Van Ranst en ik heb het weer gevonden :P
Citaat:
Wat wel opvalt, is dat er volgens de experts plots meer deltavariant wordt opgespoord in de sequenties. “Het gaat wel maar om 5,4 procent, veel vaststellingen zijn er dus niet maar we vinden ze de voorbije weken wel meer dan voordien”, zegt Van Gucht. De omikronvariant is nog steeds dominant met 61 procent van de besmettingen. De BA.2 variant omvat nu 34 procent van alle besmettingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:45

Onze vaste eetgelegenheid en café, net weer volledig open,het hoofd gelukkig boven water kunnen houden dankzij veel mensen die afhaalden en cadeaubonnen kochten ( en verscheurden) dichtgegaan gisteren voor een week. Alle personeel positief en de eigenaar inmiddels naar ziekenhuis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 11:48

lenaa_tje schreef:
Dat lijkt mij logisch ook! Dat bedrijven daar zelf een keuze in mogen maken. Volgens mij was dat het geval ook in de ziekenhuizen.
Dat was bij ons op school ook, er was nog geen verplichting van de overheid maar wij als docenten moesten hem op.
Hebben we nu niet meer maar bijna iedereen heeft het wel gehad nu.. enkele docent draagt hem nog wel.

Idd lenaa_tje alleen het ov. Maar ik vind het een beetje achterlijk dat wanneer ik alleen in een coupé zit ik een kapje op most.
Ik heb hem liever niet op.
Doe dan gewoon in de spits ofzo. Spits in, mondkapje op.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:34

Ik zit nu 3 weken in Portugal en merk hier zo’n andere mentaliteit dan in Nederland. Niemand draagt een mondkapje onder de neus, zelfs op straat lopen ze er nog mee ondanks het niet hoeft. Ze volgen hier alles wat de overheid zegt.

Nu mag hier ook alles, zonder Qr, behalve nog mondkapje binnen - behalve in clubs en discotheken :+ beetje gek wel, in een restaurant lopen ze er nog wel mee.

Je merkt wel dat steeds meer mensen beginnen te twijfelen of het mondkapje wel nog nodig is en dat ze hopen dat het snel weg gaat (en niet of het zin heeft). Hier leeft de mentaliteit: als het helpt, doen we het.

Maar ik weet zeker wanneer ze het afschaffen, nog steeds super veel mensen hem ophouden. Maar ik toch niet meer :D

Verder echt iedereen van mijn vrienden Corona na carnaval. Maar… ook een aantal die gewoon naar Madrid zijn gevlogen terwijl zij een positieve pcr hebben. Dat zouden Portugezen nooit doen denk ik zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:45

sureido schreef:
Ik zit nu 3 weken in Portugal en merk hier zo’n andere mentaliteit dan in Nederland. Niemand draagt een mondkapje onder de neus, zelfs op straat lopen ze er nog mee ondanks het niet hoeft. Ze volgen hier alles wat de overheid zegt.

Nu mag hier ook alles, zonder Qr, behalve nog mondkapje binnen - behalve in clubs en discotheken :+ beetje gek wel, in een restaurant lopen ze er nog wel mee.

Je merkt wel dat steeds meer mensen beginnen te twijfelen of het mondkapje wel nog nodig is en dat ze hopen dat het snel weg gaat (en niet of het zin heeft). Hier leeft de mentaliteit: als het helpt, doen we het.

Maar ik weet zeker wanneer ze het afschaffen, nog steeds super veel mensen hem ophouden. Maar ik toch niet meer :D

Verder echt iedereen van mijn vrienden Corona na carnaval. Maar… ook een aantal die gewoon naar Madrid zijn gevlogen terwijl zij een positieve pcr hebben. Dat zouden Portugezen nooit doen denk ik zo.

Hier in Andalucía bepaald niet zo volgzaam maar wel heel solidair sociaal. Dus ook nog steeds heel veel maskers op straat en in winkeñs* en vliegen met positief PCR? Écht niet!!

* dat is voor en door kwetsbaren die daar lopen/komen. In een disco/nachtclub speelt dat niet/anders.

Veel plezier in Portugal +:)+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:52

Hier moet je ook testen voor je het ziekenhuis in komt of een huis waar kwetsbaren leven. Best goed vind ik, maar met booster hoeft het niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:06

sureido schreef:
Hier moet je ook testen voor je het ziekenhuis in komt of een huis waar kwetsbaren leven. Best goed vind ik, maar met booster hoeft het niet.

Zie daar de 8)7 stimulering van vaccineren met onformeren.
Met booster ben je vrijwel net zo besmettelijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 16:47

Mijn schoonvader wordt de 16de getest en bij negatief de 18de geopereerd. Booster gehad.

En vanmiddag wilde ik eten bestellen voor vanavond, maar ook dat restaurant is dicht. De zaal is met carnaval intensief gebruikt (1 van de 2 locaties voor carnaval hier in het dorp) en al het personeel had corona, op de 2 koks na.
Maar iets anders aan afhaal zoeken. :))

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:01

Ik ben ook in Portugal en eergisteren in Spanje. Hier wordt heel gedisciplineerd maskers gedragen. En voor ouderen die buiten een masker dragen ruimte gemaakt.

De Spanjaarden vierden carnaval maar met een masker op, dat vond ik verwarrend.

Ik ben gevlucht voor de carnaval, mijn longen kunnen heel even geen besmetting met welk virus dan ook hebben.
Knapte enorm op van het klimaat, dus hopelijk genoeg om het Brabantse besmette gebied weer te trotseren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:16

raket schreef:
De Spanjaarden vierden carnaval maar met een masker op, dat vond ik verwarrend.

In Venetië ook; al eeuwen ;)

Serieus, het geformaliseerde carnaval in Spanje is heel anders dan in het noorden zoals je gezien hebt. Bijna altijd binnen, soms zelfs in een speciaal gebouw en traditioneel een hoog % ouderen. Dáárom dus maskers.
De informele vieringen zijn als feesten zonder ouderen/kwetsbaren disco en zonder covid masker.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:26

Hem, niet duidelijk omschreven: ze vierden carnaval, buiten, mét mondneusmaskers.

Er worden hier ook veel meer ffp2 maskers gedragen.
Eigenlijk geen herbruikbare maskers. En de maskers die gebruikt worden zien er nieuw uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:32

raket schreef:
Hem, niet duidelijk omschreven: ze vierden carnaval, buiten, mét mondneusmaskers.

Dan was dat omdat er geen onderlinge afstand was.
Was bij de Vuelta de Andalucía ook. Dichtbij elkaar; masker op, ook buiten. Heel respectvol ook al hoéft het niet meer.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 19:03

Nee precies, echt een verschil in mentaliteit.
Als verdwaalde tourist wist ik niet wat er precies van me verwacht werd, maar aangezien ik te gast was, deed ik maar wat de rest deed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 22:18

Neonlight schreef:
Mijn schoonvader wordt de 16de getest en bij negatief de 18de geopereerd. Booster gehad.

En vanmiddag wilde ik eten bestellen voor vanavond, maar ook dat restaurant is dicht. De zaal is met carnaval intensief gebruikt (1 van de 2 locaties voor carnaval hier in het dorp) en al het personeel had corona, op de 2 koks na.

Ik was vandaag in Bergen op Zoom.
Mensen stonden in de rij voor een tafel op de terrassen, maar de helft was maar open, bij gebrek aan personeel. Allemaal ziek geworden na carnaval.
Zelfs enkele restaurants waren gesloten 's avonds.
Toch wel een financiele aderlating, lijkt me.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 00:26

Electra63 schreef:
Mensen stonden in de rij voor een tafel op de terrassen, maar de helft was maar open, bij gebrek aan personeel. Allemaal ziek geworden na carnaval.

Mij ook; afschaffen die isolatie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:12

Electra63 schreef:
Neonlight schreef:

Lang niet zo'n grote aderlating als de laatste lockdown. Ik hoorde van de week dat insiders in Den Haag beweren dat de laatste lockdown is opgelegd zodat de nieuwe regering gelijk goede sier kon maken met versoepelingen. Het zou me niks verbazen als dit daadwerkelijk zo gegaan is.

Ik ben trouwens voor het afschaffen van alle maatregelen. De mortaliteit van de huidige variant is zo laag, niet te vergelijken met oa de delta variant. Ook is het niet te verwachten dat we weer zo'n grote piek krijgen als eerder deze winter. Het is een goed moment om echt alles los te laten. Zodat we niet nu op bepaalde plekken wel strengere maatregelen hebben (zoals bij mij op het werk, mondkapjes, afstand nog steeds) terwijl elders mensen wel hutjemutje carnaval kunnen vieren (wat helemaal prima is, fijn dat dit weer kan!).