Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:43

Even een kleine bloemlezing van de afgelopen paar weken..:
Citaat:
Nogmaals; als iedereen zich verantwoorelijker zou gedragen was het een stúk minder allemaal...
KNIP
Tegen het perspectief dat de Tory regering nog meer ´op de centen´ is dan de NL regering, is dat pittig
KNIP
Jullie mogen de handen dichtknijpen als de light versie in NL werkt.
KNIP
Piek, boel 10 dagen dicht en IEDEREEN gediscipileerd met handen/masker/afstand en locaal geen probleem meer.
KNIP
Dan echt VEEL liever wat persoonlijke beperkingen en de economische buikriem aan.

En deze..
Citaat:
In El Pais een artikel over de NL situatie. Dat de ´intelligente methode´ van Rutte gefaald heeft door de overschatting van het gezonde verstand van de bevolking. Lijkt mij evident en deze draad geeft voldoende trieste illustraties van het gebrek aan gemeenschappelijke verantwoordelijkheidsgevoel, van het onvoldoende nemen van de eigen verantwoordelijkheid naar anderen. Hier is er over het algemeen een groter bewustzijn

Ik vind het echt heel erg voor Spanje dat de grip niet lijkt te komen..
Ik ben wel heel blij dat het in NL de goede kant op lijkt te gaan.. waar zou het verschil dan in zitten? Gezien het al eerder is aangegeven dat landen van elkaar kunnen leren eventueel..

Overigens vraag ik me ook af welke maatregelen nu voor de daling zorgen.. is dat dan inderdaad het sluiten van o.a. Horeca en even later de Musea e.a. Omdat men eerst dacht dat dat niet veel invloed zou hebben?

elnienjo

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:51

In Spanje is horeca nog open toch? In elk geval in regio Valencia.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:53

Ik begreep uit de laatste berichten van wel .. en dat er meer bezoek toegestaan is..
wat verder de restricties zijn weet ik niet, ik meen ook begrepen te hebben dat dat per deel/(provincie?) verschillend is..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:55

Baloedebeer schreef:
Maar daar heb je dus niets aan. Het is niet dat het noorden een eiland is waar je veilig zit. Er zijn ook noorderlingen die in de randstad werken, of bedrijven uit Brabant die werken in Leeuwarden. NL is gewoon te klein om het per regio te bekijken. Het heeft dan ook geen zin om je als noorderling op de borst te kloppen met hier zit het wel goed, wij doen het zo goed.

Nu was het bijvoorbeeld nl die op Europees niveau als haard Van de tweede golf werd gezien, in het voorjaar was dat Italië. Het virus laat zich niet bedwingen door grenzen, je moet het als groter geheel zien.. dat betekend qua maatregelen dus helaas 1 team 1 taak.

Ik klop mij ook zeker niet op de borst, in het noorden hebben we namelijk de luxe van ruimte. En ik mag hopen dat iedereen die niet noodzakelijk van a naar b hoeft te reizen dat ook niet doet. Ik wilde alleen aangeven dat het kan zijn dat de R in regio x hoger ligt dan in regio y.

Wbt Europees: deden we allemaal maar hetzelfde. Elk land dezelfde (strenge) maatregelen. Zou het een stuk gemakkelijker van worden.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:57

Spanje is in sommige streken misschien net niet streng genoeg ?
Als ik vergelijk met hier in BE en Nl
Mits enkele beperkingen ( weinig publiek ,mondmasker en avondklok )gaat de sport gewoon door , toerisme gewoon door ,Horeca gewoon door
Grenzen open
Transport ,bedrijven werken gewoon etc

Er zijn nu 3 grote wedstrijden ( Jerez ,Valencia en Oliva bvb ) en ondanks "gesloten deuren " krijg je 500 tal ruiters ( echt uit alle landen ) met minstens elk een gevolg van 5 -1⁰ mensen ..medewerkers etc
Huren huizen ,hotels moeten gaan eten ,winkelen enz
Om maar een klein vb te geven

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:01

@ winged ik bedoelde het inderdaad ook niet persoonlijk dat jij je als noorderling op de borst zou kloppen. Was wel een beetje zo geschreven lees ik zo excuus!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:01

Toch vraag ik mij oprecht af: hier houdt niemand zich meer aan al de maatregelen. Ja tuurlijk, mondkapjes op in de supermarkt werkt nog net en geen 15 mensen over de vloer ook.
Maar verder bezoekt iedereen elkaar, worden verjaardagen (wat kleiner) gewoon gevierd, en doet men vooral alles wat men normaal doet.
Als ik dan op bokt kijk denk ik: goh, woon ik in zo'n verkeerde hoek of zijn er meer mensen die om zich heen kijken en denken: de maatregelen houdt niemand zich meer aan.
Ik ken werkelijk niemand die zich nog houdt aan de volledige maatregelen eigenlijk in de tweede golf.
Zelfs de mensen die risico lopen zijn een stuk vrijer.

Was benieuwd of iemand dit herkende.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:02

Maar in het algemeen doen ze het beter dan wij :=

Maar overal is het sterk regio gebonden ..als Brussel en Luik / wallonie niet zo'n hell hole was geweest dan hadden we nooit de slechtste leerling van de klas geweest
Vlaams gedeelte heeft van de eerste lockdown geleerd en is steeds met veel betere cijfers blijven afkomen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:03

Cer schreef:
Ik begreep uit de laatste berichten van wel .. en dat er meer bezoek toegestaan is..
wat verder de restricties zijn weet ik niet, ik meen ook begrepen te hebben dat dat per deel/(provincie?) verschillend is..

Per deelstaat, per provincie, per regio, per gemeente wordt het bij de situatie aangepast.

De overheden doen wat ze kunnen in de balans van economie en volksgezondheid.
De bevolking doet wat ze kan mbt beperken en blijven leven.
Verder is het vingers kruisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:04

Maar waarom twee landen vergelijken die in zoveel opzichten van elkaar verschillen? Ze zijn qua verdeling van leeftijdsgroepen totaal anders, qua bevolkingsdichtheid, qua infrastructuur, qua cultuur... Daarbij is er binnen die landen ook nog een enorme diversiteit in gebieden en regio's.

Als je het effect van maatregelen wilt vergelijken moet je wel twee groepen met dezelfde achtergrondvariabelen hebben. Anders slaat het nergens op.

Daarmee hoop ik eigenlijk ook een beetje dat die oeverloze discussie over Spanje versus Nederland een keer klaar is. Chauvinistisch tegen elkaar opbieden over wie het verst kan pissen kunnen we beter bewaren tot het volgende EK voetbal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:07

Sunnda schreef:
Toch vraag ik mij oprecht af: hier houdt niemand zich meer aan al de maatregelen. Ja tuurlijk, mondkapjes op in de supermarkt werkt nog net en geen 15 mensen over de vloer ook.
Maar verder bezoekt iedereen elkaar, worden verjaardagen (wat kleiner) gewoon gevierd, en doet men vooral alles wat men normaal doet.
Als ik dan op bokt kijk denk ik: goh, woon ik in zo'n verkeerde hoek of zijn er meer mensen die om zich heen kijken en denken: de maatregelen houdt niemand zich meer aan.
Ik ken werkelijk niemand die zich nog houdt aan de volledige maatregelen eigenlijk in de tweede golf.

Ik herken het zeker niet.
Hier goed nieuws, 2de mama is van de IC af! *\o/*

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:09

Sunnda schreef:

Eigenlijk houdt het grootste deel van mijn omgeving zich er heel goed aan. Ik zie ook echt wel mensen met mondkapjes rondlopen en afstand houden. Natuurlijk zullen er heus wel uitzonderingen zijn. (1 vriendin vroeg laatst of we met zn 5en wat kunnen gaan eten in de week van de 19de. Zou mooi zijn als dat kan. Maar zijn wel alle 5 een ander huishouden).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:11

Fijn Neonlight, hopen dat haar herstel doorzet en ze er geen beperkingen aan overhoud.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:13

Wat fijn Neonlight , wat ontzettend fijn om te lezen !

- Hier houdt iedereen zich zo ongeveer ( op een uitzondering na) , allemaal aan de regels. Zowel werk als thuis

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:15

Neonlight schreef:
Hier goed nieuws, 2de mama is van de IC af! *\o/*

*\o/* *\o/* Wat goeeed! Hopelijk een spoedig herstel!

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:16

safina schreef:
Maar waarom twee landen vergelijken die in zoveel opzichten van elkaar verschillen? Ze zijn qua verdeling van leeftijdsgroepen totaal anders, qua bevolkingsdichtheid, qua infrastructuur, qua cultuur... Daarbij is er binnen die landen ook nog een enorme diversiteit in gebieden en regio's.

Als je het effect van maatregelen wilt vergelijken moet je wel twee groepen met dezelfde achtergrondvariabelen hebben. Anders slaat het nergens op.

Daarmee hoop ik eigenlijk ook een beetje dat die oeverloze discussie over Spanje versus Nederland een keer klaar is. Chauvinistisch tegen elkaar opbieden over wie het verst kan pissen kunnen we beter bewaren tot het volgende EK voetbal.

Juist ja
Net zoals vergelijken met de landen uit het noorden

Onze bekende viroloog (:roll:) zei gisteren ook ergens in een debat dat er wel bewijzen waten dat er veel besmettingen waren in de horeca want in Noorwegen had een studie aangetoond dat het beroep met meeste besmettingen barman en ober waren ..vond dat ook geen uitspraak om dat op ons land te profileren

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:16

safina schreef:

Dat hoop ik ook, en ik was daar geen fan van.. maar ik vind wel dat in retrospectief er een paar dingen zijn gezegd die achteraf misschien niet helemaal waar waren (dat Nederlanders het zo klote doen en zich niet aan regels willen houden, onder andere).. Prima hoor, maar ik wil dat dan nog wel even aanhalen.. :+

Citaat:

ik weet dat niet precies eigenlijk.. er worden in mijn omgeving zeker minder feestjes gevierd en als dat al zo zou zijn, met het minimale aantal mensen.. Dat is dan ook geen feestje, maar meer 'bezoek'.. áls het al gebeurt. Vorig jaar waren er zeker 2x per week gezellige grote bijeenkomsten, die zijn er niet.
In de supermarkt gaat het hier over het algemeen best goed, in de winkels ook wel.. en verder kom ik nergens dus ik zou het niet weten..
Wel zie ik af en toe de risicogroepen gezellig keuvelen.. maar ja, die hebben ook zelfbeschikkingsrecht, dus ze kijken maar.. :+

Fijn nieuws Neon!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:20

Nou ik ken zat mensen die zich er niet aan houden hoor. Gewoon lekker op vakantie gaan nu, idd verjaardag nog steeds in blokjes vieren. Of gewoon de huiskamer vol :+ . Het is ook stikdruk op de weg hier in de buurt. Dan denk ik, hoezo alleen noodzakelijke reizen? In maart en april was het echt veel rustiger overal. Ook veel mensen die zich er wel aan houden hoor. Maar ook voldoende die de regels gewoon buigen hoe het ze uitkomt.

Neonlight dat is goed nieuws!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:26

Sunnda schreef:

In mijn persoonlijke omgeving houdt iedereen zich er aan. Ik heb daar natuurlijk geen zicht op maar geloof dat wel. Zie of hoor ook niets om dat in twijfel te trekken.

In het dorp gaat het ook goed. Tenminste als ik er ben zo’n twee keer per week. Iedereen houdt afstand en zeker 90% draagt een mondkapje. Gisteren even naar de dierenarts geweest voor medicijnen en dat verliep ook soepel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:28

Neon super goed bericht..
Wel vervelend dat je niet bij een uitvaart mag en kan zijn..
5x slikken en accepteren dan maar.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:31

Ik heb geen idee of 'men' zich eraan houdt hier, ik kom eigenlijk het erf niet af momenteel. Het is vandaag wel Belgendag, en ik zag dat onze gemeente aangaf dat het drukker was dan anders, en mijn man vond vanochtend om 9u het in de supermarkt ook wat drukker dan normaal (we zitten nog niet zo in het ritme dat we dit wisten, anders hadden we de boodschappen nog anders kunnen plannen natuurlijk).

Fijn Neon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:33

Lolaliza schreef:
safina schreef:

Juist ja
Net zoals vergelijken met de landen uit het noorden

Onze bekende viroloog (:roll:) zei gisteren ook ergens in een debat dat er wel bewijzen waten dat er veel besmettingen waren in de horeca want in Noorwegen had een studie aangetoond dat het beroep met meeste besmettingen barman en ober waren ..vond dat ook geen uitspraak om dat op ons land te profileren

Nou...ik kan me herinneren dat we hier een aantal weken terug ook een fase hadden waarin van horecapersoneel een veel hoger % positief testte vergeleken met het gemiddelde. Dus met die horeca was hier ook wel wat aan de hand.

Maar inderdaad: wat in Noorwegen gebeurt kan je niet met hier vergelijken.

Ik vind het leuk hoor, horen hoe het mensen in andere landen vergaat. Pien met haar ervaringen uit Frankrijk (ik hoop trouwens dat het goed bij haar gaat, ze is zo stil), MoniqueT met haar Spaanse verhalen (idem), Sizzle over Zwitserland... Gewoon om te horen hoe het daar gaat. Maar dat zijn ook gewoon leuk geschreven bijdragen waarin niet alles langs een meetlat van superioriteit wordt gelegd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:36

Wat goed nieuws neon!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:38

Wel of niet goed aan houden? Geen idee eigenlijk, als familie hebben we ergens begin augustus samen een verjaardag gevierd , buiten en op afstand . Er is wel heel veel verkeer , veel meer dan eerder. En verder kom ik ook alleen het erf af voor boodschappen en zie ik dan wel veel mondkapjes en redelijk afstand .

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:40

Beeld dat ik zie is wisselend.

Mensen die zich precies aan de maatregelen houden.
Mensen die doen of er nauwelijks wat aan de hand is.
En mensen die zelf nog strenger zijn dan de huidige maatregelen voorschrijven.

Zelf hoor ik bij de laatste categorie. (Nogal risicogroep én ik wil graag nog een jaartje of 60 a 70 mee)