Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:10

JenniferU schreef:
Berdien schreef:
De buien leken eerst hier ook over te komen, maar zijn afgebogen naar het oosten. Hier alleen wat regen, volgens mij ook geen onweer. Gelukkig maar.

Hoe ging t met de afsluitdijk?

Goed! Kwam er op de heenweg tussen twee buien over. Op de terugweg 2x brug open, maar die ging ook braaf weer dicht :))

De schade op boerderij.nl is echt onvoorstelbaar... Bizar ook dat er zo weinig over in het nieuws is. Dusdanige ijsbollen (dat is geen hagel meer te noemen :oo ), dat is toch wel dusdanig extreem dat je het wel in het nieuws zou verwachten?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:14

Rocamor schreef:
Naar onder scrollen bij dat artikel.

Nenah, wat een gruwelijke foto's zeg. Je zou het ervan in je broek doen. Red je zoiets nou in 1 foto, of zijn dit meerdere foto's in 1?

Niks te zien daar. En opnieuw bekijken mag blijkbaar niet.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:17

Ik heb wel het gevoel dat bij iedere storm die over Brabant trekt precies de omgeving van Someren, Asten, Deurne etc de klos is. Ik zit daar gelukkig net buiten en ondanks dat ik grotere hagelstenen heb gezien dan ooit tevoren waren ze nog niet zo groot als tennisballen gelukkig.

Eigenaresse van m'n vz-paard had nog gevraagd of ze hem niet buiten zou laten ivm de warmte. Met dit topic in het achterhoofd toch maar gezegd dat hij binnen moest blijven en daar ben ik heel blij om! Als je ziet wat die hagelstenen met een duif kunnen doen...jakkes.

8nnemiek

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:41

Die duif :(:) Jee, ongelofelijk wat zo'n hagel voor schade kan aanrichten!
Ook apart dat je niks hoort over andere schade.. Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen paarden op hol zijn geslagen bv, of zou iedereen dan toch zo slim zijn geweest om ze binnen te zetten?
En zouden er ook geen mensen gewond zijn geraakt? Ik vind het vreemd dat er helemaal niks op het nieuws is. Zojuist wel wat sportnieuws, dat is schijnbaar interessanter :x

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:45

@Veulen 84 sorry, zit een limiet op de site waarbij je max 3 artikelen per maand mag kijken. Dit is de duif
http://www.dumpert.nl/mediabase/6814811 ... r_in_nl_(9).html

@8nnemiek, ik verbaas me daar ook zo enorm over. Als het in het Westen gebeurd was, was het de hele dag op het nieuws geweest..

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:51

Tja, tis Brabant maar :') !
Geloof vnv bij sbs6 wel iets van hier.

Weet dat er hier wel paarden buiten stonden maar niets engs fehoord erover.
Stonden in kudde te schuilen bij elkaar

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:54

Zo hehe, ik ben weer aan het werk. Heb als een blok geslapen haha.
Wow wat was gisteren gaaf zeg. Helaas geen echte bijzondere wolken vast kunnen leggen, behalve ziek grote mammatus. Maar de onweer en downburst waren ook leuk. Heb weer live gestreamd, was leuk om te doen haha.
Heb inmiddels ook meer dan 1000 likes :oo

De buien in Brabant waren idd onwijs ziek, wat een hagel zeg, en wat een schade -O- Bizar om te zien dus dat de voorspellingen er zijn, maar dit keer ook echt uitkomen. Veel extremer dan dit kan niet, ja een tornado erbij, dan is de ellende compleet...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:57

8nnemiek schreef:
Die duif :(:) Jee, ongelofelijk wat zo'n hagel voor schade kan aanrichten!
Ook apart dat je niks hoort over andere schade.. Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen paarden op hol zijn geslagen bv, of zou iedereen dan toch zo slim zijn geweest om ze binnen te zetten?

Ik heb al meerdere eigenaren van grote stallen uit de regio gesproken en iedereen had zn dieren binnen staan. Hoe het met de particulieren met misschien alleen schuilstallen gaat weet ik verder niet. Wel stallen waarbij het hele dak kapot gehageld is en de bakken blank staan, maar door de dikke isolatie boven de paardenstallen hebben de paarden daar geen last van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:00

sureido schreef:
Ik reed net naar huis van de manege, ritje van 10 min. Er komt hier wat aan, op de fotos lijkt t niet zo donker maar het is echt zwart hier! En hoe snel hij anders kan worden...

[ [url=m/INVLRx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8NuSCV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4ZCtXH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja vanuit de auto maar er was helemaal geen verkeer dus heb alleen mezelf in gevaar gebracht.

Het rommelt hier ook best erg en veel weerlichten. Ga even snel douchen voordat het begint!

Sow, op buienradar is het zelfs nog donkerder dan rood wat er over ons komt!

Die tweede foto is een wallcloud die je ziet ;) Gaaf hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:04

Mariska_28 schreef:
Omygod... Ernstig...

Denk dat het in Duitsland Ten hoogte van Emmen ook erg is... Zo ziet hij er vanaf Ees uit:
[ [url=m/xJ41QU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wt9irr.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hij blijft groeien....

Deze bui heb ik boven Duitsland zien ontstaan. Ik wilde er vooruit chasen, maar ik was nog veel te moe en ik had niemand die met me mee kon. Maar goed, het duurde niet lang voordat er andere buien kwamen :P
Dit was echt een monster met toppen tot 14 km, die in Brabant had toppen van 15 km.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:11

Tigress schreef:
sureido schreef:
In Someren is van een grote kas al het glas eruit gegaan. Ik ben ook bang voor de schade.. Buienradar ziet er echt heftig uit.

Kan ik me voorstellen. Ik las al via VID op Twitter dat deze joekel daar is gevallen onder andere:
[ [url=m/LVpv04.png]Afbeelding[/url] ]

Afbeelding
Dit is een voorbeeld van hoe zo'n grote hagelsteen kan ontstaan. Je ziet hieraan dat dit allemaal kleinere aan elkaar gegroeide stenen zijn.

Bij een bui als deze is de updraft, de stijging van vochtige lucht vanaf de grond, zo sterk, dat ie dus doorknalt to grote hoogte. In die hoogte is het koud, waardoor de vocht bevriest tot hagel. Dit zijn nog kleine, normale steentjes, die weer omlaag vallen. Maar doordat de warme lucht zo'n sterke updraft heeft, wordt het hagelsteentje weer omhoog gedrukt. Tijdens het omlaag vallen ontdooit ie iets, met het opstijgen bevriest ie weer langzaam. Omdat er veel meer vocht in de lucht zit, krijgt dat hagelsteentje meer vocht en wordt dus groter. Ook komt ie in aanraking met andere steentjes en vriezen deze aan elkaar. Als ie weer op bepaalde hoogte komt, begint ie weer opnieuw te vallen.
Dit process kan zich een aantal keer herhalen, waardoor de hagelsteen dus steeds groter wordt. Hoe sterker de updraft, hoe groter de steen wordt. Het is een soort wasmachine in de bui met hagelstenen.
Als de hagel op een gegeven moment echt te zwaar wordt, beginnen ze te vallen. Omdat ze zo groot zijn, komen ze met een rotgang omlaag wat dus voor grote schade kan zorgen. Ook kan dit een valwind met zich mee brengen.
Ik geloof dat er nog nooit zulke hagelstenen zijn geweest in NL...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:14

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:17

Gave foto's Nenah.

Mooi stuk Marjan. Die komkommerboer 30miljoen schade en het kan nog oplopen...
Ik ben vanmorgen nog gebeld door Akkerwijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:19

Nenah zat gelukig goed! Die shelf had ik ook wel willen zien :D

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:22

Joolien schreef:
sureido schreef:
Ik reed net naar huis van de manege, ritje van 10 min. Er komt hier wat aan, op de fotos lijkt t niet zo donker maar het is echt zwart hier! En hoe snel hij anders kan worden...

[ [url=m/INVLRx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8NuSCV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4ZCtXH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja vanuit de auto maar er was helemaal geen verkeer dus heb alleen mezelf in gevaar gebracht.

Het rommelt hier ook best erg en veel weerlichten. Ga even snel douchen voordat het begint!

Sow, op buienradar is het zelfs nog donkerder dan rood wat er over ons komt!

Die tweede foto is een wallcloud die je ziet ;) Gaaf hoor!

Wel? Ik wil me er echt een keer over inlezen. Volg dit topic al vrij lang maar kan nog niet zo goed dingen herkennen, maar kijk nu echt zo anders tegen wolken aan! Ik vond het al een heel rare lucht dus daarom dacht ik snel foto maken! Dat was die monsterbui die alles heeft vernield een stuk verderop. Ik moest toen ook nog naar Someren toe dus ben blij dat ik even heb gewacht, aangezien de schade daar gigantisch was toen ik er doorheen ging.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:25

Mooie uitleg! Ik vond het al zo raar, want heb ook eens zo'n hagelbui meegemaakt, maar dan zonder storm. Waren hagelballen ter grootte van pingpongballen, dus ook veel schade: onze tuin compleet verwoest, auto met poffertjes deuken.. Maar die ballen waren dus allemaal heel glad juist, dat was toch echt wel een verschil als met deze 'stenen'..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:29

Marocje schreef:
Mooie uitleg! Ik vond het al zo raar, want heb ook eens zo'n hagelbui meegemaakt, maar dan zonder storm. Waren hagelballen ter grootte van pingpongballen, dus ook veel schade: onze tuin compleet verwoest, auto met poffertjes deuken.. Maar die ballen waren dus allemaal heel glad juist, dat was toch echt wel een verschil als met deze 'stenen'..

Kan ook hoor, dan worden ze namelijk ontdooit terwijl ze omlaag vallen en krijgen ze zo'n glad uiterlijk :j
Afbeelding

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:32

Laatst bijgewerkt door Marocje op 24-06-16 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:33

Hee jolien, ik zag op Google een wall cloud, maar daar staat ook zo'n uitsteeksel met 'tornado', zijn die twee uitsteeksels bij mijn foto dan ook een begin van zoiets? Want het stormde in die bui ook echt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:48

sureido schreef:
Hee jolien, ik zag op Google een wall cloud, maar daar staat ook zo'n uitsteeksel met 'tornado', zijn die twee uitsteeksels bij mijn foto dan ook een begin van zoiets? Want het stormde in die bui ook echt!

Dat kan ik niet goed zien, maar wat je daar denk ziet, zijn scudclouds, random uitzakkingen die ook weer snel verdwijnen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:01

Op nu.nl hebben ze nu wel een stukje over de hagelschade in Noord-Brabant. Hoe mooi dat weer ook kan zijn, zoals op de foto's van bv Nenah (meer? :D ), die schade hoeft van mij dan weer niet. Hier in Lelystad kwamen we er mooi vanaf met wat fraaie wolken en een beetje rommel, maar zo je hele oogst of je huis aan flarden gun je niemand.

Heb met verbijstering al allerlei filmpjes en foto's zitten bekijken. Wat een bruut weer was 't, zeg...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:06

MarjanB schreef:
In Zeewolde is het heel aantal jaren terug ook zo los gegaan https://www.youtube.com/watch?v=bPMkfbJSJn4

Super uitleg trouwens!

Hier in Ermelo ook Hagelstenen zo groot als Pingpong ballen.Is al een aantal jaren geleden,de lucht werd toen pikzwart,wij waren voor ons huis op het veld aan het voetballen.Wat we konden rennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:34

Ik kan op mn werk t filmpje niet zien, zal ik thuis even doen.

T valt me nog mee hoe ik de dag door kom. Mn lijf heeft er wel een knauw van gehad :=
Eten gaat door medicatie ook onwijs moeilijk, dat was de afgelopen dagen ook niet anders, wat een ramp. Had constant honger maar kreeg moeilijk iets door mn strot.
Ondanks dat de dagen heel vet waren, vind ik het jammer dat ik geen bad-ass shelf of wallcloud heb gezien, dat zou echt de kers op de taart zijn :D Maar die komt nog wel :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:49

Beetje off topic. ;)
Na lang beraad besloten volgend maar rijst te gaan telen ipv groente.
Onze moestuin staat weer blank, radijs, bietjes, uien, bonen, alles is verzopen. |(