Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:38

Ongeveer alle regels gingen tegelijk over boord en ook dat vind ik echt behoorlijk kwalijk.
Tel daar nog de lakse gemeentes op bij het controleren van de testen.. ook een goede blunder

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:40

lenaa_tje schreef:
Ongeveer alle regels gingen tegelijk over boord en ook dat vind ik echt behoorlijk kwalijk.

Dit inderdaad. Je zag het al van ver aankomen...1 juli in zicht, alle remmen los.
Ik kreeg een déjà-vu :+

Alhoewel we hier in BE nog wel een mondmaskerplicht hebben op bepaalde plaatsen. Maar de cijfers stijgen toch ook weer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:42

Fitzroy hier ging het licht toch echt aan om 1.00 uur in alle discotheken .
Ja de shoarma boer een uur later. En 1 donker kroegje om 4. Maar daar zat een slag volk waar niemand bij aansloot zeg maar.
En dat was hier in de buurt overal zo. En dan heb ik het over 1990.

lenaa_tje

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:45

Ook echt wel plaats afhankelijk trouwens. Ik ken hier alleen de achterlijk late tijden bij m’n vriend lag dat tijdstip vroeger. We zijn echt even oud. Zat alleen 40 km tussen.
Nu moet ik zeggen mijn schoonouders kennen 1 uur echt niet dat was veel later . Die gingen in de jaren 90 al niet meer uit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 19:51

bigone schreef:
Even voor alle duidelijkheid, dit komt door gedrag, niet door de maatregelen. Wanneer er niet zoveel gesjoemeld was met toegangsbewijzen( de verhalen duiken steeds meer op) dan had je de helft aan besmettingen gehad.

Nee, daar ben ik het toch echt niet mee eens. Maatregelen en gedrag horen bij elkaar. En als je de hele tijd communiceert dat het allemaal niet belangrijk is, dat we alles wel los kunnen laten, dat de IC het best kan hebben en jongeren toch niet erg ziek worden, dat een wachttijd na Janssen niet nodig is, dat een kleiner tijdslot dan 40 uur niet nodig is, dat een goede analyse van het risico na eerdere Testen voor Toegang niet nodig is, en je bovendien nergens inhoudelijk tegenwicht biedt aan alle propaganda rondom de anti-maatregelen-propaganda die overal rondgaat (handhaving was er ook al niet meer zo veel)... dan straal je nadrukkelijk uit dat het kan. Dat het niet zo erg is om een qr-code te faken want die is er niet echt om een besmettelijke ziekte mee in toom te houden maar vooral als zoethouder richting die vervelende mensen die de hele tijd vragen of we niet een toch een beetje voorzichtig moeten zijn.

Ook denk ik dat de hoeveelheid aan foutieve informatie wel meevalt, als je ziet dat er van 1 avond disco in Enschede al binnen een paar dagen 165 van de 800 besmet zijn, dan is het duidelijk dat je niet zo heel veel fouten hoeft te hebben om toch heeeeel veel besmettingen te krijgen. En die gaten zitten al meer dan genoeg in de regels.

Ik vind het sowieso tamelijk flauw dat onze regering de hele tijd bezig is met anderen de schuld aan te praten. Dat doet namelijk geen recht aan wat ik zie, een heleboel mensen die behoorlijk dicht in de buurt blijven van wat het verhaal van de overheid is. Die gaan af op wat er mag en wat niet. En interpreteren dat wel een klein beetje extra soepel naar zichzelf toe, maar niet zo heel veel. Als onze regering ervoor had gekozen om duidelijk te communiceren dat we op een prima positie zijn maar de zaken niet te snel en te onverantwoord willen doen om te voorkomen dat de zaken toch weer snel exploderen, had men dat zonder moeite geaccepteerd.
Wat ik allerallereerst zie in hoe we de cijfers in goed een week vertienvoudigd hebben op sommige plekken is hoeveel de situaties die we toelaten of niet dus daadwerkelijk uitmaken. Dat het niet om individuele keuzes ter plekke gaat, maar dat het gewoon heel erg helpt om mensen niet met velen in een kleine ruimte te stoppen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:17

Ik heb net, laatste uur op donderdag dus super rustig,

Voor twee weken boodschappen gedaan.

Over een week krijg ik enting twee. Nog een week later ben ik redelijk safe.

Ik zie het met mijn kwetsbaarheid en deze cijfers niet erg zitten om de komende weken veel binnen te zijn in openbare ruimtes...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:23

Ik moest op de fiets door de stad. Het was echt kneiterdruk. Niet leuk meer.
Ik ben toch wel heel blij dat ik in een rustige wijk woon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:33

purny schreef:

En jij was ook in die drukke stad, dat is dan ook niet leuk he dat je dat doet.. :+

Kom op, buiten en in de stad zijn echt de problemen niet :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:54

DuoPenotti schreef:
Fitzroy hier ging het licht toch echt aan om 1.00 uur in alle discotheken .
Ja de shoarma boer een uur later. En 1 donker kroegje om 4. Maar daar zat een slag volk waar niemand bij aansloot zeg maar.
En dat was hier in de buurt overal zo. En dan heb ik het over 1990.

Hier ging de discotheek om half 5 dicht en dan gingen we nog naar de shoarmatent :D
Zal ook begin jaren 90 zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-21 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:55

ingedebruijn schreef:
Popstra schreef:
Zolang de ziekenhuis opnames niet noemenswaardig stijgen maak ik me niet druk om besmettingen.
Er word nu veel vaker getest nu er weer veel gereisd, uit gegaan en anders word....
Eigenlijk heel logisch dat het stijgt.

Klopt maar als ze de boel op basis van alleen besmettingen dicht gaan gooien, kunnen we weer vaarwel zeggen tegen vakanties en festivals.
ja verdorie...vind het wel enn heel deprimerende gedachte als we weer beperkingen krijgen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:59

Dan was dat echt regio gebonden.
Ik had er iig geen moeite mee. Op een normale tijd weg en enigsinds normale tijd weer in je bed. Had je ook nog wat aan de dag daarna.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:26

Wanneer het volgende klopt hebben we de komende tijd echt nog wel een probleem:
De besmettelijke deltavariant van het coronavirus is heel moeilijk uit te schakelen. Mensen hebben twee prikken met een coronavaccin nodig om beschermd te zijn, maar ook dan is de afweer veel zwakker dan bij andere varianten. Mensen die één prik hebben gehad zijn nauwelijks beschermd, en hetzelfde geldt voor mensen die zijn genezen van corona.

Franse virologen hebben onderzoek gedaan naar de kracht van de deltavariant, die eind vorig jaar opdook in India en daarom eerst de Indiase variant heette. In veel landen, waaronder Nederland, is deze variant inmiddels dominant.

De wetenschappers concluderen dat de deltavariant heel goed in staat is om het afweersysteem te omzeilen. De antistoffen van mensen die niet zijn gevaccineerd, maar wel corona hebben gehad, werken redelijk goed tegen de alfavariant (voorheen de Britse variant). Diezelfde afweerstoffen hebben echter nauwelijks effect op de deltavariant, ze zijn vier keer zo zwak als bij de alfavariant.

De onderzoekers vergeleken dat met de afweer van mensen die één prik van de coronavaccins van Pfizer/BioNTech of van AstraZeneca hebben gehad. Bij ongeveer 10 procent was de afweer in staat om de deltavariant uit te schakelen. Dat betekent dat verreweg de meeste mensen ook na één prik besmet kunnen raken en ziek kunnen worden.

Na de tweede prik had 95 procent van de mensen genoeg afweer opgebouwd. Maar ook bij hen was de afweer minder sterk tegen dedeltavariant dan tegen de alfavariant. ,,Een enkele dosis Pfizer/BioNTech of AstraZeneca was niet of nauwelijks efficiënt tegen de deltavariant. Beide vaccins zorgden pas na de tweede prik voor een reactie die in staat was de deltavariant effectief te neutraliseren", aldus de onderzoekers.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:31

Jup.

Mijn boodschappen actie had een doordachte reden zeg maar...

Op maatschappelijk niveau kán het misschien gaan meevallen (hoewel ik wel problemen voorzie, maar niet zo erg als eerder)

Op mijn individueel niveau is dit een zeer linke periode.
Serieuze coronavariant, met extreem hoge R die dus héél snel opkomt momenteel.
Nog niet afdoende beschermd en een stevig verhoogde kwetsbaarheid...
En relatief veel mensen die het nauwelijks serieus meer nemen.
Weinig afstand, geen mondkapjes, niet meer alles desinfecteren.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:34

Het is überhaupt naïef om erop te vertrouwen dat mensen in groepen spontaan besluiten om verstandig te gaan doen.
Dat was het toen er vorig jaar niet gehandhaafd werd op zo ongeveer alles ('want mensen kunnen die eigen verantwoordelijkheid zo goed aan'), en dat is het nog steeds nu alles met een noodvaart open gegooid werd zodra de besmettingen iets omlaag gingen.

Waarom gelooft men toch steeds dat mensen massaal in het algemeen belang zullen handelen, ook als ze daar zichzelf mee benadelen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:46

Gelukkig gaan we aardig goed met het vaccineren en Corona krijgen na één prik betekend niet dat je het ziekenhuis in moet, wel kan er zo weer ruimte zijn voor andere varianten omdat je veel meer besmettingen krijgt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:47

Relaxed schreef:
purny schreef:

En jij was ook in die drukke stad, dat is dan ook niet leuk he dat je dat doet.. :+

Kom op, buiten en in de stad zijn echt de problemen niet :n

Ik was op weg naar huis en de stad was de enige optie.
Vind de stad sowieso druk. Heb er jaren gewoond en nu woon ik lekker rustig.
Maar het leek gewoon alsof corona nooit heeft bestaan.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:22

Fitzroy schreef:
Nou DP, ik weet niet of je op jezelf doelt maar in mijn tijd gingen we ook pas tegen 12-en de stad in nadat we al een drankje hadden gedaan bij iemand thuis en tot 5 uur’s morgens door :+
Nog een broodje shoarma eten en dan kwam ik binnen als mijn vader al zijn bed uit was en de krant zat te lezen.
Dat is echt niet van nu.

Ik ben 36 en in 'mijn tijd' was het in ieder geval al.

Maar ik heb ook weleens diners op mijn studentenvereniging gehad waarbij ik wel om 1 uur al in bed lag (katjelam) en dan had ik ook echt niks aan de volgende dag hoor :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:06

Haha, Tiggs, dan ben je nog een jonkie in mijn ogen :D

Ik ben heel benieuwd waar het OMT en vervolgens de regering meekomen. Ik hoop zelf op sluiting van clubs, discotheken en het verbieden van grote evenementen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 07:09

Ik ben ook benieuwd.

Ik ben deze week, door eerste hulp verlenen, in contact geweest met iemand die Corona heeft nu. Ik hoef niet in quarantaine door vaccinatie maar ik vind het toch wel even spannend. Zeker gezien de mensen die ik heb gezien deze week (echt nog veel meer dan normaal…..)

Van werk mag ik gewoon aanwezig zijn ook door de vaccinatie maar het voelt nu wel spannend

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:00

ingedebruijn schreef:
Waarom te vroeg open gegaan als de ziekenhuizen het prima aan kunnen? Met al het vaccineren over de wereld, kun je je niet meer blindstaren op besmettingen omdat deze lang zo slecht niet meer hoeven te zijn ten opzichte van vorig jaar.

Echt onbegrijpelijk hoe het verworden is allemaal.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:15

Bij ons in het dorp ging in elke kroeg om 1 uur inderdaad het licht aan. Maar daarom gingen we ook naar Breda, waar de gewone kroegen tot 2 uur open bleven en een aantal tot 4 uur door gingen. En daar was het dan ook echt nog druk. En inderdaad, naar de friettent aan de haven voor we naar huis gingen. En dan praat ik over voor 1987 al. Ik ging rond half twaalf pas van huis, eerder was er niemand in onze stamkroeg op zaterdagavond. Op zondag wel vroeger (o, dan was je brak op maandagmorgen!).

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:06

Ben benieuwd wat wordt verstaan onder evenementen

Binnenkort is Nisse, meerdaagse wedstrijd, de Brabantse kampioenschappen etc zijn dat ook evenementen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:38

Wanneer het zo doorgaat zijn we over drie dagen rood , vandaag weer 1500 besmettingen erbij. Wel logisch want de mensen die met Corona besmet zijn gaan eerst naar huis, gezin, studentenhuis of de volgende avond misschien nog een keer uit. Hopen dat dit binnen een paar dagen redelijk onder controle komt. En met deze cijfers ook niet verbaasd dat de boel in de horeca gedeeltelijk weer op slot gaat. Door het loslaten van veel regels hebben blijkbaar veel mensen het idee dat alles weer kan, niet alleen in de horeca maar bij feesten enz ook.
Het is wel in sommige steden voornamelijk toch de jongeren, bvb Groningen . Alles goed onder controle en nu in drie dagen tegen de 1300 besmettingen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:43

Besmettingen zijn niet meteen zieken. Met besmettingen zonder klachten bouw je immuniteit op.
Waarom wordt dat gewoon vergeten en is iedereen alleen maar bang voor besmettingen.. De ziekenhuizen blijven leeg, daar gaat het toch om? Geen ernstig zieken maar wel immuniteit?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:44

Mariposa11 schreef:
Besmettingen zijn niet meteen zieken. Met besmettingen zonder klachten bouw je immuniteit op.
Waarom wordt dat gewoon vergeten en is iedereen alleen maar bang voor besmettingen.. De ziekenhuizen blijven leeg, daar gaat het toch om? Geen ernstig zieken maar wel immuniteit?

Precies. Blijven echt hangen in de normen van voor de vaccinatie. Kunnen we net zo goed niet vaccineren want zo kun je nooit terug naar normaal.