Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:42

Shadow0 schreef:
Hoezo 'waarschijnlijk'? Er is toch gesteld dat de regels voor deze 2 weken automatisch aflopen en weer teruggaan naar de situatie van daarvoor?

Ik had hem ook anders begrepen hoor. Ik denk dat het nog maar afwachten is wat er weer open mag volgende week. Ze moeten ook weer niet te snel gaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:46

Er was idd aangegeven dat de aanscherping van vorige persco bedoeld was voor 2 weken en daarna weer terug zou gaan naar voorheen. Zo zegt de NOS het nu ook

Citaat:
Minister De Jonge verwacht dat bioscopen, musea en bibliotheken volgende week weer open kunnen. Dat was ook de verwachting toen het kabinet twee weken geleden aankondigde dat deze gelegenheden moesten sluiten.

De gedeeltelijke lockdown van de persco daarvoor heeft geen einddatum

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:08

Shadow0 schreef:
Hoezo 'waarschijnlijk'? Er is toch gesteld dat de regels voor deze 2 weken automatisch aflopen en weer teruggaan naar de situatie van daarvoor?

Dat was toch afhankelijk van de resultaten?

De resultaten zijn hoopvol, dus men rekent op de heropening van o.a. de musea. Dit hoorde ik op het nieuws.

Edit:
Zoals Secrecible net antwoordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:13

Shadow0 schreef:

Nee dit was afhankelijk van de cijfers . Maar dat lijkt goed, wanneer het slechter was geworden ging er nog veel meer dicht.

Shadow0

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:23

Ik lees dit op de site: "Vanaf 19 november gaan we terug naar de gedeeltelijke lockdown van 14 oktober. Medio december beoordeelt het kabinet wat er voor de periode daarna mogelijk is. Er moet voldoende bewijs zijn in vermindering van het aantal besmettingen en de druk op de reguliere zorg voor de maatregelen heroverwogen kunnen worden."
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-lockdown

De extra regels van 3 november stoppen automatisch op 19 november, zonder voorbehoud voor de cijfers. (En ik wil dat voorbehoud best zien als de situatie uitzonderlijk verandert, maar daar is nu in elk geval geen sprake van.)
En de regels die daarvoor al van kracht waren, worden medio december heroverwogen, wel afhankelijk van de cijfers.

Dat hoort te betekenen dat musea weer open kunnen volgens de regels van 14 oktober: doorstroming, reservering en tijdsblokken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:24

Zo heb ik het niet begrepen, na 2 weken zouden de musea e.d weer open. Als de cijfers echt slechter zouden worden zouden er misschien in bepaalde regio's meer maatregelen volgen.

Edit: wat Shadow zegt...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:32

We zitten onder de 1!

RIVM: 4695 nieuwe besmettingen, R onder 1 gezakt
Bij het RIVM zijn de afgelopen dag 4695 nieuwe coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 6 minder dan gisteren.

Ten opzichte van een week eerder is het aantal nieuwe besmettingen afgelopen week fors gedaald. In een week tijd zijn er 43.624 nieuwe positieve testen bij het RIVM gemeld. Een week eerder waren dat er 64.036. Dat is een afname van 32 procent. Vorige week daalde het aantal besmettingen met 5 procent.

Ook het percentage positieve tests is gedaald. Van alle mensen die getest werden, was 14,5 positief. Een week eerder was dat 16,6 procent.

Het zogenoemde besmettingsgetal R was op 23 oktober 0,91. Dat betekent dat 100 mensen samen 91 anderen besmetten. Alleen als de R onder de 1 zakt, neemt de verspreiding van het virus af.

565 doden in een week
Afgelopen week zijn er door de GGD's 565 doden gemeld bij het RIVM, van wie 98 vandaag. Een week eerder waren dat er 435. In totaal zijn er nu 8141 bevestigde coronapatiënten overleden aan het virus.

Of het aantal doden verder stijgt hangt mede af van het aantal besmettingen in verpleeghuizen. Er waren op 8 november 658 verpleeghuizen waar de afgelopen twee weken minimaal één coronabesmetting is vastgesteld. Een week geleden waren dat er 611. Op het hoogtepunt van de eerste coronagolf, op 15 april, waren er 828 verpleeghuizen met minimaal één besmetting.

nos.nl

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 17:33

Tancreda4 schreef:
Sint Maarten, geen idee of ze dat hier doen. Neem aan dat je moet laten zien dat je mee doet als huiszijde met zulke dingen? Wij hebben ze iig nog nooit gehad en ik hoop ook niet dat ze hier komen haha

Is heel erg regio afhankelijk, is geloof ik meer traditie in het noorden (en meer plaatsen maar dus overal anders)

Ik ben van het noorden naar de randstad verhuisd en had eerste jaar heel braaf snoep gekocht. Kwam er niemand langs, kon ik t zelf op eten :')

Bij ons in t noorden liet je niet specifiek zien dat je mee deed. Dus heb ook wel is gewoon alle lichten uit gezet :Y)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:15

Bij ons al snel 200 kinderen aan de deur elk jaar .... ( amsterdam )
Wij doen dit jaar niet open, maar ik hoop ook dat iedereen zo verstandig is om niet te gaan lopen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:53

Inderdaad staat al die tijd op de rijksoverheid site al dat we op 19 november teruggaan naar de maatregelen van 14 oktober. :j

Sint-Maarten wordt hier niet gevierd. Nu in de coronatijd is het lokaal bepaald of het doorgaat of niet.
Collectanten heb ik nu met de corona veel meer gezien als anders. Maar we zijn nu ook altijd thuis met het thuiswerken, ik denk dat ze in het verleden regelmatig aan een gesloten deur stonden. Meeste collectanten krijgen bij mij ook een nee, zijn een paar doelen waar ik wel aan geef. En verder doneren wij ieder jaar vrij veel, maar aan goede doelen die we zelf uitzoeken. Kunnen internationale goede doelen zijn, nationale of juist weer lokale. Zo was hier afgelopen jaar de oproep als ieder huishouden 20 euro gaf dan konden er in heel het dorp voldoende AED's neergehangen worden. Dat vind ik toch iets erg belangrijks, en daar hebben we juist weer 100 euro aan geschonken, in de wetenschap dat niet ieder gezin zou schenken. En de AED's hangen er nu ook allemaal, en zijn al nuttig gebleken. Maar ik geef niet klakkeloos aan alle collectanten. Heb meestal ook geen kleingeld in huis.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:14

purny schreef:
We zitten onder de 1!

RIVM: 4695 nieuwe besmettingen, R onder 1 gezakt
Bij het RIVM zijn de afgelopen dag 4695 nieuwe coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 6 minder dan gisteren.

Ten opzichte van een week eerder is het aantal nieuwe besmettingen afgelopen week fors gedaald. In een week tijd zijn er 43.624 nieuwe positieve testen bij het RIVM gemeld. Een week eerder waren dat er 64.036. Dat is een afname van 32 procent. Vorige week daalde het aantal besmettingen met 5 procent.

Ook het percentage positieve tests is gedaald. Van alle mensen die getest werden, was 14,5 positief. Een week eerder was dat 16,6 procent.

Het zogenoemde besmettingsgetal R was op 23 oktober 0,91. Dat betekent dat 100 mensen samen 91 anderen besmetten. Alleen als de R onder de 1 zakt, neemt de verspreiding van het virus af.

565 doden in een week
Afgelopen week zijn er door de GGD's 565 doden gemeld bij het RIVM, van wie 98 vandaag. Een week eerder waren dat er 435. In totaal zijn er nu 8141 bevestigde coronapatiënten overleden aan het virus.

Of het aantal doden verder stijgt hangt mede af van het aantal besmettingen in verpleeghuizen. Er waren op 8 november 658 verpleeghuizen waar de afgelopen twee weken minimaal één coronabesmetting is vastgesteld. Een week geleden waren dat er 611. Op het hoogtepunt van de eerste coronagolf, op 15 april, waren er 828 verpleeghuizen met minimaal één besmetting.

nos.nl

Weet je wat ik het irritante hieraan is? Dat de R in het noorden sowieso al aardig oke was. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de R per veiligheidsregio. Dit is het gemiddelde van het hele land. Laat ze maar mooi kijken hoe het zit in de haarden qua R. (en zet er een tijdelijk hek omheen :+ )

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:29

Kun je nagaan hoe verschrikkelijk veel verschil de maatregelen maken.

Zo snel zo'n enorme daling.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:30

dat is dan weer het voordeel aan exponentiele groei en krimp. Het gaat ook snel weer omlaag.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:31

secricible schreef:
dat is dan weer het voordeel aan exponentiele groei en krimp. Het gaat ook snel weer omlaag.

Maar het laatste deel duurt dan juist weer vreselijk lang :')
Daar zijn we alleen nog niet *D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:46

Moesten toch terug naar de 250 besmettingen per week? Dat duurt nog even. Of was het 250 per dag?

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:09

SusanH schreef:
Moesten toch terug naar de 250 besmettingen per week? Dat duurt nog even. Of was het 250 per dag?

hangt af van welke plek in de route kaart je doel is :Y)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:11

Die routekaart geloof ik niet meer zo. Die was al vrij vlot achterhaald.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:12

Daar staat bij waakzaam: Positieve testen per 100.000 inwoners per week: minder dan 50

Dan mag weer vrij veel.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:14

[/quote]

Weet je wat ik het irritante hieraan is? Dat de R in het noorden sowieso al aardig oke was. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de R per veiligheidsregio. Dit is het gemiddelde van het hele land. Laat ze maar mooi kijken hoe het zit in de haarden qua R. (en zet er een tijdelijk hek omheen :+ )[/quote]

Maar daar heb je dus niets aan. Het is niet dat het noorden een eiland is waar je veilig zit. Er zijn ook noorderlingen die in de randstad werken, of bedrijven uit Brabant die werken in Leeuwarden. NL is gewoon te klein om het per regio te bekijken. Het heeft dan ook geen zin om je als noorderling op de borst te kloppen met hier zit het wel goed, wij doen het zo goed.

Nu was het bijvoorbeeld nl die op Europees niveau als haard Van de tweede golf werd gezien, in het voorjaar was dat Italië. Het virus laat zich niet bedwingen door grenzen, je moet het als groter geheel zien.. dat betekend qua maatregelen dus helaas 1 team 1 taak.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:14

SusanH schreef:
Die routekaart geloof ik niet meer zo. Die was al vrij vlot achterhaald.

Ik ben het eens dat ie nogal slecht wordt gebruikt op dit moment met het half tussen 4 en lockdown inzitten maar dan wwel weer paar regels nog strenger dan de eerder bedacht lockdown . :')

Maar ga er toch wel vanuit dat ze de andere kant op bij versoepelingen wel dit blijven aanhouden om niet te hard te versoepelen. Maar ja we shall see anders kunnen we ons ook niet aan een ander getal vasthouden, want het is wel waar dat uiteindelijk het kabinet/overheid toch wel bepaald wat er gebeurd en dan niet perse x aantal personen ziek besmet hoeft te zijn maar de R en superspread waarden wellicht ook mee worden genomen in besluitvorming

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:25

Pabie schreef:

Dat laatste beetje blijft. Net als griep.
De crux is het bereiken van een basis-immuniteit waardoor er geen massale toestroom naar de gezondheidszorg meer is.
Dáár zijn we nog HEEL ver vanaf en tot die tijd blijft het balanceren. tussen beperkingen en besmetting. Een evt. vaccin kan het proces versnellen maar is geen binair wondermiddel.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:30

Huertecilla schreef:
Pabie schreef:

Dat laatste beetje blijft. Net als griep.
De crux is het bereiken van een basis-immuniteit waardoor er geen massale toestroom naar de gezondheidszorg meer is.
Dáár zijn we nog HEEL ver vanaf en tot die tijd blijft het balanceren. tussen beperkingen en besmetting. Een evt. vaccin kan het proces versnellen maar is geen binair wondermiddel.

Dat weet ik ook wel

Maar ook gaat het nu een stuk sneller dan het laatste deel naar bijvoorbeeld die max 50 per 100.000 besmettingen per week, daar doelde ik meer op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:45

Hier in Spanje, Andalucía, is het dramatisch en er lijkt geen grip op. Iedereen houdt zich écht goed aan de strenge regels en toch is het als een bosbrand hoog zomer.
Hier is het bergdorp >750 per 100k en gister op één dag 10 doden vanuit één bejaardentehuis in het dorp verderop.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:04

Als iedereen zich aan de regels houdt, dan hebben ze blijkbaar de verkeerde regels ingesteld. Of mensen houden zich er toch niet zo goed aan als ze zeggen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 13:29

Karl66 schreef:
Als iedereen zich aan de regels houdt, dan hebben ze blijkbaar de verkeerde regels ingesteld. Of mensen houden zich er toch niet zo goed aan als ze zeggen...

Dat is wel erg simplistich Karl.
De mensen doen écht hun best. Er staan óveral handgels en die worden goed gebruikt. Idem afstand en maskergebruik óveral.
Dat vermindert de risicos, maar er blíjft een % verspreiding.

Er is doordat het land GROOT is én economische activiteit doorgaat helaas inherent meer besmettingsverspreidende verplaatsing. Neem bevoorrading van de supermarken, dat is nu eenmaal een risico. Goederen gaan van Almeria naar de hub in Madrid, via Granada naar Málaga. Of van Huelva naar de hub en dan naar Sevilla etc.
Ook leeft men hier nu eenmaal in groter familieverband in hetzelfde huis. Drie generaties onder hetzelfde dak is normaal.

Blijkbaar is er nu een kritische grens van verspreiding overschreden welke alleen door een stop als in april geremd kan worden. Dát is helaas geen economische mogelijkheid meer.
Het is hopen dat de laatste verscherping tot 23 november, resultaat heeft. Afgezien van uitbreiding van de ´avond´ klok tot 15.00 is er geen haalbare scherpere beperking meer.