Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:29

xxxJulia schreef:
sureido schreef:
De besmettingen vinden meestal in privé sferen plaats zoals begrafenissen en trouwerijen. Dus nee dan hoef je niet naar maart terug, en ook niet naar juni. Want daar ligt het gewoon niet aan.

Misschien kom ik nu heel dom over hoor, maar wat zou dan bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn als het nu uit de hand loopt met de stijgingen? Want ik zie zoveel mensen (wel op FB, moet ik misschien ook niet meer op kijken) roepen dat we weer terug gaan naar een lockdown als het zo doorgaat.

Mensen moeten stoppen met privé feestjes waar geen afstand gehouden wordt denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:35

xxxJulia schreef:
safina schreef:

Ze weten heel goed op welke plekken het virus wordt overgedragen. Dat achterhalen ze vrij nauwkeurig met bron en contactonderzoek. Tot nog toe niet op feestjes. Voornaamste plaatsen van overdracht: thuissituatie, op het werk, in een verpleeghuis, via overige familie. https://www.rivm.nl/documenten/wekelijk ... -nederland

Ah ja op die manier, maar ik dacht dat het sinds deze week ook wat meer door feestjes en horeca is verspreid onder jongeren (bron: https://nos.nl/artikel/2341393-versprei ... pcall.html).

Als het niet door feestjes/horeca wordt verspreid, lijkt het me wel echt lastig om nu in te grijpen. Want dan moet je echt naar de 'strenge' maatregelen terug van maart/april.

Één superspreader op een feestje, in een café, in de kapperszaak of in de kerk en dat aantal schiet ook drastisch omhoog.

Maar we zijn vaak erg geneigd om te kijken naar wat anderen doen en te roepen dat daar dan maar hard tegen moet worden opgetreden. Maar de grootste rol is voor ons allemaal zelf weggelegd. Voor iedereen.

Vanochtend kwam er een collega van mijn man op het werk: "ik moet vanmiddag even weg hoor. Ik word getest. Ben al een week verkouden." -:(-

Aan dat soort mensen hebben we het te danken hoor. Hillegom verwachten ze ook zo'n groot cluster omdat een deel van de besmette mensen gewoon is doorgelopen met klachten en niet is thuisgebleven en zich heeft laten testen.

Koekie73

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:43

Safina, dat is dan een groep die zich nu wel heeft laten testen maar niet thuis is gebleven?
Ik snap dat niet. Je laat je testen, hebt klachten als neusverkouden zijn oid en dan ga je gewoon op pad?? De folder en de GGD is vrij duidelijk; thuisblijven tot de uitslag. En bij positief testen uiteraard 2 weken quarantaine en pas weer naar buiten als je klachten 24 uur weg zijn.
Ik mag toch hopen dat mensen die positief testen daadwerkelijk zich daaraan houden trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:54

Koekie73 schreef:
Safina, dat is dan een groep die zich nu wel heeft laten testen maar niet thuis is gebleven?
Ik snap dat niet. Je laat je testen, hebt klachten als neusverkouden zijn oid en dan ga je gewoon op pad?? De folder en de GGD is vrij duidelijk; thuisblijven tot de uitslag. En bij positief testen uiteraard 2 weken quarantaine en pas weer naar buiten als je klachten 24 uur weg zijn.
Ik mag toch hopen dat mensen die positief testen daadwerkelijk zich daaraan houden trouwens.

Dit bedoel ik:
"Bij alle inwoners van de plaats die positief werden getest op Covid-19 is de GGD nagegaan waar ze zijn geweest. Daar kwam café De Kleine Beurs als gemeenschappelijke bron uit. Ook wordt nagegaan met wie ze de afgelopen dagen contact hebben gehad. ,,Dat bleek toch wel verontrustend. Een aantal mensen hebben met lichte klachten doorgewerkt”, aldus De Gouw. ,,Dat zit in onze genen, dat we niet flauw zijn en gewoon gaan werken met een neusverhoudheid of kuchje. Maar in dit geval betekent het dat deze mensen heel veel nauwe contacten hebben. Want als mensen naar hun werk zijn geweest en daar met andere mensen in aanraking zijn geweest, moeten we die mensen allemaal volgen. En dan heb je het al gauw over een veelvoud van die 23."
https://www.ad.nl/binnenland/vrees-voor ... ~adcc3073/

Overigens loopt de animo om je te laten testen nu weer op, vernam ik.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:57

sureido schreef:
xxxJulia schreef:
Misschien kom ik nu heel dom over hoor, maar wat zou dan bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn als het nu uit de hand loopt met de stijgingen? Want ik zie zoveel mensen (wel op FB, moet ik misschien ook niet meer op kijken) roepen dat we weer terug gaan naar een lockdown als het zo doorgaat.

Mensen moeten stoppen met privé feestjes waar geen afstand gehouden wordt denk ik.

Zijn ook best veel mensen geweest die nooit afstand heben gehouden, maar dat was vaak met bekenden. Nu heb ik het idee dat alle mensen weer gaan mengen en ook met vakanties. Dat gaat nooit goed!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:59

Ik vind trouwens dat de uitspraak 'dat zit in onze genen' wel ietsjes minder gebruikt mag worden. Het zit niet in onze genen, het zit in onze cultuur en economie, en aan die dingen kunnen we wat veranderen. Is er gevraagd aan de mensen waarom ze doorgewerkt hebben? Druk van werkgever, anders geen inkomsten, te weinig mensen voor het werk, andere redenen? Dat zijn namelijk hele concrete zaken die we anders kunnen invullen, en die nu nadrukkelijk buiten het gesprek vallen door te doen alsof het een individuele, natuurlijke neiging is om door te werken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:05

Shadow0 schreef:
Ik vind trouwens dat de uitspraak 'dat zit in onze genen' wel ietsjes minder gebruikt mag worden. Het zit niet in onze genen, het zit in onze cultuur en economie, en aan die dingen kunnen we wat veranderen. Is er gevraagd aan de mensen waarom ze doorgewerkt hebben? Druk van werkgever, anders geen inkomsten, te weinig mensen voor het werk, andere redenen? Dat zijn namelijk hele concrete zaken die we anders kunnen invullen, en die nu nadrukkelijk buiten het gesprek vallen door te doen alsof het een individuele, natuurlijke neiging is om door te werken.

Heel veel mensen hebben het gevoel dat ziekmelden zwak is. Of in mijn geval, ik krijg niet betaald als ik ziek ben. :)

Ik heb trouwens meer informatie gekregen over mijn studie. Alle vakken (volg er 3 ipv 2, want ik doe een extra vak) zijn helemaal online. Misschien dat de toetsing nog op locatie gaat zijn. Maar ik baal er echt enorm van. 1x per week een werkcollege had al veel gescheeld. Dat betekent namelijk dat ik al 9 maanden niet op de universiteit ben geweest zometeen. Vind het heel vervelend en eenzaam om alleen te studeren. Woon ook niet in de buurt dus "eventjes" met klasgenoten samen studeren is ook niet echt haalbaar. Worden weer 10 lange weken alleen in huis zitten.

Baal hier echt enorm van. Dan zie ik alle volle terrassen en kroegen. Mensen die feestsen geven. En ik mag niet eens onderwijs volgen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:06

Jup Marlinde hier ook alles online komend semester tot februari. Echt balen. Gelukkig woon ik op kamers anders was ik echt gillend gek geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:11

Shadow0 schreef:

Ja, eens, dat is stom geformuleerd.

De collega van mijn man had gewoon thuiswerkfaciliteiten. Ik denk een soort misplaatst gevoel van plichtsbesef ofzo.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:12

We hebben echt ALLES uit de kast gehaald om deze kermis volgends alle bedachte regels te laten verlopen maar het is echt niet te doen ....Uit onmacht en onmogelijke gestelde eisen zijn we vanavond gesloten...en weten nog niet of we komende dagen nog open willen gaan.Wij lopen al sinds vrijdag op de punten van onze tenen ....kunnen geen bedrijf meer runnen zo.De handhavers van de gemeente staan in de straat te wachten en foto’s buiten te maken tot er iemand een misstap begaat.Zo is het al vanaf vrijdag.Dagelijks volop controles en worden door hun aangesproken of we kleuters zijn....door handhavers die nog geboren moesten worden toen wij al in de horeca zaten en niet beseffen wat ze van ons vragen.

De gemeente gooit het op de tv en in de krant word bekend gemaakt dat de kermis doorgaat ....leuk verzonnen ...en horeca ondernemers moeten de klappen opvangen ....alleen maar mensen wegsturen en iedere minuut van de dag handhaven.Muziek mag niet hard , iedereen zitten , niet dansen en zo kan ik nog wel even doorgaan .... Op voor ons de mooiste dag van het jaar (roze maandag)hebben jullie alle ogen op onze zaak gericht en het met opzet verpest, had zo niet gehoeven....wij moeten de mensen op de looproute voor ons terras wegjagen terwijl wij al niet schenken aan mensen zonder zitplaats voor onze deur..... dat is wat jullie beweren en wij schenken niet aan mensen die niet zitten ....maar er zullen er vast zijn die toch een drankje hebben kunnen bemachtigen in de chaos die na de sluitingstijd van de kermis op gang kwam....Doordat ons café bekend staat al 24 roze maandagen als gay minded wil iedereen samen komen in de Stadhuisstraat.... Natuurlijk waren wij hier al dagen bang voor ....en as weekend zullen weer velen kermis vieren hier.....Kermis is voor veel mensen het straatje.... maar wij gaan ten onder aan onze populariteit....want kunnen de toestroom nooit handhaven.Wij

kunnen en willen zo niet meer werken ...lopen alleen maar politie te spelen en jullie zeggen dat er een dwangsom zal worden opgelegd van €10.000 omdat wij het volgends jullie niet onder controle weten te houden.Jullie praten over regels die nergens op slaan en verwachten dingen van ons die wij onmogelijk kunnen waarmaken.Onze zin is over, zijn er zo klaar mee... ...jullie hebben ons in een wurggreep...Wij voelen ons deze kermis net zoals in Moergestel is gebeurd met de kermis voor de leeuwen gegooid....De afgelopen 4 dagen kostte ons vele malen meer stress, dan 11 weken geen inkomsten met de lockdown.Zo gaan wij ons 25 jarig bestaan echt niet halen en is het onmogelijk een café te runnen.Hopelijk willen de mensen die ons begrijpen dit bericht delen, want hier gaat alle horeca aan ten onder!!!

Van een café in Tilburg. Vind het echt heel erg dat het zo moet gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:17

Ik vind het jammer dat er zo naar handhavers gewezen wordt... laat ze wijzen naar de burgers die zich niet aan de regels houden en het verzieken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:18

sureido schreef:
We hebben echt ALLES uit de kast gehaald om deze kermis volgends alle bedachte regels te laten verlopen maar het is echt niet te doen ....Uit onmacht en onmogelijke gestelde eisen zijn we vanavond gesloten...en weten nog niet of we komende dagen nog open willen gaan.Wij lopen al sinds vrijdag op de punten van onze tenen ....kunnen geen bedrijf meer runnen zo.De handhavers van de gemeente staan in de straat te wachten en foto’s buiten te maken tot er iemand een misstap begaat.Zo is het al vanaf vrijdag.Dagelijks volop controles en worden door hun aangesproken of we kleuters zijn....door handhavers die nog geboren moesten worden toen wij al in de horeca zaten en niet beseffen wat ze van ons vragen.

De gemeente gooit het op de tv en in de krant word bekend gemaakt dat de kermis doorgaat ....leuk verzonnen ...en horeca ondernemers moeten de klappen opvangen ....alleen maar mensen wegsturen en iedere minuut van de dag handhaven.Muziek mag niet hard , iedereen zitten , niet dansen en zo kan ik nog wel even doorgaan .... Op voor ons de mooiste dag van het jaar (roze maandag)hebben jullie alle ogen op onze zaak gericht en het met opzet verpest, had zo niet gehoeven....wij moeten de mensen op de looproute voor ons terras wegjagen terwijl wij al niet schenken aan mensen zonder zitplaats voor onze deur..... dat is wat jullie beweren en wij schenken niet aan mensen die niet zitten ....maar er zullen er vast zijn die toch een drankje hebben kunnen bemachtigen in de chaos die na de sluitingstijd van de kermis op gang kwam....Doordat ons café bekend staat al 24 roze maandagen als gay minded wil iedereen samen komen in de Stadhuisstraat.... Natuurlijk waren wij hier al dagen bang voor ....en as weekend zullen weer velen kermis vieren hier.....Kermis is voor veel mensen het straatje.... maar wij gaan ten onder aan onze populariteit....want kunnen de toestroom nooit handhaven.Wij

kunnen en willen zo niet meer werken ...lopen alleen maar politie te spelen en jullie zeggen dat er een dwangsom zal worden opgelegd van €10.000 omdat wij het volgends jullie niet onder controle weten te houden.Jullie praten over regels die nergens op slaan en verwachten dingen van ons die wij onmogelijk kunnen waarmaken.Onze zin is over, zijn er zo klaar mee... ...jullie hebben ons in een wurggreep...Wij voelen ons deze kermis net zoals in Moergestel is gebeurd met de kermis voor de leeuwen gegooid....De afgelopen 4 dagen kostte ons vele malen meer stress, dan 11 weken geen inkomsten met de lockdown.Zo gaan wij ons 25 jarig bestaan echt niet halen en is het onmogelijk een café te runnen.Hopelijk willen de mensen die ons begrijpen dit bericht delen, want hier gaat alle horeca aan ten onder!!!

Van een café in Tilburg. Vind het echt heel erg dat het zo moet gaan.

Die cafe-eigenaar in Hillegom klaagde een poosje terug ook al zo op facebook. Nu 23 besmettingen gelinkt aan zijn kroeg...

https://twitter.com/JourneyBPD/status/1 ... 57728?s=09

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:40

Laatst bijgewerkt door Denise_Storm op 21-07-20 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:48

In Noorwegen hebben ze de Noren die in Spanje op vakantie zijn allemaal een SMS gestuurd dat ze 2 weken in quarantaine moeten zodra ze thuis komen.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:57

Tot hoelaat bellen ze met testuitslagen? Is dat ook s'avonds?

Ik hoop toch stiekem vandaag wat te horen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 17:57

Cookies schreef:
In Noorwegen hebben ze de Noren die in Spanje op vakantie zijn allemaal een SMS gestuurd dat ze 2 weken in quarantaine moeten zodra ze thuis komen.

Goed zo, zouden ze met iedereen hier ook moeten doen die uit het buitenland komt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:06

Denise_Storm schreef:
Net op de radio: er dreigt een regionale lockdown, regio leiden ivm het snel oplopende aantal besmettingen in en rond Hillegom... inmiddels 28 besmettingen.

Edit: link naar Omroep West met burgemeester van Leiden https://www.omroepwest.nl/nieuws/407895 ... ckdown-aan

Zou ook wel beetje waarschuwing kunnen zijn. Maar oke, lijkt mij best een goed idee!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:06

Maar waarom? Er zijn plaatsen in nl waar je meer risico loopt dan op plaatsen in het buitenland...

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:08

Mjetterd schreef:

Volgens mij bellen ze tot 21 uur. Hoop dat je snel wat hoort, bij mij duurde het 50 uur voor dat ze belden.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:09

CynthiaV schreef:
Mjetterd schreef:

Volgens mij bellen ze tot 21 uur. Hoop dat je snel wat hoort, bij mij duurde het 50 uur voor dat ze belden.

Ik zit nog niet over de 48 maar hoop ook snel wat te horen ja. Dankje!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:16

Het wachten op de uitslag van iemand anders is trouwens net zo irritant. (Ik had vanochtend een afspraak met iemand die ook getest was, maar de uitslag was er nog niet, dus verzet naar morgen. Maar nog niets gehoord, dus ik weet nog steeds niet of het morgen doorgaat.)

... misschien is het wachten op de testuitslag wel zo lang om hoe dan ook een miniquarantaine af te dwingen. "We hebben geen idee maar dan ben je in elk geval weer ruim 2 dagen van de straat!" :P

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:20

@SusanH: het is in deze tijd toch logisch dat als er winkelwagen verplicht staat dat dit per persoon is? Verder snap ik dat samen als stel of zelf met hele families boodschappen doen niet, zeker in deze tijden. Ga gewoon even alleen de supermarkt in, gaat sneller en maakt het in de winkel minder druk, waardoor anderen ook een ruimer en veiliger gevoel hebben.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:23

LadyMadonna schreef:
Ik vind het jammer dat er zo naar handhavers gewezen wordt... laat ze wijzen naar de burgers die zich niet aan de regels houden en het verzieken...

Het is ook naar vanuit de handhavers. Ik heb het met eigen ogen gezien. Het is gewoon banketstaaf want de kroegen kunnen het gewoon niet meer aan. De handhavers kunnen beter de mensen die zich er niet aan houden boetes geven ipv de horeca constant pesten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:24

Shadow0 schreef:
Het wachten op de uitslag van iemand anders is trouwens net zo irritant. (Ik had vanochtend een afspraak met iemand die ook getest was, maar de uitslag was er nog niet, dus verzet naar morgen. Maar nog niets gehoord, dus ik weet nog steeds niet of het morgen doorgaat.)

... misschien is het wachten op de testuitslag wel zo lang om hoe dan ook een miniquarantaine af te dwingen. "We hebben geen idee maar dan ben je in elk geval weer ruim 2 dagen van de straat!" :P

:')

Ik heb ook 2 afspraken die ik moet cancelen bij geen uitslag of positieve uitslag. Het testen ontmoedigd wel voor de volgende keer.

Volgende dag pas plek om te testen en dan nog 2 dagen wachten op de uitslag. We zitten 4 dagen binnen te zitten.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 18:30

judithM schreef:
@SusanH: het is in deze tijd toch logisch dat als er winkelwagen verplicht staat dat dit per persoon is? Verder snap ik dat samen als stel of zelf met hele families boodschappen doen niet, zeker in deze tijden. Ga gewoon even alleen de supermarkt in, gaat sneller en maakt het in de winkel minder druk, waardoor anderen ook een ruimer en veiliger gevoel hebben.

Dit verschilt enorm per winkel dus nee ik vind dat helemaal niet zo logisch.
Zo moet je in mijn stad bij de praxis en gamma allemaal een kar, bij de tuinland per gezelschap een kar, bij de karwei een mandje of een kar.
Zelfs bij de jumbo (2 winkels, 1 dorp) zit er verschil in. Zo is die vlak bij mijn huis allemaal een kar en die in het centrum mag je ook een mandje per gezelschap. :+
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 21-07-20 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt