Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 10:53

SavannahNx schreef:
Kan drugsverslaving in de genen zitten en zo dus bijvoorbeeld van vader op zoon worden doorgegeven?

Deels. Uit onderzoek is gebleken dat mensen van wie de ouders alcoholverslaafd waren een groter risico hebben om zelf ook alcoholverslaafd te worden, ook als ze niet bij hun biologische ouders opgroeien.
Let wel, het is een RISICO. Het hoeft niet te betekenen dat ze het ook daadwerkelijk worden, maar het risico dat ze bij dezelfde stimulansen eerder het verslavingsgedrag gaan vertonen is groter.

Sokje_6

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:46

Het is ook zo dat mensen die van veel risico houden, een veel grotere kans hebben om verslaafd te raken dan de mensen die niet graag risico's nemen. Daar zit een hele grote invloed. En dat kan natuurlijk wel genetisch zijn vastgelegd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:51

Of zoals ze het ook wel noemen een "gevoeligheid" voor verslaving.

Groot risico willen nemen, heeft te maken met de kick, dus dopamine afgifte, en dat klopt. Een tekort aan dopamine afgifte kan erfelijk zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:52

Multicausaliteit en zo. Meerdere genen, meerdere omgevingsfactoren.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:01

Heb nog even wat dingetjes opgezocht erover haha, dit is alleen over heroine verslaving.

Er is een grotere kans op verslaving bij bepaalde genetische onderdelen, bij bepaalde kleine mutaties in DNA voor receptoren en liganden. Ook bepaalde overerfelijke ziekten kunnen in dit geval heroine verslaving in de hand werken, omdat de heroine dan wordt gebruikt als pijnstiller waardoor er snel een verslaving kan ontstaan.
Het is alleen niet gegarandeerd dat je het ook krijgt. Sowieso treden symptomen pas op na de eerste keer gebruiken (behalve bij NAS maar dat is een ander verhaal), dus als je hebt gezien hoe het bij je vader zou gaan en je zelf absoluut niet zou willen gebruiken, zullen deze dingen vaak helemaal niet aan bod komen.

Ik heb een enorm project gehad over heroine verslaving, zou hem wel door willen sturen maar hij is te groot voor email haha, hij is ruim 100 pagina's.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:54

Wat ik mij afvraag, de mensen die nachtdiensten hebben gedaan van zaterdag op zondag. Werken zij een uur minder--> dus uur minder betaald of werken ze een uur 'langer' en dus het normale aantal uren gewerkt en dus betaald?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:55

billy3105 schreef:
Wat ik mij afvraag, de mensen die nachtdiensten hebben gedaan van zaterdag op zondag. Werken zij een uur minder--> dus uur minder betaald of werken ze een uur 'langer' en dus het normale aantal uren gewerkt en dus betaald?

Ik kreeg gewoon de normale uren betaald... en van zomer naar wintertijd ook geen uur extra :)

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:57

Even van een heel ander kaliber:
Zal ik red velvet cake maken, of worteltaart? :=
Het is voor een feestje dinsdag, maar ik kan niet kiezen :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:57

Dat is niet overal hetzelfde.
Ik heb gewerkt op plaatsen waar je exacte uren werden betaald, dus nu een uur minder.
Maar ik heb ook gewekt op een plek waar je dienst 8 uur was en je 8 uur betaald werd, ook als je met de wintertijd een uur langer moest werken.
Daar was het motto, je hebt net zoveel kans op de zomer of wintertijd door de jaren heen.
Dus ga je vast wel gemiddeld goed uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:18

Ik heb ook een vraagje...

Ik wil een nieuwe opleiding starten, ik heb al eerder een zelfde opleiding gedaan alleen niet afgerond. Nou heb ik net contact gehad en eventueel kan ik een jaar of twee overslaan, alleen moet ik dan bewijzen hebben, examens die ik gedaan heb en cijferlijsten... Nou heb ik nooit bewijzen van examens ontvangen en cijferlijsten heb ik ook niet meer. Hoe moet ik hier aan zien te komen, moet ik dat via m'n vorige school doen? Bewaren hun dat soort dingen?

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:20

Volgens mij moet de school zoveel jaar het bewaren, dus ik zou gewoon even met je vorige school contact opnemen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:22

Hoe lang geleden heb je die opleiding gedaan? De laatste jaren worden alle examencijfers naar DUO gestuurd, daar kan de school waar je heengaat ze opvragen (of het leerlingvolgsysteem haalt ze automatisch op).
Anders moet een school de resultaten 5 jaar bewaren in eigen archief/leerlingvolgsysteem

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:24

Avis schreef:

Ik stem red velvet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:29

Bedankt, heb oude school net een mail gestuurd. Is van vorig jaar dus ik neem aan dat ze dat bewaard hebben, alleen nu maar hopen dat ze meewerken... Zoveel gedoe mee gehad.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:32

enamorada schreef:
Avis schreef:

Ik stem red velvet :D

stem nr 2 :wave: :j

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:07

Ik stem worteltaart, maar dan ook dat je een stukje langs brengt O:)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:10

Hoe maakt men lakleder? En is edemend lakleder? Het is namelijk wel echt leer volgens de beschrijvingen, maar de lak lijkt toch plastic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:20

Oeh red velvet :~

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:22

Red velvet :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:30

Welke huidcreme is geschikt voor een schilferige huid maar veroorzaakt ook niet gelijk puistjes?
Ik heb uiercreme geprobeerd, veroorzaakt wel puistjes. Ook dagcreme van de aldi (best getest), ook puistjes helaas. Bodylotion van diverse merken, ook puistjes.
Nu wil ik dus iets anders halen tegen mijn droge schilferige huid, maar ik wil er geen puisten van krijgen.. Welk smeerseltje is aan te raden?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 15:00

Je moet je huid eerst goed reinigen met een milde reiniger voor gevoelige huid bijv een gel of foam.
Slakkengel zou je kunnen proberen als creme, vond ik zelf erg fijn toen mijn huid problemen had. :j

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:09

Het is uiteindelijk een red velvet geworden met daarnaast worteltaartmuffins :')

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 16:59

Shanna schreef:
Welke huidcreme is geschikt voor een schilferige huid maar veroorzaakt ook niet gelijk puistjes?
Ik heb uiercreme geprobeerd, veroorzaakt wel puistjes. Ook dagcreme van de aldi (best getest), ook puistjes helaas. Bodylotion van diverse merken, ook puistjes.
Nu wil ik dus iets anders halen tegen mijn droge schilferige huid, maar ik wil er geen puisten van krijgen.. Welk smeerseltje is aan te raden?

Voor gezicht, nek/hals/decolleté/schouders of ander lichaamsdeel?
Heb je enig idee waar de schilfering vandaan komt? Overmatige huidaanmaak, doogheid?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:08

Shanna schreef:

Dior capture totale la crème multi perfection. Ik had hetzelfde probleem als jij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 17:41

Gezicht, schilfers is volgens mij gewoon droogheid, het prikt ook een beetje namelijk..