Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:57

Zebrastreep schreef:
MarlindeRooz schreef:
Op slechte dagen trek ik het niet eens om een kringloop te bezoeken. Dus ik heb nog steeds trauma’s aan al het vieze contante geld in de horeca. :r

Zou het top vinden als dat afgeschaft werd. :=

:') :')

Niet dat alleen het geld vies was trouwens... Over het algemeen zijn mensen ook vaak best wel vies.
knopjes op het pin apparaat zijn zeker brandschoon dan?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:58

Popstra schreef:
Zebrastreep schreef:

Niet dat alleen het geld vies was trouwens... Over het algemeen zijn mensen ook vaak best wel vies.

Oef geen idee kwam ik nooit aan , was nog ver voor corona hoor trouwens dat ik daar werkte.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:59

Popstra schreef:
Zebrastreep schreef:

Nee maar die taak ik niet aan. Plus als je ergens werkt raak je niets aan alleen goor contant geld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:08

Popstra schreef:
Zebrastreep schreef:

Je kan dus tegenwoordig contactloos betalen. Raak je geen enkel knopje aan, tenzij je voor meer dan 50€ afrekent.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:14

@verootjoo: Je zult ook eens in de zoveel tijd je pincode in moeten voeren om te bevestigen dat het jouw pas is. En je hebt een daglimiet.

Bij de bakker stond er toendertijd een bak met handschoentjes. Moest je betalen kon je alleen met een latex handschoentje je betaling doen als je eens je pin in moest toetsen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:17

Apple pay is ideaal!! Maar vandaag zag ik de oliebollenkraam staan, lekker denk ik. Vraag of je kunt pinnen want zag geen apparaat. Vent die er in stond, nee dat kan niet waarop mijn antwoord was oeps probleempje. Voor ik mijn zin kon afmaken begon hij te praten. Hoezo probleem, oliebollen zijn toch geen eerste levensbehoefte?? tja, kon nog net uitbrengen dat hij ze dan maar moest houden, wat een verkoper.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:18

Abiola schreef:
Dat is ook veel hygiënischer!

Mensen moeten ten alle tijden de keus hebben om met contant geld te betalen.
Ik betaalde ook mijn boodschappen contant omdat ik dan het overzicht had vanwege mijn beperking.
Nu pin ik bij de bezorger dus ik ben er op dat gebied in gegroeid.
Er verdwijnen ook steeds meer filialen van de bank en je kunt bijna nergens meer je geld storten.
Het is er allemaal niet beter op geworden

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:20

Zebrastreep schreef:
Nou toen ik nog een bijbaantje had in de kringloop kreeg ik soms geld in mijn handen gedrukt wat er zo smerig uitzag en dan ook vaak uit handen die al een tijdje niet meer gewassen waren zeg maar.

Maar althans hier kan ik gewoon nog op bijna alle plekken met contant geld betalen hoor , gisteren nog gedaan.

Ik vindt pinnen makkelijker , omdat ik zo ook snel even geld over kan maken en of geld van mijn spaarrekening kan halen of erbij kan zetten. Stel je voor dat je met heel wat spaargeld over straat loopt , geen fijn idee dan toch liever met een pasje.

Dat had ik een paar weken geleden. Met mijn spaargeld in de stromende regen naar de bank. Vervolgens kon ik daar niet meer storten. Kon ik weer terug

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:21

Eerst was het 25 euro dat je maximaal contactloos kon betalen en dat 3x op een dag.

Tegenwoordig is het al 50 euro , en volgens mij was dat al sinds corona begon. Toen kon ik opeens ook 35 euro contactloos betalen dat ik al wel dacht hé het is omhoog gegaan.

Maar goed wat ik zeg waar ik werk krijgen mensen ook contant zakgeld en dat kan gewoon overal uitgegeven worden hoor!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:24

purny schreef:
Abiola schreef:
Dat is ook veel hygiënischer!

Mensen moeten ten alle tijden de keus hebben om met contant geld te betalen.
Ik betaalde ook mijn boodschappen contant omdat ik dan het overzicht had vanwege mijn beperking.
Nu pin ik bij de bezorger dus ik ben er op dat gebied in gegroeid.
Er verdwijnen ook steeds meer filialen van de bank en je kunt bijna nergens meer je geld storten.
Het is er allemaal niet beter op geworden

Nee dat moet niet.

Contact geld is smerig, veel extra werk en diefstal/inbraak gevoelig.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:26

Het is nog altijd een wettige betaalmiddel.

Maar hoe schoon denk jij dat de winkelmandjes of karretjes zijn? Of hoe schoon het losse fruit en groente is en de broodjes in de supermarkt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:28

Nee het is dus niet wettig een betaalmiddel dat een winkelier moet aannemen. Dat staat toch in de wet. :+
En corona technisch is contant geld een onnodig contact.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:29

Digitaal geld is niet voor iedereen goed te begrijpen of te gebruiken, bijvoorbeeld mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven. De apps zijn daarvoor echt te ingewikkeld. Pinnen lukt nog wel, maar bv geld aan iemand anders geven of overzicht houden op je uitgaven is heel lastig.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:31

En vergeet overval niet. Dat is echt ingrijpend hoor.
Ik snap dat het voor sommige mensen beter budgetteren is als ze hun geld contant uitgeven, maar daarom moet een ondernemer daar nog niet aan mee werken. Contant afstorten is ook geen probleem als alles digitaal gaat. Dat er dan geen grijs of zwart circuit meer is, kan mij niet schelen.

En het is inderdaad een wettig betaalmiddel, maar de ondernemer is niet verplicht het aan te nemen.
Je kunt ook geen nieuwe auto gaan kopen met tien centjes…

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:39

Abiola schreef:

De andere kant is: vergeet niet hoeveel mensen er slachtoffer worden van digitale fraude, omdat dat veel meer om misleiding gaat en je niet meer fysiek in de buurt hoeft te zijn om te stelen. Ook dat is ingrijpend.

Citaat:
Contant afstorten is ook geen probleem als alles digitaal gaat. Dat er dan geen grijs of zwart circuit meer is, kan mij niet schelen.

Mij wel eigenlijk. Het betekent dat als je slachtoffer wordt van een schandaal als de toeslagenaffaire, je helemaal geen kant meer op kunt en anderen ook niet meer kunnen helpen. Niet alles hoeft voortdurend onder controle van de staat te staan.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:44

Shadow0 schreef:
Abiola schreef:

De andere kant is: vergeet niet hoeveel mensen er slachtoffer worden van digitale fraude, omdat dat veel meer om misleiding gaat en je niet meer fysiek in de buurt hoeft te zijn om te stelen. Ook dat is ingrijpend.

Citaat:
Contant afstorten is ook geen probleem als alles digitaal gaat. Dat er dan geen grijs of zwart circuit meer is, kan mij niet schelen.

Mij wel eigenlijk. Het betekent dat als je slachtoffer wordt van een schandaal als de toeslagenaffaire, je helemaal geen kant meer op kunt en anderen ook niet meer kunnen helpen. Niet alles hoeft voortdurend onder controle van de staat te staan.

Digitale fraude is doorgaans omdat mensen zich laten phishen of iets anders onhandigs doen, dat vind ik geen reden om een ondernemer te dwingen contant geld aan te nemen.
Als je slachtoffer bent van de toeslagenaffaire is het volgens mij nog steeds niet geoorloofd zwart geld te hebben. Maar laten we terug gaan naar Corona.

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:51

In Oostenrijk hebben jongeren een politieauto in brand gezet vanwege de nieuwe maatregelen. Eigenlijk wilde ze een politiebeamte in brand steken -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:58

Abiola schreef:
Digitale fraude is doorgaans omdat mensen zich laten phishen of iets anders onhandigs doen, dat vind ik geen reden om een ondernemer te dwingen contant geld aan te nemen.

Ik vind dat eigenlijk wel degelijk een reden, want de meeste mensen kiezen er niet voor om zich te laten phishen: het gebeurt, omdat het moeilijk is er overzicht op te houden.
Een systeem zoals geld moet werken voor vrijwel iedereen, niet alleen de mensen die handig genoeg zijn om dat allemaal bij te kunnen houden.

Citaat:
Als je slachtoffer bent van de toeslagenaffaire is het volgens mij nog steeds niet geoorloofd zwart geld te hebben.

Ik vind 'geoorloofd' dus niet het belangrijkste punt. Ik vind het belangrijker dat we mensen niet buiten de boot laten vallen. Dat gebeurt al te vaak, dat moet niet nog meer worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:10

Shadow0 schreef:
Niet alles hoeft voortdurend onder controle van de staat te staan.

Wáááát???? :D
Helemaal mee eens uiteraard ;)

Contant geld werkt altijd. Ook bij stroomstoring, bij wat voor technische storing tot met lege batterij aan toe.
Verder leef ík niet aan een mobiel geplakt. Heb nog NOOIT met een app betaald en zelden met een kaart. Kan me niet herinneren wanneer; ruím BC. Gebruik mijn debit kaart om contant geld uit de muur te trekken en daar leef ik mee *D

En ´vies´.... tja, ík zie het als _/-\o_ om mezelf te vaccineren, mijn weerstand op peil te houden.

Maar ja, de meerderheid weer; banggemaakt over besmetting of om de gezondheidszorg te redden, zal het binnen afzienbare tijd wel verboden/verplicht worden.
Ah wel, tegen die tijd betaal ik wel met mijn crypto-kaart van een anonieme ´privacy-account´ :)*
en nee, ik heb geen cént zwart. Ook geen crypto.
Ik vind contant _/-\o_ én vind dat de Staat wel genoeg weet/controle heeft.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:16

In Oostenrijk dus verplichte vaccinatie voor iedereen inclusief kinderen vanaf 5 jaar. Bovendien is de inenting bij iedereen nog maar 7 maanden geldig. Ook genezen geeft geen groen vinkje meer. Niet vaccineren betekent hoge geldboetes of gevangenisstraf totdat je wel bent ingeënt. Niet te bevatten. Ik vermoed dat er veel landen gaan volgen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:32

HELder schreef:
In Oostenrijk dus verplichte vaccinatie voor iedereen inclusief kinderen vanaf 5 jaar. Bovendien is de inenting bij iedereen nog maar 7 maanden geldig. Ook genezen geeft geen groen vinkje meer. Niet vaccineren betekent hoge geldboetes of gevangenisstraf totdat je wel bent ingeënt. Niet te bevatten. Ik vermoed dat er veel landen gaan volgen.

Enge ontwikkelingen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:33

HELder schreef:

Tja ik weet het eigenlijk ook allemaal niet meer. Ik vind heel de situatie niet meer te bevatten. Vandaag nog een verhaal van een vrouw die aan haar hersentumor geopereerd zou worden. Deze belangrijke operatie is afgezegd, omdat ze niet konden garanderen dat er een bed voor haar zou zijn.

Als de vaccinaties ervoor gaan zorgen dat veel minder mensen in het ziekenhuis komen te liggen, dan moet het maar vind ik. Zoals nu is ook geen doen meer en dit raakt inmiddels iedereen op wat voor manier dan ook. En heel deze situatie duurt al te lang. Ik merk echt dat ik me in een week tijd weer zo enorm slecht begin te voelen. Gevoel van paniek soms. Angst om het sociale contact weer kwijt te raken en in de put te raken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:35

HELder schreef:

Heb je daar een link van? Het moet namelijk eerst nog goedgekeurd worden volgens mij.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:38

Sizzle schreef:
In Oostenrijk hebben jongeren een politieauto in brand gezet vanwege de nieuwe maatregelen. Eigenlijk wilde ze een politiebeamte in brand steken -O-

Dat ze er überhaupt over dachten een mens in de fik te steken!!!
Heel zwaar straffen dergelijke amoeben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:41

Het is ook typisch nederlands dat gemiep om cash geld. In het buitenland pakken ze het maar wat graag aan is mijn ervaring.
En idd zoals HC zegt, bij een pin storing ben je lekker de sjaak als winkel zijnde.

Heel veel mensen zitten diep in de schulden vanwege het electronisch betalen en internet shoppen. Juist omdat ze geen overzicht meer hebben. Het is anders als je geld in je portomonaie hebt en je ziet wat je nog overhoud en dan jezelf nog ff bedenkt of je iets koopt of beter laat staan.

Meeste winkels die geen cash willen aannemen doen dit omdat het afstorten bij de bank tegenwoordig gedoe is..