Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:36

Ik schrijf het verhaal ook op bokt, mede omdat ik hoop dat een ander er iets aan heeft.
In de topics heb ik best wel veel info en kennis opgedaan.
Sommige meningen deel ik niet, soms stoor ik me aan imo paniek of eindeloos en oeverloos herhalen.
Maar er zullen ook mensen zijn, die mijn berichten soms vervelend vinden.

Leven en laten leven denk ik. En je kunt altijd doorscrollen.
Het is zonde van je tijd en energie je te ergeren aan elkaar.

Bedankt iedereen voor de goede wensen, steun en pb’s.
Ik wil iedereen wel persoonlijk bedanken maar dat wordt lastig.

Ik wil vooral zeggen, mocht je zelf of iemand in je omgeving dat Boris Johnson-kuchje hebben, houdt ernstig rekening met covid.
Zeker als er smaak en/of geurverlies bijkomt.
Ook als sluit je jezelf in de kelder op, it’s Gonny get you!!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:40

MoniqueT schreef:
SusanH schreef:
Ik kwam dit tegen: https://m.hbvl.be/cnt/dmf20200401_04910 ... voorwerpen zou heel goed nieuws zijn! Onderzoek uit Duitsland over virus op voorwerpen.

Die had ik vanmorgen ook al geplaatst in dit topic. Blijkbaar hebben veel mensen er overheen gelezen. Ik vind het een heel belangrijk onderzoek!

Ik vind het een beetje lastig, want in het Duitse artikel van Deutschlandfunk worden ook de deurklinken genoemd, net als op hbvl. Echter staat op Deutschlandfunk nog de toevoeging dat (nog) niet onderzocht is hoe lang het virus kan leven op een deurklink. Persoonlijk vind ik het dus een gevaarlijke uitspraak om te zeggen dat een overdracht via een deurklink zeer onwaarschijnlijk is, aangezien veel mensen zich toch onbewust in het gezicht aanraken. Ongetwijfeld zal het risico zeer klein zijn, wellicht zowaar verwaarloosbaar, maar zo stellig als hbvl het schrijft is het niet.

Dit Duitse onderzoek spreekt overigens een eerder onderzoek tegen uit Amerika. Dat onderzoek is hier toen ook gedeeld en geen over de levensduur van het virus op verschillende oppervlakten. Verder stelt het Robert Koch Institut (Duitse RIVM) dat de tests niet het realistische overdrachtsrisico van het dagelijks leven weerspiegelen.

Overigens is er ook kritiek op het onderzoek van Streeck/uni Bonn. De conclusie dat het virus zeer waarschijnlijk niet via deurklinken etc. wordt overgedragen is onderdeel van een grotere studie. Afgelopen donderdag heeft Streeck eerste resultaten van zijn onderzoek gepresenteerd tijdens een zelf georganiseerde persconferentie. De presentatie schijnt zeer onduidelijk te zijn geweest en momenteel is er nog niets beschikbaar over hun interpretatie van de resultaten of over hun werkwijze. Ook is hij tot de conclusie gekomen dat 15% van de mensen in Gangelt, waar zijn onderzoek plaats vindt, al immuun is en de maatregelen dus versoepeld zouden kunnen worden. Echter worden deze versoepelingen niet genoemd op de website van het Bundesland Nordrhein-Westfalen.

Verder worden er ook vraagtekens gezet bij de tests die worden gebruikt. Kennelijk zijn dit commerciële tests die potentieel vaak false positieve resultaten geven, waardoor het lijkt alsof die persoon het virus al heeft gehad. Het is dan mogelijk die persoon weliswaar antilichamen heeft, maar dat die tegen een van de andere Corona virussen is en niet tegen Covid-19/SARS-CoV-2. Zelfs bij een verkoudheid zou de test zich al kunnen 'vergissen' en antilichamen aan kunnen tonen. Om dit te voorkomen zouden er verdere tests gedaan moeten worden, maar aangezien hun werkwijze niet online gepubliceerd is, is het niet bekend of ze dat ook doen. Volgens Streeck kunnen de tests echter het onderscheid maken tussen de antilichamen van verschillende virussen.

Wat wellicht ook interessant is, is dat een epidemioloog als kritiek had dat niet alle personen los geteld moeten worden, maar dat er per huishouden geteld moet worden. Dit omdat de kans groot is dat wanneer 1 persoon in een huishouden het virus krijgt, de rest dit ook krijgt. Op die manier zou de 15% ook 'vals' zijn, want vaak wordt er maar 1 persoon uit een huishouden getest.

Al met al lijkt het een interessant onderzoek, maar het is nog te vroeg om echt conclusies te kunnen trekken.

Destination

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:41

Wat ontzettend heftig Tienus, heel veel sterkte :(:)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:41

Tienus bedankt voor je update. Wat spannend voor jullie. Sterkte en hier wordt geduimd.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:44

Janine1990 schreef:
Hebben jullie trouwens het hele Trump verhaal wat meegekregen?

Maf hopen dat die niet weer 4 jaar president word.

Die man zegt echt dingen..
En zo'n houding van ik ben de baas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:56

Cer schreef:
Nou ik weet niet of je die filmpjes dan wel moet bekijken..wat eruit blijkt is dat de man echt knettergek is... then again, ik zou er dan voor stemmen om alle complottheoriemensen, en mensen die zeggen :Allemaal naar buiten, naar een land te verhuizen waar hij aan de macht is, en alle mensen die wel een soort van nadenken, daar weghalen..

Laatste nieuws wat ik zag was dat hij van plan lijkt te zijn om Fauci, zijn immunoloog/adviseur (die vanaf het begin aangaf dat wat Trump deed , op zn zachts gezegd 'niet handig' was) te ontslaan... Sja, zo kun je ook met democratie omgaan.. ?

Ik heb sowieso medelijden met Fauci, die man staat zich steeds oprecht te generen over wat Trump allemaal uitkraamt, die zie je echt keer op keer denken "oh man ik wil hier geen deel van uitmaken". Ik vind het echt een wonder dat die man zelf niet opstapt :(:)

Volgens mij heeft Trump best respect voor die man, hij weet wel dat hij daar niet bij in de buurt komt zeg maar qua kennis. Maar natuurlijk vindt hij het ook wel strontvervelend dat hij daarin zijn meerdere moet erkennen en dat dat kleine mannetje wel naar eer en geweten zijn uitspraken doet en zich niet helemaal monddood laat maken door die oranje brulaap :=

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:04

tienus63 schreef:
Proef met malaria medicijn wordt niet gestart bij mijn ouder in het ziekenhuis. Andere ouder voelt zich beter en heeft weer trek.

Onderliggend lijden maakt het voor patiënt veel te gevaarlijk om te starten met die proef.
Longarts vond dit. Op ons verzoek hebben ze extra overleg gehad met behandeld cardioloog, die in onze ogen held is en die verder kijkt dan technische uitslagen en zo het probleem vindt.
Cardioloog zegt dat experiment met de medicijnen bij voorbaat fataal zal zijn in patiënts geval vanwege de conditie.

Hoe hard het ook is, we begrijpen dit en hebben er vrede mee.
Het was wel teleurstelling omdat je hoop krijgt door de artikelen en verhalen waar het ogenschijnlijk of zelfs echt geholpen heeft.

We zijn blij dat covid afdeling het nogmaals kort heeft gesloten met cardioloog.

Patiënt heeft nog steeds koorts.
Saturatie blijft wel voldoende op peil. Maar ademhaling is nog te hoog.
Komt ook door de koorts, bellen lukt patiënt nog wel.
Heeft zelfstandig partner en mij gebeld.

Wilskracht, antibiotica, zuurstof en geluk moeten nu ervoor zorgen dat het kwartje de goede kant opvalt.
Hij staat nu rechtop te tollen.

Moed verloren, al verloren zeggen we altijd.

Maar voor nu is het gewoon ruk!

Hopelijk komt ie er toch bovenop.
Mag hij niet voor de proef met de plasma gaan?
Of de nieuwste aanpak die zich richt op de vaten/embolieen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:07

Babootje schreef:
Ik heb begrepen dat je 5 dagen besmettelijk kunt zijn zonder dat zich symptomen voordoen. De eerste symptomen zijn vaak mild.Vervolgens blijft het of mild, of gaat over in een longontsteking.

Ik hoorde laatst dan weer dat je na 9 dagen na het eerste symptoom niet meer besmettelijk bent.
Dit werd gezegd tegen iemand die in een ziekenhuis werkt en corona had.

Supervaag hoeveel verschillende dingen er worden gezegd. Daarom durf ik nauwelijks nog iets te geloven bijvoorbeeld met betrekking tot oppervlakken etc.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:17

Ik twijfel ook aan het verhaal over de oppervlaktes. En hoe lang na het aanraken van die deurklink is het dan niet meer besmettelijk? 10 secondes of een paar uur?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:18

Wij nemen 3 x per dag in huis alle deurkrukken en trapleuningen af met een Dettol oplossing.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:22

rien10 schreef:
Wij nemen 3 x per dag in huis alle deurkrukken en trapleuningen af met een Dettol oplossing.

Als iedereen z'n handen ontsmet voor ie de voordeur binnengaat en daarna gelijk handen wassen hoef je binnenshuis toch verder niet meer te poetsen?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:24

Er is vast iemand hier die weet waarom alle bloem uitverkocht is?
Is dat ook omdat mensen zien dat andere mensen het kopen en dus daarom het ook kopen net als met toilet papier?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:26

elnienjo schreef:
rien10 schreef:

Als iedereen z'n handen ontsmet voor ie de voordeur binnengaat en daarna gelijk handen wassen hoef je binnenshuis toch verder niet meer te poetsen?

Dat ontsmetten van de handen doen wij ook. Ik kan het virus niet zien, ruiken of voelen. Ik weet niet zeker of ik alles gehad heb als ik mijn handen was.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 14-04-20 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:26

Ze blijven het maar oneens of ik met hooikoorts nu wel of niet naar mijn werk in het ziekenhuis mag. Ik was positief getest.

Ik heb echt hevige hooikoorts. Bel morgen de huisarts maar weer. Misschien is er een nieuw hooikoorts pilletje uitgevonden.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:27

Tienus, wat heftig zeg. Elke strohalm pakken, hoop moet je houden, en dat is heel erg moeilijk.
Dikke virtuele knuffel

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:30

Tienus sterkte!
En wat mij betreft is het echt niet vervelend dat je het hier deelt hoor. Ik hoop dat je het een beetje van je af kunt schrijven hier

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:31

friezenfan2 schreef:
Is dat ook omdat mensen zien dat andere mensen het kopen en dus daarom het ook kopen net als met toilet papier?

Om zelf brood te bakken wat nu ook regelmatig uitverkocht zou zijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:33

Marcella schreef:
friezenfan2 schreef:

Om zelf brood te bakken wat nu ook regelmatig uitverkocht zou zijn.

Bij de Boerenbond liggen de schappen er vol mee. Maar volgens mij denken veel mensen er niet aan dat je het daar ook kunt kopen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:35

raket schreef:
Ze blijven het maar oneens of ik met hooikoorts nu wel of niet naar mijn werk in het ziekenhuis mag. Ik was positief getest.

Ik heb echt hevige hooikoorts. Bel morgen de huisarts maar weer. Misschien is er een nieuw hooikoorts pilletje uitgevonden.

Dat is ook lastig. Ik snap dat ze twijfelen. Ik hoop voor je dat er een nieuw pilletje is!

Sterkte Tienus!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:36

Mag dit?

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar tegenreacties van wetenschappers op dat Duitse onderzoek ...

_Penotti

Ik heb ook nog geen 1 keer op brood mis gepakt.
Misschien wel een keer een ander soort moeten pakken dan ik liever koop.
Maar helemaal op zelfs niet toen het ergste hamsteren was.

Destination

Ik heb laatst bloem gekocht bij een tankstation :') Ik heb nu een aantal kg op voorraad, want ik ben gek op bakken, dus ik kan weer even vooruit. Toevallig afgelopen zaterdag nog 2kg weten te scoren in de supermarkt.

Wat betreft handen wassen/deurklinken schoonmaken. Wij hebben desinfectie-vloeistof in de auto en ontsmetten onze handen al in de auto als we ergens zijn geweest. We ontsmetten dan ook de dingen die je vaak aanraakt in de auto, zoals het stuur, je gordel en de handgrepen. Als we dan thuis komen lopen we direct door naar de keuken om de handen te wassen en als we de deur aan de binnenkant hebben aangeraakt, maken we dat ook gelijk schoon. Ook telefoons en sleutels maken we nu regelmatiger schoon.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:38

Gek genoeg lag het hele brood schap vol vanochtend in de lidl. Alle soorten zelfs nog 1 maisbrood wat ze normaal nooit hebben als ik boodschappen doen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:41

Hier in Spanje is ook amper aan bloem te komen, volgens mij is iedereen thuisbakker geworden. Ik kon via een Europa-winkel online nog gezeefde bloem vinden en mijn boodschappenvriend bracht in plaats van bloem een pak speltmeel mee ;-)

Wel had de Europawinkel nog 9 pakken volkorenbroodmix van Koopmans. Ook lekker!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 13:44

Geen brood eten is ook een optie :P .
Hier in Frankrijk zijn ze ook massaal cakes etc gaan bakken om de kinderen bezig te houden.

Balen Raket dat er nog steeds geen duidelijkheid is.

Ik ontsmet eigenlijk niets binnenshuis. Zit hier toch in m'n uppie te zitten.
Maar doe wel handschoenen aan tijdens het winkelen en was bij thuiskomst m'n handen.
Dadelijk eens inkopen doen, moet m'n basisvoorraad weer bijvullen en nu dus toch naar een grotere supermarkt gaan. Hoop dat het niet zoals de inter bij jou was Pien.