Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Emmaa_ schreef:Ik kan in zowel NL als het buitenland geen jurisprudentie vinden over mensen die veroordeeld zijn voor dood door schuld na pesten. Het lastige is dat de invloed van pesten (ook wel geestelijke mishandeling) vaak niet vastgesteld kan worden, en dat, hoe stom het ook is, ook vaak niet duidelijk is waar iemand die zelfmoord pleegt verder mee heeft gezeten. Het is vrijwel onmogelijk om te bewijzen dat juist die éne opmerking van die ene persoon ervoor heeft gezorgd dat iemand zich van het eigen leven beroofd heeft.
Er zijn wel andere zaken waar je als pester voor veroordeeld kan worden, maar het komt zo weinig voor. Vooral omdat het een heel groot grijs gebied is.. Met de komst van social media is pesten 'makkelijker' maar de algemene gedachte daarbij blijft toch een beetje dat iemand ook weer weg kan gaan van het internet door z'n computer uit te zetten. Ergens is het vergelijkbaar met de Runescape zaak over diefstal van online goederen.. Kan het wel diefstal zijn als iemand iets niet eens fysiek in bezit heeft? -> kan het wel pesten zijn als iemand via het internet wordt toegesproken en ook de computer uit kan zetten?
Ik denk dat het nog een flinke tijd gaat duren voordat hier jurisprudentie over is en er dus ook overgegaan kan worden tot veroordeling. Vooral omdat je veelal te maken hebt met minderjarigen..
Shanna schreef:In de genen lijkt me niet. Van vader op kind lijkt me ook niet. Wel kunnen baby's in de buik al verslaafd raken door de moeder..
Wel zijn er ook bepaalde erfelijke psychische aandoeningen waardoor mensen verslavingsgevoelig kunnen zijn. Dat kan natuurlijk wel van vader op kind doorgegeven worden.
bruintje123 schreef:Bij amanda todd is uitspraak.
http://www.rtlnieuws.nl/tags/personen/amanda-todd
Dat is toch wat je bedoeld?
Shanna schreef:In de genen lijkt me niet. Van vader op kind lijkt me ook niet. Wel kunnen baby's in de buik al verslaafd raken door de moeder..
Wel zijn er ook bepaalde erfelijke psychische aandoeningen waardoor mensen verslavingsgevoelig kunnen zijn. Dat kan natuurlijk wel van vader op kind doorgegeven worden.
SavannahNx schreef:Kan drugsverslaving in de genen zitten en zo dus bijvoorbeeld van vader op zoon worden doorgegeven?
oomens schreef:phormicola schreef:Dan heb je nog epigenetica. Dat is herschreven DNA in een voorouder wat dan weer doorgegeven wordt. Bijvoorbeeld een haat voor Duitsers omdat je opa in de tweede wereld oorlog vocht.
Nou, eh, nee.
SavannahNx schreef:Kan drugsverslaving in de genen zitten en zo dus bijvoorbeeld van vader op zoon worden doorgegeven?
phormicola schreef:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Epigenetica
Wat ik fout had was het DNA niet herschreven wordt maar dat er evengoed een onomkeerbare verandering is.
Citaat:Epigenetica is het vakgebied binnen de genetica dat de invloed bestudeert van de omkeerbare erfelijke veranderingen in de genfunctie die optreden zonder wijzigingen in de sequentie (volgorde van de basenparen) van het DNA in de celkern.
phormicola schreef:Ah verkeerd gelezen. Dank je!
Dat zal vast wel. Geen handig voorbeeld. Misschien heb je zelf een beter voorbeeld?
c_alsemgeest schreef:Maar kan nurture niet omslaan in nature wanneer het een grote overlevingstrigger heeft opgeleverd? Dus een daadwerkelijke verandering in de erfelijkheid van bepaald gedrag?
Persoonlijk denk ik niet na 1 vechtende generatie in de oorlog, daarvoor is het te kort, maar evolutie-gewijs zou dit wel kunnen na meerdere generaties. Zoals dieren die van nature bang zijn voor bepaalde spinnen met een kleur omdat ze "weten" dat ze giftig zijn. Zou een mens ook kunnen vastleggen dat bijvoorbeeld mensen van een bepaald ras gevaarlijk zijn. Al zal deze inprenting moeizamer zijn omdat wij kunnen relativeren wat dieren doorgaand niet kunnen.
Geen idee of het klopt... het is een ding die ik me af vraag