Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 16:32

Ik kan in zowel NL als het buitenland geen jurisprudentie vinden over mensen die veroordeeld zijn voor dood door schuld na pesten. Het lastige is dat de invloed van pesten (ook wel geestelijke mishandeling) vaak niet vastgesteld kan worden, en dat, hoe stom het ook is, ook vaak niet duidelijk is waar iemand die zelfmoord pleegt verder mee heeft gezeten. Het is vrijwel onmogelijk om te bewijzen dat juist die éne opmerking van die ene persoon ervoor heeft gezorgd dat iemand zich van het eigen leven beroofd heeft.

Er zijn wel andere zaken waar je als pester voor veroordeeld kan worden, maar het komt zo weinig voor. Vooral omdat het een heel groot grijs gebied is.. Met de komst van social media is pesten 'makkelijker' maar de algemene gedachte daarbij blijft toch een beetje dat iemand ook weer weg kan gaan van het internet door z'n computer uit te zetten. Ergens is het vergelijkbaar met de Runescape zaak over diefstal van online goederen.. Kan het wel diefstal zijn als iemand iets niet eens fysiek in bezit heeft? -> kan het wel pesten zijn als iemand via het internet wordt toegesproken en ook de computer uit kan zetten?

Ik denk dat het nog een flinke tijd gaat duren voordat hier jurisprudentie over is en er dus ook overgegaan kan worden tot veroordeling. Vooral omdat je veelal te maken hebt met minderjarigen..

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 18:35

Emmaa_ schreef:
Ik kan in zowel NL als het buitenland geen jurisprudentie vinden over mensen die veroordeeld zijn voor dood door schuld na pesten. Het lastige is dat de invloed van pesten (ook wel geestelijke mishandeling) vaak niet vastgesteld kan worden, en dat, hoe stom het ook is, ook vaak niet duidelijk is waar iemand die zelfmoord pleegt verder mee heeft gezeten. Het is vrijwel onmogelijk om te bewijzen dat juist die éne opmerking van die ene persoon ervoor heeft gezorgd dat iemand zich van het eigen leven beroofd heeft.

Er zijn wel andere zaken waar je als pester voor veroordeeld kan worden, maar het komt zo weinig voor. Vooral omdat het een heel groot grijs gebied is.. Met de komst van social media is pesten 'makkelijker' maar de algemene gedachte daarbij blijft toch een beetje dat iemand ook weer weg kan gaan van het internet door z'n computer uit te zetten. Ergens is het vergelijkbaar met de Runescape zaak over diefstal van online goederen.. Kan het wel diefstal zijn als iemand iets niet eens fysiek in bezit heeft? -> kan het wel pesten zijn als iemand via het internet wordt toegesproken en ook de computer uit kan zetten?

Ik denk dat het nog een flinke tijd gaat duren voordat hier jurisprudentie over is en er dus ook overgegaan kan worden tot veroordeling. Vooral omdat je veelal te maken hebt met minderjarigen..

Wel interessant. En inderdaad wat je zegt... Maar in het geval van de film die ik keek was alles openomen door het meisje dat gepest werd via eem broche-camera. Dan is er toch bewijs gefilmd dat het echt door die pester kwam.. ik neem aan dat je er dan wel wat mee kan als nabestaanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 19:03

Het lastige is dat dood door schuld lastig te bewijzen is. Ook als er bewijs is dat iemand hevig gepest heeft betekent dat niet gelijk dat iemand de dood in is gedreven door dat pestgedrag. Op het moment dat iemand door een webcam of whatever zegt/dreigt dat iemand zelfmoord moet plegen is het wat anders, maar dan is het ook geen dood door schuld meer omdat er sprake was van voorbedachte rade (je zegt niet voor niets tegen iemand dat hij/zij zelfmoord moet plegen -> je wilt dat dat gebeurt). Daarbuiten is filmmateriaal niet zomaar toegestaan als bewijs, degene die gefilmd wordt moet weten dat er op dat moment gefilmd wordt, daarom moeten bedrijven ook bordjes ophangen als er cameratoezicht is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:06

Als ik nu een vliegticket boek voor van de zomer, en ik haal over een maand een nieuw paspoort op, komt dat dan goed?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:11

eilleen333 schreef:
Als ik nu een vliegticket boek voor van de zomer, en ik haal over een maand een nieuw paspoort op, komt dat dan goed?

Jahoor, geen probleem.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:25

NinaCharlie schreef:
eilleen333 schreef:

Jahoor, geen probleem.

Ah, dacht dat je dan een nieuw nummer kreeg en ze moeilijk zouden gaan doen. Mooi, dan kan ik volgende week boeken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:48

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 23:49

Kan drugsverslaving in de genen zitten en zo dus bijvoorbeeld van vader op zoon worden doorgegeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 23:54

In de genen lijkt me niet. Van vader op kind lijkt me ook niet. Wel kunnen baby's in de buik al verslaafd raken door de moeder..
Wel zijn er ook bepaalde erfelijke psychische aandoeningen waardoor mensen verslavingsgevoelig kunnen zijn. Dat kan natuurlijk wel van vader op kind doorgegeven worden.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 00:07

Shanna schreef:
In de genen lijkt me niet. Van vader op kind lijkt me ook niet. Wel kunnen baby's in de buik al verslaafd raken door de moeder..
Wel zijn er ook bepaalde erfelijke psychische aandoeningen waardoor mensen verslavingsgevoelig kunnen zijn. Dat kan natuurlijk wel van vader op kind doorgegeven worden.

Okee thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 00:09

bruintje123 schreef:
Bij amanda todd is uitspraak.
http://www.rtlnieuws.nl/tags/personen/amanda-todd

Dat is toch wat je bedoeld?

Hij is veroordeeld voor stalking en afpersing, dus hij heeft niet de schuld gekregen voor de zelfmoord die eraan vast hing..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 00:39

Shanna schreef:

Hm er zit heel wat in de genen. Hoe effectief je stoffen afbreekt bijvoorbeeld. Hoeveel van de verschillende neurotransmitters je van nature aanmaakt, hoe gevoelig je zenuwstelsel daarop reageert etc.
Van nicotine is bekend dat er minstens 7 genen invloed hebben op de gevoeligheid voor nicotineverslaving van een individu. Zij bepalen mede hoe waarschijnlijk het is dat iemand verslaafd raakt aan nicotine, en hoe moeilijk/gemakkelijk het is om te stoppen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 06:28

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:38

Shanna schreef:

Als ik even naar mezelf en mijn broertje kijk dan lijkt het erop dat het inderdaad niet echt genetisch bepaald is.

Onze vader is heroïne, crack en alcohol verslaafd.

Wij hebben beiden flink wat gebruikt, maar dat was meer omdat het zo voorhanden was en onze omgeving zo verschrikkelijk. Beiden zijn we er zonder moeite van weggelopen toen we wat ouder waren.

Dan heb je nog epigenetica. Dat is herschreven DNA in een voorouder wat dan weer doorgegeven wordt. Bijvoorbeeld een haat voor Duitsers omdat je opa in de tweede wereld oorlog vocht.

Dat lijkt me waarschijnlijker, omdat ik bijvoorbeeld erg wars ben van alcohol maar hier niet principieel op tegen ben.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:50

phormicola schreef:
Dan heb je nog epigenetica. Dat is herschreven DNA in een voorouder wat dan weer doorgegeven wordt. Bijvoorbeeld een haat voor Duitsers omdat je opa in de tweede wereld oorlog vocht.

Nou, eh, nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:58

Daar geloof ik ook niet echt in.. Ik denk dat een groot deel ook aangeleerd gedrag kan zijn, maar als jij bijvoorbeeld geadopteerd zou zijn door duitsers dan heb je die haat nooit meegekregen van je eigen familie dus zal je nooit duitsers in het algemeen haten..

Ben je echter een crackbaby dan maakt het niet uit waar je bent, afkicken moet je toch wel..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-17 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 07:58

oomens schreef:
phormicola schreef:

Nou, eh, nee.

Nou, eh, als ik het fout heb dan corrigeer je dat in plaats van een smartass antwoord te geven waar niemand iets aan heeft.

Dus leg uit wat ik fout heb, dan kan iedereen iets leren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:00

SavannahNx schreef:
Kan drugsverslaving in de genen zitten en zo dus bijvoorbeeld van vader op zoon worden doorgegeven?

Ja, deels genen, (groot) deels opvoeding/ milieu

Veel 'verslaafden' hebben een lagere dopamine productie waardoor ze een alternatief grote prikkel nodig hebben voor hetzelfde gelukkige gevoel die mensen met een reguliere dopamine aanmaak ervaren.
Hiervan zeggen ze dat het erfelijk kàn zijn. Maar ook wanneer vader, moeder of andere mensen in de omgeving verslaafd zijn kan dit ook weer aan opvoeding en blootstelling liggen.
Het kan dus wel, maar hoeft niet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:01

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:07

phormicola schreef:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Epigenetica

Wat ik fout had was het DNA niet herschreven wordt maar dat er evengoed een onomkeerbare verandering is.

En je hebt het nogsteeds fout, want het gaat juist om de omkeerbare veranderingen die niet zichtbaar zijn in het DNA.
Citaat:
Epigenetica is het vakgebied binnen de genetica dat de invloed bestudeert van de omkeerbare erfelijke veranderingen in de genfunctie die optreden zonder wijzigingen in de sequentie (volgorde van de basenparen) van het DNA in de celkern.

Haat gevoelens tegenover Duitsers omdat je opa gevochten heeft is gewoon "nurture".

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:09

Ah verkeerd gelezen. Dank je!

Dat zal vast wel. Geen handig voorbeeld. Misschien heb je zelf een beter voorbeeld?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:12

Maar kan nurture niet omslaan in nature wanneer het een grote overlevingstrigger heeft opgeleverd? Dus een daadwerkelijke verandering in de erfelijkheid van bepaald gedrag?
Persoonlijk denk ik niet na 1 vechtende generatie in de oorlog, daarvoor is het te kort, maar evolutie-gewijs zou dit wel kunnen na meerdere generaties. Zoals dieren die van nature bang zijn voor bepaalde spinnen met een kleur omdat ze "weten" dat ze giftig zijn. Zou een mens ook kunnen vastleggen dat bijvoorbeeld mensen van een bepaald ras gevaarlijk zijn. Al zal deze inprenting moeizamer zijn omdat wij kunnen relativeren wat dieren doorgaand niet kunnen.
Geen idee of het klopt... het is een ding die ik me af vraag :+

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:30

phormicola schreef:
Ah verkeerd gelezen. Dank je!

Dat zal vast wel. Geen handig voorbeeld. Misschien heb je zelf een beter voorbeeld?

http://www.projectleven.nl/epigenetica/
Hier een duidelijke link :)

c_alsemgeest schreef:
Maar kan nurture niet omslaan in nature wanneer het een grote overlevingstrigger heeft opgeleverd? Dus een daadwerkelijke verandering in de erfelijkheid van bepaald gedrag?
Persoonlijk denk ik niet na 1 vechtende generatie in de oorlog, daarvoor is het te kort, maar evolutie-gewijs zou dit wel kunnen na meerdere generaties. Zoals dieren die van nature bang zijn voor bepaalde spinnen met een kleur omdat ze "weten" dat ze giftig zijn. Zou een mens ook kunnen vastleggen dat bijvoorbeeld mensen van een bepaald ras gevaarlijk zijn. Al zal deze inprenting moeizamer zijn omdat wij kunnen relativeren wat dieren doorgaand niet kunnen.
Geen idee of het klopt... het is een ding die ik me af vraag :+

Ik heb daadwerkelijk geen idee :+ niet mijn vakgebied :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:37

Kan het even voorleggen aan de psychiater op mijn werk :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:52

Waar ik vooral op doelde was dat het begrip 'Duitsers' (mensen die aan de andere kant van een volstrekt arbitrair stippellijntje op een landkaart zijn geboren en gemiddeld iets meer worst eten en wat anders spreken dan de uiterlijk vergelijkbare mensen van 'onze' kant van de grens) veel te vaag is om überhaupt een erfelijke aangeboren haat te veroorzaken.
Hoe zou je je DNA moeten uitleggen dat een Duitser fout is maar een Zwitser met dezelfde taal niet? Dat een Limburger zijn halve grammatica bij de Duitsers heeft geleend maar dat die wel te vertrouwen is? Dat foute matjes in het haar gehaat moeten worden behalve als ze van New Kids zijn?
Welk (epi)genetisch mechanisme krijgt het voor elkaar om dat vast te leggen?