Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:31

Normaal staat die datum er bij ja. Maar juist bij de auto's met een al lang verkopen APK geeft ie het zo weer:
Afbeelding
Is bij een garage dus die tenaamstelling is bij hun.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:42

Raar.
Is dat ook als je bij andere kenteken sites kijkt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:59

Wat zegt de RDW?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:17

Ah RDW zegt dit:
Afbeelding

Misschien even de grens over geweest omdat er wel een APK geregistreerd staat maar dus pas (opnieuw?) in NL geregistreerd is in Oktober?
Om in België te checken krijg ik zo niet gevonden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:42

Deze auto is nooit in NL geweest maar eind vorig jaar geïmporteerd. Hij is van 2014, dus had volgens de NL regels voor het eerst APK gekeurd moeten worden in 2018. Dat is -logisch want buitenlandse auto - niet gebeurd. Auto moet dus nog langs de NL normen gekeurd worden en krijgt dan een APK tot 2026 bij goedkeuring.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:45

Ik stel hem even hier: ik heb een ongeveer twee jarige Podenco kruising sinds 4 maanden. Het viel een vriendin van me op dat zijn ene pols wat dikker is dan de andere. Heeft er totaal geen last van, springt geheel vrijwillig overal op en af (ook van muurtjes van bijna een meter), scheurt door de tuin heen, absoluut niet kreupel en likt er nooit aan. Kan een hond een dikkere poot hebben als zijnde normaal? Zoals sommige mensen bv een voet wat groter hebben dan de andere?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:52

Picopico schreef:
Ben ik de enige waarbij het even duurde om door te hebben om wat voor 'beest' het ging op de vorige pagina? Ik ben denk ik wel 5x heen en weer gegaan tussen kat en hond :+

Hahahha ja sorry. Ik deed dat wel bewust.
Meer om de zoektermen in een verhaal niet heel duidelijk te hebben.

Ik heb ze er op aangesproken en ik wil voorkomen dat ze zichzelf bij de eerste Google actie tegenkomen op internet. Omdat ze weten dat ik er wat van vind.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:22

Ik vraag me al een hele tijd af, of je je kaartje moet laten ''afstempelen'' in een parkeergarage als je bijvoorbeeld maar 10 minuten hebt geparkeerd en het eerste uur is gratis. Of kan je dan gewoon rechtstreeks je auto instappen en het kaartje bij de slagboom inleveren, zonder hem eerst in de betaalautomaat te hebben gestopt?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 09:32

ManonGrr schreef:
Ik vraag me al een hele tijd af, of je je kaartje moet laten ''afstempelen'' in een parkeergarage als je bijvoorbeeld maar 10 minuten hebt geparkeerd en het eerste uur is gratis. Of kan je dan gewoon rechtstreeks je auto instappen en het kaartje bij de slagboom inleveren, zonder hem eerst in de betaalautomaat te hebben gestopt?

Dit verschilt per parking en automaat

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 12:43

Ik zie nu al een paar keer iets voorbij komen van mensen die thermometer stickers in hun deken plakken van het paard.
Schijnen aquarium stickers te zijn.

Zou dit nou echt werken en welke temperatuur zou dan goed zijn onder de deken?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-25 13:04

Ik denk niet dat het werkt want elk paard heeft zijn eigen voorkeur.
Net als dat ik in een huispak en badjas loop en mijn man in zijn korte broek en T-shirt in huis :')

De beste indicator is hoe het paard er bij staat. Als echt alles koud voelt of ze staan met haar omhoog te rillen of je merkt dat ze stijve spieren hebben, dan moet het dikker. Voelen ze warm en hebben ze na een sprintje in de wei misschien zelfs klamme plekken dan moet je dunner.
Mijn ene paard stond de hele winter buiten in weer en wind onder 150 gram. Mijn huidige is een koulkleum en heb ik onder 350 staan.
Andere doen het weer beter helemaal zonder deken.

Met dekens vind ik persoonlijk altijd less is more. Liever iets te koud dan iets te warm. Dus het is vooral veel voelen en kijken naar je paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:22

Maddy_Paola schreef:
Ik zie nu al een paar keer iets voorbij komen van mensen die thermometer stickers in hun deken plakken van het paard.
Schijnen aquarium stickers te zijn.

Zou dit nou echt werken en welke temperatuur zou dan goed zijn onder de deken?

De thermometers werken zeker en het zijn inderdaad aquariumthermometers. Wat de ideale temperatuur is, dat verschilt weer per paard, wat c_alsemgeest al zegt.

Volgens mij houden de meeste mensen 27-28 graden aan onder de deken. Wat mij persoonlijk hoog lijkt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:24

En heel betrouwbaar zijn die stickers niet. Ik heb heel veel aquariums en ik gebruik een hang on thermometer omdat die in het water zit. Zo'n sticker zit op de buitenkant en zit dus glas tussen. Net als dat je zo'n sticker aan de binnenkant plakt zal het nooit zo warm zijn als het paard zelf omdat de warmte van binnenuit komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:29

De thermosticker gaat aan de binnenkant van de deken, uiteraard.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 16:22

Dat geeft geen adequaat beeld.
Een paard kan op de boeg bijvoorbeeld warmer zijn dan in het flank.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 18:41

Vraag me dus vooral af hoe betrouwbaar de stickers zijn.
Mijn merrie is 28, en bij haar vertrouw ik ook echt wel op mn gevoel, het beeld hoe ze erbij staat en hoe ze voelt als ik mn hand onder de deken steek of in de liezen.

Maar ben gewoon benieuwd of die stickers dan wel een beetje accuraat zijn, meestal worden ze thv de schouder in de deken geplakt, dus dat zal nog wel prima punt zijn.
Als je die stickers gebruikt icm gezond verstand kan het misschien wel interessant zijn om het verschil tussen optimale temperatuur tussen paarden te zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 19:41

Maddy_Paola schreef:
Vraag me dus vooral af hoe betrouwbaar de stickers zijn.
Mijn merrie is 28, en bij haar vertrouw ik ook echt wel op mn gevoel, het beeld hoe ze erbij staat en hoe ze voelt als ik mn hand onder de deken steek of in de liezen.

Maar ben gewoon benieuwd of die stickers dan wel een beetje accuraat zijn, meestal worden ze thv de schouder in de deken geplakt, dus dat zal nog wel prima punt zijn.
Als je die stickers gebruikt icm gezond verstand kan het misschien wel interessant zijn om het verschil tussen optimale temperatuur tussen paarden te zien.

Ja, dat. Het is uiteraard geen exacte wetenschap, maar kan best een handvat bieden om nog wat beter te monitoren.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 21:36

Palmera schreef:
Ik stel hem even hier: ik heb een ongeveer twee jarige Podenco kruising sinds 4 maanden. Het viel een vriendin van me op dat zijn ene pols wat dikker is dan de andere. Heeft er totaal geen last van, springt geheel vrijwillig overal op en af (ook van muurtjes van bijna een meter), scheurt door de tuin heen, absoluut niet kreupel en likt er nooit aan. Kan een hond een dikkere poot hebben als zijnde normaal? Zoals sommige mensen bv een voet wat groter hebben dan de andere?

Ik zou zeggen ja, dieren zijn ook niet helemaal symmetrisch.
Los daarvan kan het natuurlijk ook een oude blessure zijn, die blijf je soms ook zien.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 23:44

Palmera schreef:

Ik denk eerder een oude blessure. Soms blijft dat gewoon dikker.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 09:32

Dank beiden! :) Zolang hij geen pijn vertoont laat ik het wel, in april hebben we rabiës inenting en dan kan er wel even gekeken worden.

Een oude blessure zal me niks verbazen, de wildebras die het is :D Hij is geloof ik erg blij dat ie niet meer in een kennel in het asiel woont.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 10:04

Ahh, mag hij lekker "dik pootje" zijn bij jou. Heerlijk.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:08

Je kan even voelen of er vocht rondom zit. Anders is het waarschijnlijk dat hij asymmetrisch is :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:19

Ik heb een foto bijgevoegd, het lijkt idd vocht. Ik herhaal: 0.00 last.Afbeelding

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:52

Hoe kom je erachter wat de trigger voor contacteczeem is? Ik heb sinds kort rode uitslag (lijkt eczeemachtig) op mijn rechterhand. Soms wat erger, soms trekt het bij. Nu zie ik het ook links opkomen. Ik werk in de zorg dus mijn gedachten zouden zijn of handalcohol of latex, maar ik weet niet hoe ik daar dan achterkom. Er bestaan namelijk wel latexvrije handschoenen, maar die zijn prijzig dus hebben we niet op voorraad staan (zouden dan besteld moeten worden). Handalcohol mijden is een optie, maar is ook een automatisme een beetje :')

Zijn er nog meer opties om erachter te komen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 11:54

Katoenen handschoenen onder je latex handschoenen aandoen.
Of toch voor de prijzige, latex vrije handschoenen gaan. Eczeen is toch niet echt ok.