Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:09

Hoho, heel NL is idd in 1945 bevrijdt. Maar een deel van NL ook al in 44 :j maar goed, dat heeft niks met corona te maken.

Ik kwam dit tegen: https://m.hbvl.be/cnt/dmf20200401_04910 ... voorwerpen zou heel goed nieuws zijn! Onderzoek uit Duitsland over virus op voorwerpen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:10

SusanH schreef:
En toch is de kans dat Trump herkozen wordt heel heel groot. Erg eng allemaal.

Daar ga ik ook vanuit. Hij roept niet voor niets dat er extreem veel doden gaan vallen. Als dat straks de helft blijkt te zijn dan heeft zijn aanpak echt gigantisch goed gewerkt en zal hij daar heel hard op gaan...
En dan is hij weer een zelfgemaakte held.

Ik denk dat al zijn voorgaande collega presidenten vaak huilend op hun stoel zitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:22

Ik ben nu vooral heel erg boos 8)7 . Manlief was paar weken geleden in la Souterraine voor de boodschappen. Iedereen hield zich geweldig aan de 1,5 - 2 meter afstand en men moest buiten wachten want een bepaald aantal mocht maar naar binnen. -O- -O- +:)+

Dus ik ging niets vermoedend vandaag naar de intermarche in Magnac Laval en 1/5 was zeer strikt met mondkapjes of handschoentjes of beiden, hield afstand en deden vlug de boodschappen. Maar 75% gedroeg zich vreselijk :oo , tegen mij aanlopen, samenscholing zonder afstand te houden, het was zeer druk in de winkel, niets werd ontsmet door het personeel, ik heb daar dingen gezien zo idioot. Ik ben echt zwaar geschokt. Wat heb je dan aan een lock down? Vorige week is nog een koppel overleden in Magnac aan de corona.
Ik moest ook nog naar de farmacie, had van te voren gebeld zodat alles klaar zou liggen en daar vroeg ik wat zij van de intermarche vonden. De man ging helemaal los van boosheid, want er is eigenlijk te weinig veranderd daar. Zo bizar. Ik ben echt zo vreselijk boos en vooral verdrietig.
Ligt onze vriend voor zijn leven te vechten in NL wordt hier met zo'n oude populatie dit soort ongekende risico's genomen. Dus hier thuis alles ontsmet tot en met klinken, kranen, auto, boodschappen tassen, kleren gewassen, mezelf goed gedoucht en onwijs vaak mijn handen gewassen voor, tijdens en na het boodschappen uitpakken en hopelijk hebben mijn handschoentjes me beschermd want winkelwagentjes zijn zo berucht en in die winkel werd totaal niet ergens naar gekeken |( .

Zou fijn zijn als al dat ontsmetten en wassen van spullen voor niets zou zijn. Dat wacht ik nog eventjes af. Dan zouden handschoentjes voldoen met winkelen met eventueel een mondkapje. Zou ook fijn zijn voor als het seizoen weer open gaat de we het huis gaan schoonmaken bij wisselingen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:23

elnienjo schreef:
Wat valt er aan te vieren?
Vorig jaar was het hele jaar ook al in het teken van die 75 jaar en zijn er diverse shows geweest met legervoertuigen n.a.v. die bevrijding. Een jaar is wel lang genoeg geweest en hoe ironisch ook zitten we nu wereldwijd opgesloten in ons kot.

Misschien als er eenmaal een vaccin is een nieuwe feestdag in het leven roepen om wereld lockdown te herdenken, opdat we een pandemie nooit meer zo uit de hand laten lopen.

Je kan een pandemie toch niet vergelijken met het vieren van onze vrijheid ivm. Een bezetting.

Wat wel zo is dat er het hele jaar al aandacht is voor 75 jaar vrijheid. Bijv. Via de nos https://nos.nl/75jaarbevrijding/ en inderdaad ook op verschillende plekken in Nederland maar een Bevrijdingsdag van de pandemie schiet mij echt in het verkeerde keelgat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:28

pien_2010 schreef:
Ik ben nu vooral heel erg boos 8)7 . Manlief was paar weken geleden in la Souterraine voor de boodschappen. Iedereen hield zich geweldig aan de 1,5 - 2 meter afstand en men moest buiten wachten want een bepaald aantal mocht maar naar binnen. -O- -O- +:)+

Dus ik ging niets vermoedend vandaag naar de intermarche in Magnac Laval en 1/5 was zeer strikt met mondkapjes of handschoentjes of beiden, hield afstand en deden vlug de boodschappen. Maar 75% gedroeg zich vreselijk :oo , tegen mij aanlopen, samenscholing zonder afstand te houden, het was zeer druk in de winkel, niets werd ontsmet door het personeel, ik heb daar dingen gezien zo idioot. Ik ben echt zwaar geschokt. Wat heb je dan aan een lock down? Vorige week is nog een koppel overleden in Magnac aan de corona.
Ik moest ook nog naar de farmacie, had van te voren gebeld zodat alles klaar zou liggen en daar vroeg ik wat zij van de intermarche vonden. De man ging helemaal los van boosheid, want er is eigenlijk te weinig veranderd daar. Zo bizar. Ik ben echt zo vreselijk boos en vooral verdrietig.
Ligt onze vriend voor zijn leven te vechten in NL wordt hier met zo'n oude populatie dit soort ongekende risico's genomen. Dus hier thuis alles ontsmet tot en met klinken, kranen, auto, boodschappen tassen, kleren gewassen, mezelf goed gedoucht en onwijs vaak mijn handen gewassen voor, tijdens en na het boodschappen uitpakken en hopelijk hebben mijn handschoentjes me beschermd want winkelwagentjes zijn zo berucht en in die winkel werd totaal niet ergens naar gekeken |( .

Zou fijn zijn als al dat ontsmetten en wassen van spullen voor niets zou zijn. Dat wacht ik nog eventjes af. Dan zouden handschoentjes voldoen met winkelen met eventueel een mondkapje. Zou ook fijn zijn voor als het seizoen weer open gaat de we het huis gaan schoonmaken bij wisselingen.

Kun je die supermarkt daar dan niet melden bij de gemeente zodat er wordt ingegrepen? Of doen ze dat niet?
Wat gek allemaal, lijkt me afschuwelijk inderdaad, als je zelf zo voorzichtig bent.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:38

SusanH schreef:
Ik kwam dit tegen: https://m.hbvl.be/cnt/dmf20200401_04910 ... voorwerpen zou heel goed nieuws zijn! Onderzoek uit Duitsland over virus op voorwerpen.

Die had ik vanmorgen ook al geplaatst in dit topic. Blijkbaar hebben veel mensen er overheen gelezen. Ik vind het een heel belangrijk onderzoek!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:44

MoniqueT schreef:
SusanH schreef:

Die had ik vanmorgen ook al geplaatst in dit topic. Blijkbaar hebben veel mensen er overheen gelezen. Ik vind het een heel belangrijk onderzoek!

Het zou heel mooi zijn idd, maar ik weet niet of het klopt. Er zijn veel verhalen over mensen die in totale quarantaine zaten al 2 weken en het toch gekregen hebben (dus waarschijnlijk via boodschappen die geleverd zijn).
Ik vind het een beetje moeilijk dit ene onderzoek dat ingaat tegen wat alle virologen tot nu toe besluiten te geloven, maar ik hoop dat het allemaal herhaald wordt en meermaals aangetoond kan worden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:51

veerledec schreef:
Dat onderzoek ging zes weken duren SandravdB. En ik denk ook dat de scholen eerder opengaan dan overige zaken. In ieder geval speciaal en basisonderwijs (en opvang).

Het gaat erom dat kinderen een ander afweermechanisme hebben en daardoor niet alleen minder vatbaar, maar mogelijk ook minder (lang) besmettelijk. Maar dat onderzoek is vrij laat gestart en zou dus zes weken duren, dus dat werd geloof ik krap voor begin mei.

Ik vind de scholen open laten gaan wel eng. Ik ben ook niet zozeer geinteresseerd in hoe bevattelijk kinderen zijn voor het virus. Het is wel duidelijk dat zij niet zo ziek worden als volwassenen. Maar wel in hoeverre ze het door kunnen geven. Vooral op kinderdagverblijven en scholen heersen vaak virussen en verkoudheden (ook een virus). En als je daar als volwassenen (leraar of ouder) mee in aanraking komt kun je dat ook weer doorgeven. Zelf heb ik toch ervaring dat als volwassene veel op een school of kinderdag verblijf komen zorgt dat je ook vaak zelf verkouden bent (of dus wellicht een ander virus oppikt).
Daarom zou ik de scholen liever dicht willen laten. Totdat er meer bekend is over hoe besmettelijk het virus is.

Ook als je kijkt naar landen met een totale lockdown. Italie en Spanje. Nog steeds zoveel doden per dag. En de lockdown duurt daar al meer dan 2 weken. Dus wie besmet nou nog wie daar?
Gebeurt dat dan toch in een supermarkt? Of zijn er zoveel mensen die zich ongezien niet aan de regels houden? Of is het virus toch al besmettelijk voordat er symptomen zijn? Of wellicht nog veel langer nadat de patient zelf denkt dat hij genezen is? Volgens mij weten ze daar allemaal nog niet zoveel vanaf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:58

SinneJ de incubatietijd is natuurlijk wel lang. Dus kan goed zijn dat ze het al onder de leden hadden voor ze in quarantaine gingen.

En die lock down is al wel bewezen dat niet iedereen zich daar even goed aan houdt. Bovendien kan het aantal doden natuurlijk nog heel lang op lopen na een lock down, omdat de incubatietijd al 2 weken is. Voor je ziek wordt duurt dus even. Mensen die ineens heel hard achteruit gaan zijn vaak al meer dan een week ziek. Dus ja ook na een lock down kunnen er nog veel doden vallen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:59

Scum schreef:
Ook als je kijkt naar landen met een totale lockdown. Italie en Spanje. Nog steeds zoveel doden per dag. En de lockdown duurt daar al meer dan 2 weken. Dus wie besmet nou nog wie daar?

tot nu toe is de incubatietijd circa 12 dagen, als je daarbij optelt dat men gemiddeld 23 dagen dan heb je al een tijd te overbruggen van meer dan een maand. En wellicht dat het ziekteverloop ook nog een paar dagen duurt.
Dus ik denk dat je pas over een maand echt kan zien of alles goed effect heeft gehad.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:00

Het is al langer gekend dat je ook zonder symptomen besmettelijk bent en de incubatietijd is ook nogal variabel.

Dat er in de lockdown landen nog steeds honderden doden vallen heeft te maken met het feit dat er nog duizenden op de ic liggen en het sterftepercentage daar helaas hoog is.
In Frankrijk liggen er nog bijna 7000 mensen aan de beademing, een flink deel daarvan zal er helaas niet meer uit komen en dat zijn de sterfgevallen die nu nog te betreuren zijn.
Wat hoop geeft en doet denken dat een lockdown wel degelijk werkt is dat er nu wel minder mensen op ic toestromen. Dus de verspreiding vertraagd weldegelijk.
Maar die 7000 die nog kritiek zijn zullen helaas het dodental nog een tijdje hoog houden.

Vermoed dat het in Spanje en Italië hetzelfde is.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:02

SusanH schreef:
SinneJ de incubatietijd is natuurlijk wel lang. Dus kan goed zijn dat ze het al onder de leden hadden voor ze in quarantaine gingen.

En die lock down is al wel bewezen dat niet iedereen zich daar even goed aan houdt. Bovendien kan het aantal doden natuurlijk nog heel lang op lopen na een lock down, omdat de incubatietijd al 2 weken is. Voor je ziek wordt duurt dus even. Mensen die ineens heel hard achteruit gaan zijn vaak al meer dan een week ziek. Dus ja ook na een lock down kunnen er nog veel doden vallen.

Ik heb het nu over persoonlijke contacten die vanwege longziekten echt heel angstvallig binnenbleven, zelfs de hond werd door iemand anders uitgelaten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:04

Maar zoals gezegd, de incubatietijd is heel variabel. Als ze 2 weken binnen zaten en daarna symptomen kregen kunnen ze dus heel goed besmet zijn in de periode dat ze nog wel buiten kwamen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:05

Ik had het net nog in de supermarkt. Sta aan de kassa en ineens stond er een dakloze pal naast me. Ik was zo verbouwereerd dat ik gewoon sprakeloos was.
Heb thuis m'n gezicht en handen gelijk goed gewassen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:05

Scum schreef:
Gebeurt dat dan toch in een supermarkt? Of zijn er zoveel mensen die zich ongezien niet aan de regels houden? Of is het virus toch al besmettelijk voordat er symptomen zijn? Of wellicht nog veel langer nadat de patient zelf denkt dat hij genezen is? Volgens mij weten ze daar allemaal nog niet zoveel vanaf.

De lockdown is niet zo effectief als wij denken. Dat heeft in mijn ogen heel erg te maken met de aard van de gezinssamenstellingen hier in Spanje. Wij zien als gezin papa, mama, kindjes. Hier in Spanje is het gezin papa, mama, opa, oma, kindjes. Maar ... kijkend naar onze buren, daar zie ik schoonzoon en zijn twee kinderen (volwassen jongens) bij opa en oma in de tuin werken. Maar ook samen eten. ´s Avonds zitten die drie weer bij mama aan tafel, maar zij zorgt ook weer voor háár schoonouders. Dus telt het gezin zo alvast heel wat meer mensen, want komen de andere kinderen daar ook thuis? Het woord gezin wordt hier veel ruimer genomen dan in Nederland.

Mijn beste vriendin hier zorgt samen met haar broer en zus voor hun dementerende moeder, die wel op zichzelf woont. Ze slapen normaal gesproken om de beurt daar. Maar ze hebben ook allemaal weer hun eigen gezin en de volwassen kinderen wonen grotendeels nog thuis. De zoon van mijn vriendin is vrachtwagenchauffeur en brengt voedsel naar supermarkten, heel essentieel beroep dus. Maar wat brengt hij mee naar huis (en zo zijn er minimaal drie gezinnen blootgesteld).

En dan nog: meer dan de helft van de besmettingen vindt hier blijkbaar plaats in verpleeghuizen- en bejaardentehuizen. Een van de oplossingen is nu dat personeel in hotels wordt ondergebracht in plaats van thuis. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze in al die weken helemaal niet naar huis mogen.

En als laatste: het aantal doden daalt hier gelukkig enorm, de besmettingen dalen ook significant, maar er wordt veel en veel meer getest, dus komen er meer mensen die besmet zijn in de statistieken.

Afbeelding

Oranje, het aantal nieuwe besmettingen per dag. Groen het aantal mensen wat beter is (ontslagen uit ziekenhuis en grijs het aantal overledenen. Je ziet dat het aantal overledenen niet echt hard afneemt, maar dat zijn ook besmettingen van een aantal weken geleden, men gaat hier veel meer aan de beademing dan in Nederland, dus duurt het ook erg lang soms. En uiteindelijk zie je de oranje curve hier heel hard dalen, dus ondanks veel meer testen, komen er veel minder nieuwe besmettingen bij.

Er komt trouwens een steekproef onder 60.000 inwoners die random getest gaan worden om te zien hoeveel asymptotische besmettingen er zijn en hoeveel mensen al corona gehad hebben.

Edit: ik krijg net de laatste cijfers binnen van deze week. Langzaam maar zeker neemt ook het aantal besmettingen duidelijk af. Dit gaat over heel Spanje, in onze regio is het beduidend beter gelukkig. Gemiddeld 190 besmettingen op 100.000 inwoners, wij zitten op 38.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 14-04-20 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:10

Is wel 1 van de dingen die ik wat spijtig vond aan de toespraak van Macron gisteren.
Nù gaan ze massaal virussen testen, maar niet verplicht (behalve ouderen en zorgpersoneel) maar dat hadden ze 3 weken geleden moeten doen.
Nu lijken de antistoffentesten me zinvoller, maar dat lijkt er nog niet aan te komen.
Ze lopen nog steeds achter de feiten aan, jammer genoeg.

tienus63

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:13

Proef met malaria medicijn wordt niet gestart bij mijn ouder in het ziekenhuis. Andere ouder voelt zich beter en heeft weer trek.

Onderliggend lijden maakt het voor patiënt veel te gevaarlijk om te starten met die proef.
Longarts vond dit. Op ons verzoek hebben ze extra overleg gehad met behandeld cardioloog, die in onze ogen held is en die verder kijkt dan technische uitslagen en zo het probleem vindt.
Cardioloog zegt dat experiment met de medicijnen bij voorbaat fataal zal zijn in patiënts geval vanwege de conditie.

Hoe hard het ook is, we begrijpen dit en hebben er vrede mee.
Het was wel teleurstelling omdat je hoop krijgt door de artikelen en verhalen waar het ogenschijnlijk of zelfs echt geholpen heeft.

We zijn blij dat covid afdeling het nogmaals kort heeft gesloten met cardioloog.

Patiënt heeft nog steeds koorts.
Saturatie blijft wel voldoende op peil. Maar ademhaling is nog te hoog.
Komt ook door de koorts, bellen lukt patiënt nog wel.
Heeft zelfstandig partner en mij gebeld.

Wilskracht, antibiotica, zuurstof en geluk moeten nu ervoor zorgen dat het kwartje de goede kant opvalt.
Hij staat nu rechtop te tollen.

Moed verloren, al verloren zeggen we altijd.

Maar voor nu is het gewoon ruk!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:14

Vreselijk Tienus. Veel sterkte in deze moeilijke tijden :(:) .

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:19

sterkte Tienus...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:20

SusanH schreef:
Maar zoals gezegd, de incubatietijd is heel variabel. Als ze 2 weken binnen zaten en daarna symptomen kregen kunnen ze dus heel goed besmet zijn in de periode dat ze nog wel buiten kwamen.

Kan wel hoor! Ik laat me heel graag overtuigen door degelijk onderzoek, sta er zeker voor open. En ik hoop mee met jullie dat het klopt, want het zou alles een stuk eenvoudiger maken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:21

Heel veel sterkte Tienus!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:24

Spannende tijd dus Tienus, veel sterkte!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:26

Ik heb begrepen dat je 5 dagen besmettelijk kunt zijn zonder dat zich symptomen voordoen. De eerste symptomen zijn vaak mild.Vervolgens blijft het of mild, of gaat over in een longontsteking.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:29

Veel moed en kracht, Tienus. Onzekere tijden zijn zooo slopend! Zorg goed voor jezelf tussendoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:30

Heel veel sterkte gewenst Tienus!