Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 23:45

denisesilver schreef:
Menino, ik ben het dan weer absoluut niet eens met je eerste stelling. Als ik bij mezelf te raden ga, is de enige reden dat ik nooit verslaafd ben geraakt aan middelen, omdat ik er nooit aan ben begonnen. Maar die mentale verslaving is wel aanwezig, dus ik dank op mijn blote knietjes voor de doorverwijzing naar de psycholoog.

Mi uo; iedereen kan en mag zich na een cursus lifestylecoach noemen, en dat doet soms meer kwaad dan goed, maar ook niet elke psych doet deugd.

nouja, ik ben het wel met je eens dat veel coachen ook van slechte kwaliteit zijn of nutteloos, want het is geen beschermd beroep en dat is best problematisch. Ik bedoel ook gewoon meer dat de interventies meer op praktische peilers gericht moeten zijn. Desnoods door dezelfde hoogopgeleide mensen. Maar ik vind de meeste praattherapie gewoon nutteloos en er is heel weinig wetenschappelijke bewijs voor en er is ook gewoon weinig bekend over wat er werkt, wat placebo is, en wat er soms averechts werkt. Probleem is dat een psycholoog ook verslavend kan werken als hij/zij de enige is die je op een bepaalde manier aandacht geeft en dat veel mensen daarom in een bepaalde problematiek blijven hangen omdat ze daar geen afstand van durven te doen.

Poosje81 schreef:
ikke schreef:

Ja, inderdaad. Komt ie:

mannen en vrouwen zijn niet gelijk en zullen dat ook nooit worden.

_/-\o_

ik bedoel het minder onaardig dan ik klink; maar ik snap deze reactie dus niet zo goed.
Inderdaad, mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Ik denk dat geen debiel op deze aarde dat denkt :))

Mannen en vrouwen zijn wel veel meer gelijk dan veel mensen denken… Alleen sommige mensen schieten daar dan weer in door.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 08:27

zijn niet niet hetzelfde, maar zouden wel als gelijken behandeld moeten worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 08:41

Niet gelijk, wel gelijkwaardig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 08:41

ikke schreef:
Sizzle schreef:
Ikke, kan je hier niet even die opmerking plaatsen waarvoor je gevierendeelt zou worden? Dit lijkt me wel dé plek ervoor O:)

Ja, inderdaad. Komt ie:

Ik ben benieuwd over de vierendeling...?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:38

Mijn UO op het gebied van mentale gezondheidszorg: al veel te snel wordt iemand doorgestuurd naar de psycholoog/zoekt iemand zelf een psycholoog op en dat gaat ten koste van mensen die de hulp écht nodig hebben.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:56

_San87_ schreef:
ikke schreef:
Ja, inderdaad. Komt ie:

True.

Gelijkwaardig dan weer wel.

Zelfs dat situationeel niet.
Als er hier 750 pakken hooi gebracht worden, heb ik toch liever een stel mannen dan een stel vrouwen om te helpen met lossen.

Iedereen dient echter wel gelijk behandeld te worden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:00

Nou, dat hangt maar net van je soort mannen of vrouwen af natuurlijk :)

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:01

Uitzonderingen hou je altijd.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:07

Dat mannen hoger percentage spiermassa hebben en daardoor over het algemeen sterker zijn dan vrouwen is alleen geen UO, dit noemen we een feit ;) en ja er lopen niet voor niets vooral mannen zwaar fysiek werk te doen, met die paar vrouwen ertussen die uitzondering zijn op de regel.

Dat mannen en vrouwen qua lichaamsbouw niet gelijk zijn is zo vanzelfsprekend dat ik vermoed dat deze UO toch ergens anders over gaat :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:08

HopeMyDay schreef:
Mijn UO op het gebied van mentale gezondheidszorg: al veel te snel wordt iemand doorgestuurd naar de psycholoog/zoekt iemand zelf een psycholoog op en dat gaat ten koste van mensen die de hulp écht nodig hebben.

Uo: mensen mogen van mij veel sneller een psycholoog/POH opzoeken :o

Naar mijn mening worden mensen te snel aan de medicijnen geslingerd, waar ze veel beter therapie kunnen volgen. Ik houd sowieso niet van psychiaters. Des te minder hoe meer artikelen ik van hun lees.

Menino, naar mijn idee zijn veel psychologen nu de weg van bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie en EMDR ingeslagen. Dat zijn wel wetenschappelijk onderbouwde therapieën. Inderdaad in een mentale ziekte blijven hangen zie je vaak. Mensen leven dan zolang met die ziekte, dat beter worden eng is, omdat ze niet meer weten wie ze zijn zonder die ziekte.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:10

Eatshay schreef:
Uitzonderingen hou je altijd.

Ook omdat in een paar gevallen het verschil tussen biologisch en niet-biologisch (bij gebrek aan een betere term) wellicht precies omgekeerd is..
Dan heb je sterke mannen en minder sterke vrouwen..

Citaat:
Naar mijn mening worden mensen te snel aan de medicijnen geslingerd
In vervolg op een eerdere UO.. ja, dit zijn legale (voorgeschreven) drugs... Dat mag :j :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:16

Ik heb absoluut geen problemen met medicatie, dat daar gelaten. Maar als je leest hoe psychiaters over psychologen schrijven, krab ik me wel achter de oren.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:21

Ik vind dat juist te weinig mensen in therapie gaan, en niet vroeg genoeg :+ En daardoor allemaal de emotionele ontwikkeling en intelligentie hebben van een doperwt.

Overigens is er gewoon wetenschappelijke consensus dat praattherapie effectief is, effectiever dan alleen maar medicatie in veel gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:33

BaileyMix schreef:
Ik vind dat juist te weinig mensen in therapie gaan, en niet vroeg genoeg :+ En daardoor allemaal de emotionele ontwikkeling en intelligentie hebben van een doperwt.

Overigens is er gewoon wetenschappelijke consensus dat praattherapie effectief is, effectiever dan alleen maar medicatie in veel gevallen.
Maar nogmaals, dat hangt af van de aard van de ziekte. Je kunt nog zoveel met iemand praten, als de balans of uitwisseling van stoffen in de hersenen niet in orde is, is dat praten net zo effectief als praten tegen iemands gebroken been. Imo zou praattherapie wel de eerste stap moeten zijn, maar als blijkt dat dat niet (genoeg) werkt, is medicatie voorschrijven ook geen doodzonde.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:02

denisesilver schreef:
Ik heb absoluut geen problemen met medicatie, dat daar gelaten. Maar als je leest hoe psychiaters over psychologen schrijven, krab ik me wel achter de oren.

Nu ben ik wel nieuwsgierig, waar lees je zoiets?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:06

BaileyMix schreef:

Mag ik deze zin gebruiken voor mijn bio op elk social media platform waar ik gebruik van maak? :+

Mkango, je omschrijft precies wat ik wou schrijven, maar de woorden niet voor had. Ik vraag me ook af of dat te onderzoeken is chemische disbalans vs gedrags- en denkmatige problematiek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:12

denisesilver schreef:
BaileyMix schreef:

Mag ik deze zin gebruiken voor mijn bio op elk social media platform waar ik gebruik van maak? :+

Mkango, je omschrijft precies wat ik wou schrijven, maar de woorden niet voor had. Ik vraag me ook af of dat te onderzoeken is chemische disbalans vs gedrags- en denkmatige problematiek
n=1, maar als al je CBT-tactieken en -technieken niet meer werken en je na tig jaar therapie nog steeds zo suïcidaal bent als een lemming, mag je denk ik wel concluderen dat je hersenen gewoon kapot zijn. :)) De reactie van de hersenen op de voorgeschreven ADs spreekt ook boekdelen (in positieve zin).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:16

..mompelt iets over lemmigen..suicidaal ..hoax.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:20

Cer schreef:

STIL :')

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:21

Mkango schreef:
n=1, maar als al je CBT-tactieken en -technieken niet meer werken en je na tig jaar therapie nog steeds zo suïcidaal bent als een lemming, mag je denk ik wel concluderen dat je hersenen gewoon kapot zijn. :)) De reactie van de hersenen op de voorgeschreven ADs spreekt ook boekdelen (in positieve zin).

Ik weet dat het helemaal geen grappig onderwerp is en al, maar moest hier toch wel om lachen _O-

Verder denk ik dat we het moeilijk over wetenschappelijk bewezen en onbewezen therapieen kunnen hebben zonder op een specifieke aandoening te focussen, de ene kwaal is met cognitieve gedragstheraptie te verhelpen (of in ieder geval zijn de klachten te verminderen) terwijl het bij een ander mentaal probleem inderdaad op praten tegen gebroken been neerkomt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:24

Mkango schreef:
Cer schreef:

STIL :')

:')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:27

Mkango schreef:
Maar nogmaals, dat hangt af van de aard van de ziekte. Je kunt nog zoveel met iemand praten, als de balans of uitwisseling van stoffen in de hersenen niet in orde is, is dat praten net zo effectief als praten tegen iemands gebroken been. Imo zou praattherapie wel de eerste stap moeten zijn, maar als blijkt dat dat niet (genoeg) werkt, is medicatie voorschrijven ook geen doodzonde.

Oh, ik ben absoluut niet tegen medicatie hoor! En-en.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:28

denisesilver schreef:

Haha, uiteraard :))

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:39

Mkango schreef:
BaileyMix schreef:

In mijn optiek gaat het mis op het moment dat men verder moet kijken dan het eigen vakgebied.
Laat ik nog even buiten beschouwing dat het voor veel mensen moeilijk is om toe te geven dat we eigenlijk nog helemaal niet zoveel weten op dit vlak.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:56

Ooeehh uo: het ego van professionals laat de vooruitgang van behandelingen/werkzaamheden/etc. in het gedrang komen