Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 23:28

Nyaleti schreef:
Hoe vraag je netjes aan iemand waar haar roots liggen? Ze heeft een gekleurde huid en ben oprecht benieuwd waar haar familie (generaties terug?) vandaan komt maar wil deze persoon uiteraard niet beledigen.

Gewoon iets van: joh, wat is eigenlijk jouw afkomst? Ook al zijn ze in Nederland geboren, dan snapt ze vast wel wat je bedoelt.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 23:28

Nyaleti schreef:
Hoe vraag je netjes aan iemand waar haar roots liggen? Ze heeft een gekleurde huid en ben oprecht benieuwd waar haar familie (generaties terug?) vandaan komt maar wil deze persoon uiteraard niet beledigen.

Eet je ook regelmatig met die persoon?
Mijn Indische collega heeft echt overal knoflook bij. Dan kun je al redelijk subtiel een gesprek starten, als op de man afvragen te ongemakkelijk voelt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 23:31

Nyaleti schreef:

Je kunt een heel end komen op basis van de naam, precieze huidskleur, lengte, ‘rondingen’. Maar als je dat niet aandurft zou ik het voor de veiligheid algemeen/neutraal houden.

poes

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 23:44

Gewoon vragen idd :j geen aannames doen of obv rondingen gaan gokken :D

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 23:55

poes schreef:
Gewoon vragen idd :j geen aannames doen of obv rondingen gaan gokken :D

Eens in die zin dat bijvoorbeeld het verschil tussen bijvoorbeeld oost-Afrikanen en centraal Afrikanen vrij simpel te herkennen is. Net als het verschil tussen mediterane Europeanen en Scandinaviërs bijvoorbeeld. Of het verschil tussen Chinezen, Japanners en Koreanen en Mongolen.

Maar ik zie het verschil ook niet tussen bijvoorbeeld Ethiopiërs en Eritreers of Rwandese Hutus en Tutsis. In beide gevallen trap je in burgeroorlogen met (tien)duizenden doden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 02:24

Ik ben een zeer licht persoon in een mediteraans getinte omgeving.
En ik vind het zeer storend als men automatisch aanneemt dat ik duits ben. Ik heb liever de waar kom je vandaan vraag.

Ook in dit geval zou ik gewoon op de man af vragen. Al dat geleuter over beledigingen.... Met aannames en gokken beledig je harder.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 07:06

Mij werd ook weleens gevraagd of
ik Indische voorouders had.Geen probleem daar mee.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 08:21

Ik zou gewoon vragen waar iemands roots liggen. Precies zo. Geen aannames doen, dat kan pijnlijk zijn.
En vaak vinden mensen het ook leuk om over hun afstamming te vertellen als je er oprecht geïnteresseerd in bent. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:20

Britta31 schreef:
Nee, maar voor veel mensen is dat wel een probleem, zeker als het gepaard gaat met aannames en microaggressies.

Voor mij, als witte Europeaan, is het niet pijnlijk als ik zeg dat mijn moeder van de Antillen komt en zij reageren met “maar je bent wit,” andersom is voor iemand met een kleurtje de vraag “waar kom je vandaan?” “Nederland.” “Nee, maar waar kom je écht vandaan?” veel pijnlijker.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 09:35

Je kunt toch gewoon zeggen dat je de vraag stelt uit oprechte interesse en dat je het lastig vindt om de vraag te stellen zonder haar te beledigen? Dan heb je jezelf al een heel stuk ‘ingedekt’ :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:40

Zijn bij meer Albert Heijn winkels de AH perzikpartjes/halve perziken in blik-schappen helemaal leeg of alleen bij die van mij, al zeker 2 weken?

Ik zal de volgende keer dat ik boodschappen ga doen eens een medewerker aanschieten maar misschien weet iemand hier wel waarom dit zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:41

Tja, toch kan het best gevoelig liggen. Ik heb een vriendin met een Chinese naam en uiterlijk, maar haar ouders zijn geboren in Engeland en zijzelf ook. Ze voelt zichzelf ook Brits. Zij wordt er echt doodmoe van dat ze zo vaak gevraagd wordt waar ze vandaan komt. Als ze blank was geweest, dan had "London" volstaan. Maar met haar uiterlijk krijgt ze de vervolgvraag waar ze écht vandaan komt (of haar voorouders). Dat geeft haar toch steeds het gevoel dat ze een buitenstaander is. Bovendien voelt ze niet de behoefte om haar achtergrond met Jan en alleman te delen. Wel met haar vrienden.

De vraag is wellicht totaal onschuldig bedoeld, maar zij ervaart het als racistisch. Er is een tijdje een hashtag rondgegaan, #whereimreallyfrom.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:49

Nyaleti schreef:

Bij mij vragen mensen altijd als ze mn naam horen 'Goh, waar komt die naam vandaan?' (Turks)

Ik vat dit ook nooit als belediging op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:53

culaccino schreef:
Tja, toch kan het best gevoelig liggen. Ik heb een vriendin met een Chinese naam en uiterlijk, maar haar ouders zijn geboren in Engeland en zijzelf ook. Ze voelt zichzelf ook Brits. Zij wordt er echt doodmoe van dat ze zo vaak gevraagd wordt waar ze vandaan komt. Als ze blank was geweest, dan had "London" volstaan. Maar met haar uiterlijk krijgt ze de vervolgvraag waar ze écht vandaan komt (of haar voorouders). Dat geeft haar toch steeds het gevoel dat ze een buitenstaander is. Bovendien voelt ze niet de behoefte om haar achtergrond met Jan en alleman te delen. Wel met haar vrienden.

De vraag is wellicht totaal onschuldig bedoeld, maar zij ervaart het als racistisch. Er is een tijdje een hashtag rondgegaan, #whereimreallyfrom.
En iedereen denkt "ah joh, ik ben maar één persoon," maar 100 'één personen' zijn er toch weer 100 die die vraag aan je stellen en als je 100 keer moet uitleggen dat je inderdaad uit Londen komt en dat het mensen verder geen klap aangaat waar je familie oorspronkelijk vandaan komt, want ook dat kan vrij gevoelig liggen - ik denk dat mensen van Duitse komaf in Zuid Amerika ook niet staan te springen om het daarover te hebben, of nazaten van Holocaustoverlevenden die zich in de VS gevestigd hebben. Niet elke migratie is vrijwillig geweest en niet iedereen praat er graag over.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:58

Mkango schreef:
Britta31 schreef:
Nee, maar voor veel mensen is dat wel een probleem, zeker als het gepaard gaat met aannames en microaggressies.

Voor mij, als witte Europeaan, is het niet pijnlijk als ik zeg dat mijn moeder van de Antillen komt en zij reageren met “maar je bent wit,” andersom is voor iemand met een kleurtje de vraag “waar kom je vandaan?” “Nederland.” “JNee, maar waar kom je écht vandaan?” veel pijnlijker.

Oh, bedoel je dat? Ik kom net van huis. Van de dorpsstraat nummer 46

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:57

Nav een bestelling die ik heb geannuleerd omdat ik de website niet vertrouwde.

Als een bedrijf ook via BOL.com verkoopt, zijn ze dan 'betrouwbaar'? Ik vrees bij dit bedrijf dat ze niet gaan leveren, dus ik heb de bestelling (hopelijk!) geannuleerd (via de website, met een vage doch vriendelijke medewerker). Nu zie ik dat hun producten ook op Bol.com staan.
kan ik het via bol dan wel veilig proberen?
(ze krijgen daar ook zoveel lovende recenties dat ik er argwaan van kreeg :') )

Edit: Oh, vloerkledengroothandel.nl, karpet24, vloerkleedwebwinkel, karpetten.. het is allemaal dezelfde winkel blijkbaar... -O-

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 07:53

Hoe maak je hier nou kaarsjes van met de print bovenop, als er geen gaatje voor de lont in zit? Mijn brein loopt echt tegen een muur, misschien dat hier iemand het snapt.

Afbeelding

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:01

Ik doe het lontje er recht in, knoop de bovenkant van het lontje aan een cocktailprikker en die leg ik er bovenop. Zo zakt hij er niet verder in en wordt hij wel mooi recht.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:04

Dan moet je het lont achteraf aanbrengen door een gaat te prikken met een (hete) breinaald of zo?
Anouska, dan houdt het lont bij de bovenkant op, hoe laat je hem er dan aan de bovenkant uitsteken?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 08:15

Anoeska27 schreef:
Ik doe het lontje er recht in, knoop de bovenkant van het lontje aan een cocktailprikker en die leg ik er bovenop. Zo zakt hij er niet verder in en wordt hij wel mooi recht.

Maar dan heb je de print dus niet bovenop.

Elles schreef:
Dan moet je het lont achteraf aanbrengen door een gaat te prikken met een (hete) breinaald of zo?
Anouska, dan houdt het lont bij de bovenkant op, hoe laat je hem er dan aan de bovenkant uitsteken?

Ah ja dat zou wel kunnen natuurlijk!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 09:49

Ik denk inderdaad na het uitharden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 11:48

Elles schreef:

Nee, want hij zit een stukje om het stokje geknoopt. Als je hem na het uitharden losmaakt dan heb je een stukje van minimaal een cm (ik kan niet zo heel klein knopen)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 12:06

Alleen zit de bovenkant in het vormpje onderaan.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 14:26

Hoi, heeft iemand tips om een schimmelgeur uit een knuffel te halen?

Ik vond een oude kinder knuffel terug in de schuur, echter is deze wat vochtig geworden en stinkt erg naar schimmel :( Ik heb 'm al een nacht laten weken in water met wasmiddel maar dat werkte niet, dus heb nu opnieuw een sopje en dan met azijn erbij. De geur is echter erg hardnekkig, dus meer tips zijn welkom..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 14:36

Wassen met Dettol ?