Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:06

Lestrange01 schreef:
elnienjo schreef:
Ik snap jeugd niet. Voorheen leek het alsof ze altijd wilden gamen of in elk geval op schermen bezig zijn en nu ze dat bij voorkeur 24/7 mogen, willen ze opeens massaal naar buiten.

Ik heb juist het gamen helemaal gevonden. In 1 maand tijd heb ik 200 uur rdr2 gespeeld en een game laptop gekocht terwijl ik normaal alleen af en toe sims speelde :')

Het is wel een goede bezigheid nu. Een beetje rond crossen op mijn paard in the wild west. Kan het iedereen wel aanraden: verveel je tijdens corona? Ga gamen!

Zou graag een switch willen hebben, maar geen geld. :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:06

Een voorbeeld van een vo klas bij mijn school.

Gemiddelde klas 25 kinderen, aantal lesuren wiskunde per week 2.
Op 1,5 meter aantal kinderen in de klas 7.

Dan zie je dus uit 1 klas kinderen 1 uur in de 14 dagen. Dan houd de rest van de klas 3 lessen over waarop ze niet op school zijn maar wel instructie moeten krijgen.

Dan moet je ook nog de pauze in de aula organiseren, de gangen rustig houden, in de lerarenkametc opletten etc.

Ik zou echt super super graag willen dat we dit meteen konden bewerkstelligen, ik wil niets liever dan alles veilig houden en de kinderen weer live kunnen lesgeven en mijn collega's veilig houden.

Maar we hebben tig scenario's bekeken maar het is bij ons, in het vo, gewoon niet te doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:10

Lees net dat de kerk in Medenblik gewoon zondags diensten blijft houden incl bezoekers. Ik snap niet dat dit maar getolereerd word. Overal worden waarschuwingen en boetes uitgedeeld bij samenscholing en dat doet maar 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:11

Je kunt toch een deel van de kinderen in de klas en een deel van de kinderen thuis via een beeldverbinding tegelijkertijd les geven. Dan krijgen die in de klas telkens wat meer aandacht, maar krijgt wel iedereen les.
Er zijn toch wel oplossingen te bedenken? Nee, niet ideaal, maar dat is de situatie nu nergens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:13

Oh maar ik had niet perse begrepen dat kinderen 1,5 meter bij elkaar uit de buurt moeten blijven? Ik dacht ook dat die samen mochten buitenspelen bijvoorbeeld, als de groepen maar niet té groot werden, en als de ouders er niet middenin gingen staan (maar ik heb geen kinderen, dus de regels mbt kinderen weet ik niet precies)

En kerken vallen onder vrijheid van godsdienst, meen ik. Dus die mogen dat doen zo ze willen. Net als de moskee of andere manieren om een geloof te beleven/delen..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:13

Marie_Anne schreef:
Je kunt toch een deel van de kinderen in de klas en een deel van de kinderen thuis via een beeldverbinding tegelijkertijd les geven. Dan krijgen die in de klas telkens wat meer aandacht, maar krijgt wel iedereen les.
Er zijn toch wel oplossingen te bedenken? Nee, niet ideaal, maar dat is de situatie nu nergens.

Wij laten het zoals het nu is wanneer de 1,5 meter stand gehouden moet worden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:14

Cer schreef:
Oh maar ik had niet perse begrepen dat kinderen 1,5 meter bij elkaar uit de buurt moeten blijven? Ik dacht ook dat die samen mochten buitenspelen bijvoorbeeld, als de groepen maar niet té groot werden, en als de ouders er niet middenin gingen staan (maar ik heb geen kinderen, dus de regels mbt kinderen weet ik niet precies)

En kerken vallen onder vrijheid van godsdienst, meen ik. Dus die mogen dat doen zo ze willen. Net als de moskee of andere manieren om een geloof te beleven/delen..

Dat dacht ik inderdaad ook zo Cer, we shall see vanavond.

SandravdB

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:17

Religueze bijeenkomsten mogen tot maximaal 30 personen in totaal mits ze allemaal anderhalve meter afstand van elkaar houden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:18

Popstra schreef:
Lees net dat de kerk in Medenblik gewoon zondags diensten blijft houden incl bezoekers. Ik snap niet dat dit maar getolereerd word. Overal worden waarschuwingen en boetes uitgedeeld bij samenscholing en dat doet maar 8)7

Ger.gem. zeker? Volgens mij mag het tot 30 personen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:18

Hier mogen religieuze bijeenkomsten gewoon niet. Geen mis, ook geen gebed in moskee. In het kader van 'bijeenkomsten mogen niet'.
Vrijheid van geloof en de beleving daarvan is nog steeds van kracht, maar je moet het nu thuis beleven.
Er zijn al weldegelijk kerken geweest die boetes kregen omdat ze een mis organiseerden met de gelovigen ter plekke in de kerk.

Wat vele kerken nu doen is soort van online live mis organiseren die je dan thuis kan volgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:20

LadyMadonna schreef:
Er is nog helemaal niks bekend en ouders staan al direct op hun achterbenen: mijn kind blijft thuis!

Net vol verbazing een draadje op fb zitten lezen....

Idd ik zag ook al van alles voorbij komen. Heel erg vanuit de onderbuik. Dingen als mijn kinderen zijn geen proefkonijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:21

SusanH schreef:
LadyMadonna schreef:
Er is nog helemaal niks bekend en ouders staan al direct op hun achterbenen: mijn kind blijft thuis!

Net vol verbazing een draadje op fb zitten lezen....

Idd ik zag ook al van alles voorbij komen. Heel erg vanuit de onderbuik. Dingen als mijn kinderen zijn geen proefkonijn.

ik heb er een paar van gelezen en toen was ik er klaar mee haha

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:23

ik ga in ieder geval alle stukken in de krant, fb en andere media niet bekijken vandaag. Alleen maar stemmingmakerij en roepen. We zullen het vanavond wel horen.

Ook overal dat het 1,5 meter het nieuwe normaal wordt, schei toch uit niemand kan in de toekomst kijken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:26

Ik heb ook begrepen dat moskeeen gesloten blijven.

Of het met 30 mag niet of niet, vind het erg onsymphatiek overkomen.

Heb uw naasten lief zeggen ze altijd...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:27

Nu de scholen al weken dicht zijn is er toch wel gewerkt aan bescherming van leraren dmv het monteren van spatschermen voor hun desks?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:31

En toch snap ik dat wel een beetje, onderbuik of niet.

Ik heb een auto immuun ziekte. Merk je niets van ( liep vorig jaar nog een halve marathon, ben algemeen sportief etc) , maar .... als ik flink verkouden wordt slaat mijn immuun systeem al op hol , zo erg dat ik schade oploop in mijn longen. grootste deel hersteld zich dan gelukkig weer.

Maar ... als mijn jongste kind ( brugklasser ) weer naar school gaat en mij besmet... word ik daar niet blij van. Misschien nog wel erger .... Hoe getraumatiseerd raak je als kind als je moeder op de IC ligt omdat je haar besmet hebt.

tweede reden dat ik hem liever thuis houdt voorlopig:
- hij krijgt de griepprik ( immuun probleem tot hij 4 was, daarna is z'n lichaam zijn werk gaan doen) en toen we dat af wilden bouwen en hij griep kreeg ,had hij gelijk longontsteking.

Heel persoonlijk verhaal geworden , maar ik kan dus begrip opbrengen voor ouders die dit nog niet zien zitten. Onderbuik of niet.

Overigens van alle kinderen die het krijgen wordt 1% levensgevaarlijk ziek, 2% ernstig ziek, 16% gewoon ziek en nog een flinke groep verkouden ( Bron NOS over onderzoeken die uitgevoerd zijn in onder andere Brazilië ).
Ook daarvan kan ik me voorstellen dat het als gokken voelt , ouders zijn nu eenmaal mega moederkloeken ( gelukkig maar , want dat instinct laat kinderen overleven )

ter verduidelijking, ik zeg niet dat deze stap niet genomen moet worden, maar ik heb begrip voor het gevoel dat heerst.

lenaa_tje

Cer schreef:
Nou vooralsnog lees ik vnl standje "nee kan niet lukt niet gaat niet wil ik niet".. :j
(niet perse op een persoon gericht hoor).
Maar denkt de directie van een school niet mee dan? Of heeft een school dat niet (meer?), of een soort adviesraad, of een ouderraad of een denk tank ofzo? waarbij je met meerderen op ideeen kan komen?

En wat maakt eigenlijk dat het voor de leerkrachten zwaarder zou zijn dan bijv voor zorgpersoneel die het nu ondertussen wat langer volhouden? (overigens, dit las ik gisteren op twitter, ik heb er zelf geen beeld bij, maar er was een zorgmedewerker die zoiets aangaf. Iets van 'wij kunnen het bljkbaar wel dus waarom zij niet" maar die zou ik dan even op moeten zoeken als ik die nog kan vinden)

Ik vind zorg en onderwijs niet te vergelijken. Sowieso al niet. Maar door de vakantie in te korten zeg je eigenlijk (of zo ervaar ik het) dat we nu niks aan het doen zijn maar dat is niet waar. Iedere dag geef ik tot half 2 les via teams daarna heb ik meer administratie en nakijkwerk dan normaal. Ik geef iedere leerling individueel feedback. Ik werk niet minder dan normaal dankzij mijn mentorklas met veel leerlingen met een nare thuissituatie heb ik veel meer werk. En op zaterdag aan staan is geen vreemde.

Ik weet dat de situatie op de ic verschrikkelijk is. En ik wil mezelf helemaal niet met hen vergelijken.
Maar mijn vakantie (waar ik het hele jaar voor werk inkorten? Krijg ik dan die uren uitbetaald? Daar ga ik niet vanuit) ook kan ik geen vakantie inhalen. Ik zit vast aan de vakanties.
Maar daarbij zet ik leerlingen hier voorop. Een heel aantal loopt nu op hun tenen. Hoe zo hebben zij geen recht op vakantie?

BigOne

Ik denk dat je niet moet vergeten dat er heel veel kinderen op dit moment wel op school zijn. Geen volledige klassen maar wel de opvang van kinderen uit gezinnen die kwetsbaar zijn of ouders in vitale beroepen . Vriendin is juf op plattelandsschool en werkt al vanaf het begin volop door . Dat zullen ze waarschijnlijk ook meenemen in het wel of niet openen van scholen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:33

Popstra schreef:

Is op meer plaatsen zo. Op Urk zijn bijvoorbeeld ook nog een paar kerken die nog steeds samenkomsten hebben.

Ze zien dat samenkomen in de kerk en vragen om de hulp van God ook als manier om het virus te bestrijden. De gedachte is dus nog best sympathiek, als het op die manier zou werken. Maar leg ze dat maar eens uit...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:42

lenaa_tje schreef:
Ik weet dat de situatie op de ic verschrikkelijk is. En ik wil mezelf helemaal niet met hen vergelijken.
Maar mijn vakantie (waar ik het hele jaar voor werk inkorten? Krijg ik dan die uren uitbetaald? Daar ga ik niet vanuit) ook kan ik geen vakantie inhalen. Ik zit vast aan de vakanties.
Maar daarbij zet ik leerlingen hier voorop. Een heel aantal loopt nu op hun tenen. Hoe zo hebben zij geen recht op vakantie?

Nou ja ik was door het bericht van een zorgmedewerker getriggerd, die ook lange dagen maken zonder vakantie.
Ik heb verder geen idee waarom kinderen geen recht hebben op vakantie, staat dat ergens?

Overigens vind ik het, wat ik al eerder beschreven heb, echt van de gekke dat blijkt dat best veel kinderen in onhoudbare situaties zitten en dat dit zo pijnlijk aan de oppervlakte komt nu. Dan valt er iets te zeggen over het 'recht' op het krijgen van kinderen.. maar dat is weer een hele andere discussie natuurlijk en niet voor dit moment..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:47

Popstra schreef:

Eens hoor. Kennis van me zit in "Die club" en schreef gister op fb vol trots dat ze in Malawi 1000 noodpakketten en bijbels hadden uitgedeeld.....
Ik heb daar moeite mee...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:49

LadyMadonna schreef:
Popstra schreef:

Eens hoor. Kennis van me zit in "Die club" en schreef gister op fb vol trots dat ze in Malawi 1000 noodpakketten en bijbels hadden uitgedeeld.....

Ze kunnen beter anticonceptie uitdelen in Afrika...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:52

elnienjo schreef:
LadyMadonna schreef:

Ze kunnen beter anticonceptie uitdelen in Afrika...

Dat vind ik een schitterende opmerking. Haha :+

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:54

Cer schreef:
En ik vind het ook bijzonder dat we nu ineens lijken te wisselen van "ga met de trein, goed voor het milieu!" naar "jij denkt toch niet dat je zomaar met de trein kan als je een auto hebt!!! Ga met die auto!".. toen ik dat gisteren las viel ik helemaal van mn stoel :')

Je moet dat wel even in de context lezen waarin het gezegd is. Het ging over Mvdende die naar de dierentuin wilde of ergens op een uur of meer van huis wilde gaan wandelen. Ze wil daar dan met de trein heen en was boos dat er vanwege de 1,5 meter afstand wellicht beperkingen zijn over wie met de trein zou mogen gaan.

Ik was een van degenen die zei dat ze dan maar met de auto moest gaan, maar eigenlijk beter nog gewoon in de buurt kon blijven. Haar afweging van trein of auto ging nooit over het milieu, maar vooral over het verschil in kosten én het feit dat ze niet langer dan 20 minuten durfde rijden.

Ik vind dat men inderdaad bij noodzakelijke dingen beter met de auto kan gaan, dan hutje mutje bij elkaar in de trein gaan zitten. Maar ik heb er ook bij gezet dat het geldt voor dingen die echt moeten, niet om een uur verderop een boswandeling te maken. Zoals ik net hier ook al iemand zie zeggen dat ze heel Nederland rondrijden om foto´s te gaan maken omdat ze zich vervelen in het weekend.

Er zullen misschien wel meer dingen wat minder milieu-gericht kunnen in verband met dit virus, denk alleen maar aan de enorme hoeveelheden plastic die nodig zijn voor beschermingsmiddelen nu. Tonnen met plastic afval alleen al uit de ziekenhuizen. Daar zeg je toch ook niet van dat ze maar zonder moeten werken voor het milieu?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:01

MoniqueT schreef:
Er zullen misschien wel meer dingen wat minder milieu-gericht kunnen in verband met dit virus, denk alleen maar aan de enorme hoeveelheden plastic die nodig zijn voor beschermingsmiddelen nu. Tonnen met plastic afval alleen al uit de ziekenhuizen. Daar zeg je toch ook niet van dat ze maar zonder moeten werken voor het milieu?

En wat dacht je van al die plastic handschoentjes en andere beschermingsmaterialen die mensen nu massaal van zich afflikkeren in de vrije natuur ;( :r
Vind dat wel echt te triest voor woorden hoor. Zonder kan het nu niet, dat begrijp ik, maar ik houd Mn hart vast voor de gevolgen als dit nog jaren zo gaat blijven en plastic wegwerpmaterialen meer dan ooit de norm gaan worden voor alles en iedereen.