Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:03

Ach, ieder mens is anders.

Ik ben echt niet in paniek hoor en we houden dit prima vol zonder in de psychische problemen te komen :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:24

Ik houd mijn oudste (4) zelfs liever thuis omdat ik het ritme zo zoveel lekkerder vind :')

Na volgende week mag ze van mij weer gaan. Heb nu al geen zin in dat gevlieg in de ochtend maar denk dat nog een beetje sociaal doen wel goed voor haar is. Ook al heeft ze er totaal geen zin in..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:34

Kimbers schreef:
Ik houd mijn oudste (4) zelfs liever thuis omdat ik het ritme zo zoveel lekkerder vind :')

Na volgende week mag ze van mij weer gaan. Heb nu al geen zin in dat gevlieg in de ochtend maar denk dat nog een beetje sociaal doen wel goed voor haar is. Ook al heeft ze er totaal geen zin in..

ja, dat ritme als gezin was inderdaad erg prettig! ik mis het soms al :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:41

Wij hebben hier niet echt een speciaal ritme met de kinderen thuis eigenlijk. Alleen dat al het werk veel langer duurt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:43

Met 4 ligt het ook erg sterk aan het kind, ze hebben nog geen leerplicht dus dat moet je gewoon zelf inschatten. Mijn dochter is ook zonder covid pas een jaar later naar school gegaan, die was gewoon nog niet zo ver.
Nu is het (een jaar later) een heel ander verhaal, niet naar school mogen (of in sociaal groepsverband mogen zijn) was echt verschrikkelijk voor haar met merkbare achteruitgang in ontwikkeling.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:22

Nou ik vind het ritme nu veel fijner :j . Blij ook als de klassen straks weer vol zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:06

Hier is het leerplicht vanaf 3 jaar :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:38

Hier is het voor mijn oudste vanaf vrijdag terug school, hij zit in 2de kleuterklas.
Wel iets kortere dagen en woensdag tjuis maar hij sprong een gat in de lucht.
Ik ben ook blij voor hem, want als je bijna 5 jarige zoon zegt dat hij eenzaam is dan breekt mijn hart toch. Dus gewoon al voor dat ben ik blij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:03

Je kan zelf toch ook speel-afspraakjes maken....

Is het een bepaald aantal uren dat ze echt verplicht moeten al met 3 jaar Lizy...?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:05

lizy29 schreef:

Is dat dan niet een soort kinderdagopvang waar enkel gespeeld wordt? Hoeveel uur is dat?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:44

pmarena schreef:
Je kan zelf toch ook speel-afspraakjes maken....

Is het een bepaald aantal uren dat ze echt verplicht moeten al met 3 jaar Lizy...?

Hier waren de regels wel wat strenger dan in Nederland. Speeltuinen zijn ook nu nog maar pas open.

Fijn voor jou kind dat een speelmaatje voldoende is maar ik denk dat dat niet veralgemeend moet worden dat dat voor ieder kind telt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:50

Klopt idd. Mijn dochter kon hier in de buurt ook prima spelen toen de scholen nog dicht waren. Maar zij leert het best in een sociale omgeving zoals op school. En speelafspraakjes zijn het makkelijkst te maken op het schoolplein is mijn ervaring. Je spreekt mensen makkelijker aan..Ik heb niet van alle ouders een telefoon nummer. Komt nog bij nu dat als je kind thuis zit, de meeste andere kinderen weer naar school gaan. Zijn lange dagen dan hoor als er geen leeftijdsgenootjes in de buurt zijn.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:30

Sizzle schreef:
lizy29 schreef:

Is dat dan niet een soort kinderdagopvang waar enkel gespeeld wordt? Hoeveel uur is dat?

In ons dorp is het 4 dagen van 9 tot half 5, andere scholen doen 5 dagen van 9 tot ik meen 3.
Het is uiteraard wel spelenderwijs maar er worden toch echt al wel dingen geleerd als letters herkennen en schrijven, tellen etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:33

Zo, dat vind ik best heftig.
Wij hadden 3 dagen opvang met dinsdag en donderdag vrij en dan sliep ze vaak van 18:00-10:00 om bij te komen. Moet er niet aan denken dat je san verplicht om 9 uur weer ergens moet zijn met de kleine boon.
Dan ben je dus verplicht om je peuter voltijd uit handen te geven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:35

lizy29 schreef:
Sizzle schreef:

In ons dorp is het 4 dagen van 9 tot half 5, andere scholen doen 5 dagen van 9 tot ik meen 3.
Het is uiteraard wel spelenderwijs maar er worden toch echt al wel dingen geleerd als letters herkennen en schrijven, tellen etc.

De kleintjes gaan daar ook allemaal een uurtje op bed in de middag, of is dat bij jullie niet?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:45

Wij hebben hier in NL de peuter speelzaal. Dat was hier 2 dagdelen en dat was heel lang genoeg. Tot ze bijna 4 werd. Toen was ze echt toe aan school. Ik vind zulke lange dagen wel heftig hoor voor die kleintjes.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:49

Hier (ook FR) is het voor die kleintjes 4 volle dagen van 08.30 tot 16.30 met idd slaapje tussen de middag.
Mijn zoon genoot er enorm van (wordt 4 in augustus) en ik hoop dat hij voor de zomer nog paar weken mee mag pikken, al is het halve dagen of 2 dagen pw.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:55

Ik vind dat ook wel heftig, zolang als ze nog zo klein zijn. Aan de andere kant is het bij hun normaal en gaan alle kinderen op die leeftijd naar school.
Ik merk aan mijn bijna 4 jarige al maanden de behoefte aan vriendjes. Op de opvang had hij vriendjes, die zijn inmiddels 4 en komen nu dus niet meer naar de opvang. Dat vind ik wel sneu en in dat geval zie ik dus wel meerwaarde in het eerder naar school gaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:59

Er is inderdaad een uurtje rusten maar ze weigert nog te slapen dus ze rust alleen een beetje. Ik was overigens in het begin ook bang dat het teveel zou zijn voor haar maar ze vind school echt helemaal geweldig. Gaat er ook met de bus heen normaal gesproken en luncht daar.
We hebben inmiddels ook alweer stapels tekeningen en gedroogde bloemen liggen voor de juf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:15

En dan hebben ze in NL commentaar als je als moeder meer dan 50% werkt _O-
Ik neem aan dat die Franse moeders gewoon werken dan, anders zit de daar maar voor de 100e keer de keuken te poetsen. :+

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:17

Idd warme lunch tussen de middag en daarna slapen/rusten, die van mij slaapt ook niet. Kleine klasjes en heel veel 1 op 1.
Ik heb nooit getwijfeld of hij het aankon eigenlijk.

Veel Franse moeders werken en/of hebben nog meer kinderen, zelfs ik, die 99% van de tijd thuis ben, sta ook niet voor de 100e keer de keuken te poetsen. Daarbij is een rondje supermarkt al minimaal half uur enkele reis, alles is hier standaard 30+ minuten reisafstand.

Edit, ik sta m niet eens voor de 1e keer te poetsen denk ik :D :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:22

Ik vond het vooral spannend omdat ik het systeem natuurlijk totaal niet ken. Maar ze zijn zo lief op school. Er zijn totaal 40 leerlingen op school verdeeld over 2 klaslokalen. Haar groepje bestaat uit 2 leerlingen maar ze trekt ook veel op met de leerlingen van 1 en 2 jaar ouder. Scheelt ook dat er een soort klassenhulp is die de kleintjes begeleid tijdens projecten als de juf de oudere kinderen helpt of aan het werk zet.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:24

Wat een verschillen ook per land he. Vind het toch wel fijn dat we hier wat langer zelf kunnen bepalen hoeveel tijd we kinderen 'uitbesteden'. Ik ben minder gaan werken vanwege de kinderen en vind het nog steeds erg fijn dat ze meer tijd met mij en hun familie spenderen dan met anderen. Zo heb ik het ook altijd voor ogen gehad.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:31

Hier op 2.5 jaar naar kleuterschool, niet verplicht maar na 3 jaar kunnen kinderen niet meer naar creche.
Bij mijn oudste heb ik ondervonden dat hij daar veel geleerd heeft.
Jongste gaat in september, twijfel of hij droog gaat geraken maar hij gaat zowiezo. Gaat meer gestimuleerd worden dan in crèche, vooral op taalgebied aangezien hij nu nog maar paar woorden spreekt.
School is alle dagen van 8.30u tot 15.30, buiten woensdag is het halve dag van 8.30u tot 12u.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:32

Bij ons is het andere uiterste, die zijn maar 4-5 halve dagen op de kleuterschool.