Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:09

MyWishMax schreef:
purny schreef:
Nee want als een basisinkomen 1000 euro zou zijn zou ik er heel erg op achteruit gaan. Bovendien verdien ik liever mijn geld dan dat ik mijn handje op houd.
Ik kan nu door de crisis niet thuis werken. Aankomende week krijg ik salaris. Daar heb ik niks voor moeten doen. En dat vind ik verschrikkelijk

Bovendien vind ik dat wanneer je kan werken,je dit ook moet doen.

Maar je werkt nu ook, als je dat zou blijven doen zou je dus salaris bovenop die 1000 euro krijgen. Alleen dan zonder allemaal regels hoeveel je mag en kan bijverdienen.

Bijstand zit onder de 1000 euro idd. Tenzij je het vakantiegeld meerekent, maar dat wordt elke maand ingehouden zoals bij alles.

oh ja ik dacht even anders te lezen... Maar dan zou ik idd rijk zijn

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:10

Het is ook fijn, als je bovenop je AOW nog een pensioen hebt, anders is het inderdaad geen vetpot ;)
Maar niet iedereen bouwt pensioen op. Maar bijna alle werknemers die onder een cao vallen wel.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:12

purny schreef:
Echwel schreef:
Wel eens gezien dat de aow voor 1 persoon rond de 800 ligt
Dus als de partner nog geen aow leeftijd heeft is dat armoe
Zeker bij mensen die altijd hard hebben gewerkt en belasting enz bebben betaald

Aow is alleen als je nooit gewerkt hebt. Als je hebt gewerkt heb je als het goed is pensioen opgebouwd

Het is èn èn he? AOW krijg je altijd! (Als je daar recht op hebt, kan vervallen als je een tijdje niet in Nederland gewoond hebt)

Bovenop de AOW komt je opgebouwde pensioen.

Dus ook Rutte die jaren lang goed verdiend heeft en waarschijnlijk een best pensioen heeft opgebouwd, gaat AOW krijgen. Met daarbovenop zn pensioen geld.

Het enigste is dat je over je totale inkomen, dus AOW en pensioen inkomsten belasting moet betalen. Dus hoog pensioen, betekent ook meer belasting afdracht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:12

Dat is zoals ik toen voorstellen gelezen heb, purny ;)

Alle toeslagen en uitkeringen afschaffen, iedere inwoner van Nederland een basisinkomen en als je dus werkt krijg je dat salaris er bovenop.

Eigenlijk vind ik de AOW ook krom geregeld...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:17

mvdende schreef:
Het is èn èn he? AOW krijg je altijd! (Als je daar recht op hebt, kan vervallen als je een tijdje niet in Nederland gewoond hebt)

Bovenop de AOW komt je opgebouwde pensioen.

Dus ook Rutte die jaren lang goed verdiend heeft en waarschijnlijk een best pensioen heeft opgebouwd, gaat AOW krijgen. Met daarbovenop zn pensioen geld.

Het enigste is dat je over je totale inkomen, dus AOW en pensioen inkomsten belasting moet betalen. Dus hoog pensioen, betekent ook meer belasting afdracht.

Ik vind het salaris van Rutte voor zo'n functie en verantwoording wel meevallen.

Voor o.a. ambtenaren en zorgpersoneel is de pensioenopbouw gemaximaliseerd tot € 100.000.
Daarboven bouwen ze dus geen pensioen op via de werkgever. Maar ze kunnen natuurlijk altijd zelf sparen :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:07

Door de bedragen die hier langs komen realiseer ik hoe veel inflatie je zo hebt over de jaren.
Toen in NL verliet was mijn Buto salaris voor een voltijd baan hetzelfde als het Netto uitkeringsbedrag dat mvdende (incl toeslagen) krijgt :=

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:14

Pardon .. als ik jullie uitleg en bedragen hier zo hoor over bijstand en minima etc, kan ik beter gewoon stoppen met werken ... Ik leefde vorig jaar op 1200€ netto per maand en ik werkte daarvoor 45u per week ... niets toeslag, gewoon alles volle pot te betalen + ziek = geen inkomen, verplicht te nemen verlof = geen inkomen, ik moest tijdens mijn vakanties nog een 2e job gaan doen om echt nét rond te komen die maanden. Nu zit ik ondertussen op 1450€ netto per maand, maar daar moet ik dus wel nog steeds 40u/week voor werken ...

Nu ik kan werken en doe mijn job ook graag, dus geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om te stoppen, maar vind het wel erg confronterend om te lezen dat er dus mensen zijn die per maand meer krijgen zonder te werken. Ik vind ook niet dat mensen die niet kunnen werken dan maar in armoede moeten belanden, maar ik vind wel dat mensen die wél (kunnen) werken daar wel voor beloond mogen worden.
Dat ik dus moet rondkomen met minder dan iemand die niet werkt, sorry dat vind ik gewoonweg niet fair.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:22

Jenara schreef:
Pardon .. als ik jullie uitleg en bedragen hier zo hoor over bijstand en minima etc, kan ik beter gewoon stoppen met werken ... Ik leefde vorig jaar op 1200€ netto per maand en ik werkte daarvoor 45u per week ... niets toeslag, gewoon alles volle pot te betalen + ziek = geen inkomen, verplicht te nemen verlof = geen inkomen, ik moest tijdens mijn vakanties nog een 2e job gaan doen om echt nét rond te komen die maanden. Nu zit ik ondertussen op 1450€ netto per maand, maar daar moet ik dus wel nog steeds 40u/week voor werken ...

Nu ik kan werken en doe mijn job ook graag, dus geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om te stoppen, maar vind het wel erg confronterend om te lezen dat er dus mensen zijn die per maand meer krijgen zonder te werken. Ik vind ook niet dat mensen die niet kunnen werken dan maar in armoede moeten belanden, maar ik vind wel dat mensen die wél (kunnen) werken daar wel voor beloond mogen worden.
Dat ik dus moet rondkomen met minder dan iemand die niet werkt, sorry dat vind ik gewoonweg niet fair.

De grens voor zorgtoeslag ligt op €30.000 per jaar, zn €2500 bruto per maand.

Dus als jij netto €1450 overhoudt, dan kom je waarschijnlijk wel in aanmerking voor de zorgtoeslag en als je huurt kom je zeer waarschijnlijk ook in aanmerking voor huurtoeslag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:52

Jenara schreef:

Maar dit is ook wel erg weinig toch? Dat is volgens mij minder dan het minimumloon? Woon je in NL? Dan krijg je zeker wel zorgtoeslag :j

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:36

verootjoo schreef:
Jenara schreef:

Maar dit is ook wel erg weinig toch? Dat is volgens mij minder dan het minimumloon? Woon je in NL? Dan krijg je zeker wel zorgtoeslag :j

Nope, ik woon in België en werk als zelfstandige, dus ik heb helemaal nergens recht op en krijg ook helemaal niets ... de vloek van het beginnend vrij beroeper zijn, zwaar onderbetaald en 0,0 sociale rechten.

MyWishMax

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 23:04

Maar dat is niet te vergelijken. Twee verschillende landen met verschillende regelingen maar ook verschillende kosten.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:25

MyWishMax schreef:
Maar dat is niet te vergelijken. Twee verschillende landen met verschillende regelingen maar ook verschillende kosten.

Dat weet ik ook wel, maar dat maakt het niet minder confronterend natuurlijk.

Ik ken hier via via ook genoeg mensen die niet werken door omstandigheden (of ook gewoon uit onwil)
en die krijgen inderdaad een leefloon van de staat + goedkopere woning + goedkopere gezondheidszorg + ... kortom héél veel ondersteuning. Pas op, dat vind ik een goede zaak, ik ben inderdaad blij dat we in een land leven ook waar mensen zo worden geholpen als het (even) niet goed gaat. Alleen vind ik het een beetje onfair dat ik mee betaal aan dat systeem voor anderen, maar daar zelf amper aanspraak op kan maken als ik het nodig zou hebben.

Hoe zit dat dan in Ndl met zelfstandigen en zzp'ers? Hebben die ook recht op zorg- en huurtoeslag als hun inkomen onder die 30 000€ per jaar ligt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:35

Maar verschillen per land zul je altijd houden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:03

Jenara schreef:
MyWishMax schreef:

Hoe zit dat dan in Ndl met zelfstandigen en zzp'ers? Hebben die ook recht op zorg- en huurtoeslag als hun inkomen onder die 30 000€ per jaar ligt?

Ja, zelfs op bijstand als ze onder het sociaal minimum zitten. Dan gaan ze wel kijken hoe je meer inkomen kan krijgen of je moet een baan erbij, maar toeslagen heb je recht op zolang je in der de inkomensgrens zit.

Wat betalen jullie aan zorgverzekering dan? En andere vaste lasten?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:15

Zorgverzekering in Belgie kun je niet vergelijken met NL, ik heb 15 jaar lang in beide landen betaald, wonen BE en werken in NL, dus ook hier verplicht verzekerd, en dus dubbel moeten betalen.
In BE komen die bedragen in de verte nog niet in de buurt van die in NL.
15 euro per kwartaal pp.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:18

Zoiets dacht ik al gelezen e hebben, sassy. Vandaar dat het inkomen ook niet te vergelijken valt.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:44

Dat had ik inderdaad ook al wel ergens gezien, dat die bedragen bij jullie veel hoger liggen, ik betaal voor mijn zorgverzekering om en bij de 100€ per jaar denk ik, daarbovenop dan ook wel nog hospitalisatieverzekering (geen idee of dat bij jullie ook nog apart is?)

Op die manier kan ik me inderdaad wel inbeelden dat je meer nodig hebt netto om rond te komen ...
want ok, ik doe zuinigjes aan met veel zaken, maar ik kan wel gewoon leven van dat netto-loon.

Ik had echt geen idee dat daar zo'n grote verschillen op zaten! Mijn excuses voor eventuele aannames dan!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:48

100€ per jaar?

Dat is hier minimaal per maand :=

Hoe kunnen ze bij jullie voor €100 pppj alle kosten betalen? Of zit er veel minder bij inbegrepen?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:53

Een hospitalisatieverzekering zit bij in Nederland bij het maandbedrag inbegrepen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:57

Ahh, ik heb het even opgezocht!!
Het verschil zit hem in het feit dat onze zorgverzekering door de "staat" wordt betaald door middel van RSZ bijdragen die wij betalen op arbeid. Bij een gemiddelde werknemer wordt er dus al een stuk afgehouden van het loon om die kosten op voorhand te dekken. Ik als zelfstandige betaal daarvoor mijn sociale bijdrage, dus dat zet ik zelf opzij van het bruto-inkomen dat ik elke maand binnenkrijg. Dat is natuurlijk een pak hoger, ik betaal voor komend jaar ongeveer 5500€ aan sociale bijdragen daarvoor.

Edit: even de bron: https://www.plusonline.nl/financieel-experts/waarom-is-de-zorgpremie-in-belgie-zoveel-lager
Laatst bijgewerkt door Jenara op 19-04-20 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:58

Jenara schreef:
Het verschil zit hem in het feit dat onze zorgverzekering door de "staat" wordt betaald door middel van RSZ bijdragen die wij betalen op arbeid. Bij een gemiddelde werknemer wordt er dus al een stuk afgehouden van het loon om die kosten op voorhand te dekken. Ik als zelfstandige betaal daarvoor mijn sociale bijdrage, dus dat zet ik zelf opzij van het bruto-inkomen dat ik elke maand binnenkrijg. Dat is natuurlijk een pak hoger, ik betaal voor komend jaar ongeveer 5500€ aan sociale bijdragen daarvoor.

Ooh zo. Dat is in Nl precies hetzelfde. In loondienst gaat er een bedrag naar zorgverzekering en als zelfstandige moet je dat zelf betalen.

En buiten dat bedrag betaalt iedereen nog minimaal 100€ per maand aan zorgverzekering.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:59

verootjoo schreef:
Jenara schreef:

Ooh zo. Dat is in Nl precies hetzelfde. In loondienst gaat er een bedrag naar zorgverzekering en als zelfstandige moet je dat zelf betalen.

En buiten dat bedrag betaalt iedereen nog minimaal 100€ per maand aan zorgverzekering.

Als ik het goed begrijp, is de verhouding heel anders en gaat er bij ons dus op voorhand al veel meer af.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:04

Oh, de verhouding anders zou dan wel kunnen idd. Weet niet precies wat hier de verhouding is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:05

En elk jaar eigen risico natuurlijk, naast de standaard verzekering. Basisverzekering zit rond e 110 euro per maand ongeveer, volgens mij. Als je meer zorg nodig hebt kan je nog aanvullend verzekeren. Ik betaalde 2 jaar geleden bijvoorbeeld 175 euro per maand, plus eigen risico van 385 en nog eigen bijdrages of gedeeltes die niet vergoed werden. :+

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:11

wel, in totaliteit betaal ik dus 5500€ aan sociale bijdragen + 100€ zorgverzekering + 500€ aan hospitalisatieverzekering op jaarbasis. Daarbij las ik het artikel ook dat geneesmiddelen hier bv. veel duurder zijn. Dus dat het uiteindelijk wel ongeveer op hetzelfde neerkomt.