[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 15:16

Als het echte laurier is (zoals je in de keuken gebruikt) dan is dat wel interessant. :) Maar ik zou zeker de tip van Josien proberen. Misschien hoeft hij helemaal niet weg!

Geen echte update. Maar dit trof ik van de week heel vroeg in de ochtend aan. Roos heeft zo veel aan Nilay. Het is echt aandoenlijk.

Afbeelding
Afbeelding

En Daran is vandaag jarig. 12 alweer. Oprecht een oude man.

Afbeelding

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 14:07

Ik denk dat ik vandaag langs jullie huis ben gereden! Dat was per toeval want een heleboel nummers hoger kwam ik schaapjes bekijken en ophalen. Ik dacht je huis te herkennen van de foto's en ik heb nog uitgekeken naar je paarden mar die zag ik niet vanaf de weg. Wat is het daar overal trouwens al mooi begroeid!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-25 12:03

Wat leuk Josien. De paarden zijn inderdaad nogal verstopt in onze tuin met al dat groen. :D

Inmiddels hebben we hier ook open tuin gehad. Het was super leuk om mensen te ontvangen. Straks maar eens kijken of ik weer een update kan maken met wat foto's!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 15:04

Zo... Dat is lang geleden. :o

Er is in de tussentijd aan het huis niet heel veel veranderd helaas. Maar dat wil niet zeggen dat er niks is gebeurt in de tussentijd. Leuke dingen, maar ook hele trieste.

Tijd voor een update.

Zoals ik al schreef in een eerder bericht hadden we voor het eerst open tuin tijdens de Velt eco tuin dagen. Super leuk! Het weer was niet zo goed en dus was het vrij rustig. Maar met de bezoekers die zijn geweest heb ik erg leuke gesprekken gehad.

Vantevoren hebben we de paden nog goed begaanbaar gemaakt. Eerst karton er op en daar overheen een laag riet.

Afbeelding

Omdat ik wist dat ik waarschijnlijk niet veel rondleidingen zou kunnen geven als het druk was ontwikkeld ik een rondleiding op papier. Hiervoor maakte ik met een vriendin samen naambordjes voor verschillende delen van de tuin. Bezoekers konden dan de papieren rondleiding meenemen en bij elk tuin deel informatie lezen. De bordjes zijn gemaakt van een oude eiken parketvloer. <3

Afbeelding

Afbeelding

En in de stal had ik een kleine expositie van mijn kunst en meer informatie over het ontwerp proces van de tuin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een paar plaatjes van de paarden tussen al het groen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eind juni kregen we een verrassing. Een van onze kippen had eieren verstopt en zat er op te broeden. Bij het schouwen bleken ze al zo ver ontwikkeld dat we ze maar uit hebben laten broeden. Super leuk! En zo hadden we opeens 3 hennen en een haan extra.

Afbeelding

Afbeelding

(Ik heb al meer foto's klaar staan. Dus de volgende update zal snel volgen..)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 15:15

De tuin gaf ontzettend veel fruit. Ik kan wel al verklappen dat we geheel in onze eigen jam behoefte voorzien en genoeg hebben om weg te geven. :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik viel ook een keer in bij de kleuterklas van de school bij ons achter. En wat is er dan leuker dan samen frambozen plukken en vervolgens opeten!
Afbeelding

Ik bouwde in de zo er een egelhuis met de bedoeling een opvang tuin te worden. Dat laatste is nog niet gebeurd. Maar gaat dit jaar zeker wel gebeuren.
Afbeelding

Kuikens worden groot...
Afbeelding

En eindelijk begin ik weer met een fotocamera te fotograferen... Alhoewel nog weinig.
Afbeelding

In huis besluit ik het maar huiselijker te maken. Want naar grote klussen staat ons hoofd helaas niet. Mijn partner wisselt van baan en ik heb zo mijn eigen hoofdbrekens.

Dus ik bestel gordijnen, krijg een leuke vitrine van een vriendin, hang wat schilderijen op en knap een tafeltje op dat ik jaren geleden bij het grofvuil heb weggepakt en buiten heb laten verweren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En verder droom ik van de toekomstige keuken.
Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 15:25

En dan voor vandaag de laatste update. De trieste die me afgelopen jaar het hele jaar heeft bezig gehouden. Want na het vergaren in het voorjaar had ik verwacht dat Nilay qua gewicht wel weer bij zou trekken. Maar wat ik ook probeerde... Hij bleef afvallen. Zo ernstig dat ik in overleg met de dierenarts besloot mijn grote gouden vriend in te laten slapen. 20 jaar samen en prachtige herinneringen. Maar daar kwam op 1 oktober een eind aan.

In het voorjaar nog goede hoop.. maar hij was zo ontzettend mager.
Afbeelding

Van alles was een laatste...
Laatste knuffels met Roos.
Afbeelding

Laatste nacht...

Afbeelding

Sochtends brachten we Roos naar een pensioplek.

Afbeelding

En daarna ben ik samen met mijn moeder met Nilay gaan wandelen. In de lucht gingen grote 'aureolen'.

Afbeelding

En die middag lieten we hem gaan. Geen paarden meer aan huis. Enorm slikken. Maar het was een mooi afscheid. Hij ging ontzettend snel. De dierenarts gaf aan dat hij dan vanbinnen echt nog wel dingen moest hebben mankeerde die we niet hadden kunnen diagnosticeren. Zijn lijf was op.

Mijn mooie, lieve en bijzondere gouden vriend... ;(
Afbeelding

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 16:04

Jeetje wat sneu, gecondoleerd!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 16:21

Veel sterkte met het grote verlies :knuffel:

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 16:22

Wat verdrietig. Sterkte met het gemis.
Jullie tuinproject ziet er prachtig uit. <3

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 17:27

Ach, wat moeilijk om zijn leven zo te moeten beeindigen. Het kan niet anders maar blijft naar, veel zachtheid en rust gewenst!
Verder heel mooie plaatjes en acties!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 21:30

Sterkte met het gemis!! Je hebt het huis heel gezellig gemaakt, hopelijk kun je daar in ontspanning tijd nemen om te rouwen en toch ook te genieten van al die mooie natuur om je heen!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 22:13

Ach de update begon zo mooi met prachtige plaatsen om daarna te lezen dat je afscheid hebt moeten nemen van Nilay, heel veel sterkte...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:32

Wat een groot verlies. Sterkte!

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Och wat zonde, maar zo te lezen heb je de juiste keuze gemaakt voor hem. Veel sterkte met dit gemis Y;(

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:00

Dankjewel voor alle lieve berichtjes. Ik keek er ontzettend tegenop. Maar het was zeker de juiste beslissing. Hij was die dag vrolijk en heeft ontzettend genoten van de wandeling. Hij liep mij er nog uit qua tempo. Maar ging snel toen het zover was en ik ben opgelucht dat hem zwaar lijden is bespaard. Hij heeft gedurende zijn leven zo veel vreugde gebracht. We hebben geweldig veel kilometers afgelegd samen en ik ben met hem volwassen geworden. Daarbij had ik me geen beter paard kunnen wensen. Hij verdiende een waardig einde.

De rest van oktober was vooral rustig aan doen. De tuin was een overvloed ondanks mijn minimale zorg. Wat wel echt last zien hoe mooi zo'n meerjarige aanplant is. De tuin red zich wel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het voedselbos leverde dit jaar de eerste noten op.

Afbeelding

En in huis kwam een grote zware krabpaal voor de katten. Vooral Odyn is daar heel erg blij mee.

Afbeelding
Afbeelding

En met Roos kon ik nu eindelijk zelf aan de slag. <3

Afbeelding

Afbeelding

Eind oktober gingen we een paar dagen weg naar Duitsland. Er even uit. Toen we bij onze b&b kwamen werden we opgewacht door een super lieve Newfoundlander die niks liever wilde dan knuffelen. Dus we waren direct 'thuis'. <3
Afbeelding

Kleine kipjes worden heel groot en vliegen soms over de omheining van ruim 2 meter...

Afbeelding

Dat deed ons wel beseffen dat het echt tijd is om werk te maken van hun afgedekte een. Stap 1 was een nieuw nachthok. We wilden dat wel duurzamer aanpakken en kozen voor een flinke investering. Maar er zit niet voor niets 20 jaar garantie op...

Afbeelding
Afbeelding

Elke avond loop ik langs deze kokosnoot en elke nacht slaapt er een Mees in. <3
Afbeelding

Voor een etentje bij ons thuis knutselde ik een tijdelijke lamp in elkaar. Nog niet zo makkelijk met zulke hoge plafonds. Maar met een stuk gaas en wat teugels en waslijn kom je ver! _O-

Afbeelding

Stof koop ik graag tijdens aanbiedingen en van restanten. Toen ik deze zag voor nog geen €3,- de meter kon ik dat dus niet laten... Die kleuren zijn perfect!
Afbeelding

Voor kerst had ik zelfgemaakte en tweedehands cadeautjes. Ik werd er blij van en de ontvangers gelukkig ook. :D

Afbeelding

Zo. Dat was 2025. Op naar de avonduren van 2026... Ik kan al vast verklappen dat die veel sneller kwamen dan ik zou willen... :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Ach jee, wat verdrietig. Heel veel sterkte met het verlies van Nilay ;(

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:07

Wat een mooie updates heb je gegeven. Behalve natuurlijk dat je een paard hebt moeten laten gaan. Verder vind ik dat jullie het echt paradijselijk hebben gemaakt.