Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:42

Dan moet je denk ik wel je raketvliegbewijs hebben en verzekerd zijn en luchtbelasting betalen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:49

_Cassidy schreef:
Mag iedereen zelf naar de maan vliegen?
Stel, ik zou zelf een raket bouwen (zonder hulp van andere instanties) die naar de maan kan vliegen. Mag ik dat doen?

Ik denk dat je niet zomaar zonder toestemming jezelf 'in het luchtruim' mag begeven? Hoe dat buiten het luchtruim zit zou ik niet weten, je bevind je dan buiten de aarde.. Dus daar gelden geen regels en wetten misschien? :')

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:37

Ghostattack schreef:
_Cassidy schreef:
Mag iedereen zelf naar de maan vliegen?
Stel, ik zou zelf een raket bouwen (zonder hulp van andere instanties) die naar de maan kan vliegen. Mag ik dat doen?

Ik denk dat je niet zomaar zonder toestemming jezelf 'in het luchtruim' mag begeven? Hoe dat buiten het luchtruim zit zou ik niet weten, je bevind je dan buiten de aarde.. Dus daar gelden geen regels en wetten misschien? :')

Ik geloof dat in de ruimte dezelfde regels gelden als op open water (wat dat dus niet bij een land hoort zoals de oceaan)

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:28

Mizora schreef:
Ghostattack schreef:
Waarom zie je vrijwel nooit (Nederlandse) kentekens met de letter M?

Omdat de M alleen als eerste letter van een motor is toegestaan, verder is hij uitgesloten

Niet helemaal waar... beginnend met een m is inderdaad enkel voor motoren.

Bevinden ze zich elders in het kenteken kan het zijn dat het voertuig behoord tot de koninklijke marechaussee e.d.

‘Gewone’ voertuigen zoals auto’s, scooters en speedbikes bijvoorbeeld mogen inderdaad geen M in het kenteken hebben.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:29

En op dezelfde manier zie je ook nooit normale kentekens met 'AA' of beginnend met 'CD'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:54

chantalboes schreef:
Ghostattack schreef:

Ik geloof dat in de ruimte dezelfde regels gelden als op open water (wat dat dus niet bij een land hoort zoals de oceaan)

Dat klopt niet helemaal, er zijn nadat ruimtevaart op gang begon te komen wel verdragen getekend waardoor de ruimte geen 'niemandsland' is zoals dat wel bij open water is. Als je echt een raket de ruimte in wil sturen zal je wel toestemming/vergunningen moeten vragen bij de juiste organisaties.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:16

Ik heb net risotto gemaakt met een scheut wijn erdoor, verdampt die alcohol nou of blijft die er gewoon inzitten? (goot het erbij tijdens het koken van de risotto)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:17

Die verdampt gewoon als het even gekookt heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 18:18

Ligt eraan of je het doorkookt zodat het kan verdampen of niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:20

In een klassieke risotto gooi je de wijn erbij om de uien, knoflook en de aangefruite rijst over te brengen naar koken ipv bakken. Die wijn zit er dan zo lang in dat de alcohol voor het allergrootste deel echt wel verdampt is. Als je het er pas later bij gooit ligt het er een beetje aan hoe lang je het hebt meegekookt, maar doorgaans hou je alleen de smaak ervan over.

Het ligt er wel een beetje aan wat je definitie van 'verdampen' is. Vaak blijft er een heel klein deel van de alcohol wel achter. Niet genoeg om dronken van te worden en ook niet genoeg om bang te zijn om het aan kinderen voor te schotelen, maar als mensen echt principieel geen alcohol drinken kan je het het beste vervangen door een scheut citroensap aan het einde, dat geeft een vergelijkbaar effect.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:22

Aha bedankt voor de info! :)
Ik vind met of zonder alcohol niet zo'n probleem maar vroeg het me wel af stel je maakt het een keer voor mensen met kinderen oid.. :P

Het smaakte goed iig :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:26

Shaggy09 schreef:
Aha bedankt voor de info! :)
Ik vind met of zonder alcohol niet zo'n probleem maar vroeg het me wel af stel je maakt het een keer voor mensen met kinderen oid.. :P

Het smaakte goed iig :D

Kinderen kunnen dat beetje ook echt wel hebben. Het is niet alsof hun tolerantie ineens dramatisch omlaag is gegaan sinds de leeftijdsgrens naar 18 is gegaan en men zo spastisch aan de 'nix 18' doet. Denk niet dat in Italië ook maar één kind geen risotto meer mag hebben om die reden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:30

De hoeveelheid die overblijft is zo marginaal dat het echt geen kwaad kan. Kinderen eten bv ook vaak tiramisu als toetje, daar zit onverdampte alcohol in die wat dat betreft dus nog 'gevaarlijker' is. Bij risotto gebruik je als het goed is ongeveer een glas wijn op een pan eten waar je met 4 man van kan eten en het leeuwendeel verdampt. Valt echt mee!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:39

Nee dat snap ik wel :P Mag net zelf een jaar legaal drinken en heb voor die tijd ook al redelijk wat flesjes soldaat gemaakt. Ben er niet slechter op geworden! :Y)

Ik zou het ook belachelijk vinden als ze dingen als risotto of tiramisu zouden gaan verbieden voor kinderen in restaurants. Maar zo ver zijn we nog niet doorgeslagen, gelukkig. :=

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:52

Heb ik gelijk nog een vraag :P
Ik zoek dat topic waarbij je een selfie van jezelf post. Post een selfie topic ofzo iets..

Zoekfunctie kom ik niet echt ver mee..

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:59

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:23

Jaaa Dankje!

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:36

Emmaa_ schreef:
chantalboes schreef:

Dat klopt niet helemaal, er zijn nadat ruimtevaart op gang begon te komen wel verdragen getekend waardoor de ruimte geen 'niemandsland' is zoals dat wel bij open water is. Als je echt een raket de ruimte in wil sturen zal je wel toestemming/vergunningen moeten vragen bij de juiste organisaties.

Balen. Daar gaat mijn plan :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:02

Wij hebben stressmix voor onze ruin gehad.Er staat nog een bak.Nu zou ik een buitenrit gaan doen met hem en ik ben een beetje in de stress.Mijn man zei voor de grap neem een paar dagen beetje stressmix.Zou dat eigenlijk ook bij mensen werken,paarden stressmix?Ga ik niet doen hoor.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:44

Goed kijken naar de samenstelling. Er kunnen kruiden in zitten die interacties met medicatie geven. Je moet weten wat je neemt, en of de dosering goed is. Verder zijn kruiden gewoon kruiden. Niet speciaal gemaakt voor een paard of zo :')

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:03

We kijken “ gordon tegen dino show” en vragen ons af of je zo iets kunt huren voor een dag voor bijvoorbeeld een familie dag ofzo?!
Ergens waar je die spellen kunt doen mer hetzelrde als op tv

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:05

Waarom leren we zo weinig, of in mijn geval niets, over ons slavernij verleden?

Is er ook iemand geweest die heeft besloten dat we ons hier niet mee mogen identificeren? En zo ja, op welke grond?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:15

Janine1990 schreef:
Waarom leren we zo weinig, of in mijn geval niets, over ons slavernij verleden?

Is er ook iemand geweest die heeft besloten dat we ons hier niet mee mogen identificeren? En zo ja, op welke grond?

Welk slavernijverleden precies? Zijn veel volken ooit slaaf geweest.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:18

Tja, toen de Romeinen hier nog rondhuppelden hadden we (= alle niet-romeinen) het ook tamelijk slecht...
Het is maar net hoe ruim je je kader neemt.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:19

joyce_eddy schreef:
We kijken “ gordon tegen dino show” en vragen ons af of je zo iets kunt huren voor een dag voor bijvoorbeeld een familie dag ofzo?!
Ergens waar je die spellen kunt doen mer hetzelrde als op tv

Die met die Simo worstelaars pakken, dat lijkt me leuk _O-