Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IHN

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 20:53

ach...dat goedkopere cadeautje...toen ik bij mijn nieuwe werkgever in dienst kwam gaven ze aan dat de werkbespreking was bij degene die het laatst jarig was geweest. Roulatiesysteem 30 euro per verjaardag. Ik netjes een bon gekocht voor 30 euro (had diegene om gevraagd). Toen kreeg ik de vraag wat ik wilde..uhm..opbergkist voor kussens. Kun je zelf bestellen op ebay? Uhm..jahoor...(vond het wel vreemd, had sowieso al geen zin hierin, en toen al helemaal niet meer eigenlijk) maar goed...ding besteld ook doorgegeven..volgende werkbespreking kreeg ik een of ander prul...ja je hebt niks gemeld..uhm wel? O ja, maar mijn telefoon was stuk...dus die kussenbox moet je zelf betalen..zie ik een week later bij posten borse exact die 2 dingen die ik gekregen had. Totaal: 5 euro!
Ben er gelijk mee gestopt ook...

Daarna kerstcadeau en verjaardagsgeschenk voor chef...kerstgedoe wilde ik dan wel meedoen (is ook soort van bedankje), maar verjaardagen deed ik immers niet aan mee. Kregen we een app: wie mee wilde doen 10 euro inleggen. Ok. Krijg ik daarna een prive berichtje van diegene dat ik 5 euro extra moest betalen...uhm..hoezo? Ja, jij hebt ja ook geen verjaardagscadeau betaald...nee, ook niet gekregen, dus dat loopt gelijk...enfin...heb zelf wat gekocht..dikke doei zeg. (overigens als iemand bijv 50 wordt of besluit ergens in een restaurant te gaan ontbijten met de club, koop ik gewoon zelf wat voor diegene)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:10

Ailill schreef:
Fenomeen voornamelijk in het buitenland: Afd(w)ingen, wat zegt Bokt?

Bijvoorbeeld bij een keuken of auto? Jazeker :j Maar dan is het meer een “leuk dealtje” sluiten.

Mijn vader heeft in een kledingwinkel wel eens gevraagd om een gratis sleutelhanger voor mijn broertje. We hadden voor zo’n € 500,- aan kleding op de toonbank liggen. Verkoper zei nee tegen de gratis sleutelhanger. Mijn vader is resoluut de deur uitgestapt. Dat vind ik eerder gierig van de verkoper, dan van mijn vader :')

Ik heb wel eens een “brutalen
hebben de halve wereld” mailtje verstuurd naar de verhuurder van een appartement. Prachtig maar in verhouding vond ik het toch iets te gortig geprijsd. Aangegeven dat ik wel wilde huren voor 75,- minder per maand. Helaas was er iemand die wel de volle mep wilde betalen.

Edit: oooh ik heb nog een mooie!

In het weekend werk ik wel eens achter de bar in een hotel. Aan een bartafel zat een stelletje wat te eten, maar ze waren opgestaan om te roken (en nog niet uitgegeten). Zat er een man aan de bar die tegen mij zei “ja ze zijn weg gegaan, maar er staat nog allemaal eten op tafel, mag ik misschien die salade opeten”?

Ik wist even niet of ik het wel goed had verstaan en wat ik moest zeggen :Y)
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 19-05-18 21:21, in het totaal 4 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:15

Ik heb wel eens afgedongen op kleding terwijl het niet eens mijn bedoeling was :')
Was een heel mooi leren jasje aan het passen, mijn man vond hem erg mooi, maar ik vond het eigenlijk een belachelijk duur ding. Komt er zo’n verkoper aan en zegt: ‘en wat vind je van het jasje?’ Dus ik zeg: ‘ja, echt een gaaf jasje maar ik vind het echt te duur dus ik laat hem maar hier’.
Begint die verkoper ineens zelf zijn prijs omlaag te doen en met uiteindelijk fors wat korting heb ik hem toch gekocht :+ Want ik vond het wel een echt mooi jasje. Heb hem overigens nog steeds, na zo’n 7 jaar *D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:19

Jee Rachelle, wat ontzettend lomp en zuur!

Over de jarige die trakteert: ik denk dat dat een leeftijdsding is. Niemand die er in onze vriendengroep aan denkt om een etentje volledig te trakteren op restaurant. Ik zet in de uitnodiging vb wel dat ik het eerste rondje cocktails betaal bij wijze van traktatie. Maar no way dat ik een hele avond de rekening betaal omdat ik jarig ben.

Tot op de euro rekenen, hoeft voor mij écht niet. Maar wij betalen ook steeds gewoon onderling terug per koppel, dan wordt er niet moeilijk gedaan bij één of twee euro verschil, maar het splitten wordt toch een beetje ingeschat. Ik vind daar ook niets gierig aan, dan hoef ik me niet bezwaard te noemen als ik als enige drie drankjes en een koffie na bestel bijvoorbeeld.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 22:15

En vanaf welke leeftijd is dat dan...
Ik ben bijna 30 en had dit werkelijk nog nooit meegemaakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 01:38

Hier geef ik binnen een maand een feest voor mijn vriend zijn verjaardag. 9 man die gaan karten en 16 man op de bbq. Kostprijs €500/€600. En ja, dat betaal ik zelf. Als je hier wordt uitgenodigd dan is het niet gebruikelijk dat je moet betalen. Ik heb er flink voor moeten sparen, maar ik ga mijn vriend de dag van zijn leven geven :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-18 02:39

DeMolenhoek schreef:
Hier geef ik binnen een maand een feest voor mijn vriend zijn verjaardag. 9 man die gaan karten en 16 man op de bbq. Kostprijs €500/€600. En ja, dat betaal ik zelf. Als je hier wordt uitgenodigd dan is het niet gebruikelijk dat je moet betalen. Ik heb er flink voor moeten sparen, maar ik ga mijn vriend de dag van zijn leven geven :j

Maar dat heeft toch niets met gierigheid te maken? Hoe is dat dan relevant in dit topic? :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:25

Als wij met een groep gaan eten betaald ieder voor zich. Ik vind dat ook wel logisch en geen probleem, niet iedereen kan even 10 mensen trakteren.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:26

Ik heb een hele tijd geleden bij de Smullers op het station gewerkt. Met kerst kreeg je daar een bonus van zoveel procent van je salaris, maar dan moest je er een jaar werken. Ik kreeg niets, want ik kwam 6 dagen te kort..

Als we uit eten gaan vragen we altijd zullen we splitten, of doen we het op z'n ... <- naam van een vriendin die alles tot op de cent uitrekend.

Mijn zus pakte vroeger dingen uit haar keukenkastjes in en gaf die voor je verjaardag. Ze geeft nu cadeaus van ongeveer 5 euro, dus het is iets verbeterd :')

Wij gaven elk jaar een grote BBQ (50 man) met vlees van eigen dieren. We vroegen een bijdrage van 10-15 euro pp voor onbeperkt eten en zuipen.
Veel mensen betaalden netjes, alleen de (schoon)familie niet, behalve als we het heel vaak vroegen.
Ook een ex collega van mijn man heeft nooit betaald. Samen met zijn zoontje heeft hij enorm veel gegeten, zich helemaal lam gezopen (iedereen bleef slapen in tentjes in de tuin) en daarna het contact verbroken zodat hij niet hoefde te betalen..
Liever een vriendschap kapot dan dat hij 30 euro kwijt was.. 8)7

We zijn met die grote BBQ gestopt omdat we geen zin meer in hadden in het gezeur met het geld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:47

Afdingen op een keuken, jazeker. Ik heb mijn keuken van 10.900 euro naar 5275 gekregen. Heeft me 2.5 uur gekost. :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:50

germie schreef:
Afdingen op een keuken, jazeker. Ik heb mijn keuken van 10.900 euro naar 5275 gekregen. Heeft me 2.5 uur gekost. :D

Daar zou ik dus echt niet trots op zijn.. :o

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 08:54

2 en een half uur lang afdingen? Hoe dan??

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:01

Jildau schreef:
germie schreef:

Ik wel, je bent toch een dief van je portemonnee.
En die bedrijven gaan echt niet akkoord als ze er dan alsnog niets op verdienen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:08

Mars schreef:

Heel eenvoudig, ik ging me alleen orienteren. Dus loop door een winkel. Ergens rond 8 uur 's avonds op koopavond. Spreekt een verkoper me aan. Ik zo dat vind ik wel wat. Maar ik ben nog in de orientatiefase. Budget is 5000 euro en daarvoor wil ik een keuken, vaatwasser, koelvriescombi, combimagnetronoven, en een 5 pits gasstel met wokbrander en een rvs schouw.
Nou laten we eens gaan zitten zegt die man. Dus dat gedaan. Ik had de maten bij me en zo kwam het op een prijs en ik zo ja, dat is meer dan het dubbele als wat ik kan uitgeven. Maar dan zoek ik verder, ik ga mijn keuken vinden voor die 5000 euro. Nou er kan wel wat van af hoor mevrouw, wat denkt u van X euro? Een hele tijd bleef het op 6900 euro staan en toen ik dus zei sorry, dat heb ik niet en op wilde staan kon er ineens weer wat van af. En zo werd het na 11 uur 's avonds dat ik de winkel verliet, met mijn handtekening onder een gekochte keuken die nog niet direct op deze dag in de planning lag (ik had een woning gekocht en had ong. 4-6 weken om een keuken uit te zoeken). Inmiddels zijn we 10 jaar verder en het is nog steeds mijn droomkeuken. :D

Afdingen op zulke produkten is heel normaal in Nederland hoor. Dat was me van alle kanten al verteld en aangezien ik eigenlijk helemaal niet kan afdingen was ik erg blij dat het me ineens gelukt is. Mijn ouders stonden versteld, mijn vader zou namelijk mee als ik een leuke keuken gevonden had om te helpen met afdingen.

Dus ja, ik ben hier best wel trots op, echt geheel zelf geregeld en nog steeds tevreden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:16

Jildau schreef:
germie schreef:

Jij denkt dat keukenwinkels liefdadigheidsinstellingen zijn en er op toeleggen als ze je wat verkopen voor een strakke prijs? :D

Nee hoor, heel goed gedaan juist. Hij heeft nog steeds aan je verdiend en jij houdt over voor wat anders. :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:18

Ik vind het echt belachelijk dat het zo moet. Hoef eigenlijk helemaal geen keuken meer op die manier :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:28

Algemeen bekend dat je bij meubel en keukenboeren etc moet afdingen.
Want dat wat germie zegt is niet vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:37

Idd, volle prijs betalen voor een keuken of meubels is écht niet nodig.. daar zit zo ontzettend veel marge op :n

Elise, dergelijke afspraken over een eindejaarsuitkering zijn heel normaal hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:48

germie schreef:
Mars schreef:

Heel eenvoudig, ik ging me alleen orienteren. Dus loop door een winkel. Ergens rond 8 uur 's avonds op koopavond. Spreekt een verkoper me aan. Ik zo dat vind ik wel wat. Maar ik ben nog in de orientatiefase. Budget is 5000 euro en daarvoor wil ik een keuken, vaatwasser, koelvriescombi, combimagnetronoven, en een 5 pits gasstel met wokbrander en een rvs schouw.
Nou laten we eens gaan zitten zegt die man. Dus dat gedaan. Ik had de maten bij me en zo kwam het op een prijs en ik zo ja, dat is meer dan het dubbele als wat ik kan uitgeven. Maar dan zoek ik verder, ik ga mijn keuken vinden voor die 5000 euro. Nou er kan wel wat van af hoor mevrouw, wat denkt u van X euro? Een hele tijd bleef het op 6900 euro staan en toen ik dus zei sorry, dat heb ik niet en op wilde staan kon er ineens weer wat van af. En zo werd het na 11 uur 's avonds dat ik de winkel verliet, met mijn handtekening onder een gekochte keuken die nog niet direct op deze dag in de planning lag (ik had een woning gekocht en had ong. 4-6 weken om een keuken uit te zoeken). Inmiddels zijn we 10 jaar verder en het is nog steeds mijn droomkeuken. :D

Afdingen op zulke produkten is heel normaal in Nederland hoor. Dat was me van alle kanten al verteld en aangezien ik eigenlijk helemaal niet kan afdingen was ik erg blij dat het me ineens gelukt is. Mijn ouders stonden versteld, mijn vader zou namelijk mee als ik een leuke keuken gevonden had om te helpen met afdingen.

Dus ja, ik ben hier best wel trots op, echt geheel zelf geregeld en nog steeds tevreden.

Ik heb in een keukenzaak gewerkt en dit is precies hoe het "hoort". Op deze prijs maakt de keukenzaak nog een prima winstmarge. Dit is het hele spel daar. :j

Keukens, badkamers, vloeren.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:54

Bizar dat dat normaal is en zo hoort bij keukens en meubels 8)7 . Ik vind het gewoon poging tot oplichting.

We zijn aan het verbouwen en straks ook een keuken nodig. Voor mij al een reden om niet naar een keukenboer te gaan maar lekker iets uit te zoeken bij de ikea.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:56

Gloa schreef:
Bizar dat dat normaal is en zo hoort bij keukens en meubels 8)7 . Ik vind het gewoon poging tot oplichting.

We zijn aan het verbouwen en straks ook een keuken nodig. Voor mij al een reden om niet naar een keukenboer te gaan maar lekker iets uit te zoeken bij de ikea.

Zo goedkoop is de Ikea anders ook niet meer op de keukens.. Maar als jij liever teveel betaald omdat dat je principes zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:15

Gloa schreef:

En is dat dan aflichting van de kopers’ kant of van de verkopers’ kant? Want waarom een keuken voor 11k te koop zetten als ze hem blijkbaar ook voor 5k mogen/kunnen verkopen?

Ikea is trouwens ook duur en zit ook echt wel flink wat marge op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-18 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:19

Bhriseis schreef:
Jee Rachelle, wat ontzettend lomp en zuur!

Ja ik voelde me wel een beetje een verbitterde trien, maar het had toch ook netjes geweest als ze dan had gezegd ‘joh dan betaal ik ‘m deze maand toch, ik kijk al 2 jaar mee’.
Nou liep de vriendschap toch al op z’n einde want dit voorval op zich is natuurlijk geen reden om de stekker eruit te trekken, maar vooralsnog wel jammer dat iemand na bijna 10 jaar vriendschap zo is/doet/blijkt te zijn..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:34

Anoniem schreef:
Want waarom een keuken voor 11k te koop zetten als ze hem blijkbaar ook voor 5k mogen/kunnen verkopen?

Waarom niet? Als er genoeg mensen zijn die wel de originele vraagprijs betalen, dan loont dat blijkbaar voldoende.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:37

oomens schreef:
Anoniem schreef:
Want waarom een keuken voor 11k te koop zetten als ze hem blijkbaar ook voor 5k mogen/kunnen verkopen?

Waarom niet? Als er genoeg mensen zijn die wel de originele vraagprijs betalen, dan loont dat blijkbaar voldoende.

Ik denk dat het ook een stukje psychologie is. Als jij kan afdingen en een goede prijs krijgt door te onderhandelen geeft dat vast een goed gevoel. Dan ben je geneigd om de volgende keer weer naar die winkel te gaan voor datzelfde fijne gevoel.