Gracezellaa schreef:Omdat Nederland behoorlijk klein is in oppervlakte en iig de VS land in overvloed heeft (in bepaalde regio's)
Niet persé. Het is onbetaalbaar dankzij de hypotheekrenteaftrek en iedereen die daar veelvuldig gebruik van heeft gemaakt. Daardoor kon je meer uitgeven aan een huis en verrassend genoeg speelde de huizenverkopers daar op in.
Voor de hypotheekrente waren huizen in NL goedkoper dan in D, maar de huizenprijzen zijn gigantisch gestegen en dan mede door de hypotheekrenteaftrek. Als je nu in D een huis wil (en wilde) kopen moe(s)t je meestal 10-20% eigen vermogen inleggen. Op een huis van 2 ton is dat 20.000-40.000 euro. Dus hier zie je geen torenhoge hypotheken en dure huizen voor de gemiddelde arbeider. Hier gaan de meeste de eerste jaren huren waarbij ze sparen zodat genoeg hebben om te kunnen kopen. Dit heeft een drukkend effect op de huizenprijzen.
Wat je ziet is dat de huizen in de grenzenstreek een stuk duurder zijn geworden sinds de Nederlandse invasie met Nederlandse hypotheken en renteaftrek. Een jaar of 10 zou mijn huis niet eens een ton gekost hebben (in de staat dat ik hem gekocht heb), dat is overigens ook niet wat ik ervoor betaald heb (8 jaar terug), ik was te laat voor de echte koopjes, maar mijn huis was zeker nog steeds zeer betaalbaar. In NL zou deze incl. de grond die erbij zit, toch zeker 5 ton hebben aangetikt (iig in de regio's waar ik aan het zoeken was) .
En zou ik hem nu (ongerenoveerd ) willen verkopen zou ik nu ook zeker 3 ton ervoor vangen. Om maar aan te geven hoe snel de inflatie kan gaan door de hypotheekrente. Maar goed, hij is gerenoveerd en in hele andere staat...

Kijk de verhoudingen tussen gewilde woningen (vrijstaand met grond) en minder gewilde woningen (rijtjeshuizen), Veel grond, weinig grond, Gunstig gelegen, ongustig gelegen ect, die zijn natuurlijk gelijk voor zo ongeveer alle landen. Alleen zitten er dan misschien verschillen waar men wil wonen en wat dus favoriet is. Hier in Duitsland kicken ze helemaal op bungalowachtige nieuwbouwwoningen en die ouderwetse (opknap) boerderijen zijn niet gewild (dat vinden veel NL-ers juist helemaal mooi)